Köpråd - bil för 60-80 tusen.

Billigbil123
4 november 2018 · 7 Inlägg

Hej. Har just nu en Ford Focus 1.8 -10. Som jag tänkt sälja då jag tycker den är lite små tråkig samt väldigt törstig (drar ca 1 liter milen i snitt) och letar efter en annan bil som drar mindre. Men som även är billig att äga samt reparera.

Är just nu inne på Hyundai i30, som har ungefär samma styrka (110-135 HK) och har hittat en hel del I30s då på blocket osv,, där man får en årsmodell 13-14 för 70-80 tusen, som ofta har gått mellan 8-12 tusen mil.

Är det någon här som möjligtvis har en i30? Samt hur är den på landsväg i 100-120 km?

Forden tycker jag för övrigt är klockren, men att den drar väldigt mycket i mina ögon ser jag som en stor nackdel. Sen är den bara 5-växlad, vilket gör att den varvar nå förjävlans i 120+ km/h.


Hoppas budskapet nådde fram, är ny på detta forumet.

Väl
Mött

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 november 2018 · 4 917 Inlägg

Gör som jag, gubbakör i 90 i s f att tvunget blåsa på i 120..Idealet ligger runt 90..
Ju högre fart desto mer soppa ..
Kolla luften i däcken..
Men ska du tvunget byta så är det väl bara att kolla någon japanare som du är inställd på..

Senast redigerat av bagatellen (4 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Billigbil123
4 november 2018 · 7 Inlägg

bagatellen skrev:
Gör som jag, gubbakör i 90 i s f att tvunget blåsa på i 120..Idealet ligger runt 90..
Ju högre fart desto mer soppa ..
Kolla luften i däcken..
Men ska du tvunget byta så är det väl bara att kolla någon japanare som du är inställd på..

Tid Är pengar. Men tack för intygandet

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2018 · 17 465 Inlägg

i30 är en pålitlig bil som jag skulle rekommendera i allmänna fall där man ska ha just en billig och bra bil. En CRDI med 110hk är bra. Om du ligger i 110-120 km/h så klarar den sig på 0,5 l/mil blandad. Frun hade en sådan och hon sparade inte på krutet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Billigbil123
4 november 2018 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
i30 är en pålitlig bil som jag skulle rekommendera i allmänna fall där man ska ha just en billig och bra bil. En CRDI med 110hk är bra. Om du ligger i 110-120 km/h så klarar den sig på 0,5 l/mil blandad. Frun hade en sådan och hon sparade inte på krutet!

Stort tack för svar. Låter ju riktigt bra! smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 november 2018 · 4 917 Inlägg

http://www.vibilagare.se/test/biltester … i30-2017-0
Ja, vad ska man tro..

Senast redigerat av bagatellen (4 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2018 · 17 465 Inlägg

bagatellen skrev:
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-hyundai-i30-2017-0
Ja, vad ska man tro..

Nya bilar i "golfklassen" är bullriga. Jag som jobbar med nya Kia & Hyundaibilar dagligen vet detta med. En mercedes S-klass från förra året är knäpptyst i kupén men den kostar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang