Skulle du kunna tänka dig att ta hjälp av VR teknik för att hitta defekter vid köp av begagnad bil?

Pistablo El Fantastico
7 november 2018 · 16 Inlägg

Gör en undersökning för ett skolprojekt och behöver lite hjälp att samla data. Tanken är att använda VR glasögon för att granska en begagnad bil utan att behöva vara på plats själv. Du slipper alltså köra långt och bli besviken på bilens skick. Tekniken highlightar fel och defekter såsom repor, lackskador, däckmönster, fläckar på inredning m.m. Låter det intressant? In och rösta på länken. Tack för hjälpen!

https://linkto.run/p/QXM5FJQT

Den som ingen turbo har, den får köra utan bar!
rcy
7 november 2018 · 1 705 Inlägg

Alltså, det beror ju helt på hur bra tekniken är.
Dom flesta VR projekt blir grymt hypade men kraschar rätt snart när det visar sig att tekniken inte matchar förväntningarna.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
iFerz
7 november 2018 · 279 Inlägg

Hade det fungerat så hade det vart helt sinnessjukt najs! Likt upplägget som finns i Car Mechanic Simulator med att den kan highlighta vilka fel som finns.

Däremot är det önskedrömmande, att kunna göra något sådant är vi teknologiskt långt bort. Det hade kanske funkat på nyare bilar med 100tals sensorer som kan informera om något är fel och bilens skiss är inladdad i systemet. Men även där förlitar vi oss på att sensorer och liknande har hållt/håller.

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Pistablo El Fantastico
7 november 2018 · 16 Inlägg

Tackar för er input! Visst känns det lite science fiction men utvecklingen går fort framåt och tekniken förbättras hela tiden. Främsta fokus hamnar på yttre defekter, nästa steg blir de för ögat osynliga felen. Ett bolag testade detta i USA redan 2016, Beepi, och fick in  finansiering på $149 miljoner. Tyvärr höll det inte riktigt hela vägen men tekniken har förbättrats avsevärt sen dess och det är sällan bäst att va först på bollen. smile

Senast redigerat av Pistablo (7 november 2018)

Den som ingen turbo har, den får köra utan bar!
Sport80
7 november 2018 · 20 Inlägg

Offtopic, men hur fasiken skapar jag en tråd på forumet?

caromania Forummoderator
7 november 2018 · 9 296 Inlägg

Sport80 skrev:
Offtopic, men hur fasiken skapar jag en tråd på forumet?

Längst upp i varje forumskategori finns en röd ruta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang