Volvo 940 ltt - 96 bara varvar med växel i.

Empii
8 oktober 2018 · 15 Inlägg

Hej!
Min 940 med m90 låda slirar på något sätt när jag kör med växel i. kan tex ligga med 4an köra som vanligt och bilen bara varvar som om den frikopplar har bytt tryckplatta och lamell men problemt kvarstår.
Samt att det var massa gegga i sprängkåpan som jag tvättade noga ur på svänghjulet och runt om.
Finns det någon vänlig själ här som kan tänka sig veta vad det kan vara för nått ? tack på förhand. Mvh

zemet
8 oktober 2018 · 4 041 Inlägg

Du har väll oljelekage på lamellen skulle jag gissa.  En packbox på antingen växellåda eller motor som läcker antagligen. Kolla nivån på olja i växellådan så den inte går utan olja.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Empii
8 oktober 2018 · 15 Inlägg

Har kollat oljenivåerna och det är bra med olja. Lamellen är helt ny torr och svänghjulet är ny tvättat och olje fritt när jag test körde bilen. Mvh

Senast redigerat av Empii (8 oktober 2018)

zemet
8 oktober 2018 · 4 041 Inlägg

Kollat så det inte läckt in olja igen då? Eller fanns det ingen olja på svänghjul/lamell första gången heller?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Empii
8 oktober 2018 · 15 Inlägg

zemet skrev:
Kollat så det inte läckt in olja igen då? Eller fanns det ingen olja på svänghjul/lamell första gången heller?

Ja jag skruvade ner allt igen efter jag prov körde och det var helt torrt va ute nyss och dubbel kolla ingen olja på varken svänghjul eller lamell eller någon annanstans . Men första gången jag skruvaden ner så va det som en hinna med gegge överallt har gjort rent med smärjelduk och brakeclean noga fanns inget kvar efter jag skruvade ner första gången.

Senast redigerat av Empii (8 oktober 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2018 · 17 478 Inlägg

Tar kopplingspedalen högt upp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Empii
8 oktober 2018 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tar kopplingspedalen högt upp?

Nej det tyckte jag inte. den tog inte jätte tidigt och inte jätte högt nånstans i mitten.

zemet
8 oktober 2018 · 4 041 Inlägg

hmm, lurigt fel! Det kan inte vara så att en drivaxel eller bägge gått sönder och därmed bara driver ibland?

Testa hissa upp baken bara och se om drivaxlarna beter sig som dem skall.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Xebers76
8 oktober 2018 · 2 271 Inlägg

zemet skrev:
hmm, lurigt fel! Det kan inte vara så att en drivaxel eller bägge gått sönder och därmed bara driver ibland?

Testa hissa upp baken bara och se om drivaxlarna beter sig som dem skall.

En intermittent drivaxel?

Testa skruva loss slavcylindern så gaffeln är såpass lös att den inte påverkar urtramplager eller tryckplatta, provkör sedan, just för att felsöka

zemet
8 oktober 2018 · 4 041 Inlägg

Xebers76 skrev:

zemet skrev:
hmm, lurigt fel! Det kan inte vara så att en drivaxel eller bägge gått sönder och därmed bara driver ibland?

Testa hissa upp baken bara och se om drivaxlarna beter sig som dem skall.

En intermittent drivaxel?

Testa skruva loss slavcylindern så gaffeln är såpass lös att den inte påverkar urtramplager eller tryckplatta, provkör sedan, just för att felsöka

Har faktiskt varit med om att det drev lite ibland när drivaxeln gått. Men medger att det låter långsökt och skall till väldigt speciella förhållanden:)

Men går ju på 2 minuter att kolla så värt ett försök kanske:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 oktober 2018 · 14 056 Inlägg

Hissa upp bilen och kolla:
Hjulen snurrar åt samma håll=diffad
Hjulen snurrar åt olika håll=odiffad

Tror att man kan se om det är nån drivaxel som är sönder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2018 · 17 478 Inlägg

Om en drivaxel är sönder borde väl bilen svarva ner de stackars splinsen som är kvar rätt snabbt för att sedan få bilen att stanna med ett visst slammer ?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Empii
8 oktober 2018 · 15 Inlägg

zemet skrev:

Xebers76 skrev:

zemet skrev:
hmm, lurigt fel! Det kan inte vara så att en drivaxel eller bägge gått sönder och därmed bara driver ibland?

Testa hissa upp baken bara och se om drivaxlarna beter sig som dem skall.

En intermittent drivaxel?

Testa skruva loss slavcylindern så gaffeln är såpass lös att den inte påverkar urtramplager eller tryckplatta, provkör sedan, just för att felsöka

Har faktiskt varit med om att det drev lite ibland när drivaxeln gått. Men medger att det låter långsökt och skall till väldigt speciella förhållanden:)

Men går ju på 2 minuter att kolla så värt ett försök kanske:)

Va precis ute o snurra på hjulen har ingen låda i hjulen gick åt varsit håll men kardanen rörde sig inte det ska väl den göra? Testade snurra kardan då snurrade hjulena

Empii
8 oktober 2018 · 15 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hissa upp bilen och kolla:
Hjulen snurrar åt samma håll=diffad
Hjulen snurrar åt olika håll=odiffad

Tror att man kan se om det är nån drivaxel som är sönder.

/Benny

Hej benny jag va precis ute och testade snurra hjulen och dom är snurra åt varsit håll men kardan snurra ej den ska väl göra det ? För testade snurra på kardanen då snurrade hjulena. mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 oktober 2018 · 14 056 Inlägg

Empii skrev:

Vettemannen skrev:
Hissa upp bilen och kolla:
Hjulen snurrar åt samma håll=diffad
Hjulen snurrar åt olika håll=odiffad

Tror att man kan se om det är nån drivaxel som är sönder.

/Benny

Hej benny jag va precis ute och testade snurra hjulen och dom är snurra åt varsit håll men kardan snurra ej den ska väl göra det ? För testade snurra på kardanen då snurrade hjulena. mvh

Vet ej faktiskt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Xebers76
8 oktober 2018 · 2 271 Inlägg

Vettemannen skrev:

Empii skrev:

Vettemannen skrev:
Hissa upp bilen och kolla:
Hjulen snurrar åt samma håll=diffad
Hjulen snurrar åt olika håll=odiffad

Tror att man kan se om det är nån drivaxel som är sönder.

/Benny

Hej benny jag va precis ute och testade snurra hjulen och dom är snurra åt varsit håll men kardan snurra ej den ska väl göra det ? För testade snurra på kardanen då snurrade hjulena. mvh

Vet ej faktiskt.

/Benny

Där det är minst motstånd snurrar det, har du ingen växellåda i så hänger kardanen ner och då är det lättare för motsvarande drivaxel i en odiffad bakaxel att snurra. Din bakaxel är OK baserat på din beskrivning smile

Empii
8 oktober 2018 · 15 Inlägg

Xebers76 skrev:

Vettemannen skrev:

Empii skrev:

Hej benny jag va precis ute och testade snurra hjulen och dom är snurra åt varsit håll men kardan snurra ej den ska väl göra det ? För testade snurra på kardanen då snurrade hjulena. mvh

Vet ej faktiskt.

/Benny

Där det är minst motstånd snurrar det, har du ingen växellåda i så hänger kardanen ner och då är det lättare för motsvarande drivaxel i en odiffad bakaxel att snurra. Din bakaxel är OK baserat på din beskrivning smile

Okej tack du kan man utesluta att det är den det är fel på

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Kan han inte lägga i 2:an och släppa upp kopplingen sakta och på så sätt utröna  var problemet sitter?
Stannar kärran så är väl allt ok..
Om inte så är han väl felet på spåren..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Empii
8 oktober 2018 · 15 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Kan han inte lägga i 2:an och släppa upp kopplingen sakta och på så sätt utröna  var problemet sitter?
Stannar kärran så är väl allt ok..
Om inte så är han väl felet på spåren..

Jag fick faktisk kärringstopp med bilen när jag test körde den

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2018 · 17 478 Inlägg

Diffen enkelt förklarat med hjälp av Lego...
https://www.youtube.com/watch?v=Zzvq_5VXlpA

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang