En guide i hur man monterar dörrar på en glasfiberkaross

Jag håller på att bygga ihop och montera dörrar på min Hot Rod, något som kan vara lite avskräckande på en glasfiberkaross. Av den anledningen så dokumenterar jag steg för steg och sätter ihop lite av en guide. Förhoppningsvis kan den hjälpa någon.

quinna

  • 35 Följare
  • 6 132 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 28 oktober · Inlägg av trådskaparen #21

Ny söndag, ny uppdatering... lika säkert som att Tomten har högt BMI!

Sist jag skrev så hade jag precis limmat i första stålskelettet i ena dörren. Nu är även den andra dörrens skelett på plats. Inga bilder på det, då det är samma fast spegelvänt.

Jag har nu riktat blicken mot gångjärnen. Jag har bestämt mig för att köra utanpåliggande gångjärn, även fast jag en lång period var helt inne på att bygga dolda.

Anledningarna till att jag nu har ångrat mig är två till antalet. Dels så stämmer utanpåliggande gångjärn väldigt bra med stuket jag är ute efter. Och dels för att dolda gångjärn skapar utmaningar som jag helt enkelt inte kände att det var värt att tackla. Det är trångt i dessa bilar redan från början, och att börja försöka tränga in gångjärn som ska vara så pass korrekta i geometrin att dörren inte tar i karossen när man öppnar, känns just nu helt enkelt som för mycket jobb och för liten vinst.

Gångjärnen jag har kommer från Åbergs och är väldigt enkla, och oborrade, vilket var ett krav för mig då skruvhålen inte riktigt hamnar där dom satt 1931.

Det första jag gjorde var att placera gångjärnen där jag ville ha dom. Tanken var väl att få dom någorlunda på jämt avstånd från ovan och underkant, och förstås där jag tyckte det såg rätt ut. Inte för långt isär och inte för tätt ihop. Sen höll jag dom på plats och markerade med spritpenna.

https://i.imgur.com/G5LwyQq.jpg

När jag hade ritat ut placering av alla 4 gångjärn så satt jag igång att kapa bort glasfibern för att komma åt stommen innanför.

https://i.imgur.com/lESPSmH.jpg

https://i.imgur.com/I5NcT6v.jpg

Ett hett tips här är att använda en "universal-maskin" som jag tror Jula kallar den tongue En liten, oscillerande maskin som går att sätta en mängd olika tillbehör på. Sliphuvuden, mejslar och i detta fall ett litet bågfilsblad. Då kommer man åt att kapa rakt i väldigt trånga utrymmen.

https://i.imgur.com/HyWZ7vA.jpg

Efter att ha kapat och filat en del så passade gångjärnen riktigt bra i hålen, och blev nästan helt flush med ytan vilket var bra.

https://i.imgur.com/sPPE1pi.jpg

https://i.imgur.com/syJdAI1.jpg

Laserpasset fick hjälpa till, då gångjärnen behöver linjera med varandra.

https://i.imgur.com/w0OveiB.jpg

Eftersom jag hade en stadig ram att sätta gångjärnen i så var det egentligen bara att hitta ett sätt att få till gängor att skruva gångjärnen i. Hade jag inte byggt min båge i A-stolpen sen tidigare så hade jag nog gjort likadant som jag gjorde med låsbygeln i B-stolpen, och snickrat ihop en flytande mutter och lagt på baksidan.

Jag började svarva svetsmuttrar med rätt mått, men insåg att jag använt en annan lösning på jobbet tidigare som borde fungera bra till detta. Det finns något som heter blindnit, eller mutternit. Som en popnit, fast med gänga invändigt. En lösning som skulle innebära att jag slapp svetsa på plats i karossen, vilket uppskattas, och att jag slapp stå flera timmar i svarven för att tillverka egna infällda muttrar.

Mutternitarna kläms på plats med ett speciellt verktyg och sitter sen ruskigt bra.

https://i.imgur.com/fJCDmeP.jpg

https://i.imgur.com/NcDNBo2.jpg

https://i.imgur.com/RtNbXUI.jpg

Bara att sätta igång och borra hål och sätta nitar.

https://i.imgur.com/cEyz2zK.jpg

https://i.imgur.com/Bf5la2u.jpg

Sen förstås motsvarande hål i gängjärnen, och ett par försänkta skruvar så sitter dom där.

https://i.imgur.com/kkxu8QB.jpg

https://i.imgur.com/WwuKs2C.jpg

Nu är det lite justeringar kvar för att få gångjärnen i rätt vinklar osv, men annars så är det så klart det blir i den här änden. Nu ska skruvhål borras i dörrarna och sen (förhoppningsvis) så hänger dörrarna där av sig själv.

Med lite tur så kommer elhissarna i början på veckan så det kommer lite bilder på det också.

Det var allt för den här gången. Jag återkommer nästa vecka igen smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
1 974 Inlägg
Skrivet 28 oktober #22

Det tar sig, snart får du torrbryta med stängd dörr smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 29 oktober · Inlägg av trådskaparen #23

MR_T skrev:
Det tar sig, snart får du torrbryta med stängd dörr smile

Japp... en viktig milstolpe i alla projekt tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 4 november · Inlägg av trådskaparen #24

Hej igen!

Ytterligare en söndagskväll och ytterligare en uppdatering. Oklart om det är någon som läser och har nytta av det jag skriver, men jag fortsätter ösa på med bilder i vilket fall.

Sist jag skrev så hade jag precis satt mutterstycken att fästa mina gångjärn i. Efter det så har jag justerat lite för att få till lite bättre passning. Dels så har jag fräst ur lite i bakkant så att gångjärnen inte ska stypa på muttrarna. Sen har jag även lagt på lite material för att gångjärnen ska ligga flush med karossen.

https://i.imgur.com/AmMmVL7.jpg

https://i.imgur.com/r5nNh0S.jpg

När väl gångjärnen satt på plats så var det en smal sak att hänga dit dörren och rita av och kapa ur för frigång.

https://i.imgur.com/WEShhWp.jpg

https://i.imgur.com/VgqI4FE.jpg

När urtag var gjorda för gångjärnen så hängde jag dit dörrarna på plats och började borra lite hål. Mycket mätande är att rekommendera här. Jag upptäckte att det var svårt att få det rätt på första försöket.

https://i.imgur.com/aePXVnf.jpg

https://i.imgur.com/l91FyaH.jpg

Och när hålen i dörren var borrade så var det bara att repetera och markera på gångjärnen, och borra i dom också.

https://i.imgur.com/mFHJQUu.jpg

Sen kanske ni minns mutterstyckena som jag snickrade till tidigare? Med alla hål borrade så kan dom nu monteras.

https://i.imgur.com/67LvVhR.jpg

https://i.imgur.com/Yhimy5g.jpg

https://i.imgur.com/vLK1ele.jpg

Och sen är det faktiskt så pass bra att iochmed detta så är ena dörren hängd. Och med det menar jag på plats i dörrhålet, hängandes i gångjärn och lås (utan stift) och fullt fungerande! En hel del justerande kvar förstås, men i det stora hela är själva hängandet klart.

Fortsättning för mig nu närmast är fönsterhissar, då dom helt klart ska dit innan dörrskinnet limmas. Dom jag har valt att använda kommer från Golf generation 2 (även Jetta då förstås). Dom är enkla, billiga och i hyfsat rätt storlek från början.

https://i.imgur.com/4THDtOZ.jpg

Två saker behöver ändras för att dessa ska passa i min dörr. Dels så är dom lite lätt välvda och dels så är dom lite för långa. Och för att lösa detta så måste dom tas isär i molekyler.

https://i.imgur.com/dXJrIvz.jpg

https://i.imgur.com/Gpf2ZVa.jpg

https://i.imgur.com/lokmWxE.jpg

https://i.imgur.com/en7Sxkf.jpg

Väldigt enkelt konstruktion. Bara ett par vajerändar på en spole i ett hus. Skenan behövde få en nit bortborrad, men annars hoppade allt isär väldigt smidigt.

Och med skenan lös kan modifikationerna börja.

https://i.imgur.com/P9Qv34w.jpg

Som sagt... välvd och lite för lång.

https://i.imgur.com/Y8acvVm.jpg

Välvningen plockades ganska enkelt bort för hand mot mitt städ. Längden (60mm för att vara exakt) plockades bort med vinkelslip och svets, och avslutades med lite galv-primer.

https://i.imgur.com/dxXE0Qp.jpg

https://i.imgur.com/LrfAJAa.jpg

https://i.imgur.com/fePBh98.jpg

Nu ska jag fixa lite vajernipplar och korta vajern lika mycket som jag kortade skenan, sen ska allt monteras ihop igen innan motorn får sin fästpunkt. Det ska även till lite förstyvningar där skenan skruvas fast.

Men eftersom det fanns några minuter kvar av garagetid ikväll så började jag pillra lite med dörrhandtagen. Jag hann bestämma vart jag ville ha dom och borra ett par hål. Även här ska det till en bakomliggande förstärkningsplåt som ska snickras till under veckan.

https://i.imgur.com/haQvhzj.jpg

Mer på ämnet nästa vecka smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
You say Tomato. I say fuck you!!! · 428 Inlägg
Skrivet 4 november #25

Galet snyggt! Älskar att du är så generös med bilder, för då får man lite känsla för det du gör mer än i ord.
Att du säger något är svårt...det tolkar jag som en omöjlighet för andra! Hur tjockt kommer dörren att bli sen? Kommer du sätta i någon högtalare eller så?

You say tomato
I say Fuck you!
1 974 Inlägg
Skrivet 4 november #26

Snyggt jobbat. Borde inte gångjärnen sitta i bakkant på dörren smile

215 Inlägg
Skrivet 4 november #27

Bra jobbat.
Mkt kul att följa.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 5 november · Inlägg av trådskaparen #28

Tallifjant skrev:
Galet snyggt! Älskar att du är så generös med bilder, för då får man lite känsla för det du gör mer än i ord.
Att du säger något är svårt...det tolkar jag som en omöjlighet för andra! Hur tjockt kommer dörren att bli sen? Kommer du sätta i någon högtalare eller så?

En bild säger mer än 1000 ord som det så fint sägs tongue Och inget jag gör är omöjligt, och jag är definitivt inget geni... Däremot är jag dum nog att prova det mesta, och upptäcker då att det inte var några konstigheter.

Dörren blir väl ca. 1dm tjock på tjockaste stället. Dörrskinnet som limmas dit sist är ju bara några mm tjockt så det bygger typ inget.

MR_T skrev:
Snyggt jobbat. Borde inte gångjärnen sitta i bakkant på dörren smile

Ja ja... jag vet att jag tänkte ha bakhängda dörrar och dolda gångjärn till en början. Men att ha dörren bakhängd innebar att det var en gymnastisk övning att komma i och ur bilen (jag provade), och att få till dolda gångjärn fram gick mer eller mindre inte. Det hade blivit väldigt jobba gångjärn att bygga, medan detta istället blev både bra och väldigt enkelt smile

Giuseppe skrev:
Bra jobbat.
Mkt kul att följa.

Tackar!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #29

Va det någon som sa söndag? Trots att ingen någonsin vill höra att det är söndag? Hade jag fått välja skulle det bara finnas fredagar och lördagar.

Söndag är det vare sig man vill eller inte, och det innebär en ny uppdatering.  Sen sist har jag gjort klart fönsterhissarna. Jag har nu fått hem alla 3... både till dörrarna och bakrutan. Och nu är båda hissarna fram kortade och klara. Det gick faktiskt riktigt smidigt både att räta ut och korta dom klart.

Sen måste ju motorn sitta någonstans, så jag började kolla på infästningsmöjligheter och insåg att motorn är lite för "tjock" för mina extremt tunna dörrar. Motorn måste sitta innanför glasrutan, så det fick bli en liten fästplåt.

Först behöver dock lite utrymme skapas. Några snitt i dörren senare.

https://i.imgur.com/aBrnPBI.jpg

Fästplåtarna blev sen bara en 3mm alu-remsa som bockades för att skapa tillräcklig frigång till glaset.

https://i.imgur.com/eUoqYfz.jpg

Sen var det bara en fråga om att borra ett par hål och hänga dit allting.

https://i.imgur.com/5LR5CiU.jpg

https://i.imgur.com/ZewSS4i.jpg

Aluplåten ska få ett tredje "ben" så den klarar vridmomentet i motorn, men annars tror jag att den här lösningen blir bra. Det käkar lite utrymme i kupén, men det känner jag att jag kan leva med. Dörrsidan ska säkert få någon form av armstöd i vilket fall.

Förutom elhissarna så har jag börjat med invändiga dörrhandtagen. Jag kände att jag behövde sätta konceptet för både inre och yttre handtagen innan jag började klura ut hur jag ska koppla ihop dom med låskistan.

Handtagen jag har till insidan är någon halvstandard-typ från 30-tals Ford, köpta på Jocar. Dock är det bara handtagen, så resten behövde tillverkas.

Jag har dels svarvat till en axel som passar i handtagen ur vanligt konstruktionsstål. För att dom skulle göra någon nytta så behövdes en hållare av något slag. Åter till svarven, fast denna gång med ett stycke aluminium. Några lunchraster senare hade jag fått till dom här.

https://i.imgur.com/zqVPtWZ.jpg

Mittenhålen på dessa har några hundradelar större diameter än axeln, så aluminiumet får agera lager. Och ett stort hål i själva dörren senare så sitter den på plats.

https://i.imgur.com/AtuWqpb.jpg

Sen slängde jag ihop en lite arm (som ska filas vidare på) och svetsade fast på axeln. Här ser man också varför jag fräst alustycket som jag har gjort. Klackarna agerar stopp, så handtaget kan bara vridas typ 45grader.

https://i.imgur.com/ib5e0Ex.jpg

Och något sånt här kan det bli på insidan.

https://i.imgur.com/eV2M1ab.jpg

Nu när jag ser hur handtagen kommer sitta och vad jag har för utrymmen att leka med så har jag bestämt att lösningen att ansluta handtag med lås blir vajer. Jag har handlat bromsvajer för cykel som jag tror blir lämplig. Nu i veckan blir det tillverkning av lite infästningar för vajrarna.

Fortsättning följer nästa vecka...

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 18 november · Inlägg av trådskaparen #30

Då var det dags igen! Och denna gång har det varit en ytterst produktiv vecka.

Det tredje benet på motorplåten är klart och svetsat på plats. Hela installationen känns väldigt stadig. Och iochmed den plåten så är elhissarna mer eller mindre klara. Jag ska snida till en plåt som ska hålla i själva glaset bara, men det borde gå fort.

3e benet på plats.

https://i.imgur.com/3otZMDb.jpg

Sen riktade jag fokus på dörrhandtag. Jag har, som jag nämnde sist, bestämt mig för att köra med vajrar då det var betydligt smidigare att få till än solida stag. Vajrarna behövde lite kringdetaljer.

Medbringare på själva låskistan svarvades och frästes till...

https://i.imgur.com/Zd7ugCD.jpg

... och svetsades fast på låskista

https://i.imgur.com/88M2UF9.jpg

Jag har också funderat på förstärkning bakom yttre dörrhandtaget. I ett läge där något kärvar så vill jag inte att all kraft ska dras genom dörrskinnet och limfogen, så något som förbinder dörrhandtaget med stålskelettet kändes som en bra idé. Sagt och gjort... en enkel plåt med skruvhål punktades dit...

https://i.imgur.com/osfcAQ6.jpg

... och sen lite ytterligare bleck för att förstyva ytterligare och för att skapa fästpunkt för vajern.

https://i.imgur.com/7WBjfSy.jpg

Sen finurlade jag fram några klämmor för vajrarna. Bara enkla alustycken med frästa spår, något grundare än vad vajerhöljet var tjockt.

https://i.imgur.com/39SiAcQ.jpg

Jag bestämde att jag inte vill ha mer än max 45 grader slag på yttre handtaget, och för att detta skulle bli någorlunda distinkt så ritade jag ut hävarmen bakom handtaget på plåten, borrade ett par hål och svetsade dit stänger som hävarmen "bottnar" emot.

https://i.imgur.com/rMsSYoR.jpg

Och sen börjar det bli komplett. Det blir rätt mycket saker i en dörr alltså =/

https://i.imgur.com/Fu6tH0b.jpg

Och på temat dörrhandtag. Dom jag har köpt är ju till 1932 års modell och passar därför inte riktigt konturen på 31-dörren. Fram med Dremeln och fila. Det blev till slut ganska bra, även om jag mest troligt måste kroma om dom när allt annat är klart, då det blev lite störa smårepor när Dremeln slet sig.

https://i.imgur.com/9QHT1pM.jpg

Och en hel del pysslande, kopplande av vajrar, påkrokande av fjädrar och annat pyssligt så kunde jag hänga på dörrarna på plats igen.

https://i.imgur.com/VTBbKic.jpg

https://i.imgur.com/12gyvbN.jpg

Sen blev jag bara tvungen att rulla ut alltihopa för att få kolla på lite avstånd. Och jag blir lika kär i stuket varenda gång jag får se den på avstånd tongue

https://i.imgur.com/5uvruAZ.jpg

Jag slängde ihop en liten film också, bara för att sammanfatta resan såhär långt.

https://www.youtube.com/watch?v=YW7TIXh6i9c&t=2s

Kvar att göra nu är egentligen småsaker. Jag ska göra biten som kommer hålla glaset, och jag måste i med kanal-listerna i nedre halvan, eftersom jag inte kommer komma åt att sätta dom ordentligt sen. Sen ska dörrskinnet limmas på plats och alla dörrspringor justeras. Och ett dörrstopp måste göras, men detta kommer bli i form av en läderrem med insydda (och dolda) kablar till elhissarna, och dessa kan monteras sist.

Jag återkommer när jag har mer att visa smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
8 467 Inlägg
Skrivet 18 november #31

Jäklar vilket jobb, blir riktigt bra det där!
2 detaljer jag reagerade på.

1. rostskydd på plåtarna i dörrarna, blir det lack eller galv på dom?

2. Sitter inte dörrhandtaget åt fel håll?

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 18 november · Inlägg av trådskaparen #32

Putteliten skrev:
Jäklar vilket jobb, blir riktigt bra det där!
2 detaljer jag reagerade på.

1. rostskydd på plåtarna i dörrarna, blir det lack eller galv på dom?

2. Sitter inte dörrhandtaget åt fel håll?

Allt plåt i dörrarna är syrafast rostfri plåt, så den lär inte rosta innan glasfibern gör det tongue

Och ja... handtagen sitter åt "fel" håll. Dels för att jag tycker det faktiskt ser bättre ut så, och dels som lite av ett statement till alla traditionalister som vill gnälla på allt som "inte är som det ska och brukar vara" tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
-sommar ska de va.... · 4 029 Inlägg
Skrivet 19 november #33

Intressant o lärorik tråd. Jodå, det läses allt.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #34

eastmotorsport skrev:
Intressant o lärorik tråd. Jodå, det läses allt.

Kul att höra!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 2 december · Inlägg av trådskaparen #35

Hej igen!

Det blev ingen uppdatering förra veckan, och det blir bara en liten den här veckan. Lång historia kort så har det varit helt vansinnigt mycket att göra, både på jobbet och hemma. Och det kommer fortsätta vara så fram till julledigheten verkar det som, så jag har får ta igen en del tid då.

Men med det sagt så har det inte stått still. Jag har bollat med några grejer ändå. Dels så har jag ändrat lite utväxling på låsmekanismerna, för det blev lite tungmanövrerat att öppna dörren. Sen har jag fått hjälp med att tillverka dörrstopps-remmarna i läder med insydda kablar för elhissarna. Sen sist har jag också limmat i kanal-lister i nedra halvan av dörren och börjat spåna på dummy-ruta.

Men en ruta måste ju sitta fast i någonting, och elhissarnas "skridskor" är ju tänkta för en lite lutat och välvd ruta, så jag började spåna på någon mellanbit.

Lite plåt är alltid en bra början.

https://i.imgur.com/yJehAIn.jpg

Några hål och skruvar är också bra att ha.

https://i.imgur.com/QtVIF9W.jpg

https://i.imgur.com/ReO9NGD.jpg

Lite mer kapande och borrande senare så satt helt plötsligt min masonit-ruta på plats.

https://i.imgur.com/11GwVFH.jpg

https://i.imgur.com/joojNrp.jpg

Rutan kommer alltså klämmas fast mellan dom två plåtblecken med någon form av gummi-mellanlägg. Och jag har provat detta, och det fungerar faktiskt. Jag har kört elhissarna upp och ner och allt verkar lira, förutom att den 6mm tjocka skivan som agerar glas är lite för tjock. Blir trångt i listerna och det tar dessutom i låskistorna. Jag ska göra ny mall i 4mm och se hur det blir.

Återkommer med mer nästa vecka.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
215 Inlägg
Skrivet 2 december #36

Det ser bra ut.

8 467 Inlägg
Skrivet 2 december #37

quinna skrev:

Putteliten skrev:
Jäklar vilket jobb, blir riktigt bra det där!
2 detaljer jag reagerade på.

1. rostskydd på plåtarna i dörrarna, blir det lack eller galv på dom?

2. Sitter inte dörrhandtaget åt fel håll?

Allt plåt i dörrarna är syrafast rostfri plåt, så den lär inte rosta innan glasfibern gör det tongue

Och ja... handtagen sitter åt "fel" håll. Dels för att jag tycker det faktiskt ser bättre ut så, och dels som lite av ett statement till alla traditionalister som vill gnälla på allt som "inte är som det ska och brukar vara" tongue

Låter bra det. Haha, ska bli spännande att se glasfibern rosta! lol

Okej, det ska retas med folk. smile Sånt är alltid kul!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 3 december · Inlägg av trådskaparen #38

Putteliten skrev:

quinna skrev:

Putteliten skrev:
Jäklar vilket jobb, blir riktigt bra det där!
2 detaljer jag reagerade på.

1. rostskydd på plåtarna i dörrarna, blir det lack eller galv på dom?

2. Sitter inte dörrhandtaget åt fel håll?

Allt plåt i dörrarna är syrafast rostfri plåt, så den lär inte rosta innan glasfibern gör det tongue

Och ja... handtagen sitter åt "fel" håll. Dels för att jag tycker det faktiskt ser bättre ut så, och dels som lite av ett statement till alla traditionalister som vill gnälla på allt som "inte är som det ska och brukar vara" tongue

Låter bra det. Haha, ska bli spännande att se glasfibern rosta! lol

Okej, det ska retas med folk. smile Sånt är alltid kul!

Eller hur tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 9 december · Inlägg av trådskaparen #39

Framfarten fortsätter!

Jag har sen sist gjort två stycken nya rutmallar, denna gången i 4mm tjocka istället för dom 6mm jag gjorde förra veckan. Det är som sagt väldigt trångt i mina dörrar, och eftersom rutorna mer eller mindre passerar genom låskistorna i min dörr så är varje millimeter viktig tongue Och med 4mm tjocka glas så går glasen fritt med tillräcklig marginal.

https://i.imgur.com/z52T9bB.jpg

Och bara för sakens skull så bjuder jag på ett litet filmklipp.

https://www.garaget.org/video/154609



Så med elhissarna klara så är egentligen allt som ska in i dörrarna klart. Dags att börja limma ihop allting. Och för att limma ihop allt så behöver jag ha allting på rätt plats. Och med det menar jag att jag ville montera tätningslisten mellan dörr och kaross så att allt inte bara fladdrar runt. Och för att få gummilisten på rätt plats så var det nu äntligen dags att ansa dörröppningen.

Efter lite mätande konstaterade jag att ca 15mm behövde vara kvar av läppen. Jag klurade ut att en märkpenna på en liten distans var en bra idé.

https://i.imgur.com/aIgMP0f.jpg

https://i.imgur.com/zYbX2ej.jpg

https://i.imgur.com/E61mzf2.jpg

https://i.imgur.com/IiC3KWn.jpg

Med kaplinjen grovt utritad så borrade jag hål med 30mm stegborr i alla hörn.

https://i.imgur.com/iTuwBri.jpg

Mycket damm och hostande senare så var överflödet bortkapat. Tyvärr ingen bild på det då jag gick direkt in i duschen och spolade av mig kilovis med glasfiber tongue

Sen fick jag ett väldigt bra tips av en likasinnad på hur man enkelt får dörrskinnet i linje med karossen. Med hjälp av såna här små alu-bleck.

https://i.imgur.com/Q4vGsWq.jpg

Egentligen bara tillklippta alu.plåtar typ 3x5cm. Och limmar man fast dom med smältlim på dörrskinnet så kan det bli såhär, som mina dörrar stolt visar (dom hjälpte till).

https://i.imgur.com/u8ekhHy.jpg

https://i.imgur.com/MlUo91O.jpg

Blecken stoppar då skinnet så det inte hamnar för djupt i karossen. Och sen kan man limma likadana bleck på karossen när väl skinnet sitter på plats, för att hålla det på plats medan limmet torkar.

Vid det här laget var jag väldigt redo att limma. Ytorna gjordes rent och limmet blandades till. Jag använde vanlig polyester-plats (samma som jag gjutit allt annat med) och blandade ut det med bomullsflock (också tips från samma person) tills det fick konsistensen av typ tandkräm.

https://i.imgur.com/97i7e9i.jpg

Med pensel kladdade jag sen limmet längs med alla kanter som ska fästas.

https://i.imgur.com/h0HUcmF.jpg

Och sen ÄNTLIGEN på med den på bilen.

https://i.imgur.com/s8WrmBN.jpg

https://i.imgur.com/x2H0yZ3.jpg

Och där man inte riktigt får det att linjera som man vill ändå får man ta till det man har tongue

https://i.imgur.com/dgtTvVp.jpg

Imorgon blir det att plocka bort alla klammor och bryta bort alla bleck och se hur det ser ut. Mest troligt så kommer jag få blanda mer polyester, fast tunnare och trycka i eventuella glipor. Och sen blir det förstås bara att repetera på andra sidan.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
1 974 Inlägg
Skrivet 9 december #40

Du har många smarta lösningar, lär bli bra mycket lättare med lackering senare när prylarna linjerar bra.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang