Köpråd Audi A3 2018 eller Nya Audi A1 2019

MasterCar
26 oktober 2018 · 390 Inlägg

Hej, nu är det dags för mig att köpa en ny bil och jag är ute efter en bil i mindre storleksklassen och jag har sneglat mycket på Nya Audi A1 men även A3 2018.

Det som är fördelen med A3:an är att den är större än A1:an och att den är beprövad då den funnits på marknaden i flera år. Audi A1:an är också byggd på MQB plattformen dock har den helt ny teknologi samt design. Ser tuff ut !!!


A3:an kan leasas för 1900 kr/månad med S-tronic låda. A1:an kan leasas för 2000kr/månad med S-tronic låda. Motorerna för båda är 1.0TFSI på 116 hk och proline paketet.

Jag ska provköra A1:an och A3:an har jag redan kört flera gånger. Är det något man bör tänka på och har ni åsikter om bilarna? A1:an är ju nya på marknaden så många kanske inte har mycket att säga till om men men....kanske om A3:an iaf.


Är  ute efter åsikter som jag kan tänka på men naturligtvis ska jag själv välja något som faller mig i smaken.

Presidento Of World
26 oktober 2018 · 3 329 Inlägg

A1 är som en gammal trabant i jämförelse. Jag har erfarenhet av 2018(inte - 19) men lär inte vara stor skillnad. A3 med 1.0 är rätt trevlig men drar en del bensin (mer än den borde i varjefall)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MasterCar
26 oktober 2018 · 390 Inlägg

Presidento skrev:
A1 är som en gammal trabant i jämförelse. Jag har erfarenhet av 2018(inte - 19) men lär inte vara stor skillnad. A3 med 1.0 är rätt trevlig men drar en del bensin (mer än den borde i varjefall)

A3:an jag kollar på klassas som en 2019, skrev fel i inlägget, men ingen större skillnad. Vad slukar A3:an? Men nya A1:an verkar vara väldigt lovande....högteknologisk. Vad är det som gör den till en trabant?

Presidento Of World
26 oktober 2018 · 3 329 Inlägg

MasterCar skrev:

Presidento skrev:
A1 är som en gammal trabant i jämförelse. Jag har erfarenhet av 2018(inte - 19) men lär inte vara stor skillnad. A3 med 1.0 är rätt trevlig men drar en del bensin (mer än den borde i varjefall)

A3:an jag kollar på klassas som en 2019, skrev fel i inlägget, men ingen större skillnad. Vad slukar A3:an? Men nya A1:an verkar vara väldigt lovande....högteknologisk. Vad är det som gör den till en trabant?

0.8 blandat är ganska så normalt (datorn visar 0.65 men ja.. Nä)

Ang A1, mycket vägbuller och billigt plastig ofta snål utrustade (saknar armstöd som standard te.x) den ser bra ut ja utan tvekan men det är ingen bil man åker utanför stan i. Jag kan inte uttala mig om nya modellen men som sagt :p men om du bestämmer dig för en sån;väl S-LINE och quattro om det går till 1.0

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MasterCar
27 oktober 2018 · 390 Inlägg

Presidento skrev:

MasterCar skrev:

Presidento skrev:
A1 är som en gammal trabant i jämförelse. Jag har erfarenhet av 2018(inte - 19) men lär inte vara stor skillnad. A3 med 1.0 är rätt trevlig men drar en del bensin (mer än den borde i varjefall)

A3:an jag kollar på klassas som en 2019, skrev fel i inlägget, men ingen större skillnad. Vad slukar A3:an? Men nya A1:an verkar vara väldigt lovande....högteknologisk. Vad är det som gör den till en trabant?

0.8 blandat är ganska så normalt (datorn visar 0.65 men ja.. Nä)

Ang A1, mycket vägbuller och billigt plastig ofta snål utrustade (saknar armstöd som standard te.x) den ser bra ut ja utan tvekan men det är ingen bil man åker utanför stan i. Jag kan inte uttala mig om nya modellen men som sagt :p men om du bestämmer dig för en sån;väl S-LINE och quattro om det går till 1.0

Kan förstå att den har sämre kupeisolering än en A3:a, men den nya A1:an lär vara förbättrad en hel del. Dock återstår det att se. Quattro kan man ej välja till på 1.0TFSI motorn, men S-line går.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang