Vatten kryper upp i dörrsidan

Ghostduster92
11 september 2018 · 49 Inlägg

Hej!

Jag har en Volkswagen Polo från 2012.

Jag har ett problem med vatten (haft det i alla mina 3 bilar så är inte förvånad...)

Efter det regnar, när man öppnar dörrarna (förekommer på alla men mest förardörr) så står det vatten mellan gummilisten mot bilen och på sista tröskeln.. det kan också lägga sig i gummilisten.. (se bild).

Detta händer när man spolar vatten eller om det regnar kraftigt.

Nu till min fråga, är det någon som vet "detta är problemet"... eller är det någon som kan dela med sig av erfarenheter eller tips på hur jag löser detta så vore jag evigt tacksam..

Börjar närma sig vintern och det är så himla enerverande att ha ALLA rutor fulla i imma och sen på vintern när det fryser.. på INSIDAN.. bilen är inte så gammal...

Så, vad kan problemet vara??

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226916/226916-8bbd5d97cae15d9e22cfa73591bbad08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226916/226916-85a86f91cf8fc21193047bf7448b96cc.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 september 2018 · 4 917 Inlägg

Sluter listen riktigt tätt mot rutan på utsidan?
Man vet ju att minsta hål kan bli en rejäl pöl på några timmar m a p kappiläreffekten..smile
När man kör rutan upp o ner några 100 gånger så bör väl gummit eller plasten få lite fina skador av de pyttepartiklar som följer med regndropparna ner..
Kanske byte av listen kan göra susen..

Senast redigerat av bilknuffaren (11 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ghostduster92
11 september 2018 · 49 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Sluter listen riktigt tätt mot rutan på utsidan?
Man vet ju att minsta hål kan bli en rejäl pöl på några timmar m a p kappiläreffekten..smile
När man kör rutan upp o ner några 100 gånger så bör väl gummit eller plasten få lite fina skador av de pyttepartiklar som följer med regndropparna ner..
Kanske byte av listen kan göra susen..

Hej! Tack för svar. Jag testade en grej.. första bilden är bildörren och på andra, samma bild fast jag trycker in dörren med ena handen.. jag orkar trycka in dörren iallafall nära en cm.. känna som det borde vara en anledning eller vad tror du?

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226916/226916-5dc65ce6dfbe7ca2bbb9b957bc570992.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226916/226916-f4c5afdd98600dbe307368b7b42f3e9c.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 september 2018 · 4 917 Inlägg

Helt klart så slappar alla gummi och plastdetaljer genom åren.
Enda alternativet är att byta till  nytt efterhand.
Gamla motorer får dåliga packningar som med tiden läcker o s v..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ghostduster92
11 september 2018 · 49 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Helt klart så slappar alla gummi och plastdetaljer genom åren.
Enda alternativet är att byta till  nytt efterhand.
Gamla motorer får dåliga packningar som med tiden läcker o s v..

Så du tror att de e dags att byta listerna? Är det listen som  sitter mot bilen eller listen på dörren? Om du kollar första bilden.. så ställer de sig vatten mellan gummilisten.. måste man byta varenda list eller är det någon av listerna som slits mest? Bet på vintern när jag drar mig till minnes så när det fryser så kan man rycka lite i dörren låst å den rör sig lite.. de e väl inte riktigt rätt?

it_mutt Avstängd
11 september 2018 · 10 388 Inlägg

Ghostduster92 skrev:

bilknuffaren skrev:
Helt klart så slappar alla gummi och plastdetaljer genom åren.
Enda alternativet är att byta till  nytt efterhand.
Gamla motorer får dåliga packningar som med tiden läcker o s v..

Så du tror att de e dags att byta listerna? Är det listen som  sitter mot bilen eller listen på dörren? Om du kollar första bilden.. så ställer de sig vatten mellan gummilisten.. måste man byta varenda list eller är det någon av listerna som slits mest? Bet på vintern när jag drar mig till minnes så när det fryser så kan man rycka lite i dörren låst å den rör sig lite.. de e väl inte riktigt rätt?

HELT stum kommer dörren aldrig bli. Men det KAN vara så enkelt att dörren behöver "justeras in"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Utmarks-Loke
11 september 2018 · 5 813 Inlägg

Bilen är ju bara sju år gammal och jag aldrig träffat någon som bytt lister ens på 25 år gamla bilar bara för att de blivit lite slappa. De enda som byter lister är de som renoverar gamla veteranbilar. Men jag tror de flesta bilar kan få lite vatten där, det är svårt att undgå. Mina bilar brukar få vansinnigt mycket damm där, och det är svårt att tvätta bort utan att det stänker in i bilen när man spolar. Men det är bara att leva med, det är naturens krafter

mb_pucken
11 september 2018 · 5 083 Inlägg

Blir vatten där på mina bilar med, även stött på ett par kundbilar med klagomål om detta. Tyvärr så har jag ej hittat något bra botemedel mer än ett riktigt hydrofobiskt (stavning?) lackskydd vilket gjorde det lättare för vatten att rinna undan.
Kan vara värt att prova med wax eller lackskydd.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
11 september 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Låter konstigt,  inte ens min 29 år gamla Audi 100 läcker in vatten vid dörrn (eller någon annan stans).

Ghostduster92
11 september 2018 · 49 Inlägg

it_mutt skrev:

Ghostduster92 skrev:

bilknuffaren skrev:
Helt klart så slappar alla gummi och plastdetaljer genom åren.
Enda alternativet är att byta till  nytt efterhand.
Gamla motorer får dåliga packningar som med tiden läcker o s v..

Så du tror att de e dags att byta listerna? Är det listen som  sitter mot bilen eller listen på dörren? Om du kollar första bilden.. så ställer de sig vatten mellan gummilisten.. måste man byta varenda list eller är det någon av listerna som slits mest? Bet på vintern när jag drar mig till minnes så när det fryser så kan man rycka lite i dörren låst å den rör sig lite.. de e väl inte riktigt rätt?

HELT stum kommer dörren aldrig bli. Men det KAN vara så enkelt att dörren behöver "justeras in"

Är det svårt att justera en dörr?

Ghostduster92
11 september 2018 · 49 Inlägg

mb_pucken skrev:
Blir vatten där på mina bilar med, även stött på ett par kundbilar med klagomål om detta. Tyvärr så har jag ej hittat något bra botemedel mer än ett riktigt hydrofobiskt (stavning?) lackskydd vilket gjorde det lättare för vatten att rinna undan.
Kan vara värt att prova med wax eller lackskydd.

Förstår att de kan bli vatten där.. men att det blir så mycket så att det trycks upp och går över kanten och in i bilen tycker jag är märkligt..

Ghostduster92
11 september 2018 · 49 Inlägg

Glömde den mest väsentliga delen utav inlägget........ Anledningen till att jag skriver är att vattnet ibland kan på något vis tryckas upp och gå upp över och in i bilen

Ber om ursäkt men gick lite snabbt när jag skrev...

Meaganeowner
12 september 2018 · 2 250 Inlägg

Varför inte göra en dränering rakt ned, där det samlas vatten?
Typ ett 5 mm bred slits. Då lär det inte samlas vatten där.

Kolla på låskistan i stolpen.. Är väl någon skruv där att lossa. Flytta in låskistan lite.

zzr94092
12 september 2018 · 4 378 Inlägg

Låskistan går inte att flytta. Man justerar "haken" i b-stolpen..

Ghostduster92
12 september 2018 · 49 Inlägg

zzr94092 skrev:
Låskistan går inte att flytta. Man justerar "haken" i b-stolpen..

Okej, finns det någon guide på hur man gör detta? kollade nyss på hur de justerar bildörrar i en Renaultfabrik i Ryssland.. Tror inte man ska bryta och knäcka dörren med knäet xD Eller? haha...

Kan en bildörr bli "knäckt" av att man öppnar och tappar dörren hårt till "max ut" när det blåser? Kan dra mig till minnes att det hänt.. trodde dörren skulle gå av..

...Som sagt, det är inget bilproffs ni skriver till... min inställning till bilar är att de bara ska fungera.. men jag lär mig gärna för jag är för snål för att lämna in bilen för enkla fel...

it_mutt Avstängd
12 september 2018 · 10 388 Inlägg

Ghostduster92 skrev:

zzr94092 skrev:
Låskistan går inte att flytta. Man justerar "haken" i b-stolpen..

Okej, finns det någon guide på hur man gör detta? kollade nyss på hur de justerar bildörrar i en Renaultfabrik i Ryssland.. Tror inte man ska bryta och knäcka dörren med knäet xD Eller? haha...

Kan en bildörr bli "knäckt" av att man öppnar och tappar dörren hårt till "max ut" när det blåser? Kan dra mig till minnes att det hänt.. trodde dörren skulle gå av..

...Som sagt, det är inget bilproffs ni skriver till... min inställning till bilar är att de bara ska fungera.. men jag lär mig gärna för jag är för snål för att lämna in bilen för enkla fel...

Det kan hända att gångjärnen/et flyttar sig. I den mån det är justerbart i den änden. Kanske inte det vanligaste precis, men, det händer.

Ska man justera där, bör man däremot vara två

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ghostduster92
12 september 2018 · 49 Inlägg

it_mutt skrev:

Ghostduster92 skrev:

zzr94092 skrev:
Låskistan går inte att flytta. Man justerar "haken" i b-stolpen..

Okej, finns det någon guide på hur man gör detta? kollade nyss på hur de justerar bildörrar i en Renaultfabrik i Ryssland.. Tror inte man ska bryta och knäcka dörren med knäet xD Eller? haha...

Kan en bildörr bli "knäckt" av att man öppnar och tappar dörren hårt till "max ut" när det blåser? Kan dra mig till minnes att det hänt.. trodde dörren skulle gå av..

...Som sagt, det är inget bilproffs ni skriver till... min inställning till bilar är att de bara ska fungera.. men jag lär mig gärna för jag är för snål för att lämna in bilen för enkla fel...

Det kan hända att gångjärnen/et flyttar sig. I den mån det är justerbart i den änden. Kanske inte det vanligaste precis, men, det händer.

Ska man justera där, bör man däremot vara två

Okej! Jag ska kika imorgon! Jag är glad för alla tips jag kan få! smile Tack!

Ghostduster92
19 september 2018 · 49 Inlägg

EDIT: Har nu kommit en bit på vägen.. när bildörren är stängd och man trycker i underkanten av dörren så glappar det med ca 4-5mm (svårt att säga)..

Jag provade skruva ur haken i bstolpen men hålen är runda så går inte att justera in den... hur gör man då? Måste man till verkstad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang