Saab 9-3 kända fel

215 Inlägg
Skrivet 18 november · Inlägg av trådskaparen #1

Tja

Man brukar prata om "barnsjukdomar"  på bilar speciellt på dom tidiga modellerna och det brukar ta några år innan dom problemen är fixade.

så vilka kända fel finns det på dom tidiga Saab 9-3 (andra generation 2002-2011)  har hört att vid 2006 blev dom lite bättre men stämmer det??

vilka är dom åtgärdade felen och ungefär vilket år gjordes dom åtgärderna?

mest nyfiken på motor och drivlina

tack på förhand

1 433 Inlägg
Skrivet 19 november #2

Just motor och drivlina har faktiskt varit väldigt förskonade från vanliga fel.
4'an är GM's Ecotec (LK9) motor som är väl beprövad och inte direkt har några stora brister.
6'an är GM's LP9 från Holden, inte heller några stora svagheter.
Den sexväxlade F40 lådan anses generellt vara helt skottsäker och snudd på omöjlig att döda.

Dom barnsjukdomar som ng9-3 led av var väl mestadels el-relaterade. Tidiga årsmodeller (03-04) hade problem med krånglande centrallås, rattlås och ljudsystem. Problemen med ljudsystemet förvärrades av att det var baserat på ett MOST system (fiberoptik) vilket gör det svårt att byta komponenter.
Senare årsmodeller verkar dock inte lida av samma problem så troligtvis åtgärdades det rätt fort i produktionen.
Andra "problem" folk ofta nämner är kosmetiska saker såsom plastig och knarrig inredning. Detta ändrades dock i och med faceliften som kom 06 med ny inredning och bättre ljudisolering.

Jag har själv en 04'a som jag faktiskt gillar skarpt. Nu är den ganska långt ifrån standardutförande så det är svårt att ge ett rättvist utlåtande om alla delar, men dom enda problem jag haft är krånglande centrallås. Dock en väldigt trevlig bil och klart prisvärd.

215 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #3

rcy skrev:
Just motor och drivlina har faktiskt varit väldigt förskonade från vanliga fel.
4'an är GM's Ecotec (LK9) motor som är väl beprövad och inte direkt har några stora brister.
6'an är GM's LP9 från Holden, inte heller några stora svagheter.
Den sexväxlade F40 lådan anses generellt vara helt skottsäker och snudd på omöjlig att döda.

Dom barnsjukdomar som ng9-3 led av var väl mestadels el-relaterade. Tidiga årsmodeller (03-04) hade problem med krånglande centrallås, rattlås och ljudsystem. Problemen med ljudsystemet förvärrades av att det var baserat på ett MOST system (fiberoptik) vilket gör det svårt att byta komponenter.
Senare årsmodeller verkar dock inte lida av samma problem så troligtvis åtgärdades det rätt fort i produktionen.
Andra "problem" folk ofta nämner är kosmetiska saker såsom plastig och knarrig inredning. Detta ändrades dock i och med faceliften som kom 06 med ny inredning och bättre ljudisolering.

Jag har själv en 04'a som jag faktiskt gillar skarpt. Nu är den ganska långt ifrån standardutförande så det är svårt att ge ett rättvist utlåtande om alla delar, men dom enda problem jag haft är krånglande centrallås. Dock en väldigt trevlig bil och klart prisvärd.

Tack så mycket för ett riktigt bra svar smile

215 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #4

rcy skrev:
Just motor och drivlina har faktiskt varit väldigt förskonade från vanliga fel.
4'an är GM's Ecotec (LK9) motor som är väl beprövad och inte direkt har några stora brister.
6'an är GM's LP9 från Holden, inte heller några stora svagheter.
Den sexväxlade F40 lådan anses generellt vara helt skottsäker och snudd på omöjlig att döda.

Dom barnsjukdomar som ng9-3 led av var väl mestadels el-relaterade. Tidiga årsmodeller (03-04) hade problem med krånglande centrallås, rattlås och ljudsystem. Problemen med ljudsystemet förvärrades av att det var baserat på ett MOST system (fiberoptik) vilket gör det svårt att byta komponenter.
Senare årsmodeller verkar dock inte lida av samma problem så troligtvis åtgärdades det rätt fort i produktionen.
Andra "problem" folk ofta nämner är kosmetiska saker såsom plastig och knarrig inredning. Detta ändrades dock i och med faceliften som kom 06 med ny inredning och bättre ljudisolering.

Jag har själv en 04'a som jag faktiskt gillar skarpt. Nu är den ganska långt ifrån standardutförande så det är svårt att ge ett rättvist utlåtande om alla delar, men dom enda problem jag haft är krånglande centrallås. Dock en väldigt trevlig bil och klart prisvärd.

När du skriver långt från standard, får man fråga va du har gjort med din och vilken motor har du?

1 433 Inlägg
Skrivet 20 november #5

ifakiezz skrev:
När du skriver långt från standard, får man fråga va du har gjort med din och vilken motor har du?

Från början en 2.0 Vector, alltså B207 motorn.
Dock annan turbo, grenrör, avgas, spridare, hårdare motorfästen och vassare kammar. Mjukvaran är optimerad av Maptun. Kopplingen är en Spec lamell med tuffare tryckplatta.
Även utrustad med powerflexbussningar överallt, coilovers, fjäderbensstag, shortshift och massa annat.

Den är låg, hård och arg, men funkar faktiskt helt ok att bara glida omkring i fortfarande. Man får ta det lite lugnt över fartguppen bara. smile

658 Inlägg
Skrivet 20 november #6

rcy skrev:
Just motor och drivlina har faktiskt varit väldigt förskonade från vanliga fel.
4'an är GM's Ecotec (LK9) motor som är väl beprövad och inte direkt har några stora brister.
6'an är GM's LP9 från Holden, inte heller några stora svagheter.
Den sexväxlade F40 lådan anses generellt vara helt skottsäker och snudd på omöjlig att döda.

Dom barnsjukdomar som ng9-3 led av var väl mestadels el-relaterade. Tidiga årsmodeller (03-04) hade problem med krånglande centrallås, rattlås och ljudsystem. Problemen med ljudsystemet förvärrades av att det var baserat på ett MOST system (fiberoptik) vilket gör det svårt att byta komponenter.
Senare årsmodeller verkar dock inte lida av samma problem så troligtvis åtgärdades det rätt fort i produktionen.
Andra "problem" folk ofta nämner är kosmetiska saker såsom plastig och knarrig inredning. Detta ändrades dock i och med faceliften som kom 06 med ny inredning och bättre ljudisolering.

Jag har själv en 04'a som jag faktiskt gillar skarpt. Nu är den ganska långt ifrån standardutförande så det är svårt att ge ett rättvist utlåtande om alla delar, men dom enda problem jag haft är krånglande centrallås. Dock en väldigt trevlig bil och klart prisvärd.

6an har superdålig kedja smile de pajar tittsomtätt från 07

215 Inlägg
Skrivet 20 november · Inlägg av trådskaparen #7

rcy skrev:

ifakiezz skrev:
När du skriver långt från standard, får man fråga va du har gjort med din och vilken motor har du?

Från början en 2.0 Vector, alltså B207 motorn.
Dock annan turbo, grenrör, avgas, spridare, hårdare motorfästen och vassare kammar. Mjukvaran är optimerad av Maptun. Kopplingen är en Spec lamell med tuffare tryckplatta.
Även utrustad med powerflexbussningar överallt, coilovers, fjäderbensstag, shortshift och massa annat.

Den är låg, hård och arg, men funkar faktiskt helt ok att bara glida omkring i fortfarande. Man får ta det lite lugnt över fartguppen bara. smile

Jävlar du! HP och nm?

215 Inlägg
Skrivet 20 november · Inlägg av trådskaparen #8

amazinjoey skrev:

rcy skrev:
Just motor och drivlina har faktiskt varit väldigt förskonade från vanliga fel.
4'an är GM's Ecotec (LK9) motor som är väl beprövad och inte direkt har några stora brister.
6'an är GM's LP9 från Holden, inte heller några stora svagheter.
Den sexväxlade F40 lådan anses generellt vara helt skottsäker och snudd på omöjlig att döda.

Dom barnsjukdomar som ng9-3 led av var väl mestadels el-relaterade. Tidiga årsmodeller (03-04) hade problem med krånglande centrallås, rattlås och ljudsystem. Problemen med ljudsystemet förvärrades av att det var baserat på ett MOST system (fiberoptik) vilket gör det svårt att byta komponenter.
Senare årsmodeller verkar dock inte lida av samma problem så troligtvis åtgärdades det rätt fort i produktionen.
Andra "problem" folk ofta nämner är kosmetiska saker såsom plastig och knarrig inredning. Detta ändrades dock i och med faceliften som kom 06 med ny inredning och bättre ljudisolering.

Jag har själv en 04'a som jag faktiskt gillar skarpt. Nu är den ganska långt ifrån standardutförande så det är svårt att ge ett rättvist utlåtande om alla delar, men dom enda problem jag haft är krånglande centrallås. Dock en väldigt trevlig bil och klart prisvärd.

6an har superdålig kedja smile de pajar tittsomtätt från 07

Oj då

1 433 Inlägg
Skrivet 20 november #9

amazinjoey skrev:
6an har superdålig kedja smile de pajar tittsomtätt från 07

Källa på det?
Holden sexan har rykte om sig att vara riktigt driftsäker, dom enda fel jag hört om är typ tändspolar och dylikt men det är ju i det närmaste förbrukningsvara på dom flesta moderna bilar.

1 433 Inlägg
Skrivet 20 november #10

ifakiezz skrev:

rcy skrev:

ifakiezz skrev:
När du skriver långt från standard, får man fråga va du har gjort med din och vilken motor har du?

Från början en 2.0 Vector, alltså B207 motorn.
Dock annan turbo, grenrör, avgas, spridare, hårdare motorfästen och vassare kammar. Mjukvaran är optimerad av Maptun. Kopplingen är en Spec lamell med tuffare tryckplatta.
Även utrustad med powerflexbussningar överallt, coilovers, fjäderbensstag, shortshift och massa annat.

Den är låg, hård och arg, men funkar faktiskt helt ok att bara glida omkring i fortfarande. Man får ta det lite lugnt över fartguppen bara. smile

Jävlar du! HP och nm?

Vet inte, men en bra bit över 300hk iaf.
Har en annan 9-3 bromsad till 330hk och 450Nm, och den spöar den på 201 meter varenda gång.

215 Inlägg
Skrivet 20 november · Inlägg av trådskaparen #11

rcy skrev:

ifakiezz skrev:

rcy skrev:

Från början en 2.0 Vector, alltså B207 motorn.
Dock annan turbo, grenrör, avgas, spridare, hårdare motorfästen och vassare kammar. Mjukvaran är optimerad av Maptun. Kopplingen är en Spec lamell med tuffare tryckplatta.
Även utrustad med powerflexbussningar överallt, coilovers, fjäderbensstag, shortshift och massa annat.

Den är låg, hård och arg, men funkar faktiskt helt ok att bara glida omkring i fortfarande. Man får ta det lite lugnt över fartguppen bara. smile

Jävlar du! HP och nm?

Vet inte, men en bra bit över 300hk iaf.
Har en annan 9-3 bromsad till 330hk och 450Nm, och den spöar den på 201 meter varenda gång.

Shit!

1 433 Inlägg
Skrivet 20 november #12

ifakiezz skrev:

rcy skrev:
Har en annan 9-3 bromsad till 330hk och 450Nm, och den spöar den på 201 meter varenda gång.

Shit!

300hk ur en Saab är inget ovanligt alls.
Spridare, turbo och avgas så är du där, mjukvaran är i princip opensource så antingen mappar man själv, laddar hem färdigt eller ber någon som kan. smile

658 Inlägg
Skrivet 20 november #13

rcy skrev:

amazinjoey skrev:
6an har superdålig kedja smile de pajar tittsomtätt från 07

Källa på det?
Holden sexan har rykte om sig att vara riktigt driftsäker, dom enda fel jag hört om är typ tändspolar och dylikt men det är ju i det närmaste förbrukningsvara på dom flesta moderna bilar.

Bara att googla smile eller fråga valfri Saabmek .

07 så bytte konstruktionen på hur kamkedjorna, tror de gick från två kedjor till en kedja och det ledde till att de rasar, vissa gör det så tidigt som 6000mil, inte heller ovanligt att de kuggar över kamkedjor.

A20 motorn och A28  på NG9-5 och sena 9-3orna har även har problem med kamkedjorna, där GM snålade och tsm med VVT så slits dem oerhört snabbt smile

Dessa har jag sett rasa redan vid 2000 mil...snittet är väl 5000-10000mil


Sedan är en annan svaghet på 9-3orna XWD, som rasar lite då och då om man inte servar regelbudet smile

1 433 Inlägg
Skrivet 20 november #14

amazinjoey skrev:

rcy skrev:

amazinjoey skrev:
6an har superdålig kedja smile de pajar tittsomtätt från 07

Källa på det?
Holden sexan har rykte om sig att vara riktigt driftsäker, dom enda fel jag hört om är typ tändspolar och dylikt men det är ju i det närmaste förbrukningsvara på dom flesta moderna bilar.

Bara att googla smile eller fråga valfri Saabmek .

07 så bytte konstruktionen på hur kamkedjorna, tror de gick från två kedjor till en kedja och det ledde till att de rasar, vissa gör det så tidigt som 6000mil, inte heller ovanligt att de kuggar över kamkedjor.

A20 motorn och A28  på NG9-5 och sena 9-3orna har även har problem med kamkedjorna, där GM snålade och tsm med VVT så slits dem oerhört snabbt smile

Dessa har jag sett rasa redan vid 2000 mil...snittet är väl 5000-10000mil

Sedan är en annan svaghet på 9-3orna XWD, som rasar lite då och då om man inte servar regelbudet smile

Du får nog hjälpa mig, för jag har googlat som fan och inte hittat något och ingen mekaniker jag pratar med vet något om det. Massa skitsnack från förstigpåare är det enda jag hittar, men sådana finns det om precis allt och inget dom någonsin säger har någon som helst verklighetsförankring.
I några enstaka fall så har kamkedjor kuggat över, men det är inte fler än på några andra bilar. Något fall där kamkedjan helt havererat utan anledning verkar ingen hört talas om.

A20 och A28 satt aldrig i 9-3, enbart i 9-5 och Nevs 9-3, vilket faktiskt inte är samma bil som Saab 9-3.

XWD håller alldeles utmärkt om man servar den som man ska.
Att saker rasar om man inte servar dom anser jag irrelevant, för i sådana fall går precis allt sönder på varenda bilmärke som finns så det går inte att köpa en enda bil för alla rasar garanterat.

215 Inlägg
Skrivet 20 november · Inlägg av trådskaparen #15

rcy skrev:

ifakiezz skrev:

rcy skrev:
Har en annan 9-3 bromsad till 330hk och 450Nm, och den spöar den på 201 meter varenda gång.

Shit!

300hk ur en Saab är inget ovanligt alls.
Spridare, turbo och avgas så är du där, mjukvaran är i princip opensource så antingen mappar man själv, laddar hem färdigt eller ber någon som kan. smile

Fan va najs 😊

658 Inlägg
Skrivet 20 november #16

rcy skrev:

amazinjoey skrev:

rcy skrev:

Källa på det?
Holden sexan har rykte om sig att vara riktigt driftsäker, dom enda fel jag hört om är typ tändspolar och dylikt men det är ju i det närmaste förbrukningsvara på dom flesta moderna bilar.

Bara att googla smile eller fråga valfri Saabmek .

07 så bytte konstruktionen på hur kamkedjorna, tror de gick från två kedjor till en kedja och det ledde till att de rasar, vissa gör det så tidigt som 6000mil, inte heller ovanligt att de kuggar över kamkedjor.

A20 motorn och A28  på NG9-5 och sena 9-3orna har även har problem med kamkedjorna, där GM snålade och tsm med VVT så slits dem oerhört snabbt smile

Dessa har jag sett rasa redan vid 2000 mil...snittet är väl 5000-10000mil

Sedan är en annan svaghet på 9-3orna XWD, som rasar lite då och då om man inte servar regelbudet smile

Du får nog hjälpa mig, för jag har googlat som fan och inte hittat något och ingen mekaniker jag pratar med vet något om det. Massa skitsnack från förstigpåare är det enda jag hittar, men sådana finns det om precis allt och inget dom någonsin säger har någon som helst verklighetsförankring.
I några enstaka fall så har kamkedjor kuggat över, men det är inte fler än på några andra bilar. Något fall där kamkedjan helt havererat utan anledning verkar ingen hört talas om.

A20 och A28 satt aldrig i 9-3, enbart i 9-5 och Nevs 9-3, vilket faktiskt inte är samma bil som Saab 9-3.

XWD håller alldeles utmärkt om man servar den som man ska.
Att saker rasar om man inte servar dom anser jag irrelevant, för i sådana fall går precis allt sönder på varenda bilmärke som finns så det går inte att köpa en enda bil för alla rasar garanterat.

A20 satt i griffin bilarna och kom ut 2011-2012 och även 9-3X

Angående A28 dvs HFV6  så finns de tom recall på att kedjan är dålig från GM
https://testing-public.carmd.com/Tsb/Do … 70/3020368

Allt går sönder men angående XWD så slits de oerhört snabbt jämnför med likadant system, XC70 som har samma AWD system dvs Haldex 4, håller sig mycket bättrre. ...Helt enkelt behöver XWD ett tätare service interval... och detta Både på NG9-3 och NG9-5.



Till OT så är 9-3 03-11 sjukt bra bilar om de har gamla B207 motorn. 2008->2011 är mer eller mindre problemfria

1 433 Inlägg
Skrivet 21 november #17

amazinjoey skrev:
[
Angående A28 dvs HFV6  så finns de tom recall på att kedjan är dålig från GM
https://testing-public.carmd.com/Tsb/Do … 70/3020368

GM's bulletin gällde LP1, LY7 och LLT motorn. Den som satt i Saab var LP9.
LP1 byggdes av GM själva i USA medans LP9 byggdes av Holden i Australien.
LLT och LY7 är 3.6 liters.

658 Inlägg
Skrivet 21 november #18

rcy skrev:

amazinjoey skrev:
[
Angående A28 dvs HFV6  så finns de tom recall på att kedjan är dålig från GM
https://testing-public.carmd.com/Tsb/Do … 70/3020368

GM's bulletin gällde LP1, LY7 och LLT motorn. Den som satt i Saab var LP9.
LP1 byggdes av GM själva i USA medans LP9 byggdes av Holden i Australien.
LLT och LY7 är 3.6 liters.

Samma basmotor med kedjor etc...LP9 är näst intill identiska förutoma att LP9 är en turboladdad LP1a...

1 433 Inlägg
Skrivet 21 november #19

amazinjoey skrev:

rcy skrev:

amazinjoey skrev:
[
Angående A28 dvs HFV6  så finns de tom recall på att kedjan är dålig från GM
https://testing-public.carmd.com/Tsb/Do … 70/3020368

GM's bulletin gällde LP1, LY7 och LLT motorn. Den som satt i Saab var LP9.
LP1 byggdes av GM själva i USA medans LP9 byggdes av Holden i Australien.
LLT och LY7 är 3.6 liters.

Samma basmotor med kedjor etc...LP9 är näst intill identiska förutoma att LP9 är en turboladdad LP1a...

Det är samma design, ja. Men dom byggs i olika fabriker och problemet med kedjorna var ett materialfel i dom kedjor som levererades till fabriken i USA. Inget ändrades i designen av motorn, man bytte bara ut dom felaktiga kedjorna.
LP9, som byggdes i Australien, hade aldrig något materialfel i sina kedjor.

114 Inlägg
Skrivet 21 november #20

rcy skrev:

amazinjoey skrev:

rcy skrev:
GM's bulletin gällde LP1, LY7 och LLT motorn. Den som satt i Saab var LP9.
LP1 byggdes av GM själva i USA medans LP9 byggdes av Holden i Australien.
LLT och LY7 är 3.6 liters.

Samma basmotor med kedjor etc...LP9 är näst intill identiska förutoma att LP9 är en turboladdad LP1a...

Det är samma design, ja. Men dom byggs i olika fabriker och problemet med kedjorna var ett materialfel i dom kedjor som levererades till fabriken i USA. Inget ändrades i designen av motorn, man bytte bara ut dom felaktiga kedjorna.
LP9, som byggdes i Australien, hade aldrig något materialfel i sina kedjor.

Källa på det då?

Att B284/A28/LP9 någonstans i mitten av -07 böt design på delar av kamtransmissionen är fakta, de är olika artikelnummer och olika kamkedjesatser för B284 03-07 och 07-12. Tanken var ironiskt nog att minska på kamkedjeslitage.

Kamkedjeproblem efter detta är ett ganska omtalat problem om 9-3 Aero V6, b.la. på STCS forum. Hur stor del som rasat finns väl knappast någon statistik på, vissa verkar fungera hur bra som helst 25000 mil och andra rasar efter 12000.

Hursom så är det något man bör beakta om man pratar om kända fel i 9-3 och inte bara avfärda det som svammel då det är en hel del tid och pengar i ett byte.

Senast redigerat av Znixer (21 november )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang