Vilken bil ska jag köpa, Toyota avensis eller Kia ceed

Tanja80
6 november 2018 · 3 Inlägg

Hej
Äger idag en Renault Mégane 2008 som gått 11 700mil. Har lagt en hel del pengar på den då diverse saker gått sönder. Nu senast startmotor. Börjar tröttna på alla kostnader. Funderar på att köpa nyare bil. Kollat på Kia ceed diesel 2016 3500mil pris 150 000kr och Toyota Avensis bensin 2015 5500mil pris 150 000kr. Vilken skulle ni säga är ett bättre köp? Kia tar inte min Renault i byte. Toyota tar den och erbjuder då 17 000kr för den.
Jag kör ca 2 500mil per år. Blandat korta och längre sträckor. Hur ska jag tänka kring diesel eller bensin? 
Service intervall, Toyota har var 1500mil och Kia 3000mil.
Eller ska jag behålla min Renault eftersom jag lagt så mycket pengar på den? Förra året byttes kamrem och bromsbeläggen. Låset på dörren pajade året innan, det byttes. Ja listan är lång. 
Vet att det finns massa andra bra bilmärken också men är egentligen dessa två som är aktuella. Har tyvärr inte riktigt tiden till att rantta runt i bilaffärer.
Tacksam för era tankar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2018 · 17 478 Inlägg

Jag är jävig då jag jobbar med just KIA.

Men jag hade köpt en Kia Ceed GT-line CRDi med en dieselmaskin på 1.6 liter. Det finns orsaker till att många av av oss på jobbet kör just sådana privat... Helst automat men de är riktigt dyra och svåra att få tag i. En manuell upplevs som kvickare och lådan är ok i den med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
6 november 2018 · 4 250 Inlägg

vad mer skulle kunna paja med nuvarande bil? värt att ta reda på? tänker egentligen på lika bra behålla samma skit och fortsätta reparera den då o då än att slänga iväg 150k på en nyare som också kommer att behöva reparationer förr eller senare, men toyota och kia ska hålla bra enligt många samt statistik. Kia har 7 års nybilsgaranti så om den är bra så som dom säger så är det jävligt bra. Å andra sidan så har man inte hört mycke tjafs om avensis heller. de långa garantin som hänger me kian är och låter skönt. Om du vill slippa problem och tjafs då måste kia vara rätta valet.  Jag skulle köpa automat, kört automat privat sen i förra året och sen i juni och vägrar sätta mig i nått me manuellt igen.

torsen
7 november 2018 · 7 238 Inlägg

Behåll Renault:en och fortsätt reparera. Du kan göra mycket för 150.000:-.
Dock har de båda nyare bilarna du spinner på bättre/nyare säkerhetsutrustning, om det skulle hända något.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang