Koppla ur airbag. Mazda5 06

ilaali
22 november 2018 · 167 Inlägg

Hejsan alla!

Det är så att jag behöver koppla ur airbagen/krockkudden på passagerarsidan.
Någon som vet hur man göra på en mazda5 årsmodell 2006?

Har sökt på google men hittar ingen beskrivning hur man göra sad


mvh

caromania Forummoderator
22 november 2018 · 9 296 Inlägg

ilaali skrev:
Hejsan alla!

Det är så att jag behöver koppla ur airbagen/krockkudden på passagerarsidan.
Någon som vet hur man göra på en mazda5 årsmodell 2006?

Har sökt på google men hittar ingen beskrivning hur man göra sad


mvh

Om det går enkelt så är det knapp eller nyckel men risken är ju ”att det inte går”, dvs att en verkstad inte vill åta sig detta. Självklart går det att göra men någon kunnig måste in och råda.

Grundtipset är ju att bilen ska vara strömlös länge innan man rycker och sliter så den inte utlöses av krypströmmar och kortslutning. Läs på generellt om airbagsystem innan du bryter och bänder.

Jag antar att du ska placera en barnstol där fram? Om så är fallet skulle jag se till att laddningen fysiskt tas bort, inte bara kopplas ur. Jag skulle inte ha en labil handgranat 20cm bakom ungarnas huvud.

Eller sätt stolen bak, det gjorde vi pga samma problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ilaali
22 november 2018 · 167 Inlägg

caromania skrev:

ilaali skrev:
Hejsan alla!

Det är så att jag behöver koppla ur airbagen/krockkudden på passagerarsidan.
Någon som vet hur man göra på en mazda5 årsmodell 2006?

Har sökt på google men hittar ingen beskrivning hur man göra sad


mvh

Om det går enkelt så är det knapp eller nyckel men risken är ju ”att det inte går”, dvs att en verkstad inte vill åta sig detta. Självklart går det att göra men någon kunnig måste in och råda.

Grundtipset är ju att bilen ska vara strömlös länge innan man rycker och sliter så den inte utlöses av krypströmmar och kortslutning. Läs på generellt om airbagsystem innan du bryter och bänder.

Jag antar att du ska placera en barnstol där fram? Om så är fallet skulle jag se till att laddningen fysiskt tas bort, inte bara kopplas ur. Jag skulle inte ha en labil handgranat 20cm bakom ungarnas huvud.

Eller sätt stolen bak, det gjorde vi pga samma problem.

Jag har försökt leta efter ett nyckelhål för att kunna använda en nyckel men hittar ej det.

Exakt, jag ska ha en barnstol där. P.g.a. semester så är jag tvungen att ha stolen fram.

Ringt en verkstad och dom tar 2 000kr för att koppla ur den. Men dom pengarna vill man ha på vintersemester smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang