Köpråd ekonomisk bil i 6 månader

Janneutanb
11 oktober 2018 · 6 978 Inlägg
#1

Behöver köpa en bil som vi ska ha i drygt ett halvår sen ska den säljas.
Den måste vara tillförlitlig då jag inte har lust eller plats att skruva längre.
Det ska gå in 2 vuxna och 2 barn, ju större bagage ju bättre.
Kommer rulla max 1000 mil på den tiden.
Samt att den behöver hålla i värde och vara lättsåld.

Budget spelar ingen roll men poängen är att vi ska förlora så lite som möjligt vid försäljning igen.

Vad tror ni?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2018 · 11 927 Inlägg
#2

De flesta på detta forumet tycker Prius är en ful och idiotisk bil. Men även de får hålla med om att det är en synnerligen pålitlig bil. Dessutom rymlig.

Köp en för cirka 35-45k så får du troligen igen pengarna till våren. Bara man undviker snikmodellen med vanlig nyckel. Keyless ska finnas. Vilket det för det mesta gör.

Automat, pekskärm, Antisladd och ACC är standard.

Ett exempel:
https://www.blocket.se/goteborg/Toyota_ … 15&w=2

Det som kan ge upp är startbatteriet vilket går loss på ca 800:-
I övrigt pålitlig. Taxinäringen är väldigt förtjusta i dessa. Säger väl en del.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
torsen
12 oktober 2018 · 3 233 Inlägg
#3

V60 eller V70 av de senaste årsmodellerna med manuell växellåda och bensinmotor.

Nybergrobin
12 oktober 2018 · 1 992 Inlägg
#4

Vill du inte förlora pengar så är en äldre v70 att rekomendera smile    Denna bil har inte gått långt, all värdeminskning är avklarad, skottsäker motor och modellen är ett beprövat koncept. 

Skulle något haverera så finns det reservdelar till kaffepengar i tyskland och alla mekaniker har mekat med dessa tidigare smile


https://www.blocket.se/lund/Volvo_V70_G … =4&w=3

Cassius Hobbymekaniker
17 oktober 2018 · 334 Inlägg
#5

V70 låter som sagt klokt. Volvos brukar hålla bra i värde. När du säger att budget inte spelar någon roll dock..

Tesla?

Ju nyare bil, desto pålitligare.
Ju mer eftertraktad, desto mindre värdeminskning.

Finns en del äldre modeller som även stannat i prisutveckling som normalt sett inte ska vara några konstigheter om de bara gäller 1000 mil och 6 månader. Ett exempel skulle vara Audi RS4 B7. Tycker dom legat i ~250k i flera flera år nu, och miltalen blir bara högre utan att priset går ner smile

Fler konkreta tips är dock svårt.. Det är väldigt många bilar i segmentet 20-40 000 som är driftsäkra, hur lättsålda dom är varierar dock. Med tanke på bränslepriserna kan nog en snål bil vara smart, borde kunna vara lättare att sälja än en törstig i alla fall. Ett annat någorlunda säkert kort är populära ungdomsbilar. För några år sen hade de handlat om BMW E36/E46, Audi A4 B5 1.8T Quattro och liknande. Vad som är "poppis" idag vet jag faktiskt inte smile

amazinjoey
17 oktober 2018 · 710 Inlägg
#6

Prius

Janneutanb
18 oktober 2018 · 6 978 Inlägg
#7

Det blev en a-klass merca som vi fick till väldigt bra pris. Dessutom var den precis servad så det är en kostnad vi kommer slippa under ägandet.
Vi bör få igen pengarna eller åtminstone bara tappa 5-10,000.

Har en kompis som numera är säljare och han sa att när dom får in dessa bilar är dom borta inom någon vecka som max.

Teslan blir nog svårare att sälja iom den är så pass dyr att dom flesta vill köpa från firma med "garantier" och gärna på kredit vilket är inget vi kan leverera.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2018 · 11 927 Inlägg
#8

Janneutanb skrev:
Det blev en a-klass merca som vi fick till väldigt bra pris. Dessutom var den precis servad så det är en kostnad vi kommer slippa under ägandet.
Vi bör få igen pengarna eller åtminstone bara tappa 5-10,000.

Har en kompis som numera är säljare och han sa att när dom får in dessa bilar är dom borta inom någon vecka som max.

Teslan blir nog svårare att sälja iom den är så pass dyr att dom flesta vill köpa från firma med "garantier" och gärna på kredit vilket är inget vi kan leverera.

Hade en äldre A-klass förra året. Den försvann snabbt och jag tjänade 3500:-

Grattis!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang