Svårstartad bil vid användning av motorvärmare.

pontusmelin
5 oktober 2018 · 4 Inlägg

Jag har en subaru  Forester xt 2013 köptes begagnad av subaru åf. Tidigare ägare moterade Motorvärmare Calix via Subaru åf så jag har ingen garanti. Subaru Östersund har kontrollerat  att det är rätt motorvärmare och rätt monterad.

Problemet är att bilen blir svårstartad och dör flera gånger innan den varvar upp och startar fullt ut när Motorvärmaren användds. Problemet blir tydligare ju längre motorvärmaren sitter i. Om jag startar bilen utan motorvärmare och -30 så startar den utan problem.

Är det någon som har samma problem och hur löste ni det?

jaka54
5 oktober 2018 · 5 714 Inlägg

Hej!
När motorn är kall pytsar kallstartventilen (om det finns en sådan) in extra soppa i förbränningsrummen eftersom motorn behöver mer soppa när motorn är kall.
Detta gör att motorn startar direkt.
När motorn är varm pytsar inte kallstartventilen (om det nu finns en sådan) in extra soppa vilket gör att motorn bara får soppa via insprutningsventilerna och då kanske inte det räcker till på grund av olika saker ...som läckage i insugsningsslangar, dåliga tändstift ,sliten rotor och fördelarlock, skitigt luftfilter,  osv osv.

Xebers76
5 oktober 2018 · 2 264 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När motorn är kall pytsar kallstartventilen (om det finns en sådan) in extra soppa i förbränningsrummen eftersom motorn behöver mer soppa när motorn är kall.
Detta gör att motorn startar direkt.
När motorn är varm pytsar inte kallstartventilen (om det nu finns en sådan) in extra soppa vilket gör att motorn bara får soppa via insprutningsventilerna och då kanske inte det räcker till på grund av olika saker ...som läckage i insugsningsslangar, dåliga tändstift ,sliten rotor och fördelarlock, skitigt luftfilter,  osv osv.

Kallstartsventil försvann väl på 90 talet? Moderna bilar har en map för temperatur som lägger på en viss procent på dem befintliga spridartiderna

Janneutanb
5 oktober 2018 · 7 271 Inlägg

Vilken typ av motorvärmare är det?
Om det är slangvärmare utan pump är det säkert att den bara värmer upp en viss del av vattnet och temp givaren tror att hela motorn är jättevarm vilket gör att den får inte extra soppan den behöver vid kallstart.
Ifall du har en slangvärmare så montera dit en pump så bör problemet vara borta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 oktober 2018 · 17 448 Inlägg

Kontakt/block/slangvärmare?

Inne på samma sak som Janneutanb

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pontusmelin
8 oktober 2018 · 4 Inlägg

Hej, tack för era svar, Ganska säker på att det är en Blockvärmare! subaru verkstad har konstaterat att det är rätt typ och rätt monterad.     

Jag har även fått svaret att bilen är konstruerad att fungera utan motorvärmare! Kylarvattnet värms upp och bilen tror att det är varmare än vad det är ute och försöker starta med minimal bensin mägnd vilket inte riktigt funkar när motor och celidrar är kalla.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2018 · 17 448 Inlägg

pontusmelin skrev:
Hej, tack för era svar, Ganska säker på att det är en Blockvärmare! subaru verkstad har konstaterat att det är rätt typ och rätt monterad.     

Jag har även fått svaret att bilen är konstruerad att fungera utan motorvärmare! Kylarvattnet värms upp och bilen tror att det är varmare än vad det är ute och försöker starta med minimal bensin mägnd vilket inte riktigt funkar när motor och celidrar är kalla.

En elektrisk cirkulationspump hade nog gjort susen. Eller vad tror ni andra?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
8 oktober 2018 · 5 714 Inlägg

Hej!
Antagligen.  Antar att sensorn som känner av temperaturen  sitter nära blockvärmaren vilket får till följd att datorn inte pytsar i mer soppa i cylindrarna  på grund av att den "tror" att motorn är varm (vilket den ju inte är).

pontusmelin
10 oktober 2018 · 4 Inlägg

Hej, tack igen för svaren! kan det inte vara en inställning av datasystemet?  Subaru säger dock att det inte finns några uppdateringar.  Är upplärd att använda motorvärmare i norrland!

candyweiss
13 oktober 2018 · 875 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När motorn är kall pytsar kallstartventilen (om det finns en sådan) in extra soppa i förbränningsrummen eftersom motorn behöver mer soppa när motorn är kall.
Detta gör att motorn startar direkt.
När motorn är varm pytsar inte kallstartventilen (om det nu finns en sådan) in extra soppa vilket gör att motorn bara får soppa via insprutningsventilerna och då kanske inte det räcker till på grund av olika saker ...som läckage i insugsningsslangar, dåliga tändstift ,sliten rotor och fördelarlock, skitigt luftfilter,  osv osv.

Om den har skitigt luftfilter så får den väl inte för lite soppa?

Senast redigerat av candyweiss (13 oktober 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang