Growe skrev:
it_mutt skrev:
Growe skrev:
Trodde alla vägar är omgjorda för att möta den standarden dom satt upp. Har inte sätt någon sån väg men det är väll i övre Lappträsk isånt fall.. Då kör jag 10k om året inom jobbet.. Eller detta år tror jag det blir mer. Körde över 1900mil i juli
Den typen av oskyddade vägar ska vara 80 eller 90vägae inte 100
Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max
Måste ju vara någon miss. Tycker jag minns att trafikverket flaggade för många vägar skulle få sänkt hastighet just pga dom inte uppfyllde den standarden. Men dom kansie inre hunnit med ännu. Men när jsg tänker efter så var det ju just en sån väg bussen med alla ungar som körde av var en sån där värdelöst 100väg.. Utan mitträcke osv
Vägen värdelös__ eller inte:
En väg må vara hur förnämlig som helst __ använder vi inte bälte, så inträffar tragedier. Förr eller senare.
I min enfald kommer jag aldrig att förstå –VILL inte ens förstå–– hur man är funtad då man färdas i buss eller bil, och struntar i bältet.
Hur tänker en bilförare eller busschaufför, som inte ser till att SAMTLIGA i fordonet använder bälte¿!
Bara att ge besked: Ärade passagerare, denna buss/bil rullar ej ur fläcken förrän alla är bältade.
Jomenvisst, inte alla bussar har bälte, bäst att tillägga så att ingen behöver göra sig lustig i överkant.
I fallet Sveg var bussen utrustad med bälten.
Tragedin vid Sveg uppkom i stort sett ENBART på grund av att flera passagerare ej använde bälte. Jodå jag vet att chauffören är åtalad, att han misstänks ha somnat etc -- faktum kvarstår: Kan det ur denna tragedi komma någon lärdom, så är det att bil-/bussbälte är till för att användas. Oavsett standard på vägen. Oavsett att passagerare på buss (=Med bälte...) som struntar i bälte får äran att stärka statskassan med 1.500 kronor. Har hänt - och kommer att bli vanligare. Tills den så kallade polletten trillar ned.