Toyota Mr2 Tubro Tracktoy, 5sgte bygge

Bygger en ny och förhoppningsvis skottsäker motor (5SGTE) till min MR2 turbo som körs mestadels på bana. Kommer senare även bestå av lättare chassi uppgraderingar för banåkandet. Målet är runt 500hk

Alfman

• 38 Följare
  • 10 817 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 juli
Alfman
11 maj · 56 Inlägg

Åkte ut för att provköra lite i dag efter mappning, måste säga att bilen är ju inte slö i alla fall big_smile
Men han inte köra så långt innan min vanliga tur han ifatt mig. sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-5dcd1ee2f7881f29d12ad1b8e1f60feb.jpg

Det i pressade röret ville tydligen inte sitta kvar längre... Får jaga upp ett nytt alurör i samma dimension och se om någon kan hjälpa mig att svetsa det så jag kan åka igen

Senast redigerat av Alfman (11 maj )

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
11 maj · 56 Inlägg

Blev en riktigt kort säsong... Som i inlägget så innan tryckte den lös ett rör. Jag passade på att kompressions testa alla cylindrar för att se så inte toppackning en åkt. Alla cylindrar car lika så kändes bra.

Fixade röret och åkte ut en sväng till och testkörde för att se så fixen höll tätt. När jag kom hem efter lite varmkörning och 2 dragningar på ladd så hade bilen spytt olja genom vevhusventilstionen... Så troligtvis lyfter bilen toppen under ladd.

Så nu är det bara riva toppen och undersöka... Men blir inte i dag, känner som bilden typ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-6980514b45403ecfcee97fbd2e88f33b.jpg

Följ gärna mitt projekt
Bennybira
13 maj · 376 Inlägg

Inte ok sad Fan va tråkigt!
Hoppas du hinner få ihop den ASAP!

Alfman
14 maj · 56 Inlägg

Tanken var att greja lite med vevhusventilationen också innan jag rev för att vara säker, diskuterade detta med en polare med för att vara säker på att den inte bara var otillräcklig.
När jag kom ut i garaget dagen efter allt givit upp och jag skulle se över vevhusventilstionen så droppade de glykol under bilen.
Först tänkte jag att det är säkert röret som lossnat tidigare som inte blev helt tätt. Men tyvärr var det torrt runt de röret. Kröp under och såg att det kommit någon droppe från alla fryspluggar, men inget av dem som drällde nu. Försökte lokalisera var det kom ifrån och visade sig att de kom från under växellådan och det enda det kan komma ifrån där är en frysplugg, så måste ut med allt igen för att fixa det. sad
Känns som det är tryck i kylsystemet ändå, men ingen olja eller vatten har blandat sig och Komptest säger att det är shyst.

Vet inte var jag ska ta vid nu så får försöka hitta nån motivation på nått vis.

Följ gärna mitt projekt
Xebers76
14 maj · 1 291 Inlägg

Känner igen dedär, haft galet kämpiga tillfällen i garaget. Behöver du vila så gör det, man kan komma tillbaka till bilen med fler idéer och mer energi! Men det känner du bäst av själv!

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Alfman
15 juni · 56 Inlägg

Okej de har hänt lite.
Jag rotade under bilen och visade sig att en klammer inte var helt åtdragen på en av kylslangarna till turbon precis vid grenröret. Efter jag dragit åt denna så var läckaget fixat.
Testade även att bygga om vevhusventilstionen bra mycket grövre slangar och ett hål extra. Nu funkar det utmärkt på fullt ladd så själva motorn verkar det vara ordning på.     
Enda problemet är ett litet oljeläckage, men det är jag som limmat tåget dåligt när jag hade lös det sist så det är bara göra om så bör det vara ur världen.

Till det som nu gör mig frustrerad och är ändå rätt enkel sak som jag inte får till. Luftning av bromsarna...
Jag har luftat som vanligt, sugit, tryckt baklänges och ändå blir det ingen ordning på det hela. Känns som det är luft i ABS enheten för när bilen är av känns bromsarna bra men så fort man starta bilen blir det svamp.
Vet inte hur jag ska lyckas fixa detta så jag får börja använda bilen lite nån gång

Följ gärna mitt projekt
SimonGT
16 juni · 86 Inlägg

Kul du börjar få ordning på allt igen o det inte var så stora problem 😊

Har du testat att ha motorn igång när du luftar bromsarna oxå?

Alfman
16 juni · 56 Inlägg

SimonGT skrev:
Kul du börjar få ordning på allt igen o det inte var så stora problem 😊

Har du testat att ha motorn igång när du luftar bromsarna oxå?

Joodå, kändes som jag testat allt...
Men nu har jag kört med vakumluftare till kompressorn, alltså en som suger, och sedan trampat på pedalen med den sugandes och nippeln öppen och fått ganska bra resultat så ett sista varv med den taktiken så bör den vara redo för besiktning och användning smile

Följ gärna mitt projekt
Alfman
9 juli · 56 Inlägg

Efter haft lös oken och hållit dem högt och luftat och lossat på alla bromsledningar på ABS enhet och huvudbromscylinder och luftat den vägen så kvarstod problemet. Så fort bilen var avstängd kändes bromsarna bra men så fort jag startade bilen och fick vacuum assistans kändes de svampigt och jag fick pumpa 2-3 gånger för att få bra motstånd i pedalen.... Jag tröttnade och tog en lite längre tur för att testa massa olika saker, bromsade jag hårt så drog bilen åt höger vilket jag tyckte var underligt. Men sen helt plötsligt efter åkt runt ett tag och bromsat massa så kändes allt plötsligt bra, tyckte det var konstigt ställde undan bilen för kvällen. Dagen efter var jag tvungen och prova igen och till min förvåning verkar bromsarna ordnat sig själva till slut.

Så jag bokade en besiktningstid och tänkte att det får bära eller brista.
Så i dag besiktigades bilen och gick nästan igenom.
Fick att ett dimljus stod för högt, ljusterskruven trasig så gick inte att fixa på plats, sedan avgassvärden. Bilen hade fått för sig att ha små misstädningar på förhöjd tomgång vilket troligtvis var mitt eget fel eftersom jag tvättat av motor rummet lite snabbt innan för att få bort spår av tidigare läckage. Livet med fördelare.
Hur som helst får jag köra en månad nu men tänker försöka få om besiktiga så snart som möjligt.

I morgon tänkte jag bygga en ny vevhausventilstionsburk som passar min lilla ombyggnad och sedan har jag bokat hjulinställning på torsdag nästa vecka. Efter det så ska bilen används så mycket jag kan för att hitta små fel osv innan jag ger mig på första bankörningen.

Här är i alla fall en bild när jag firar besiktning på donken med en glass. smile https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-d178e24b954dfd0024a1c3fb5497d573.jpg

Följ gärna mitt projekt
Mr_Lööf
9 juli · 1 449 Inlägg

Gött att luften försvann för dig. smile Ibland så kan de lösa sig självt.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Alfman
torsdag 13:53 · 56 Inlägg

En sak jag glömt att nämna i tråden, tror jag, är att jag investerade i "nya" baklysen som egentligen är begagnade original. Någon japan med dålig smak hade under tidigare ägarskap bytt till Altezza(Lexus style) baklysen vilket jag inte alls gillat. Men nu är det åtgärdat.
Original lysena finns inte att köpa nya längre och börjar bli ganska dyra så jag slog till nu innan de knappt går att få tag i längre.

Gamla över och de nya jag monterat under.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-daca0bfd600cab267434513ec4fe62cc.jpg

Sedan slängde jag ihop en vevhus burk av lite rör och skit som fanns liggande på jobbet.
Lite bättre än de petflaskor jag haft provisoriskt nu när jag testat  https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-46e82076e28e9729c20aea93895ccd31.jpg

Följ gärna mitt projekt
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet