Köpråd: Saab-/Volvokombi, vilken är bäst för mig?

JAF
9 oktober 2018 · 222 Inlägg

Hej! Jag måste köpa en ny bil för att få plats med en hundbur. En kombi är det som krävs alltså. Men jag är helt vilse och skulle behöva lite hjälp.

Kraven jag har är att det ska finnas AC och vara en kombi som är bensindriven/E85. Dragkrok vill jag också ha men det går ju att eftermontera. Pris runt 30 000kr, men jag kan sträcka mig till 40 000kr som max. Jag är mest inne på Saab och Volvo, men har ni något förslag på annat bilmärke och modell så är jag öppen.

Jag mekar gärna lite grann men jag har inget eget garage och därmed inte så goda möjligheter att meka tyvärr.  Service och lättare underhåll gör jag själv, samt mekarbeten som tar någon dag som mest. Att lämna in på verkstad flera gånger har jag inte råd med. Jag dras mellan att antingen köpa en äldre bil som är lättare att meka med och inte har lika mycket utrustning som kan krångla, eller en nyare bil som förhoppningsvis är tillförlitligare men som kan bli svår och dyr att laga.

Flera aspekter som spelar in är skatt, försäkring, bränsleförbrukning och reservdelskostnader.

Vad tycker ni? Ny eller gammal bil? Är det bättre att köpa en bil med låga miltal eller är det skitsamma och funkar lika bra med en väl inkörd bil? Turbo eller inte turbo? Det är frågan. Jag gillar när det är bra drag i bilarna och turbo är kul, men det är ännu en sak som kan gå sönder. Då tänker jag att en sugmotor är tillförlitligare. Volvo har t.ex. sugmotorer med 170hk, så då är det lite drag i bilen i alla fall.

Bilar jag har funderat på är Saab 9-3 SC, Saab 9-5 06-10, Volvo V70 98-00, V70N 00-07, Volvo 850 och Volvo 940. 240 och 740 skulle också kunna funka men de är inte lika bekväma enligt mig och saknar ofta AC. Mest sugen är jag på Volvo 940  Saab 9-3 SC.

Tips och råd mottages tacksamt!

Mvh vilsen bilköpare

panda666
9 oktober 2018 · 4 228 Inlägg

kör sj en gammal s60 automat me 140hk till vardags och penglar 30km fram och 30km tbax hem varje dag. kan inget annat än säga att det är om inte den bästa bilen jag haft. Har prövat faktiskt det mesta, tror inte ja missat nått men volvon är bekväm som fan och man känner inte sig trött alls hur långt man än kör i den. går helt ok och inga konstigheter alls. känner inte att ja behöver mer hk, men det finns ju chip för 2-3 tusen som ökar effekten till 180 om ja så vill göra. kan tänka mig att samma komfort finns på v70n. kollegan på jobbet kör 940 kombi och han har inte bytt nånting på nästan 3 år på sin. vad ja minns så har vi båda bytt torkarblad, gjort service och kanske bytt en trasig oljesticka. Jag har behövt byta stötdämpare bak då det klonkade men det är ingen grej att tänka på. Personligen skulle ja aldrig ens tänka på saab, men kanske är bara jag. Så kör på volvo du, tror inte du blir missnöjd, 940 är säkert lättare att jobba med men v70 är modernare och säkert bekvämare^^ lycka till;))

dasboot
9 oktober 2018 · 441 Inlägg

Jag har haft både en v70n 2005 och har nu en 9-5 2008. Saaben är skönare att köra och åka långt i. Men fällningen av baksätet suger då man behöver vara en dvärg för att kunna köra bilen då. I v70n så fick jag plats med både halvbur och stor barnvagn. Det får inte plats i Saaben då den är smalare på bredden. Djup och höjd är likvärdigt.

JAF
10 oktober 2018 · 222 Inlägg

Tack för era svar!

Är hållbarheten bra i V70N?

Bra komfort vore trevligt i bilen så att jag kan köra lite längre om det behövs, men jag känner att det viktigaste är hållbarhet och ekonomi.

Tobzter
10 oktober 2018 · 3 143 Inlägg

9-5 biopower  billigare i skatt får en fin för 30-40. Trivs riktigt bra med min

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
zemet
10 oktober 2018 · 4 016 Inlägg

Generellt sett så betalar du mer för en volvo än en likvärdig saab.

Jag hade köpt V70N om jag var i din situation. Dem är riktigt hållbara och går riktigt långt.

Betydligt mer komplicerat att byta koppling eller kamrem än en 940 dock.

Men AC brukar fungera på dem vilket det sällan gör på en 940.

JAF
10 oktober 2018 · 222 Inlägg

Hur ofta ska kamremmen på en V70N bytas? V70N finns med bifuel också? Är det E85 eller gas? Vilken motor är annars att rekommendera på V70:n? Bensin ska det vara.

torsen
10 oktober 2018 · 7 189 Inlägg

945 eller 745 är största, bästa och driftsäkraste bilen. Finns gott om delar på bilskrotarna. Lättmekad.

Passa dig väldigt noga för SAAB. Enda fördelen är lågt andrahandsvärde. Men det äts upp av reservdelspriser och krångliga konstruktionslösningar. Inte så lättmekad som 745/945.

Ta en titt på Mondeo. Rymmer en stor hundbur.

Även Focus rymmer en dubbelbur för t ex Labrador, Schäfer m fl. Rymligare än V70 där bak.

rcy
10 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Passa dig väldigt noga för SAAB. Enda fördelen är lågt andrahandsvärde. Men det äts upp av reservdelspriser och krångliga konstruktionslösningar.

Reservdelspriser? Jag förvånas fortfarande över hur sjukt billiga delarna är till Saab jämfört med andra märken.
Krångliga konstruktionslösningar, nåt exempel på det?

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
zemet
10 oktober 2018 · 4 016 Inlägg

rcy skrev:

torsen skrev:
Passa dig väldigt noga för SAAB. Enda fördelen är lågt andrahandsvärde. Men det äts upp av reservdelspriser och krångliga konstruktionslösningar.

Reservdelspriser? Jag förvånas fortfarande över hur sjukt billiga delarna är till Saab jämfört med andra märken.
Krångliga konstruktionslösningar, nåt exempel på det?

Allt är ju krångligare på en modernare bil som dessutom är FWD.

Priserna däremot borde vara låga som du säger. Skrotarna måste ju svämma över av gamla 9-3 och 9-5 vid detta laget.

amazinjoey
10 oktober 2018 · 1 138 Inlägg

torsen skrev:
945 eller 745 är största, bästa och driftsäkraste bilen. Finns gott om delar på bilskrotarna. Lättmekad.

Passa dig väldigt noga för SAAB. Enda fördelen är lågt andrahandsvärde. Men det äts upp av reservdelspriser och krångliga konstruktionslösningar. Inte så lättmekad som 745/945.

Ta en titt på Mondeo. Rymmer en stor hundbur.

Även Focus rymmer en dubbelbur för t ex Labrador, Schäfer m fl. Rymligare än V70 där bak.

Du skojar va?  Saab 9-5 och 9-3 är ÄCKLIGT billiga bilar att äga, speciellt med tanken hur billiga reservdelarna är... Behöver bärarm med polybussning? 700kr ny
behöver ny turbo ? 2000kr för en td04-15T...
Service på min 9-5a som jag har ägt i 4 år nu är runt 600-700kr,  200kr för olja, 160kr för tändstift, 129kr, oljefilter 69kr...

Pengar på reservdelar jag har lagt på 4 år utöver service?
Vevaxelgivare , 349kr
2 xenonlampor. 34€/st


Svårmekad? Vilken del är svårmekad? Turbobytet går på under 2-3 timmar. snabbare om man har gjort de innan.

Ta ut hela motorn?  2 timmar om man tar ner den med subframen, 6-8 timmar om du lyfter motorn uppifrån...


Byte kolvar ifall du vil trimma? Av med topplocket 1-2 timmar jobb, ner med tråget  1 timmas jobb om ens de...



OT:

9-5an är samma som din 9000 mer eller mindre i motorn, så om du vet hur din 9000 funkar maskinellt så vet du hur 9-5an funkar

Kolla på 9-5 2004 -> dessa går att ethanolkonventera superlätt, bara att byta programvaran i ECUn. Något du kan göra själv.

Köp bilen av en person som har ägt bilen länge, då vet du att den håller och inte är sönderkörd...9-5an är en stabil bil om den inte körs av idioter som inte vet hur man tar hand om en bil


V70 är stabilare mot stryk i motorn å klarar av att vara sämre servad än saaben!

bränsleförbrukningen är runt samma på båda, Saaben är roligare att köra och känns mer brutal, dock så e min steg 4 trimmad och v70n 2.5T som jag har kört är orginal.

Läderstolarna på 9-5an är bekvämare.
V70n känns som den kan lasta mer!

Senast redigerat av amazinjoey (10 oktober 2018)

Weaksauce
11 oktober 2018 · 158 Inlägg

Jag gjorde samma sak som dig för ett par månader sedan. Alltså letade efter en kombi i samma pris segment.

För mig blev valet en 9-3 sc baserat främst på värde för pengarna jämfört med exv. Volvo v50. Dock var det svårt att hitta ett bra exemplar som både uppfyllde mina krav gällande motor/utrustning/skick och pris. Jag tror att jag kollade på sju olika innan jag hittade en som kändes rätt. Ha inte bråttom det finns många bilar där ute.

Jag har tidigare kört en del 240/740/940 och de kan lasta mer, men känns inte alls lika trevliga att åka längre resor i. Både gällande komfort, körglädje och bränsleförbrukning.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Cassius Hobbymekaniker
11 oktober 2018 · 470 Inlägg

Jag är inget större fan av varken Volvo eller Saab.. Men genom åren har man samlat på sig en del åsikter från dom som ägt bilarna i alla fall.

Generellt sett har Saab ett väldigt dåligt andrahandsvärde, det får man väga in när de ska bli dags att sälja bilen. Om tanken är att köra tills de är dags för skroten spelar den faktorn inte in, men man får klart sämre för en Saab än vad man får för motsvarande andra märken (Man betalar mindre med, men varför? Borde ju finnas en anledning)

Saabs "krångliga lösningar" vet jag inte om dom är så krångliga som dom var annorlunda, men Saabs egna designer försvann till stor del när GM tog över. En Saab 9-5 är mer eller mindre samma grundbil som en Opel Vectra från samma årgångar t ex. Saabarna delar rätt mycke delar med oplarna vilket gör att tyska piratdelar blir billiga (så som med alla andra tyska bilar). Dom är generellt sett också ganska välutrustade.

Jag gjorde dock en observation när jag pendlade gbg-sthlm varje vecka i 10 månader för nått år sen. I snitt såg jag 3 bilar stå i vägrenen varje resa, av dessa var 3/5 Saabar.. Saab är lite som Citroen, en lite speciell väldigt inbiten grupp av entusiaster som gärna höjer bilarna till lite bättre än vad dom är.

Volvo. Vår kära svenska stolthet! Tvärtom mot Saaben ofta hellre högt prissatta, lite vanligare med saprsam utrustnings lista med. Generellt sett väldigt driftsäkra, bekväma och lättskötta bilar. Finns ju hur många V70s som helst som gått 40k+. Vanligaste felet är väl vevaxeltätningen på 5orna som brukar börja läcka. 170 hästars sugmotorn kanske visade 170hk i bänken, men det är ganska trötta 170 hästar.. När jag var ~18-19 kappkörde jag med en bekants 850 med 170 hästars 5an. Dom 850iorna väger ca 1400-1450kg har jag för mig? Själv hade jag en Audi 100 2.6Q, V6 2.6 liter 150hk, tjänstevikt 1590. 0-100, 80-120, 100-200.. Audin var klart rappare alla gånger, trots högre vikt, mer drivline förluster och mindre hästar. Så ja, dom går helt okej med 170 hästarna, men det är inte någon pigg bil för det smile Volvons största nackdel tror jag skulle vara att dom brukar vara relativt törstiga jämfört med andra motsvarande märken/modeller.

Om Jag skulle välja mellan dessa två hade jag nog valt en någorlunda lågmilad V70 med sugmotorn.

Men jag hade aldrig valt mellan dessa två smile

Ford Mondeo nämnde någon, Duratec och Zetec motorerna går i regel rätt bra och strular sällan även dom. Ford har sen Alltid haft väldigt billiga reservdelar! Så även om saker går sönder brukar de vara lätt att byta ut. Annars är Ford inget märke jag har så stor koll på, dom är billiga nya vilket också speglas på begagnat marknaden.

Om bränsleekonomi inte är en parameter så brukar Subarusarna också vara oerhört driftsäkra, fruktansvärt lättmekade med! Inte lika bra tillgång på billiga delar däremot när nått väl blir slitet.

Om driftsäkerhet är A och O däremot. Toyota Avensis kombi. Driftsäkrare bil tror jag du får leta efter.. Jag vet av ett antal som gått 30 000++ mil, i två fall med samma ägare från ganska låga miltal. Den ena har fortfarande originalavgassystemet på, trots 36 000 mil. Den andra som gått 32 000 har fått byta bakre halvan. Men i övrigt har de bara varit vanlig service. Tror t.o.m båda har kvar originalstötdämparna.

Vill du ha lite roligare bakom ratten, mer premium/sportigare känsla, så är väl dom stora tyskarna att föredra.

Mercedes runt 00 är väl inte superkul med den rostproblematik som fanns då, men modellerna som kom efter passar precis in i ditt prisspann. Då får du riktigt bra komfort, starka fina sugmotorer och riktigt bra driftsäkerhet!

BMW har alltid haft fina motorer med riktigt bra driftsäkerhet, interiören har jag själv tyckt varit lite tråkig fram till för ~7-8 år sen men annars samma sak som Mercorna, bra bilar med god tillförlitlighet!

Audi, Audis från tidigt 2000 tal hade lite bekymmer med elfel i kombiinstrumenten. Inte jätte dyrt att laga (2500-4000) men irriterande fel. Skulle du titta på Audi hade jag undvikit 1.8orna ifall något tyder på att en gasglad ungdom haft bilen (vanligast på sedanerna kanske). Audi har tillskillnad från kanske främst BMW men även Mercedes en del lite svagare motorer, personligen hade jag försökt hitta en med V6a då är effekten tillräcklig och dom är riktigt sköna att köra! En frisk, hyffsat lågmilad A4 B5 med 2.8an på 193 häst och Quattro så kommer du ha en fruktansvärt rolig bil! Dom är dock ovanliga.. Driftsäkerheten är i regel väldigt bra i övrigt. En del gnäller på att V6orna tar olja, men ser man till antalet klagande och antalet tillverkade tror jag inte det är ett så stort problem.

Lite som allt gnäll om VAG's 2.0TFSI. "Man får tanka olja och fylla på bensin, byta kamkedjesträckare 2ggr per år, renovera toppen en gång per år och sköter man inte de får man köpa ny motor direkt för 200 000". Faktorerar man in hur offantligt många sånna här motorer som VAG pumpat ut, så är det en ganska liten del som haft problem. Sållar man sen bort dom som kört på longlife men inte skött de på rätt sätt och därav fått problem är det en försvinnande liten del som gett stora bekymmer.

Alla dessa tyskar då.. Dom dras alla tre med rykten om skyhöga försäkringar och reservdelspriser. Det stämmer inte. Jag hade nyss en Audi A3 från -01, den var billigare att försäkra än en Golf av motsvarande sort, men ingen skriker över att Golfen är dyr att försäkra smile Skilde dessutom nästan 20% i premie. Reservdelar köper man från tyskland, då är dom hellre billigare än till t ex Volvo som många anser ha bra kurs på sina reservdelar. Problemet dock.. är att eftersom dessa stämplats som premium bilar har dom också varit åtråvärda för ungdomar, dessa ungdomar har inte alltid skött bilarna exemplariskt. Piskat dom kalla, fuskat med oljekvalite och byten.. Vilket gör att man får titta lite närmare så man får ett schysst ex. Tittar man på en V70 t ex är det inte lika noga då chansen att någon piskat och misshandlat en sån är många gånger mindre.

Sen finns ju även Volkswagen. En Passat är även de en väldigt bra bil! Eller en Skoda Octavia, väldigt mycke bil för pengarna. (Edit: Värt att notera är att det inte är ovanligt att VW's är dyrare än motsvarande Audi, trots att Audin har mer utrustning och mer premium känsla. Troligen pga de rykten om elfel, oljedrickande etc som Audi dras med samtidigt som VW har ganska gott rykte. Ändå sitter de samma elektronik i båda modellerna, samma motorer, många gånger samma lådor.. smile)

När de gäller inkörd nyare vs lågmilad äldre hade jag alla dar i veckan valt en med mindre mil. Dock helst en som stått ett tag istället för att körts korta sträckor då å då. Vad man får komma ihåg är att många bilar får "samma" bekymmer vid ungefär samma miltal.
15000-20000 - Bromsklossar, skivor
20000-25000 - Stötdämpare, avgassystem
25000-30000 - Koppling, bussningar
Sen får man se på kamremsbyten, andra servicenivåer etc. Är de rätt bil kan de vara klokare att köpa en som gått 30 000 mil istället för 20 000. Oftast är dock en som gått bara 10 000 mil de bästa valet, om än de svåraste att hitta med smile

Så som jag tolkade frågeställningen hade jag i första läget valt mellan Volvo V70 och Toyota Avensis. Pga driftsäkerheten hos de två. Inte för att dom är speciellt roliga att köra, för de är dom inte. Inte alls faktiskt smile
Hade jag Själv ställts inför de kraven (jag hade prioriterat en roligare körupplevelse över driftsäkerhet) hade jag nog tittat på Audi A6 Quattro (När det gäller just Audi så ÄR det skillnad på 2wd och Quattro bilar. 2wd bilarna håller av någon anledning inte lika bra, och just Quattros med långsmonterad motor är de som verkar hålla bäst) eller en Mercedes E klass.

Värt att notera är att överlag är alla bilar i den prisklassen/storleken rätt bra bilar. I slutändan kommer allt att handla om hur den skötts tidigare. T ex skulle en rejält skabbig saab som blåryker men har perfekt service historik, en föregående ägare som kan en del om bilar och haft den länge, vara Mycket driftsäkrare och friskare i grunden än en V70 som är nyvaxad med en ägare som är nummer 38 i raden och haft den ett halvår. Det är svårt att handla begagnat smile

Senast redigerat av Cassius (11 oktober 2018)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
torsen
11 oktober 2018 · 7 189 Inlägg

Cassius skrev:
BMW har alltid haft fina motorer med riktigt bra driftsäkerhet

Vill bara påminna om BMW´s köp av Land Rover och deras misslyckade experiment med den 5-cylindriga Td5-motorn, Storm kallad.
Aldrig har väl Land Rover haft så mycket motorproblem som efter BMW´s övertagande.
Som tur var köpte Ford Land Rover av BMW och stoppade in sin beprövade och tillförlitliga Td4, även kallad Puma. Den motorn återfinns även i Transit och i Londondroskan m fl bilar.
De för närvarande bästa motorerna i BMW är nog de som levereras av Citroen.
Har själv erfarenhet av 4 BMW, som inte har rosat marknaden. Nerslitna kamaxlar och lyftare samt kamtransmission.

Har även ägt en Storm -04 och en Puma -09.

Så påstå inte att BMW alltid har haft fina motorer med riktigt bra driftsäkerhet.

Senast redigerat av torsen (11 oktober 2018)

rcy
11 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

Cassius skrev:
Om bränsleekonomi inte är en parameter så brukar Subarusarna också vara oerhört driftsäkra, fruktansvärt lättmekade med! Inte lika bra tillgång på billiga delar däremot när nått väl blir slitet.

Lättmekade?? Hur många Subaru har du bytt stift i?

Znixer
11 oktober 2018 · 145 Inlägg

torsen skrev:
945 eller 745 är största, bästa och driftsäkraste bilen. Finns gott om delar på bilskrotarna. Lättmekad.

Passa dig väldigt noga för SAAB. Enda fördelen är lågt andrahandsvärde. Men det äts upp av reservdelspriser och krångliga konstruktionslösningar. Inte så lättmekad som 745/945.

Ta en titt på Mondeo. Rymmer en stor hundbur.

Även Focus rymmer en dubbelbur för t ex Labrador, Schäfer m fl. Rymligare än V70 där bak.

Jag vet inte heller var du har fantiserat fram höga reservdelspriser ifrån? Är väl normala eller lägre priser då stora delar av drivlinan är samma som Opel Vectra. Kollar man lite på nätet är det ungefär samma prisklass på många slitdelar mellan 945 och 9-3 och dessutom finns det likt Volvo uppsjöar med delar på bilskrotarna.

Sen att jämföra en 745/945 mot en NG9-3 är ju som att jämföra en pinnstol med en fåtölj. Skiljer ju 20 år emellan vilket inte går att missa när man kör dem. "Krångligheten" du talar om försvann i stort sett i samband med GMs övertagande och påverkar mao inte de bilar TS är intresserad av.

Driftsäkerheten och att det är lättskruvat med 745/945 stämmer däremot som du säger, helt klart bra bilar.

Presidento Of World
11 oktober 2018 · 3 305 Inlägg

Cassius skrev:
Jag är inget större fan av varken Volvo eller Saab.. Men genom åren har man samlat på sig en del åsikter från dom som ägt bilarna i alla fall.

Generellt sett har Saab ett väldigt dåligt andrahandsvärde, det får man väga in när de ska bli dags att sälja bilen. Om tanken är att köra tills de är dags för skroten spelar den faktorn inte in, men man får klart sämre för en Saab än vad man får för motsvarande andra märken (Man betalar mindre med, men varför? Borde ju finnas en anledning)

Saabs "krångliga lösningar" vet jag inte om dom är så krångliga som dom var annorlunda, men Saabs egna designer försvann till stor del när GM tog över. En Saab 9-5 är mer eller mindre samma grundbil som en Opel Vectra från samma årgångar t ex. Saabarna delar rätt mycke delar med oplarna vilket gör att tyska piratdelar blir billiga (så som med alla andra tyska bilar). Dom är generellt sett också ganska välutrustade.

Jag gjorde dock en observation när jag pendlade gbg-sthlm varje vecka i 10 månader för nått år sen. I snitt såg jag 3 bilar stå i vägrenen varje resa, av dessa var 3/5 Saabar.. Saab är lite som Citroen, en lite speciell väldigt inbiten grupp av entusiaster som gärna höjer bilarna till lite bättre än vad dom är.

Volvo. Vår kära svenska stolthet! Tvärtom mot Saaben ofta hellre högt prissatta, lite vanligare med saprsam utrustnings lista med. Generellt sett väldigt driftsäkra, bekväma och lättskötta bilar. Finns ju hur många V70s som helst som gått 40k+. Vanligaste felet är väl vevaxeltätningen på 5orna som brukar börja läcka. 170 hästars sugmotorn kanske visade 170hk i bänken, men det är ganska trötta 170 hästar.. När jag var ~18-19 kappkörde jag med en bekants 850 med 170 hästars 5an. Dom 850iorna väger ca 1400-1450kg har jag för mig? Själv hade jag en Audi 100 2.6Q, V6 2.6 liter 150hk, tjänstevikt 1590. 0-100, 80-120, 100-200.. Audin var klart rappare alla gånger, trots högre vikt, mer drivline förluster och mindre hästar. Så ja, dom går helt okej med 170 hästarna, men det är inte någon pigg bil för det smile Volvons största nackdel tror jag skulle vara att dom brukar vara relativt törstiga jämfört med andra motsvarande märken/modeller.

Om Jag skulle välja mellan dessa två hade jag nog valt en någorlunda lågmilad V70 med sugmotorn.

Men jag hade aldrig valt mellan dessa två smile

Ford Mondeo nämnde någon, Duratec och Zetec motorerna går i regel rätt bra och strular sällan även dom. Ford har sen Alltid haft väldigt billiga reservdelar! Så även om saker går sönder brukar de vara lätt att byta ut. Annars är Ford inget märke jag har så stor koll på, dom är billiga nya vilket också speglas på begagnat marknaden.

Om bränsleekonomi inte är en parameter så brukar Subarusarna också vara oerhört driftsäkra, fruktansvärt lättmekade med! Inte lika bra tillgång på billiga delar däremot när nått väl blir slitet.

Om driftsäkerhet är A och O däremot. Toyota Avensis kombi. Driftsäkrare bil tror jag du får leta efter.. Jag vet av ett antal som gått 30 000++ mil, i två fall med samma ägare från ganska låga miltal. Den ena har fortfarande originalavgassystemet på, trots 36 000 mil. Den andra som gått 32 000 har fått byta bakre halvan. Men i övrigt har de bara varit vanlig service. Tror t.o.m båda har kvar originalstötdämparna.

Vill du ha lite roligare bakom ratten, mer premium/sportigare känsla, så är väl dom stora tyskarna att föredra.

Mercedes runt 00 är väl inte superkul med den rostproblematik som fanns då, men modellerna som kom efter passar precis in i ditt prisspann. Då får du riktigt bra komfort, starka fina sugmotorer och riktigt bra driftsäkerhet!

BMW har alltid haft fina motorer med riktigt bra driftsäkerhet, interiören har jag själv tyckt varit lite tråkig fram till för ~7-8 år sen men annars samma sak som Mercorna, bra bilar med god tillförlitlighet!

Audi, Audis från tidigt 2000 tal hade lite bekymmer med elfel i kombiinstrumenten. Inte jätte dyrt att laga (2500-4000) men irriterande fel. Skulle du titta på Audi hade jag undvikit 1.8orna ifall något tyder på att en gasglad ungdom haft bilen (vanligast på sedanerna kanske). Audi har tillskillnad från kanske främst BMW men även Mercedes en del lite svagare motorer, personligen hade jag försökt hitta en med V6a då är effekten tillräcklig och dom är riktigt sköna att köra! En frisk, hyffsat lågmilad A4 B5 med 2.8an på 193 häst och Quattro så kommer du ha en fruktansvärt rolig bil! Dom är dock ovanliga.. Driftsäkerheten är i regel väldigt bra i övrigt. En del gnäller på att V6orna tar olja, men ser man till antalet klagande och antalet tillverkade tror jag inte det är ett så stort problem.

Lite som allt gnäll om VAG's 2.0TFSI. "Man får tanka olja och fylla på bensin, byta kamkedjesträckare 2ggr per år, renovera toppen en gång per år och sköter man inte de får man köpa ny motor direkt för 200 000". Faktorerar man in hur offantligt många sånna här motorer som VAG pumpat ut, så är det en ganska liten del som haft problem. Sållar man sen bort dom som kört på longlife men inte skött de på rätt sätt och därav fått problem är det en försvinnande liten del som gett stora bekymmer.

Alla dessa tyskar då.. Dom dras alla tre med rykten om skyhöga försäkringar och reservdelspriser. Det stämmer inte. Jag hade nyss en Audi A3 från -01, den var billigare att försäkra än en Golf av motsvarande sort, men ingen skriker över att Golfen är dyr att försäkra smile Skilde dessutom nästan 20% i premie. Reservdelar köper man från tyskland, då är dom hellre billigare än till t ex Volvo som många anser ha bra kurs på sina reservdelar. Problemet dock.. är att eftersom dessa stämplats som premium bilar har dom också varit åtråvärda för ungdomar, dessa ungdomar har inte alltid skött bilarna exemplariskt. Piskat dom kalla, fuskat med oljekvalite och byten.. Vilket gör att man får titta lite närmare så man får ett schysst ex. Tittar man på en V70 t ex är det inte lika noga då chansen att någon piskat och misshandlat en sån är många gånger mindre.

Sen finns ju även Volkswagen. En Passat är även de en väldigt bra bil! Eller en Skoda Octavia, väldigt mycke bil för pengarna. (Edit: Värt att notera är att det inte är ovanligt att VW's är dyrare än motsvarande Audi, trots att Audin har mer utrustning och mer premium känsla. Troligen pga de rykten om elfel, oljedrickande etc som Audi dras med samtidigt som VW har ganska gott rykte. Ändå sitter de samma elektronik i båda modellerna, samma motorer, många gånger samma lådor.. smile)

När de gäller inkörd nyare vs lågmilad äldre hade jag alla dar i veckan valt en med mindre mil. Dock helst en som stått ett tag istället för att körts korta sträckor då å då. Vad man får komma ihåg är att många bilar får "samma" bekymmer vid ungefär samma miltal.
15000-20000 - Bromsklossar, skivor
20000-25000 - Stötdämpare, avgassystem
25000-30000 - Koppling, bussningar
Sen får man se på kamremsbyten, andra servicenivåer etc. Är de rätt bil kan de vara klokare att köpa en som gått 30 000 mil istället för 20 000. Oftast är dock en som gått bara 10 000 mil de bästa valet, om än de svåraste att hitta med smile

Så som jag tolkade frågeställningen hade jag i första läget valt mellan Volvo V70 och Toyota Avensis. Pga driftsäkerheten hos de två. Inte för att dom är speciellt roliga att köra, för de är dom inte. Inte alls faktiskt smile
Hade jag Själv ställts inför de kraven (jag hade prioriterat en roligare körupplevelse över driftsäkerhet) hade jag nog tittat på Audi A6 Quattro (När det gäller just Audi så ÄR det skillnad på 2wd och Quattro bilar. 2wd bilarna håller av någon anledning inte lika bra, och just Quattros med långsmonterad motor är de som verkar hålla bäst) eller en Mercedes E klass.

Värt att notera är att överlag är alla bilar i den prisklassen/storleken rätt bra bilar. I slutändan kommer allt att handla om hur den skötts tidigare. T ex skulle en rejält skabbig saab som blåryker men har perfekt service historik, en föregående ägare som kan en del om bilar och haft den länge, vara Mycket driftsäkrare och friskare i grunden än en V70 som är nyvaxad med en ägare som är nummer 38 i raden och haft den ett halvår. Det är svårt att handla begagnat smile

Har du levt under en sten eller? Det är ingen rykte att audi med fsi/Tfsi drar olja och gärna rasar med jämna mellanrum desamma gäller folkvagn.

Till ts; köp en V70 om utrymmet där bak är viktigt. Baksätet är trångt dock.. Tvärtom med 9-5.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cassius Hobbymekaniker
12 oktober 2018 · 470 Inlägg

torsen skrev:
Så påstå inte att BMW alltid har haft fina motorer med riktigt bra driftsäkerhet.

Lustigt... Vill minnas att nära på varenda typ av deras bensinsexor överladdats i olika former, ofta utan att öppnas, och samtidigt påvisat väldigt god driftsäkerhet trots ofta mer än dubbla effekten... Deras motorer håller, och går ofta långt över 30 000 mil. Vad är de för motorer som gått ner kammarna och strulat du nämner? Och hur vanligt är problemet i förhållande till antal producerade motorer?

rcy skrev:
Lättmekade?? Hur många Subaru har du bytt stift i?

Endast en, Legacy 2.0 ~96. Inga konstigheter, lite trångt men gick bra överlag, värre på Mitsubishi Galant V6 då från 90-talet, där måste motorn flyttas frammåt för att komma åt de på den bakre banken. smile

Drivaxelbyte på samma bil tar typ 20min per sida däremot, motsvarande jobb på t ex en Audi Q tar över en timma. Dom är generellt sett lätta att komma åt saker på då motorerna  är så korta, det är i så fall tändstiften som pga motorns bredd som kan vara klurigare på nyare modeller, samtidigt sitter ofta rambenen så högt att stiftingångarna på en Subba nästan borde hamna under dom på modernare modeller.

Presidento skrev:
Har du levt under en sten eller? Det är ingen rykte att audi med fsi/Tfsi drar olja och gärna rasar med jämna mellanrum desamma gäller folkvagn.

Jag undrar vem som lever under en sten egentligen wink Hur vore de med lite källkritik? Bara för att en får problem, betyder de inte att dom tio efter också automatiskt kommer få problem.

VAG's 2.0 TFSI motor finns i två tappningar, dom första kom om jag inte minns fel ca 2004. Sen dess har dom gått från kamrem till kamkedja (vilket skedde 2009). Kamkedjemotorerna är dom som det oftast gnälls över, dessa har suttit i typ 40+ olika bilmodeller och producerats i miljontals exemplar. Det har spottats ut OFANTLIGA mängder av den här motorn! VAG Har mellan 2009 och 2010 producerat 82 miljoner bilar. 2.0 TFSI är en av de vanligare motorerna dom stoppar i så säg för sakens skull att var tionde bil producerad har den motorn. Det är över 8 miljoner motorer!
Och ja, det är många som haft bekymmer. Men hur många? 10 000? 20 000? 100 000? 1% av 8 miljoner är 80 000. Även om de skulle vara 400 000 bilar som haft problem så är de bara 5% av dom som byggts.

Ta då därtill att många, i alla fall här i Sverige, kört dessa på longlife service. Ett program som är framtaget för Tyska pendlare. För att det service schemat ska fungera ska du:
1: Alltid ha motorvärmare om det är +5 eller kallare.
2: Undvika småkörning och stadskörning (mao ska du köra motorväg, ju längre sträckor i ett svep desto bättre)
3: Undvika att pressa motorn (mao aldrig stämpla fullt)

Kan du med gott samvete påstå att ALLA som kör longlife gör så här? Utöver de så annonseras longlife med serviceintervall på 2500-3000 mil. Om då servicelampan tänds vid 1500 mil för att du Inte kört motorn så som den ska köras för longlife schemat, vad tror du majoriteten av Svenskarna som Inte är pålästa om hur detta fungerar gör då? Åker dom direkt till verkstan? Eller tycker dom: Fan... de ska ju gå köra dubbelt så långt som detta! Eh... jag kör ett par hundra mil till.

Samtidigt finns det Minst lika många trådar med folk som kör dessa motorer utan bekymmer, original, chippade, hårt trimmade etc i många mil, ofta hårt, som de finns trådar om folk med rasade motorer, andra större problem och så vidare.

Ja, motorerna håller inte om dom missköts. Är de så konstigt då? Vilka andra moderna motorer håller om dom missköts? Är dom känsligare än andra motorer, kanske. Är de ett problem? Nä, bara om du missköter dom. Finns det måndags ex? Ja konstigt vore väl annat med tanke på hur många motorer som byggts..

Jag förnekar inte att många haft problem med dom här motorerna, däremot bör man försöka sätta sig in i varför dom haft problem och ställa de i paritet till hur många som Inte haft problem innan man stämmer in i kören och säger att motorn är kass.

De är lite samma sak som med Ford Pinto som käkade kamaxlar, de var en batch med sämre kvalite i godset som orsakade de ryktet. Mazdas kassa rostskydd en annan, Audi har t ex haft gott rykte ang. sitt rostskydd, ändå var Mazda före med helgalvanisering.. Det finns många exempel. Det lönar sig att sätta sig in i ämnet och vara källkritisk. Många gånger är "problemen" faktiskt kraftigt uppblåsta.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
zemet
12 oktober 2018 · 4 016 Inlägg

Ånej, inte ännu en tråd som spårar ur angående att Vagmotorer är skit eller inte:S

Ingen har någonsin visat upp någon statestik kring detta.

Men för TS kännedom så är vi många på garaget som aldrig skulle röra en VAG efter alla dessa problem.

80% av alla jag vet som har VAG med DSG eller bara en VAG bil från 2010 och frammåt har problem med växellåda eller att dem drar olja eller att kamkedjan har kuggat över.

Men det kan ju som påpekats bara vara min bekantskapskrets som haft otur med sina bilar, finns många som fungerar bra också.

Det som inte kan förnekas dock är att VAG har dessa poblem. Så varför chansa och köpa en VAG när det finns gott om andra alternativ i prisklassen? Så resonerar jag iaf.

Jag tycker för övrigt att Cassius första inlägg är en ganska bra guide för TS när han skall välja bil.

Cassius Hobbymekaniker
12 oktober 2018 · 470 Inlägg

zemet skrev:
Det som inte kan förnekas dock är att VAG har dessa poblem. Så varför chansa och köpa en VAG när det finns gott om andra alternativ i prisklassen? Så resonerar jag iaf.

Ja, ska man köpa en bil med 2.0 TFSI får man kolla nogrannare på hur den skötts, vem som ägt den och rent allmänt hur den verkar och vilket förtroende säljaren ger.

Jag känner själv 3st väl som har bilar med dessa motorer. Den ena har bara gått 7000 mil och aldrig haft något konstigt för sig. Den andra har gått 14-15000 och inte heller betett sig lustigt eller dragit någon olja. Den tredje har gått 32 000 mil, den havererade dock här i dagarna (Balansaxelmodulen enligt felkoden). Fram tills dess var de inga större konstigheter, ingen nämnvärd oljekonsumtion heller. Den har också gått longlife men å andra sidan använts för att pendla 5 mil enkel väg varje dag i många år. Jag har aldrig träffat någon i person som själv haft problem med dessa motorer.

Det går med andra ord inte dra alla över en kam, hade de varit så att 80% av alla dessa motorer hade problem hade VAG fått göra en enorm återkallning och byta ut alla motorer mot en helt ny reviderad version. Därav Kan inte problemet vara så stort som många på nätet vill framhålla det som.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang