Beställde lite grejjor på Ebay för att fixa bromsar! ska börja riva trumbromsarna någon dag framöver här!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-5afc078d08e3692f7187b7da323c870b.jpg]()
Körde även till jobbet med brukisen!

var ruggigt roligt, var även uppskattad på jobbet! måste byta ett däck på den för att kunna köra mera, men den höll hela vägen! jag pendlar ungefär 6 mil tur/retur varje dag.
Ta bort rost från stora mängder bultar Eftersom jag är en lat jävel tänkte jag även dela med mig av ett tips jag hittade för att rengöra/förhöjja utseendet/ ta bort rost från flera bultar. Jag har letat ett bra sätt flera månader, har kikat på och stolpat upp följande. tänkte börja med det billigaste och jobba mig uppåt
1. trummlare länk!fördel med inga kemikalier, går att bygga enkelt själv, låter massa, drar massa ström, kan jag använda den till något förutom att trummla?, känns mer som den polerar saker än tar bort rost. känns dock väldigt ball att ha hemma i garaget då jag är mekanikingenjör

dom fanns i större skala på förra jobbet
2. ultrasonic cleaner Länk kostar mycket att beställa, måste ha någon slags rengöringsvätska (som löser rosten) för att få ett bra resultat. osäker på om den fungerar så bra till ytrost.
3.Elektrolys Jobbigt att fixa offeranoder+se till ström går genom alla detaljerna, verkar bökigt om man ska ta bort ytrost från massor med bultar
4. Äppelcidervinäger+baksoda Syra, fräter ner rosten, och sen neutraliserar man syran med baksoda/tvättmedel. Billigt,
såg det här som enklast och billigast så jag köpte ett plastkar med flera behållare samt var på willys och handlade tre liter äppelcider vinäger för 11kr flaskan.
ligger ute med 70-80 spänn på det här så risken kändes väldigt liten, om inte annars kan jag göra massor med pizzasallad
![https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-90fdf8e6d5f27e62bee0ccc892b82679.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-e5d6457f298b93613ffd68b9ee4c5cf0.jpg]()
Förebilder på skruvarna, testkörde dom till förgasaren
![https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-aecf19456877c837c21db1966e8baf7a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-e0e7489662f26a742b4f2094a771286c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-83d648bad65606c7860de8e78a346057.jpg]()
Hällde på vinägern, getingar gillar den tydligen med!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-b506f8193e5073a7c3be5d1b66cd523c.jpg]()
det här vart resultatet efter bara tre timmar, har borstat av delarna med stålborste och sköljt av dom i vatten blandat med bakpulver. Här ser man också jag borde avfettat detaljerna innan, exempelvis skylten på högersidan. Jag tycker bilderna talar för sig själva, körde även dessa en omgång till tillsammans med fler skruvar till motorn, till ventilkåpa etc. då vart dom ännu bättre. Själva jobbet tog inte speciellt lång tid per bult jag körde. det mest tidskrävande var att borsta av bultarna innan man neutraliserade syran.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-2d674ba72c38052e56c458e1946e5bf8.jpg]()
Jag tycker metoden verkar fungera bra men man får inte glömma skölja med något neutraliserande, det rostar direkt. samma sak om man inte oljar in dom efteråt. Jag skulle inte köra bultar som är gjorda för att ta upp mycket last i vinäger, har man otur så fräter man upp ytbeläggning, i porer och man riskerar ett totalhaveri som följd.