132kmh på 100 väg

it_mutt Avstängd
8 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Motorgeek84 skrev:

spillolja skrev:
Det framgår inte av Ts om det var på en motortrafikled  2+1 med viltstängsel och mittbarriär
eller landsväg

om det är det förstnämda så är risken mycket låg för en olycka

Jag tycker fartgränserna ibland är konstigt satta. Det finns en obalans, en del 70 vägar bör höjas och en del 50 vägar bör sänkas. Trafikverkets stolpskott ...

Fast...det finns anledningar till att hastighetsbegränsningarna sätts som de gör. Antingen pga olycksrisker, eller pga underhållskostnader.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
8 augusti 2018 · 4 020 Inlägg

Motortrafikleder och andra 2+1 vägar med riktigt bra standard med mittbarriär och viltstängsel borde kunna ha 120km/t, gör det lättare att köra förbi långtradare och annat som ligger i 80km/t

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

it_mutt skrev:
Jodå...som redan påpekat; glesbygdsvägar kan ha en hastighetsbegränsning på 100km/h med "bara" mittlinje. Så visst finns det.

Trodde alla vägar är omgjorda för att möta den standarden dom satt upp. Har inte sätt någon sån väg men det är väll i övre Lappträsk isånt fall..     Då kör jag 10k om året inom jobbet..   Eller detta år tror jag det blir mer. Körde över 1900mil i juli

Den typen av oskyddade vägar ska vara 80 eller 90vägae inte 100

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
8 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:
Jodå...som redan påpekat; glesbygdsvägar kan ha en hastighetsbegränsning på 100km/h med "bara" mittlinje. Så visst finns det.

Trodde alla vägar är omgjorda för att möta den standarden dom satt upp. Har inte sätt någon sån väg men det är väll i övre Lappträsk isånt fall..     Då kör jag 10k om året inom jobbet..   Eller detta år tror jag det blir mer. Körde över 1900mil i juli

Den typen av oskyddade vägar ska vara 80 eller 90vägae inte 100

Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:

it_mutt skrev:
Jodå...som redan påpekat; glesbygdsvägar kan ha en hastighetsbegränsning på 100km/h med "bara" mittlinje. Så visst finns det.

Trodde alla vägar är omgjorda för att möta den standarden dom satt upp. Har inte sätt någon sån väg men det är väll i övre Lappträsk isånt fall..     Då kör jag 10k om året inom jobbet..   Eller detta år tror jag det blir mer. Körde över 1900mil i juli

Den typen av oskyddade vägar ska vara 80 eller 90vägae inte 100

Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max

Måste ju vara någon miss.    Tycker jag minns att trafikverket flaggade för många vägar skulle få sänkt hastighet just pga dom inte uppfyllde den standarden. Men dom kansie inre hunnit med ännu. Men när jsg tänker efter så var det ju just en sån väg bussen med alla ungar som körde av var en sån där värdelöst 100väg..   Utan mitträcke osv

Senast redigerat av Growe (8 augusti 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
8 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Trodde alla vägar är omgjorda för att möta den standarden dom satt upp. Har inte sätt någon sån väg men det är väll i övre Lappträsk isånt fall..     Då kör jag 10k om året inom jobbet..   Eller detta år tror jag det blir mer. Körde över 1900mil i juli

Den typen av oskyddade vägar ska vara 80 eller 90vägae inte 100

Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max

Måste ju vara någon miss.    Tycker jag minns att trafikverket flaggade för många vägar skulle få sänkt hastighet just pga dom inte uppfyllde den standarden. Men dom kansie inre hunnit med ännu. Men när jsg tänker efter så var det ju just en sån väg bussen med alla ungar som körde av var en sån där värdelöst 100väg..   Utan mitträcke osv

Faktiskt inte

100 km/h: Landsvägar med mitträcke, vanligen 2+1-vägar, och lågtrafikerade (mindre än 4 000 fordon/dygn) glesbygdsvägar med mittlinje.

Utvärdering av nya hastighetsgränser. 2012:135

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
8 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Trodde alla vägar är omgjorda för att möta den standarden dom satt upp. Har inte sätt någon sån väg men det är väll i övre Lappträsk isånt fall..     Då kör jag 10k om året inom jobbet..   Eller detta år tror jag det blir mer. Körde över 1900mil i juli

Den typen av oskyddade vägar ska vara 80 eller 90vägae inte 100

Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max

Måste ju vara någon miss.    Tycker jag minns att trafikverket flaggade för många vägar skulle få sänkt hastighet just pga dom inte uppfyllde den standarden. Men dom kansie inre hunnit med ännu. Men när jsg tänker efter så var det ju just en sån väg bussen med alla ungar som körde av var en sån där värdelöst 100väg..   Utan mitträcke osv

Varför är en 100 väg utan mitträcke värdelös ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Djo skrev:

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max

Måste ju vara någon miss.    Tycker jag minns att trafikverket flaggade för många vägar skulle få sänkt hastighet just pga dom inte uppfyllde den standarden. Men dom kansie inre hunnit med ännu. Men när jsg tänker efter så var det ju just en sån väg bussen med alla ungar som körde av var en sån där värdelöst 100väg..   Utan mitträcke osv

Varför är en 100 väg utan mitträcke värdelös ?

för folk klarar inte av att köra på sånna vägar pga dom inte klarar av att hålla bilen på sin sida av vägen och sätter sig ifronten på mötande fordon..konstant.. det gäller alla vägar men det blier ju värre ju fortare en del vill åka när det tex är lastbilar och husvagnar ivägen     har räddat ett antal liv genom att bromsa eller väjt undan vid omkörningar denna sommar..    det är så man har lust att skita i det och skicka dom till helvetet utan att pasera gå..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
8 augusti 2018 · 4 020 Inlägg

Appråpå nybyggen av vägar:

I Sverige:
NY väg är planerad förbi Sveg i Härjedalen, det kommer att bli en 2+1 väg

I Norge:
Nya vägar (E6:an) norr om trondheim byggs utan mitträcke, knappast främjande ur trafiksäkerhetssynpunkt
https://www.vegvesen.no/Europaveg/e6helgelandnord

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

spillolja skrev:
Appråpå nybyggen av vägar:

I Sverige:
NY väg är planerad förbi Sveg i Härjedalen, det kommer att bli en 2+1 väg

I Norge:
Nya vägar (E6:an) norr om trondheim byggs utan mitträcke, knappast främjande ur trafiksäkerhetssynpunkt
https://www.vegvesen.no/Europaveg/e6helgelandnord

Fast e6 lär väll vara 80 som alla vägar i Norge är..     Finns inget värre land att köra i än där. Man somnar ju av allt går sakta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
8 augusti 2018 · 4 020 Inlägg

Growe skrev:
Fast e6 lär väll vara 80 som alla vägar i Norge är..     Finns inget värre land att köra i än där. Man somnar ju av allt går sakta

Dom bästa landsvägarna har 90 som hastighetsgräns i landet som har dårhus utan tak för det blir för dyrt att sätta tak över hela Norge

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dave1120
8 augusti 2018 · 6 Inlägg

Det var på riksväg 50 precis innan Lindesberg. Så 2+1 väg med mitträcke samt mycket avverkad skog brevid vägen.
Var inte 1 enda bil på hela vägen från Örebro till Lindesberg. Kändes väldigt skumt att det var 3st poliser också i samma polisbil. En var civilklädd🤔

Volvo 760 "T5" (1986)
spillolja
8 augusti 2018 · 4 020 Inlägg

med lte tur kanske en mall från denna sida kan korta indragningen någon månad:
http://trafikjuristen.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MariaC
8 augusti 2018 · 140 Inlägg

panda666 skrev:
det roliga är att polisen är alltid på fel plats och kontrollerar folk , här hos mig kör folk som helt galna fast det är 50km gräns. Ingen polis här nånsin fast dom skulle kunna ta folk här 10 pers per dag minst, dom flesta kör över 70-80 denna sträcka hos mig. Både jag och en kollega åkte fast, jag nåra år sen för ja hade bråttom med en bil på jobbet, ville göra klart några bilar så körde utan att tänka, nästan 90 på 50 väg, kortet rök 1 månad eftersom jag behöver den på jobbet, och en kollega på motorväg körde 13x på 100 väg även han 1 månad. Man ska alltid, ALTID hålla sig under 30 max eller helst 20 max. Alltså om det är 50 kör max 60-70 och är det 100 kör max 110-120. Då tror ja inte man förlorar kortet. Helst ska man inte köra fortare alls men ibland kollar man inte på instrument panelen och bara kör eller är trött efter jobbet. Så länge man inte kör som en dåre varje dag ser ja inte problemet. Finns kanske viktigare saker för polisen att göra än att stå på motorvägen me laser pistol, kasnke fånga lite mördare o våldtäcksmän? andra grejer kanske? nä skit i de vi tar lite folk som kör lite för fort. Orka plugga till att bli polisman och sen sitta på motorvägen hela dagarna o fånga folk som kör fort.

30 km/h mer än 20 km/h för fort åker kortet annars 30 km/h för fort som ska till så ligger man 129 km/h på 100 väg är det lugnt

Saab 9-5 (2005)
panda666
8 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

MariaC skrev:

panda666 skrev:
det roliga är att polisen är alltid på fel plats och kontrollerar folk , här hos mig kör folk som helt galna fast det är 50km gräns. Ingen polis här nånsin fast dom skulle kunna ta folk här 10 pers per dag minst, dom flesta kör över 70-80 denna sträcka hos mig. Både jag och en kollega åkte fast, jag nåra år sen för ja hade bråttom med en bil på jobbet, ville göra klart några bilar så körde utan att tänka, nästan 90 på 50 väg, kortet rök 1 månad eftersom jag behöver den på jobbet, och en kollega på motorväg körde 13x på 100 väg även han 1 månad. Man ska alltid, ALTID hålla sig under 30 max eller helst 20 max. Alltså om det är 50 kör max 60-70 och är det 100 kör max 110-120. Då tror ja inte man förlorar kortet. Helst ska man inte köra fortare alls men ibland kollar man inte på instrument panelen och bara kör eller är trött efter jobbet. Så länge man inte kör som en dåre varje dag ser ja inte problemet. Finns kanske viktigare saker för polisen att göra än att stå på motorvägen me laser pistol, kasnke fånga lite mördare o våldtäcksmän? andra grejer kanske? nä skit i de vi tar lite folk som kör lite för fort. Orka plugga till att bli polisman och sen sitta på motorvägen hela dagarna o fånga folk som kör fort.

30 km/h mer än 20 km/h för fort åker kortet annars 30 km/h för fort som ska till så ligger man 129 km/h på 100 väg är det lugnt

hehe a. Man ska inte ligga i över 30 på gränsen. Helst 10-15. Annars rycker kortfan:)

MariaC
8 augusti 2018 · 140 Inlägg

panda666 skrev:

MariaC skrev:

panda666 skrev:
det roliga är att polisen är alltid på fel plats och kontrollerar folk , här hos mig kör folk som helt galna fast det är 50km gräns. Ingen polis här nånsin fast dom skulle kunna ta folk här 10 pers per dag minst, dom flesta kör över 70-80 denna sträcka hos mig. Både jag och en kollega åkte fast, jag nåra år sen för ja hade bråttom med en bil på jobbet, ville göra klart några bilar så körde utan att tänka, nästan 90 på 50 väg, kortet rök 1 månad eftersom jag behöver den på jobbet, och en kollega på motorväg körde 13x på 100 väg även han 1 månad. Man ska alltid, ALTID hålla sig under 30 max eller helst 20 max. Alltså om det är 50 kör max 60-70 och är det 100 kör max 110-120. Då tror ja inte man förlorar kortet. Helst ska man inte köra fortare alls men ibland kollar man inte på instrument panelen och bara kör eller är trött efter jobbet. Så länge man inte kör som en dåre varje dag ser ja inte problemet. Finns kanske viktigare saker för polisen att göra än att stå på motorvägen me laser pistol, kasnke fånga lite mördare o våldtäcksmän? andra grejer kanske? nä skit i de vi tar lite folk som kör lite för fort. Orka plugga till att bli polisman och sen sitta på motorvägen hela dagarna o fånga folk som kör fort.

30 km/h mer än 20 km/h för fort åker kortet annars 30 km/h för fort som ska till så ligger man 129 km/h på 100 väg är det lugnt

hehe a. Man ska inte ligga i över 30 på gränsen. Helst 10-15. Annars rycker kortfan:)

Alltså 30 =48
40=68
50=79
70=99
100=129
110=139   
Om man nu är rädd bli av med kortet så klarar man sig sen är ju risken liten om man är obsarvant

Saab 9-5 (2005)
it_mutt Avstängd
8 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

MariaC skrev:

panda666 skrev:

MariaC skrev:

30 km/h mer än 20 km/h för fort åker kortet annars 30 km/h för fort som ska till så ligger man 129 km/h på 100 väg är det lugnt

hehe a. Man ska inte ligga i över 30 på gränsen. Helst 10-15. Annars rycker kortfan:)

Alltså 30 =48
40=68
50=79
70=99
100=129
110=139   
Om man nu är rädd bli av med kortet så klarar man sig sen är ju risken liten om man är obsarvant

Om vi nu ska vara petiga;

Vid hastighetsbegränsning 30km/h

Hastighet    Normalpåföljd
16–20 km/h    Varning
21–30 km/h    2 månader
31–40 km/h    3 månader
41–50 km/h    4 månader
51–60 km/h    Minst 5 månader
61–70 km/h    6 månader eller mer


Vid hastighetsbegränsning på minst 40km/h (eller om man bogserar ex.vis);

Hastighet     Normalpåföljd
25–30 km/h    Varning
31–40 km/h    2 månader
41–50 km/h    3 månader
51–60 km/h    4 månader
61–70 km/h    5 månader
71–80 km/h    6 månader
81– km/h    8 månader

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MariaC
8 augusti 2018 · 140 Inlägg

it_mutt skrev:

MariaC skrev:

panda666 skrev:

hehe a. Man ska inte ligga i över 30 på gränsen. Helst 10-15. Annars rycker kortfan:)

Alltså 30 =48
40=68
50=79
70=99
100=129
110=139   
Om man nu är rädd bli av med kortet så klarar man sig sen är ju risken liten om man är obsarvant

Om vi nu ska vara petiga;

Vid hastighetsbegränsning 30km/h

Hastighet    Normalpåföljd
16–20 km/h    Varning
21–30 km/h    2 månader
31–40 km/h    3 månader
41–50 km/h    4 månader
51–60 km/h    Minst 5 månader
61–70 km/h    6 månader eller mer


Vid hastighetsbegränsning på minst 40km/h (eller om man bogserar ex.vis);

Hastighet     Normalpåföljd
25–30 km/h    Varning
31–40 km/h    2 månader
41–50 km/h    3 månader
51–60 km/h    4 månader
61–70 km/h    5 månader
71–80 km/h    6 månader
81– km/h    8 månader

Tack det där var lite proffsigare och petig får man ju vara

Saab 9-5 (2005)
candyweiss
8 augusti 2018 · 875 Inlägg

För 5 år sedan plockade Polisen in mig för 147km/h på en 70väg, egentligen var det 50 där, men skit samma.
Dom tog kortet på plats (96 timmar). Blev av med lappen i 6 månader (4 månader).

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
JN1975
9 augusti 2018 · 234 Inlägg

Det är väl alltid mer än 30 över som är körkortsgräns? Förutom på vägar med 30 km/h och lägre, där det är mer än 20 över som innebär kortet. Sen finns det ju olika tid man är av med det, olika summor böter mm. Sen kan man bli av med det pga vårdslöshet, rödljuskörning mm. Men genrellt när man kör mer än 30 för fort, eller mer än 20 för fort på 30-gräns. Så håll alltid max 139km/h på motorväg, 99km/h på 70-väg osv. (Lite snävt, håll 10km/h under). Sen på 30km/h håller jag alltid det av princip, alltså håller hastighetsgränsen då gränsen är satt för att där är barn, skolor osv.

Senast redigerat av JN1975 (9 augusti 2018)

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang