Volvo s60r frågor om import

mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

hej.
jag vaknade i morse av ett sms från en ev köpare som frågar lite om bilen som ligger ute på försäljning just nu.
slutar med att han frågar om det är en import, då jag var osäker gav jag han reg numret för jag själv blev osäker då det var ett tag sedan man kollade detta. han säger då att hans pappa har kollat upp detta med carfax från tyskland och hävdar då att den är backad i milen säger hävdar då jag inte fått bevis än. när jag frågar om bevis kan han inte presentera några utan säger först att jag ska betala 2000 kr, för en carfax från tyskland eller om det var bevisen jag skulle betala 2000 kr för. senare säger han 3000 så får jag bevisen, han säger att bilen gått 16000 mil innan den reggades i sverige 2005. jag själv försöker kolla upp detta men vet inte hur man ska gå tillväga. har kollat svenska carfax där allt ser bra ut men det hälper ju inte om jag inte kan kolla från ursprungslandet.

så mina frågor är då 1 försöker han scamma mig eller är han vänllig och hjälper mig? kostar det verkligen 2-3000 att kolla upp sånt? jag undrar dock varför kan han inte skicka bevisen om han redan kollat upp detta? nej måste tydligen betala iaf.
han säger att man kan bli stämd om man säljer bilen om det är backad mätare, dock har jag ju ingen aning själv om detta?  men jag vill ju göra rätt för mig och vill ta reda på detta och om det är så skulle jag ju skriva det i annonsen om jag visste om det.

2 hur går jag tillväga för att ta reda på info om bilen i utlandet, själv vet jag inte vilket land den är importerad från då det inte står på carfax eller transportstyrelsen? om någon kan hjälpa mig lite är jag väldigt tacksam och det vore ju tråkigt om detta stämmer då har jag själv blivit lurad ang milen.

tack för svar

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
Tobzter
23 september 2018 · 3 144 Inlägg

Står ju klart å tydligt i regbeviset om de är import eller ej. Så den frågad är ju inte svår att få reda på milen är nog inga konstigheter heller kolla gamla besiktningar å dylikt..har du ett reg nummer så underlättar de med hjälp


Såklart han försöker lura dig inte svårare än så

Senast redigerat av Tobzter (23 september 2018)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Marlboroman
23 september 2018 · 8 228 Inlägg

Av det du skriver så finns det inget som pekar på något annat än ett synnerligen lamt försök att få loss bilen billigt. Att försöka ta betalt för "bevis" är ju snarare ett sätt att försöka se om du går på vad som helst.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

det står inte vlket land den är imoporterad  från enl transportstyrelsen. jag har som sagt kollat carfax där ser allt bra ut ju. självklart xjk729 kan skicka carfax rapporten med om du vill. dock vet jag inte hur man gör?

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

Marlboroman skrev:
Av det du skriver så finns det inget som pekar på något annat än ett synnerligen lamt försök att få loss bilen billigt. Att försöka ta betalt för "bevis" är ju snarare ett sätt att försöka se om du går på vad som helst.

det är det jag funderar på med. han skriver väldigt fula saker till mig när jag konfronterar honom som horunge och kuksugare hmm

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Tobzter
23 september 2018 · 3 144 Inlägg

Anmäl han på blocket om de går ...
Bara ignorera han så gott de går tyvärr.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Marlboroman
23 september 2018 · 8 228 Inlägg

mellander90 skrev:

Marlboroman skrev:
Av det du skriver så finns det inget som pekar på något annat än ett synnerligen lamt försök att få loss bilen billigt. Att försöka ta betalt för "bevis" är ju snarare ett sätt att försöka se om du går på vad som helst.

det är det jag funderar på med. han skriver väldigt fula saker till mig när jag konfronterar honom som horunge och kuksugare hmm

...och det är allt man behöver veta om köparens trovärdighet. Glöm den personen och vänta på en seriös köpare istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

han skrev på sms. ett kontantkortsnummer och vågar inte ge ut sitt namn såklart. det är så tråkigt med sånna människor som ska hålla på så. han hotar att han ska skriva på alla forum om att min bil är fixad med mätaren och det tråkiga är ju om han ska sprida falsk info. men som sagt kan jag bli fälld för något sådant om det nu skulle råka visa sig vara sant. jag har som sagt ingen aning hur jag kollar upp detta. och han hotar vidare vilket inte är så kul. det roliga är att mitt i allt börjar en person fråga mig om bilen och import osv, och tillslut ringer upp mig. killen som skrev på sms skrev på halvdålig svenska och han som pratade på tele var invandrare. behöver ju inte vara någon koppling men bra att notera

Senast redigerat av mellander90 (23 september 2018)

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2018 · 17 376 Inlägg

Den är importerad och det kan man se helt gratis här:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XJK729

Be honom köpa en annan bil. Ovanligt klantigt försök till scam.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

ja men vilket land tongue kanske inte kan läsa haha men såg inget om det iaf. och om den skulle vara importerad från tyskland då skulle väl man kunna se det på den svenska carfax rapporten?

Senast redigerat av mellander90 (23 september 2018)

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2018 · 17 376 Inlägg

mellander90 skrev:
ja men vilket land tongue kanske inte kan läsa haha men såg inget om det iaf

Det är väl rätt ointressant. Vill han inte ha en importerad bil så köper han en annan. Jag hade då rakt inte sålt bilen till honom även om budet skulle vara bra.

Eftersom jag jobbat som bilförsäljare både på firma och som privat så har det förekommit en del försök genom åren. Ibland när en fullkomlig galning ringer så är bilen såld helt enkelt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

ja men det blir ju intressant om jag nu enl lag måste veta om detta och kan bli straffad?
ja jag tänker då inte sälja bilen till en sån idiot.

Senast redigerat av mellander90 (23 september 2018)

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2018 · 17 376 Inlägg

mellander90 skrev:
ja men det blir ju intressant om jag nu enl lag måste veta om detta och kan bli straffad?
ja jag tänker då inte sälja bilen till en sån idiot.

Nej. Det finns ingen lag som säger att du måste känna till ursprunget på bilen. Be idioten som tjafsar att hänvisa till den regeln...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

får göra det. tack för hjälpen smile

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
panda666
23 september 2018 · 4 228 Inlägg

synd att det finns så mke tjafsiga människor där ute, blir bara jobbigt för alla. Skit i det och sälj vidare till nån annan, vet du inte själv om den är backad eller ej och det inte går att se genom carfax eller besiktningar/servicar så äre inget mer man kan göra, chansen finns men vem vet. Den verkar ha gått normalt långt för en 04 me 2xxxx mil som den har gått.

mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

ja jag håller fullständigt med. jag tycker med den ser normal ut och allt ser ut att stämma

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Mack855
23 september 2018 · 1 354 Inlägg

Men herregud vilken tjomme. Vi håller själva på att sälja massvis på blocket billigt (en flytt på 100 mil gör att vi vill flytta ”lätt”) och det vi upptäckt är att människor numera bara måste vara otrevliga och oförskämda när det inte får igenom sina skambud.
Med tanke på att din bil var 2 år gammal när den importerades så känns miltalet helt ok och jag tror ej att den är skruvad. Blockera personen både på sms och blocket meddelanden och hoppas någon vettig dyker upp. Och nu vet du att den är importerad om någon frågar smile

mellander90
23 september 2018 · 125 Inlägg

jag ska göra så, tack för förslaget ^^

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang