Värt med chiptrim?

V3N
29 augusti 2018 · 34 Inlägg

Tja, ni som har gjort chiptrim på era bilar. Steg 1 var det värt? På min bil så kommer jag kunna få 50+ hästar och ungefär 125nm+. Hur blir det med resten av bilen behöver man skaffa bättre avgas och koppling? Läste någonstans om det. Tacksam för tips, råd och era åsikter.

Senast redigerat av V3N (29 augusti 2018)

zzr94092
29 augusti 2018 · 4 391 Inlägg

En Lada 2107 eller ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2018 · 13 744 Inlägg

dels spelar det så klart roll vad man har för bil men generellt så ska en orginalbil utan modds klara en steg1 chippning utan att man rör en pinal.    sen är det ju så att slitna grejer visar sig direkt när effekten ökar..  inte direkt ovanligt med misständningar och sånt vid effektökningar pga slitna stift.. kopplingar som slirar för dom börjar bli slitna osv osv.     kör själv en steg1 chipad Polo tdi med 90hk orginal nu 135hk  från att vara dryg att köra så blev den helt okej även om det inte är något effektmonster så från att vara sten död efter120 så drar den utan problem till 190 (inte prövat fortare)  man slipper nedväxlingar osv   men jag har det mest för körbarheten som ökar något enormt. som bonus får man en piggare bil.   en bil som inte klara en lite brantare backe på högsta växeln i 90km/h är ju meningslös som bil. ångrar mig inte en sec.  men sen har polarn firma som hålls med det så helt opartisk blir man ju inte samtidigt så har jag provkört och åkt med i mängder med optimerade bilar.   säkert minst 100olika bilar om det räcker.. och skillnaden är enorm på dom flesta bilarna.  sugmotorbilarna är ju dock sällan några posetiva överaskningar att göra en optimering på.  det är knappt märkbar skillnad.   Klart trevligaste måste jag säg att volvos t5 motorer och bmw överladdade motorer oavsätt om det är diesel eller bensinare..     dom blir alla enormt mycket trevligare och riktigt snabba efter optimering.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 augusti 2018 · 17 483 Inlägg

Det beror på vilken bil vi talar om.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
V3N
29 augusti 2018 · 34 Inlägg

zzr94092 skrev:
En Lada 2107 eller ?

??

Growe skrev:
dels spelar det så klart roll vad man har för bil men generellt så ska en orginalbil utan modds klara en steg1 chippning utan att man rör en pinal.    sen är det ju så att slitna grejer visar sig direkt när effekten ökar..  inte direkt ovanligt med misständningar och sånt vid effektökningar pga slitna stift.. kopplingar som slirar för dom börjar bli slitna osv osv.     kör själv en steg1 chipad Polo tdi med 90hk orginal nu 135hk  från att vara dryg att köra så blev den helt okej även om det inte är något effektmonster så från att vara sten död efter120 så drar den utan problem till 190 (inte prövat fortare)  man slipper nedväxlingar osv   men jag har det mest för körbarheten som ökar något enormt. som bonus får man en piggare bil.   en bil som inte klara en lite brantare backe på högsta växeln i 90km/h är ju meningslös som bil. ångrar mig inte en sec.  men sen har polarn firma som hålls med det så helt opartisk blir man ju inte samtidigt så har jag provkört och åkt med i mängder med optimerade bilar.   säkert minst 100olika bilar om det räcker.. och skillnaden är enorm på dom flesta bilarna.  sugmotorbilarna är ju dock sällan några posetiva överaskningar att göra en optimering på.  det är knappt märkbar skillnad.   Klart trevligaste måste jag säg att volvos t5 motorer och bmw överladdade motorer oavsätt om det är diesel eller bensinare..     dom blir alla enormt mycket trevligare och riktigt snabba efter optimering.

Det är det jag är rädd för att slitna delar ska börja visa sig efter ett steg 1. Kör en Passat 1.8T bensin den har ju nu 153hk och 225nm. Skulle jag trycka in steg 1 så skulle jag få upp till 193hk och 322nm enligt BSR webbsida.

Hybrid_ skrev:
Det beror på vilken bil vi talar om.

Det är en VW Passat 1.8T 2005

Senast redigerat av V3N (29 augusti 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 augusti 2018 · 17 483 Inlägg

Jag hade inte trimmat den. Men gör du det så var beredd på följdproblem. Och att det kommer att kosta pengar för att hålla den vid liv.

Men: Det är din plånbok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
V3N
29 augusti 2018 · 34 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag hade inte trimmat den. Men gör du det så var beredd på följdproblem. Och att det kommer att kosta pengar för att hålla den vid liv.

Men: Det är din plånbok.

Det var det jag var rädd att höra haha. Får ta och fundera på det ett långt bra tag:)

it_mutt Avstängd
29 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag hade inte trimmat den. Men gör du det så var beredd på följdproblem. Och att det kommer att kosta pengar för att hålla den vid liv.

Men: Det är din plånbok.

Vilka följdproblem är det du pratar om som man ska vara beredd på?

Utveckla gärna....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
29 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

V3N skrev:
Det är en VW Passat 1.8T 2005

Att höja effekten på en 13 år gammal bil med tusen, tusen och tusen mil på mätaren medför helt klart risken för en hel del följdproblem. Tveklöst. Säger någon något annat så ska du bara ignorera det.

För det första ökar påfrestning på motorn i sig, om ett begynnande slitage finns så kan det accelerera ordentligt. En liten oljeförbrukning kan bli en brusten kolvtopp eller kolvring. Lite försummade oljebyten för 5 år sedan kan resultera i ett lagerras. Kopplingen utsätts för större påfrestning och riskerar att börja slira. Eftersom effekten ökar så kommer du trots allt med största sannolikhet använda den mer och oftare.

Samtidigt så är väl bilen värd i runda slängar 10k, så den ekonomiska risken är ju inte speciellt enorm. Men, man ska ha klart för sig att det är jättekul, jättekul, jättekul... MEN JÄTTETRÅKIGT...! när något skjuter...

Hade jag gjort det? Absolut! Men då ska man inte grina om/när det rasar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2018 · 13 744 Inlägg

ähh kör på.. men byt stift direkt innan du ens åkeriväg..   1.8t är det ju 9 av 10bilar som börjar misstända när man vrider på laddtrycket..   Ngk stift och INGET annat..  men skulle inte tveka.. blir ju betydligt mycket trevligare..  för dom är rätt slöa från början.   värsta som kan hända är ju att kopplingen slirar.. men så är det en av dom lättaste fwd bilarna att byta koppling på om man bortser från saab 99/900og

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
29 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:
ähh kör på.. men byt stift direkt innan du ens åkeriväg..   1.8t är det ju 9 av 10bilar som börjar misstända när man vrider på laddtrycket..   Ngk stift och INGET annat..  men skulle inte tveka.. blir ju betydligt mycket trevligare..  för dom är rätt slöa från början.   värsta som kan hända är ju att kopplingen slirar.. men så är det en av dom lättaste fwd bilarna att byta koppling på om man bortser från saab 99/900og

Vad sitter det för värmetal i de där original?

Edit: förresten gillar inte de där spisarna Bosch bättre?

Senast redigerat av caromania (29 augusti 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
V3N
29 augusti 2018 · 34 Inlägg

caromania skrev:

V3N skrev:
Det är en VW Passat 1.8T 2005

Att höja effekten på en 13 år gammal bil med tusen, tusen och tusen mil på mätaren medför helt klart risken för en hel del följdproblem. Tveklöst. Säger någon något annat så ska du bara ignorera det.

För det första ökar påfrestning på motorn i sig, om ett begynnande slitage finns så kan det accelerera ordentligt. En liten oljeförbrukning kan bli en brusten kolvtopp eller kolvring. Lite försummade oljebyten för 5 år sedan kan resultera i ett lagerras. Kopplingen utsätts för större påfrestning och riskerar att börja slira. Eftersom effekten ökar så kommer du trots allt med största sannolikhet använda den mer och oftare.

Samtidigt så är väl bilen värd i runda slängar 10k, så den ekonomiska risken är ju inte speciellt enorm. Men, man ska ha klart för sig att det är jättekul, jättekul, jättekul... MEN JÄTTETRÅKIGT...! när något skjuter...

Hade jag gjort det? Absolut! Men då ska man inte grina om/när det rasar.

Haha bra text! Och sanna ord. Den är servad som planerad av förra ägare och går fint för tillfälligt. Men lite trög när man ska växla så ska iväg och byta olja till växellådan och se ifall det är det som är problemet. Och nästa steg är i sådan fall steg chippa (eventuellt) men vill inte grina så ska ta en lång lång fundering och tackar så mycket för dina råd.

Growe skrev:
ähh kör på.. men byt stift direkt innan du ens åkeriväg..   1.8t är det ju 9 av 10bilar som börjar misstända när man vrider på laddtrycket..   Ngk stift och INGET annat..  men skulle inte tveka.. blir ju betydligt mycket trevligare..  för dom är rätt slöa från början.   värsta som kan hända är ju att kopplingen slirar.. men så är det en av dom lättaste fwd bilarna att byta koppling på om man bortser från saab 99/900og

Att byta låda kostar väl ändå ganska mycket oavsett hur enkelt det är och är inte beredd att lägga ut så pass mycket för att man gjorde ett steg för några tusingar då håller jag hellre mig kvar vid mina slöa hästar. Och tack för dina tips och råd uppskattar det väldigt mycket.

it_mutt Avstängd
30 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

V3N skrev:

caromania skrev:

V3N skrev:
Det är en VW Passat 1.8T 2005

Att höja effekten på en 13 år gammal bil med tusen, tusen och tusen mil på mätaren medför helt klart risken för en hel del följdproblem. Tveklöst. Säger någon något annat så ska du bara ignorera det.

För det första ökar påfrestning på motorn i sig, om ett begynnande slitage finns så kan det accelerera ordentligt. En liten oljeförbrukning kan bli en brusten kolvtopp eller kolvring. Lite försummade oljebyten för 5 år sedan kan resultera i ett lagerras. Kopplingen utsätts för större påfrestning och riskerar att börja slira. Eftersom effekten ökar så kommer du trots allt med största sannolikhet använda den mer och oftare.

Samtidigt så är väl bilen värd i runda slängar 10k, så den ekonomiska risken är ju inte speciellt enorm. Men, man ska ha klart för sig att det är jättekul, jättekul, jättekul... MEN JÄTTETRÅKIGT...! när något skjuter...

Hade jag gjort det? Absolut! Men då ska man inte grina om/när det rasar.

Haha bra text! Och sanna ord. Den är servad som planerad av förra ägare och går fint för tillfälligt. Men lite trög när man ska växla så ska iväg och byta olja till växellådan och se ifall det är det som är problemet. Och nästa steg är i sådan fall steg chippa (eventuellt) men vill inte grina så ska ta en lång lång fundering och tackar så mycket för dina råd.

Growe skrev:
ähh kör på.. men byt stift direkt innan du ens åkeriväg..   1.8t är det ju 9 av 10bilar som börjar misstända när man vrider på laddtrycket..   Ngk stift och INGET annat..  men skulle inte tveka.. blir ju betydligt mycket trevligare..  för dom är rätt slöa från början.   värsta som kan hända är ju att kopplingen slirar.. men så är det en av dom lättaste fwd bilarna att byta koppling på om man bortser från saab 99/900og

Att byta låda kostar väl ändå ganska mycket oavsett hur enkelt det är och är inte beredd att lägga ut så pass mycket för att man gjorde ett steg för några tusingar då håller jag hellre mig kvar vid mina slöa hästar. Och tack för dina tips och råd uppskattar det väldigt mycket.

Fast...varför skulle du byta låda för att kopplingen (eventuellt) skulle ge upp?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
V3N
30 augusti 2018 · 34 Inlägg

it_mutt skrev:

V3N skrev:

caromania skrev:

Att höja effekten på en 13 år gammal bil med tusen, tusen och tusen mil på mätaren medför helt klart risken för en hel del följdproblem. Tveklöst. Säger någon något annat så ska du bara ignorera det.

För det första ökar påfrestning på motorn i sig, om ett begynnande slitage finns så kan det accelerera ordentligt. En liten oljeförbrukning kan bli en brusten kolvtopp eller kolvring. Lite försummade oljebyten för 5 år sedan kan resultera i ett lagerras. Kopplingen utsätts för större påfrestning och riskerar att börja slira. Eftersom effekten ökar så kommer du trots allt med största sannolikhet använda den mer och oftare.

Samtidigt så är väl bilen värd i runda slängar 10k, så den ekonomiska risken är ju inte speciellt enorm. Men, man ska ha klart för sig att det är jättekul, jättekul, jättekul... MEN JÄTTETRÅKIGT...! när något skjuter...

Hade jag gjort det? Absolut! Men då ska man inte grina om/när det rasar.

Haha bra text! Och sanna ord. Den är servad som planerad av förra ägare och går fint för tillfälligt. Men lite trög när man ska växla så ska iväg och byta olja till växellådan och se ifall det är det som är problemet. Och nästa steg är i sådan fall steg chippa (eventuellt) men vill inte grina så ska ta en lång lång fundering och tackar så mycket för dina råd.

Growe skrev:
ähh kör på.. men byt stift direkt innan du ens åkeriväg..   1.8t är det ju 9 av 10bilar som börjar misstända när man vrider på laddtrycket..   Ngk stift och INGET annat..  men skulle inte tveka.. blir ju betydligt mycket trevligare..  för dom är rätt slöa från början.   värsta som kan hända är ju att kopplingen slirar.. men så är det en av dom lättaste fwd bilarna att byta koppling på om man bortser från saab 99/900og

Att byta låda kostar väl ändå ganska mycket oavsett hur enkelt det är och är inte beredd att lägga ut så pass mycket för att man gjorde ett steg för några tusingar då håller jag hellre mig kvar vid mina slöa hästar. Och tack för dina tips och råd uppskattar det väldigt mycket.

Fast...varför skulle du byta låda för att kopplingen (eventuellt) skulle ge upp?

Det är väl det man måste göra eller?

candyweiss
30 augusti 2018 · 876 Inlägg

V3N skrev:

it_mutt skrev:

V3N skrev:

caromania skrev:
Att höja effekten på en 13 år gammal bil med tusen, tusen och tusen mil på mätaren medför helt klart risken för en hel del följdproblem. Tveklöst. Säger någon något annat så ska du bara ignorera det.

För det första ökar påfrestning på motorn i sig, om ett begynnande slitage finns så kan det accelerera ordentligt. En liten oljeförbrukning kan bli en brusten kolvtopp eller kolvring. Lite försummade oljebyten för 5 år sedan kan resultera i ett lagerras. Kopplingen utsätts för större påfrestning och riskerar att börja slira. Eftersom effekten ökar så kommer du trots allt med största sannolikhet använda den mer och oftare.

Samtidigt så är väl bilen värd i runda slängar 10k, så den ekonomiska risken är ju inte speciellt enorm. Men, man ska ha klart för sig att det är jättekul, jättekul, jättekul... MEN JÄTTETRÅKIGT...! när något skjuter...

Hade jag gjort det? Absolut! Men då ska man inte grina om/när det rasar.

Haha bra text! Och sanna ord. Den är servad som planerad av förra ägare och går fint för tillfälligt. Men lite trög när man ska växla så ska iväg och byta olja till växellådan och se ifall det är det som är problemet. Och nästa steg är i sådan fall steg chippa (eventuellt) men vill inte grina så ska ta en lång lång fundering och tackar så mycket för dina råd.

Att byta låda kostar väl ändå ganska mycket oavsett hur enkelt det är och är inte beredd att lägga ut så pass mycket för att man gjorde ett steg för några tusingar då håller jag hellre mig kvar vid mina slöa hästar. Och tack för dina tips och råd uppskattar det väldigt mycket.

Fast...varför skulle du byta låda för att kopplingen (eventuellt) skulle ge upp?

Det är väl det man måste göra eller?

Koppling är en anordning som monteras mellan motorn och växellådan i manuellt växlade bilar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koppling_(bildel)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
V3N
30 augusti 2018 · 34 Inlägg

candyweiss skrev:

V3N skrev:

it_mutt skrev:

Fast...varför skulle du byta låda för att kopplingen (eventuellt) skulle ge upp?

Det är väl det man måste göra eller?

Koppling är en anordning som monteras mellan motorn och växellådan i manuellt växlade bilar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koppling_(bildel)

Då har jag förstått fel. Tack för lärdomen!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2018 · 13 744 Inlägg

caromania skrev:

Growe skrev:
ähh kör på.. men byt stift direkt innan du ens åkeriväg..   1.8t är det ju 9 av 10bilar som börjar misstända när man vrider på laddtrycket..   Ngk stift och INGET annat..  men skulle inte tveka.. blir ju betydligt mycket trevligare..  för dom är rätt slöa från början.   värsta som kan hända är ju att kopplingen slirar.. men så är det en av dom lättaste fwd bilarna att byta koppling på om man bortser från saab 99/900og

Vad sitter det för värmetal i de där original?

Edit: förresten gillar inte de där spisarna Bosch bättre?

Bra fråga 7or tror jag men långt ifrån säker      man ska köra iridium stiften iallfall.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2018 · 13 744 Inlägg

caromania skrev:

V3N skrev:
Det är en VW Passat 1.8T 2005

Att höja effekten på en 13 år gammal bil med tusen, tusen och tusen mil på mätaren medför helt klart risken för en hel del följdproblem. Tveklöst. Säger någon något annat så ska du bara ignorera det.

För det första ökar påfrestning på motorn i sig, om ett begynnande slitage finns så kan det accelerera ordentligt. En liten oljeförbrukning kan bli en brusten kolvtopp eller kolvring. Lite försummade oljebyten för 5 år sedan kan resultera i ett lagerras. Kopplingen utsätts för större påfrestning och riskerar att börja slira. Eftersom effekten ökar så kommer du trots allt med största sannolikhet använda den mer och oftare.

Samtidigt så är väl bilen värd i runda slängar 10k, så den ekonomiska risken är ju inte speciellt enorm. Men, man ska ha klart för sig att det är jättekul, jättekul, jättekul... MEN JÄTTETRÅKIGT...! när något skjuter...

Hade jag gjort det? Absolut! Men då ska man inte grina om/när det rasar.

Så är det ju. Men felen finns där innan men visar sig lite snabbare med lite laddtryck.  Men det är sällan några problem generellt sätt   1.8t har ju vissa svagheter men  det är stift tändspolar och avlastning ventiler som är väldigt vanliga problem..   Det märks inte när laddtrycket är lågt men märks när det ökar.   Men det är ju endå grejer som måste vara bra oavsätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tontbil
30 augusti 2018 · 209 Inlägg

Jag hade trimmat den och BSR är stor och känd märke.
Man kan trimma en gammal Saab 9-5/9-3 så varför kan man inte göra samma sak?

(Ja, jag tänker på Steg 1 så slipper man byta ut olika saker och kvalité
är olika ifrån bilmärke)

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
Nybergrobin
30 augusti 2018 · 2 381 Inlägg

Kan varmt rekommendera att chippa denna motor....det blir en grym skillnad. 😃

Bytt stift innan och se till att byta olja på absolut max 1500mil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang