Bästa bilen på is/snövägar

Eriksand
5 september 2018 · 4 Inlägg

Hej behöver lite rådgivning.
Ska under vinterhalvåret jobba/bo i fjällen/Jämtland.
Behöver en familjebil som är stabil
på isiga/snöiga fjällvägar.
Budgeten är runt 300,000.

Förslag?

Mvh Erik

Utmarks-Loke
5 september 2018 · 5 813 Inlägg

Subaru forester med bra dubbdäck?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2018 · 13 673 Inlägg

940turbo.. med spikdäck.. så har du inte tråkigt när du har ledigt..  lättaste valet ever..  eller så gör du det tråkia och skaffar en vanlig fwd bil och du tar dig fram utan problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Eriksand
5 september 2018 · 4 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Subaru forester med bra dubbdäck?

Tack för tipset

Eriksand
5 september 2018 · 4 Inlägg

Growe skrev:
940turbo.. med spikdäck.. så har du inte tråkigt när du har ledigt..  lättaste valet ever..  eller så gör du det tråkia och skaffar en vanlig fwd bil och du tar dig fram utan problem

Tack för tipset =o)

torsen
5 september 2018 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Subaru forester med bra dubbdäck?

X 2.
I alla fall för den bugeten.
Annars finns Mercedes G-Wagen, Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery och Nissan Patrol.
Långt under budget Lada Niva, som har riktig fördelningslåda med "Full Time" .

amazinjoey
5 september 2018 · 1 138 Inlägg

Audi A6 Quattro!

Cuefa Ain't no place like home...
6 september 2018 · 4 628 Inlägg

Eriksand skrev:
Hej behöver lite rådgivning.
Ska under vinterhalvåret jobba/bo i fjällen/Jämtland.
Behöver en familjebil som är stabil
på isiga/snöiga fjällvägar.
Budgeten är runt 300,000.

Förslag?

Mvh Erik

Hur är önskemålen gällande utrymme, bränsleförbrukning etc?

Men som sagts tidigare, bra däck är också ett måste.
Jag kör 4wd och dubbfritt, 26 mil/dag enbart landsväg. Stundtals ordentligt isigt men jag har inte haft några problem hittills.
Annars finns ju Conti CIC2 och Nokian Hakka 9 som borde ge Dig allt önskvärt grepp.

Men 4wd och hög markfrigång är nog något jag verkligen skulle sträva efter.
Om du vill ha en RIKTIGT rymlig bil som är kompetent även när vägen slutar skulle jag sikta på en luftfjädrad VW Touareg av nyare modell. Man åker som en kung, och det ska bra mycket till innan du blir stående med en sån bil.

Typ denna borde passa dina behov helt utmärkt.

Hög under, 4wd, värmare, helt ok belysning från fabrik (även om jag gissar att minst 3 stora rackarns extraljus kommer hitta sin väg till fronten på vilken bil du än köper) etc mm osv.

Förhållandevis låg skatt, och rimlig förbrukning.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Eriksand
6 september 2018 · 4 Inlägg

Tack för tipsen!
Jag undrar om olika chassin/modeller
är mer lämpade för isiga vägar?

Tontbil
6 september 2018 · 209 Inlägg

Ha hört att Subaru ska har den bästa 4WD på marknaden?
Så jag skulle satsa på en den bilmärke med senaste dubbdäck ifrån Nokian

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
SportPilot Ubåtsingenjör
6 september 2018 · 7 218 Inlägg

svaret är alltid Prius

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
6 september 2018 · 5 813 Inlägg

SportPilot skrev:
svaret är alltid Prius

Fast det är på en annan fråga.

torsen
7 september 2018 · 7 198 Inlägg

Eriksand skrev:
Tack för tipsen!
Jag undrar om olika chassin/modeller
är mer lämpade för isiga vägar?

Min erfarenhet av 16 st olika 4x4-bilar sedan slutet på 1990-talet säger mig att sämst är bilar med "s k" fyrhjulsdrift typ Audi, BMW, Volvo, koreaner m flera "låssas-4x4".

Ett mellanting är Mazda Tribute V6 (ej att förväxla med Ford Maverick) som har 3 lägen på en elektrisk väljare.
Framhjulsdrift, automatisk 4x4 samt konstant/låst 4x4.

En särställning intar bilar typ Jeep Wrangler, Suzuki Samurai och Jimny m fl som har mekanisk inkoppling av framhjulsdriften och "stelkoppling" av 4x4.

I särklass bäst är Lada Niva, Land Rover Defender, Mercedes GeländeWagen samt sista generationen av Suzuki Grand Vitara(den utan reservhjulet utvändigt bak).
Dessa bilar har fördelningslåda/transferlåda med central differential som vid behov kan låsas/spärras.
Och dessutom lågväxel, som underlättar vid precisionsbackning med bil- eller hästsläp på slirigt underlag.

För att generalisera vilt kan man säga att bilar med 4x4, AWD etc på bakluckan samt silverfärgade plastbitar fram, bak och på sidorna, som ska imitera hasplåtar, samt med "sorgkanter" runt hjulhuskanterna ska undvikas om man söker framkomlighet på besvärliga vintervägar. I all synnerhet om man ska dra någon form av släp.
Volvo har ju bilar med alla ovanstående "terrängbilsattribut" som endast är framhjulsdrivna, och dessutom har mycket dålig markfrigång. (Känner en som köpte en Volvo i tron att den var 4x4, men som visade sig endast vara framhjulsdriven)
Så det gäller att se upp.

rcy
7 september 2018 · 1 705 Inlägg

Är det plogade vägar med vinterväglag/isig vägbana du ska åka på, så skulle jag undvika gigantiska stadsjeepar typ Q7, XC90 och liknande. Dom må ha markfrigång och fyrhjulsdrift och går säkert jättebra i en halvmeter puder, men på en isig vägbana är dom som bambi på hal is.

Ska du ut i djupsnö och härja så är det en helt annan fråga, men det framgår inte riktigt av ditt inlägg vad kraven är.

BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
panda666
7 september 2018 · 4 228 Inlägg

hehe a prius med 4wd markfrigång och dragkrok, en riktig våt dröm. Sen hur snöigt och farligt blir det där ts ska till? behöver man en tank eller räcker det me en vanlig 4wd bil? vet också att subbor brukar ha jättebra 4wd så kanske nått sånt med perfekta vinterdäck, sen som vanligt gäller det att köra lugnt o försiktigt då blir det aldrig nått problem oavsett rwd-fwd-awd.  Men som sagt hur jobbigt är vädret där? låter lite som att folk tror att ts ska invadera ryssland på vintern och behöver en tank^^

Cuefa Ain't no place like home...
7 september 2018 · 4 628 Inlägg

Tycker som sagt min Octavia med off-road chassi och Haldex fungerar utmärkt för de 26 mil landsväg jag lägger på bilen varje dag, men jag bor ju också endast i "södra norrland"... :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
7 september 2018 · 7 198 Inlägg

Cuefa skrev:
Tycker som sagt min Octavia med off-road chassi och Haldex fungerar utmärkt för de 26 mil landsväg jag lägger på bilen varje dag, men jag bor ju också endast i "södra norrland"... :-P

Vad är off-road chassie?
Analogt med Rubiconutrustning?
D v s axelspärrar fram och bak, rock-track låda med 4.2:1, rocksliders och innifrån urkopplingsbar krängningshämmare?

Cuefa Ain't no place like home...
7 september 2018 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

Cuefa skrev:
Tycker som sagt min Octavia med off-road chassi och Haldex fungerar utmärkt för de 26 mil landsväg jag lägger på bilen varje dag, men jag bor ju också endast i "södra norrland"... :-P

Vad är off-road chassie?
Analogt med Rubiconutrustning?
D v s axelspärrar fram och bak, rock-track låda med 4.2:1, rocksliders och innifrån urkopplingsbar krängningshämmare?

På skoda-språk betyder det dessvärre inget mer än kraftigare skydd under bilen samt höjd markfrigång.
Har VW's elektroniska diffspärr XDS (som fungerar förvånansvärt bra...!) men jag skulle väldigt gärna ha haft spärrbara diffar o lågväxel!
Jag saknar min Cherokee...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Utmarks-Loke
7 september 2018 · 5 813 Inlägg

En bil med antisladd klarar vintervägar utan problem, fyrhjulsdriften behövs i princip enbart för att komma lös om man kört fast någonstans. Kör man mycket på oplogade vägar kan det kanske vara bra men pendlar man till Åre kan man köpa en vanlig golf eller vad som helst, och bra dubbdäck. Själv pendlar jag till Norge och kör med enbart bakhjulsdrift. Förra vintern var det ca. 1 meter snö och enda gången jag hade problem var på parkeringsplatsen där jag hamnade i ett isigt hjulspår när jag skulle köra in i parkeringsrutan. Någon puttade lite och så var det löst. Om man jobbar i fjällen och ser att det är snöstorm när man skall hem tror jag man väntar med att ge sig av även om man har riktig fyrhjulsdrift, det skulle åtminstone jag göra.

torsen
7 september 2018 · 7 198 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag saknar min Cherokee...

Förstår.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang