Vill böja aluminium - men den spricker!

17 Inlägg
Skrivet 15 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

Hur kan jag göra så att den inte spricker såhär? Påverkar väl hållfastheten en hel del? När jag böjde den hade den legat ute i runt 0 graders temperatur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-b24ac628f3c9315725055de361f3e9d6.jpg

Reservdansk · 6 270 Inlägg
Skrivet 15 december 2018 #2

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
2 679 Inlägg
Skrivet 15 december 2018 #3

Hej!
Det finns en regel som säger att man måste /bör ha en böja plåten mot ett mothåll  (borr t,ex)  i samma tjocklek som aluminiumplåten.
Har man 4mm tjock aluminiumplåt så sätter man fast plåten mot en 4mm borr (eller pianotråd) i skruvtvingen och sen kan man slå försiktigt med hammare eller trycka med en träkloss eller för hand mot aluminiumplåten men...sen handlar det också om vilken legering aluminiumet är gjort av?!  Vanlig "ren" aluminium kan böjas hur som helst utan att spricka ,värre är det med T6 -6066 t.ex ,där bör man göra som jag föreslog. Att värma aluminium ska ALDRIG göra om det handlar om att bibehålla flexibiliteten i materialet, speciellt inte med T6-6066 och liknande då flexibiliteten försvinner.

Senast redigerat av jaka54 (15 december 2018)

17 Inlägg
Skrivet 15 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #4

Suverän länk! Tack, TurbOla!

17 Inlägg
Skrivet 15 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #5

jaka54 skrev:
Att värma aluminium ska ALDRIG göra om det handlar om att bibehålla flexibiliteten i materialet...

Eftersom jag inte är ute efter materialets flexibilitet, utan hållfasthet/lätthet, verkar det som att det här kommer fungera gör mig. Eller borde jag göra på något annat vis?

Forummoderator · 7 490 Inlägg
Skrivet 15 december 2018 #6

Radare skrev:

jaka54 skrev:
Att värma aluminium ska ALDRIG göra om det handlar om att bibehålla flexibiliteten i materialet...

Eftersom jag inte är ute efter materialets flexibilitet, utan hållfasthet/lätthet, verkar det som att det här kommer fungera gör mig. Eller borde jag göra på något annat vis?

Om du bara ska böja för att sätta en böjd pinne någonstans i rabatten eller som en detalj på något annat så går det att värma och böja, det är till och med att föredra. Däremot om du ska bygga en detalj som kommer att belastas eller kommer få utstå vibrationer så kan Jakas modell vara bättre.

Vid sprickbildning i detaljer som belastas/vibrerar så borrar man ett litet hål precis där sprickan slutar, då stoppar man vidare sprickbildning.

Aluminium är en intressant metall. Jag har byggt en kaross i aluminium och då får man tänka till och framförallt läsa på om andras misstag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 679 Inlägg
Skrivet 15 december 2018 #7

Hej!
Vad ska du ha staget till?? Vilken aluminiumkvalitet är det du använder??

2 766 Inlägg
Skrivet 16 december 2018 #8

Jag har flera gånger låtit smidesverkstäder tillverka rocksliders av 5 mm härdad aluminium till olika bilar.
Då ingår att böja nederkanten i drygt 90 grader.
I samtliga fall har samma sprickor, som ts visar i sin bild, uppstått.
Smederna har då (TIG?)svetsat igen sprickan.

17 Inlägg
Skrivet 16 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #9

jaka54 skrev:
Hej!
Vad ska du ha staget till?? Vilken aluminiumkvalitet är det du använder??

Blev inspirerad av den här killens konstruktion. Är den lilla delen han håller i på bilden som jag vill tillverka. Skulle passa mina behov perfekt.

https://youtu.be/7EK6DHOoch8

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-92ea758c7d3120b565731ba74628ed1b.jpg

Senast redigerat av Radare (16 december 2018)

17 Inlägg
Skrivet 18 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #10

Vad tror ni? Kan killen i filmen räkna med att hans hemmabygda hållare gör att takboxen förr eller senare flyger av?

2 679 Inlägg
Skrivet 18 december 2018 #11

Hej!
Han har ju böjt aluminiumstaget med stor radie .
Nej! Aluminium är inget jag skulle ha valt till att fästa en takbox.

2 766 Inlägg
Skrivet 18 december 2018 #12

jaka54 skrev:
Hej!
Han har ju böjt aluminiumstaget med stor radie .
Nej! Aluminium är inget jag skulle ha valt till att fästa en takbox.

Beror väl på vilken dimension man använder.
Aluminium är mitt favoritmaterial emedan det inte rostar.
Men man får vara försiktig när man böjer = stor radie.

17 Inlägg
Skrivet 20 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #13

jaka54 skrev:
Han har ju böjt aluminiumstaget med stor radie.

Är det här stor radie, menar du? Tycker det ser ut ungefär som i trådstarten. Eller missförstår jag kanske något?
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-c9617fcf7d52d782cc08519b2fb75876.jpg

Senast redigerat av Radare (20 december 2018)

2 679 Inlägg
Skrivet 20 december 2018 #14

Hej!
Frågan är ju vilken sorts aluminium filmskaparen har använt! Är det vanlig "bonnaluminium"("vanlig" mjuk aluminium) så går det hur bra som helst att bocka utan tanke på hur stor radien ska vara men kommer det att  hålla ?? Tveksamt eftersom det är så mjukt.


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang