Toyota Mr2 Tubro, Tracktoy

I tråden har det byggts en ny och förhoppningsvis skottsäker motor (5SGTE) till min MR2 turbo som körs mestadels på bana. Kommer nu bestå av lättare chassi uppgraderingar för banåkandet. Målet är runt 400+whp

Alfman

  • 43 Följare
  • 15 537 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 oktober
Alfman
19 augusti · 69 Inlägg
#101

I söndags var jag och körde superstage på Lunda med Ford Club Sweden. Tyvärr dålig uppslutning endast 3 fordar plus jag. Men vi som var där fick köra desto mer.

Det hade regnat hela natten i stort sett så det var blött när vi kom på morgonen. Jag har ju bara R-däck, för jag har inga spacers så jag kan få på lindra andra fälgar för tillfället, så var inte helt överlycklig för greppet är rätt uselt då och min erfarenhet är inte så stor varken i bilen eller med R-däck.

Första stinten tog jag en långsam vända bara för att se hur banan ser ut. Andra föesöket höjde jag farten lite och kände mig ganska bekväm så jag laddade på för det tredje försöket och så vid 3:e porten hade jag högre fart än jag hade grepp och wips så snurrade jag ut på gräset. Inget gick sönder som tur var så spolade av gräset och tittade sedan på de andra som körde lite. Samlade mod för att åka igen
Bästa tid 1.18.20

Andra stinten körde jag ett lite långsammare varv ut och de hade börjat torka hyfsat på banan, Dock en hel del blöta fläckar kvar. Men kändes absolut att greppet började finnas där. Laddade på lite till på andra varvet men i 2:a porten efter vändningen så var det alldeles för blött jag kom i ganska hög fart och kände det var halt släppte av lite för mycket gas lite för snabbt och wips, snap oversteer, låste bakhjulen och hamnade på gräsmattan i alldeles för hög fart, inte alls så kul...
Efter jag åkte in med bilen såg jag att camber höger fram såg ut att vara lite extra mycket. Så troligtvis hade något rört sig när jag åkte av denna gång men allt kändes som det satt fast.
Bästa tid 1.14.32

Tredje stinten tog jag 2 extremt försiktiga rundor så till att släppt gasen helt över allt där det kunde tänkas vara halt och "rullade" förbi dessa ställen. Men denna gången var nästan helt torrt så jag vågade gasa på ordentligt mellan alla ställen som kändes lite riskabla. Det slutade med 3st tider på 1.11.**
Bästa tid 1.11.45

Fjärde stinten var i stort sett helt torr körde ett lugnt varv och kände av banan sedan hade jag börja tänka på hur jag kört innan lite med och tips jag fått för sista inbromsningen där det finns en hel del tid att tjäna.
Körde en låg 1.10 sedan en mitten 1.09 sedan en låg 1.09
Avslutade med bästa tid på 1.09.03

Sedan grillade vi lite korv, i grillarna som finns på platsen. Davve bjöd på både korv och bröd vilket jag tackar för eftersom jag missat att det var tänkt att grilla 
Alltid trevligt med lunch och lite snack i pausen.

Efter lunch hade jag bestämt mig för att en låg 1.08 skulle det bli innan jag åkte hem.

Femte stinten var också helt torr och solen hade varit framme och värmt asfalten lite och mitt självförtroende var bättre och ny energi efter maten.
Först ett lite lugnt varv för att få upp tempen i allt. Sedan satsade jag ganska ordentligt. 1.08.36 blev tiden den svängen, tur jag inte fick se tiden förens efter för jag var verkligen inte nöjd och hittat lite ställen för förbättring. Nästa tid 1.06.86 yikes visste inget om tiderna fortfarande och gav mig ut en sista sväng för att putsa ytterliga på det jag tyckte jag missat för grovt på.
Bästa tid 1.06.10

När jag kom tillbaka var David redan på väg till sin bil, han hade varit snabbast hela dagen innan, gick och kollade mina tider och trodde knappt mina ögon, vilken förbättring jag gjort med torrt och lite övning. När David kom tillbaka var jag tvungen att höra vad han gjort för snabbast tid på R-däck, han körde gatdäck den dagen, och den tiden var ganska precis en halv sekund snabbare än mitt bästa. Jag var bara tvungen att åka ut och försöka bättra min tid!

Sjätte stinten ut ett hyfsat lugnt uppvärmnings varv. För att sedan satsa, körde 3st 1.06.** tider efter varandra men lyckades inte förbättra mig alls tyvärr. När jag sedan körde avkylning på taxningsbanan bredvid och skulle vända långt bort kom höger hjul, som fått lite mer camber tidigare, utanför asfalten så det blev som att köra ner i ett hål. Det small till höger fram och ratten var inte rak när jag körde rakt fram längre. När jag kom fram och parkerade visade det sig att jag hade ALLT negativ camber man kunde ha. Kändes som det var färdig kört för dagen.

Snackade med de andra och alla var ganska nöjda med att fått så mycket körning så lite innan 14 packade vi ihop. Nöjd och glada, men lite besvikna på antalet personer som dykt upp.

2 bilder från körningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-aaa78531fb6c7231a864ea2b407c57fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-ffbb429277600b12d40530c1b04636a2.jpg


Sedan en fin bild på min nya camber inställning, negativ ALLT
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-e995fbc9c48d03025447566e924829b2.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
30 augusti · 69 Inlägg
#102

I onsdags var jag på GTR-Motorpark (gröndal) utanför Eskilstuna och åkte lite bana på deras onsdags kvällskörning. Riktigt trevligt litet event alltid mycket olika bilar där.
Hade riktigt kul och körde 4st 15minuter pass och allt gick bra tills 5:e körningen, då hade jag stått över ett pass och bara tittat och snackat skit med lite olika typer och tanken var att det skulle bli sista passet.
Så fort jag gick på gasen de 5:e passet skenade laddtrycket iväg och blev boost cut. Hade ingen dator med med så kunde inte testa något i laddtrycksstyrningen. När jag åkte hem så hade jag samma problem, försökte jag görs fullgas omkörning så blev det boostcut. Hemma testade jag att koppla in datorn och stänga av laddtrycksstyrningen så den bara jobbar med fjädern och ger 0,7bar i ladd. Ut och provköra, boost cut. Stoppar in bilen i garaget och går i säng.

I dag nu när det är helg och sambon jobbar börjar jag felsöka. Misstänkte först att någon slang lossnat men så var det inte. Testa blåsa i dem men det verkad vara tätt. Försökte röra Wastegaten med en skruvmejsel men den var helt stum. Började skruva ner klockan för att titta på den.
Den sitter himla bra till, gott om plats....
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-b50cbf79622ff3a102c21ba3cc7ff9cf.jpg

När jag väl rivit ut den så var felet uppenbart.
Syntes att den gått varm, den var inte ens svart längre och axeln satt fast, man såg direkt att Tätningen runt axeln hade smält och sedan när den stelnat så fastnade axeln.
Därför 5:e passet inte gick så bra gissar jag, efter som jag haft extra lång paus så hade det blivit svalt nog så plasten stelnat och jag hade en konstant stängd wastegate.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-2df7a05c4962971b6f17046c57d931fe.jpg


Så nu blir det att köpa ny wastegate och försöka skydda den bättre från värmen från turbon denna gång.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Xebers76
30 augusti · 1 465 Inlägg
#103

Underbart när man hittar felet! Bra jobbat! smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Alfman
13 september · 69 Inlägg
#104

Hade beställt en ny wastegate klocka från speeding.nu och även några AN kopplingar så jag kan få ordning på ett oljeläckage jag skapat på grund att jag skadat en koppling.
Tyvärr lyckades de skicka fel wastegate klocka. Hade beställt en med mottryck men fick en lika dan som jag hade. Men de hade skickat med den bussningen som smälte för mig men gjord i mässing med en o-ring i stället, så gissar jag inte är den första med detta bekymmer?

https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-09-13-20-10-40_img_20190913_200049.jpg

Jag pratade med speeding som bad om ursäkt och genast skickar det jag beställt. Men eftersom jag hade tänkt köra på svista på söndag hinner jag inte få någon ny wastegate klocka. Men speeding var schysta och bjöd på en mässing tätning som de skickat med den felaktiga wastegate klockan så jag kunde laga den wastegate jag hade medan jag skickade tillbaka den de skickat fel så jag kommer kunna köra nu på söndag. smile

https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-09-13-20-10-40_img_20190913_200148.jpg

Bjuder på en bonus bild från japdays också
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-09-13-20-17-28_img_20190909_185322_067.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
8 oktober · 69 Inlägg
#105

Efter sista inlägget blev det ingen körning. Något mer som strulade med wastegate klockan, laddtrycket peakade på 1,5-boostcut för att sedan gå ner till 0,7 som den ska göra när boost controller är urkopplad. Så kände att det fick vara så får jag åtgärda det till nästa år i stället.

Vinterns mods blir inget super avancerat. Tanken är att testa lite Aero lösningar och som vanligt så snålar jag först för att sen inse att jag ändå måste köpa riktiga grejor sen. big_smile
Men fick tag i en begagnad Big country Labs vinge för 1000kr som jag tänkte testa med. Insåg dock väl hemma att det bara är benen som är Big country Labs och vingbladet är nått hela annat noname förmodligen  smile
De hade limmat vingbladet med typ pl400 så det ska bort och jag ska tillverka ett vettigt fäste och skruva vingen i stället.

Som sagts tidigare finns även plan att bygga nya och bättre fästen till splittern med i vinter.

Bild på när jag ställt vingen på bilen bara för att.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-08-16-10-15_img_20191006_194205__01.jpg

Största modden i vinter, som ger mest tid, blir nog driver mod smile
Köpte ett playseat, som går att vika ihop som en baden baden stol, så tänkte nöta lite svenska banor i Race Room.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-08-16-10-15_received_639936223199407.jpeg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
tisdag 18:43 · 69 Inlägg
#106

Har kollat lite noggrannare på vingen jag köpte och måttat lite och det ser ut att vara en glasfiber kopia på APR GTC200.
Tidigare ägare hade limmat några kilar på den sedan limmat den på vingfästet. Antagligen för att få den böjda formen på vingen att passa mot det platta fästet.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-15-18-30-05_img_20191009_171201.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-15-18-30-05_img_20191009_171141.jpg

Fick ta bort limmet och spackla och måla lite, vilket jag tycker är astråkigt. Men blev väl helt ok ändå, får se om det blir wrap på den sen.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-15-18-31-15_img_20191015_182108.jpg

Gjorde nya fästen med lite olika monteringshål så man kan ändra vinkeln på vingen lite. Även form som följer vingen så den sitter i montering hålen och inte limmad.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-15-18-35-07_img_20191015_155800.jpg

Sen köpte jag en bagagelucka från skroten med original vinge från de tidigare generationerna av mr2. För jag vill ha kvar den andra i fall jag ångrar mig så vill jag inte ha en med massa hål i. Dock är det massor av hål i den nu utan vingen så finns lite jobb att göra
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-15-18-36-54_img_20191010_134301.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-15-18-36-54_img_20191010_160259.jpg

Gjorde en endplate av lite wellpapp inspirerad av time attack i Japan, rättare sagt &G corporations SW20 mr2 time attack bil. Blir att göra om den lite och sedan tillverka i nått bättre material.
Efter det blev det testmontering på bilen.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-15-18-40-56_img_20191015_162443.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-10-15-18-40-56_img_20191015_162549.jpg

Blir att förstärka luckan och fixa lite hål och måla den vit. smile

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang