nilea
7 november 2018
· 2 Inlägg
Jag har trött som jag är försökt att förstå forumreglerna och med tanke på att detta gäller både felsökning och köpråd så tror jag att jag nu postar rätt.
Jag köpte en bensindriven manuellt växlad VW Golf, 1,6, -05, igår (detta skrevs igår kväll, den 6/11). Fick hämta den idag då bilförsäljaren (företag) skulle byta tändstift och positionsljus fram innan.
Under provkörningen (både i stadstrafik och på landsväg) verkade den inte ha några problem mer än att p-bromsen inte tog så bra som en kunde önskat (men den fungerar). Fotbromsen fungerar toppen. Bilen är besiktigad utan, anmärkning för knappt en månad sedan.
Så idag när jag hämtat den var jag ute och körde i kanske en och en halv timme. Gjorde inget ”konstigt” eller körde på ett vårdslöst sätt, långt ifrån. Jag är ganska noggrann av mig.
Både jag och min passagerare börjar efter att jag tankat bilen och kört ca 20 minuter känna att det luktar bensin inne i kupén. Jag blir till och med lite illamående av den starka lukten. Jag tänker då att det kanske är för att jag alltid kört dieselbilar och inte är van med bensinlukten, men det tvivlar jag på är fallet.
Men, så kommer jag fram till en p-plats och ska parkera. Jag lägger växeln i friläge och hinner inte ens dra i p-bromsen förrän bilen dör. Jag försöker att starta den igen men det går inte. Tändningen fungerar, men motorn vägrar.
Jag låter den stå en stund (ca 30 minuter) medan jag ringer en mekaniker som jag bokat tid för service hos (De ska byta olja och oljefilter samt kolla bromsar osv.).
Mekanikern säger att det låter som att säljaren satt i fel tändstift.
Jag ringer säljaren som kommer dit med starthjälp och bilen går igång.
Batterilampan har inte lyst innan detta.
Säljaren är hetsig och menar på att han kan ta tillbaka bilen för den kan han minsann få såld, men då ska han dra av pengar för de få mil jag kört.
Jag säger att jag ska fundera på saken, då han blev ganska hetsig och jobbig.
Säljaren säger dumma saker som att ”man inte ska gasa när man startar bilen” eller att ”om man startar och stänger av motorn hela tiden kan det bli så” (angående att den inte ville starta). Han säger också om bensinlukten i kupén att ”man kan råka spilla bensin på kläderna när man tankar”.
Jag orkade inte kommentera något av detta då en ettåring förstår att det luktar bensin i bilen om man spillt massa bensin på sina kläder när man tankat. Och jag använder definitivt inte för mycket gas vid start då jag är van med nya bilar som inte behöver någon gas vid start. Jag hade heller inte startat och stängt av motorn många gånger heller. Endast vid start, vid macken och den gången vid parkeringen. Detta är för mig inte för mycket för en körning på 1,5 timmar.
Bilen rullar därifrån, men när jag stannar för att släppa av passageraren och ska lägga växeln i friläge dör den igen. Den startar dock direkt och går att köra ytterligare 5 km hem utan problem.
Som sagt, inga varningslampor lyser. Men innan startkablarna kom på och tändningen var på (på andra läget) så lyste motorlampan gul, och batterilampan var röd. Även EPC-lampan lyste gul.
Det jag undrar nu är väl kanske egentligen om jag bör lämna tillbaka bilen och inte chansa på att detta kan bli en sjukt dyr historia för mig. Behöver råd, det känns som att alla i den här branschen försöker blåsa en vart man än rör sig. Ja, jag har dåliga erfarenheter.