2589
Sök

Bilköp: Ska Köpa Saab 9-5 tips!

Servicerådgivare
715 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Ska iväg och kolla på en Saab 9-5 2.0t -98 imorgon tänkte höra om det är nåt speciellt man ska kolla eller lyssna på kom med alla tips ni har !

mvh Chrille
Senast redigerat av chrille_ (15 januari 2007)

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Scania arbetare
364 Inlägg
15 januari 2007
Börja med att kolla om det finns servicebok så får du lite hum om bilen är skött.

Audiholic!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
15 januari 2007
chrille_ skrev:
Ska iväg och kolla på en Saab 9-5 2.0t -98 imorgon tänkte höra om det är nåt speciellt man ska kolla eller lyssna på kom med alla tips ni har !

mvh Chrille

Växellåda, Ac, All El, Kolla om servopumpen hänger med, bromsarna och rost är la bra saker att kolla ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Örebroare i exil
970 Inlägg
15 januari 2007
chrille_ skrev:

mvh Chrille

Kolla så serviceboken är ordentligt stämplad. Lyssna efter missljud från kamkedjan. Leta efter oljeläckage runt motor. Kolla så bilen inte ryker onormalt vid tomgång och under körning. -98orna hade väl problem med växellådorna, men det borde förhoppningsvis vara åtgärdat. Det är väl egentligen de viktigaste bitarna att kolla på. Kolla även om bakdäcken är onormalt slitna på insidan...Tyder på dåliga bussningar i bakvagnen. I övrigt, provkör känn, titta och lyssna.

Hej FRA!

71 Inlägg
16 januari 2007
hehe...
Jag ska oxå iväg och kolla på 9-5 or och behöver allt råd man kan få!!
Är helt värdelös på bilar.... känner ingen här som kan följa med heller!!!

Snälla kom med fler tips!!!!

roll

Hur är det med automater??
Vad ska man ta reda på då?? Eller vad ska man se/känna efter??
Senast redigerat av Paulis (16 januari 2007)

71 Inlägg
16 januari 2007
nu skriver jag bara för att detta inlägg ska komma överst.... sorry

Servicerådgivare
715 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
tack för svaren de mest vet jag redan om man alltid bra att få tips så man inte glömmer de tyvärr blev bilen jag skulle kolla på såld igårkväll men jag letar vidare    någon som har en saab 9-5 turbo till salu för max 50 tusen kanske? smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2007
Paulis skrev:
hehe...

roll

Automaten är bara att känna så att den växlar utan missljud och hack. Svårt att titta i en låda, men den ska ju inte läcka nåt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

188 Inlägg
16 januari 2007
Har ingen aning om hur Saab är, men jag har hört att just 9-5 är en riktigt dålig bil! Om det är sant vetefan..

1 414 Inlägg
16 januari 2007
Timp_GTi skrev:
Har ingen aning om hur Saab är, men jag har hört att just 9-5 är en riktigt dålig bil! Om det är sant vetefan..

Vad är det du hört som är dåligt?

Jo det är ju så att 9-5 har rankats som världens bästa bil kvalitetsmässigt 2001, den har legat bland top 10 från 98-05, detta enligt JD Powers mätning som är världens största biltest.

Bilprovningen säger att 9-5 är en av de top 5 bilar som har minst återkommande fel... nr 3 på listan va Saab 9-3 enligt tabell 2005.
Senast redigerat av Founder (16 januari 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
16 januari 2007
Paulis skrev:
hehe...

roll

Vad gäller automater är det nog en fördel att köpare en nyare variant 2002 eller nyare eftersom det va då den 5 växlade automat lådan dök upp, det är absolut inget fel på den 4 växlade förutom att den drar mer bränsle, speciellt vid stadskörning...

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
16 januari 2007
Generellt vad man ska titta efter på 9-5 är detta:

Motor: att bilen har en jämn tomgång på strax under 1000 rpm, finns turbotrycksmätare ska denna ligga nästan helt stilla. Att inga missljud kommer ifrån motorn, den ska alltså ha ett jämnt brummande ljud utan några metalliska skrammel.

att pixlar saknas (tomma streck) och bokstäver som saknas finns på displayerna för färddator och radio är en vanligt fel tyvärr, om displayen har bytts så finns det en 2 års garanti på den, va noga med att kolla upp detta om det är köp ifrån bilhandlare.

Också att tänka på är att turbo motorer i allmänhet behöver oljebyten ofta, bilen ska högst köras 1000 mil mellan oljebyten, har det inte bytts olja mer än vid service var 3000 mil hade jag inte köpt bilen... Detta är inget som är speciellt för Saab utan gäller alla bilar med turbo.

Generellt är 9-5 en ganska lätt bil att reparera och det finns tonvis med begagnade reservdelar...

- www.bmwb.se

454 Inlägg
22 januari 2007
Skulle inte hålla med om att den är lätt att reparera ?.... det tog mig och en till 7,5 timar att byta turbon...trångt i motorutrymmet å inte mekvänligt

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
tack för alla svaren inhanlade en Saab 2.3T igår  bilder kommer komma upp när den är tvättad.. .  finns lite små fixa med den men den ska nog bli bra så småning om

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 januari 2007
chrille_ skrev:
tack för alla svaren inhanlade en Saab 2.3T igår  bilder kommer komma upp när den är tvättad.. .  finns lite små fixa med den men den ska nog bli bra så småning om

Gratulerar!
Inväntar bilder nu då big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 414 Inlägg
22 januari 2007
ryttersson skrev:
Skulle inte hålla med om att den är lätt att reparera ?.... det tog mig och en till 7,5 timar att byta turbon...trångt i motorutrymmet å inte mekvänligt

Jag har gjort samma sak på 2 timmar... prova att göra det i en 9-3, där är det trångt...

- www.bmwb.se

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Blev blixthalka idag fick köra lungt som fan med nuförvärvet men den gick fint smile
blir nog inga bilder idag heller .. för mörkt ute =/ men de kommer så småning om

Sök