Kallgarage i länga, bu eller bä ?

KenthIJ
16 december 2018 · 484 Inlägg
#1

Har återigen fått chans till en (kall) garageplats i länga.

Dels funderar jag på att låta eftermontera motorvärmare (finns uttag för det i garaget) i vår Prius+
(fick tips från bla Presidento för nåt är sedan,i annan tråd  https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 84&p=4  )
och dels funderar jag på att låta bostadsbolaget montera uttag för hushållsström (vilket de givit sitt godkännande till) för att kunna ladda plug in bil om jag skulle införskaffa det

men...

Skulle det göra nytta för bilen och dess bränsleförbrukning att ha den i kallgarage (utan motorvärmare) i förhållande till att ha bilen på vanlig uteparkering?

Meaganeowner
16 december 2018 · 1 837 Inlägg
#2

Slipper snö, regn o klåfingriga.

Bilen mår bara gott av att stå i kallgarage ( mindre kondens).

torsen
16 december 2018 · 2 943 Inlägg
#3

Inte bra p g a inbrotts- och brandrisk.
Men bättre än att stå ute - sval bil sommartid + varm bil(relativt) vintertid(slipper sopa snö och skrapa is).
Slå till - om inte kostnaden är ohemul .

Meaganeowner
16 december 2018 · 1 837 Inlägg
#4

Kallgarage med dörrar, trodde jag.

Oavsett ett bra alternativ för mig.

Brand händer väl inte så ofta, eller?

Senast redigerat av Meaganeowner (16 december 2018)

TurbOla Reservdansk
17 december 2018 · 6 271 Inlägg
#5

Har själv kallgarage och är väldigt nöjd.

Även om du ställer in bilen med snö på = snöfri på morgonen. Slipper skrapa rutor från snö och is. På sommaren slipper du att solen står och steker på lacken i onödan.

Inbrottsrisken är kanske lite högre, men bilen är ju larmad.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
___
17 december 2018 · 546 Inlägg
#6

Tycker lätt det skulle vara värt det! Du tjänar ju in all tid som du tidigare lagt på att skrapa is och snö varje morgon mot att öppna och stänga en garageport smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2018 · 11 587 Inlägg
#7

Slå till bara.
Du kommer ju garanterat att köpa en plugin/elbil så småningom.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
zleepy Trucker
17 december 2018 · 1 145 Inlägg
#8

Alltid skönt och ha sin bil "inne" under tak, värt det.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
KenthIJ
17 december 2018 · 484 Inlägg
#9

Tackar för alla svar !!!

Skall kolla på garaget i morgon och bestämma men det lutar nog, ganska mycket åt att jag tar det.
Kosta 308 sek / mån och är 16 kvm

zleepy Trucker
17 december 2018 · 1 145 Inlägg
#10

Det är absolut inga pengar ju, alltid värt det smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
17 december 2018 · 11 483 Inlägg
#11

KenthIJ skrev:
Tackar för alla svar !!!

Skall kolla på garaget i morgon och bestämma men det lutar nog, ganska mycket åt att jag tar det.
Kosta 308 sek / mån och är 16 kvm

Det verkar ju vara ett hyffsat stort garage för en medelstor bil typ Volvo eller liknande. Säger som zleepy....det är värt dom pengarna om man bara ska förvara bilen i det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
KenthIJ
19 december 2018 · 484 Inlägg
#12

Bestämde mig för garaget i dag. får det dessvärre inte förrän tidigast 1 feb. och troligen inte förrän 1 mars.

Verkar ju ändå göra nytta året om.

Sitter uttag för motorvärmare med timer för max 550 W i garaget

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 december 2018 · 11 483 Inlägg
#13

KenthIJ skrev:
Bestämde mig för garaget i dag. får det dessvärre inte förrän tidigast 1 feb. och troligen inte förrän 1 mars.

Verkar ju ändå göra nytta året om.

Sitter uttag för motorvärmare med timer för max 550 W i garaget

Ingår elen i hyran eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
KenthIJ
19 december 2018 · 484 Inlägg
#14

Vettemannen skrev:

KenthIJ skrev:
Bestämde mig för garaget i dag. får det dessvärre inte förrän tidigast 1 feb. och troligen inte förrän 1 mars.

Verkar ju ändå göra nytta året om.

Sitter uttag för motorvärmare med timer för max 550 W i garaget

Ingår elen i hyran eller?

/Benny

Ja det skall det göra men det är bara sådana här uttag hittills


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-ef36a9be302a552b73fad805512e4f41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-519f0eaf36f87ac7f34da8f080dc46db.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2018 · 11 587 Inlägg
#15

KenthIJ skrev:
Bestämde mig för garaget i dag. får det dessvärre inte förrän tidigast 1 feb. och troligen inte förrän 1 mars.

Verkar ju ändå göra nytta året om.

Sitter uttag för motorvärmare med timer för max 550 W i garaget

Den kan man råka koppla förbi rätt lätt om man gör fel roll

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
KenthIJ
19 december 2018 · 484 Inlägg
#16

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Bestämde mig för garaget i dag. får det dessvärre inte förrän tidigast 1 feb. och troligen inte förrän 1 mars.

Verkar ju ändå göra nytta året om.

Sitter uttag för motorvärmare med timer för max 550 W i garaget

Den kan man råka koppla förbi rätt lätt om man gör fel roll

Hmmm . det får undersökas :-)

Frågade bostadsbolaget  för nåt år sedan om att få eget "hushålls el uttag med eget abonnemang" för att kunna ladda Plug In. i ett garage som var ledigt då och det skulle gå att fixa men...
nu är det tydligen så det är så många som frågar om möjlighet att ladda el/laddhybrid i garaget, att bostadsbolaget att bolaget beslutat att de måste besluta om en enhetlig policy för detta så... som det är det är nu sätter de inte in nåt "eget hushållsel abonnemang i mitt blivande garage

Meaganeowner
19 december 2018 · 1 837 Inlägg
#17

.

Har lösning åt dig...

Skippa elbil, så är det inga problem.

KenthIJ
20 december 2018 · 484 Inlägg
#18

Borde väl gå att köra en sådan här kupevärmare (om man kör den i 550w läge) på befintligt garage elutag (som ovan) och om man inte kör motorvärmare samtidigt ?

https://www.autoparts.se/sv/articles/2. … upevarmare

Meaganeowner
20 december 2018 · 1 837 Inlägg
#19

Kör både motorvärmare och kupevärmare
600 W på 10 A säkring.

6 A säkring klarar max 1380 och
10 A säkring klarar max 2300 W
innan respektive löser ut.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 december 2018)

KenthIJ
20 december 2018 · 484 Inlägg
#20

Meaganeowner skrev:
Kör både motorvärmare och kupevärmare
600 W på 10 A säkring.

6 A säkring klarar max 1380 och
10 A säkring klarar max 2300 W
innan respektive löser ut.

Tackar för svar och engagemang.

Skyltar helt öppet med min okunnighet
och hänvisar till den här skylten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-e9fb13ee234c126ec38075dc512de6b0.jpg

Den säger ju att man får köra max 550W

Vet inte om det påverkar att det är en hyrd garageplats i en (kall) länga med ca 10 platser.
Kan det vara en säkerhetsåtgärd ifall alla 10 skulle köra värmare samtidigt?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang