Installation av laddtrycksmätarrrnnn

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f59008670e757a5c206d6b2cd5f1fac7.jpg]()
Nu var det dags att montera laddtrycksmätaren som jag nämnde i förra inlägget! "Men Suddens mätarhus är ju redan fullt!"

kanske en del av er tänker. Fortsätt att läsa så får ni se hur jag löser det utan att behöva avveckla varken voltmätaren, yttertempmätaren eller några andra instrument.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3f9ddb8ebcd8138b4f35fb31482919fb.jpg]()
Började montera en ledning för laddtrycksmätaren. För att slippa sätta ett T-kors hade jag redan innan förberett med en banjonippel till pumpen med dubbla utgångar för vakuumslang. Använde nu den nedre utgången som hittills varit pluggad.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1680318479ff90a01880ec391b6411b1.jpg]()
Plockade ut yttertempmätaren som suttit på vänster sida av instrumenthuset. Flyttade sedan över voltmätaren till vänstersidan (där den egentligen skall sitta) och monterade laddtrycksmätaren på höger sida, som också är originalplaceringen.
"Men yttertempmätaren då?" kanske en del tänker. Jag kommer till den.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7db9d250f00f70a53aa7ea58523dc716.jpg]()
Bytte till mig det här tillbehöret. Själva panelen till värmaren var jag inte så intresserad av. Men där fanns plats för två strömbrytare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3ba0f63a006281fcb0d08603d081c4f4.jpg]()
Genom att flytta ner strömbrytarna för eltakluckan och värmen för bakruta och backspeglar frigörs plats...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f8c1f2e66605625896d948996a37a600.jpg]()
...dessutom räckte kablarna fram till den nya placeringen utan att behöva skarvas. Det gällde såväl kablarna till strömbrytarna som de till lamporna bakom.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a2ab132b74e394ec148d6069ad45eb2f.jpg]()
Sedan var det dags att ta fram panelen där strömbrytarna tidigare suttit och en liten bågfil.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ebfb77520af92bbec7fa838de2cd4ac2.jpg]()
Genom att såga ut de två platserna för strömbrytare och sandpappra något får en Volvo original yttertempmätare (den digitala modellen) plats utan problem!

Ingen åverkan på instrumentbrädan krävs.
"Varför just yttertempmätaren?" kanske en del undrar. Svaret är att den inte har någon visare som riskerar att skadas om den placeras utanför mätarhuset.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-785346964858b085255e1ae14269ed57.jpg]()
Såhär blev resultatet. Det går alltså att ha tre extramätare på 700-serien med gamla brädan utan några allt för stora ingrepp (fyra om man har en 82 eller 83:a). Fast i den bästa av världar skulle man haft plats för fem (saknar oljetryck och oljetemp). Men man kan inte få allt!

Inte bestämt mig för vad jag skall göra med den tomma platsen bredvid strömbrytarna ännu. Men min mobiltelefon får plats där perfekt, så det kanke blir så att jag behåller den öppen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-80b46fc2c1612fe66e98c853459895b7.jpg]()
Det var allt för idag! Avslutade med en provtur. Laddtrycksmätaren visade sig fungera som den skall.

I nästa update visar jag hur ni kan visa både yttertemperatur och kupéns temperatur på yttertempmätaren!
