Saab 93 -02 dör vid växling.

Tobiasde
18 december 2018 · 14 Inlägg

Min Saab 93a 2.0T T7 stannar när man närmar sig stopp, då man kopplar. Ibland hinner jag växla och rädda motorn genom att släppa upp kopplingen i växel. om man kopplar och möter upp med gasen för att långsamt sänka varvtalet så klarar den sig. Detta händer mest när motorn är varm. Efter körningen misständer även motorn när den står på tomgång.
bilen har gått 21000 mil, och är etanolkonverterad med GDM-performance programvara.

Jag har rengjort spjälhuset från sot.
Några idéer?

Senast redigerat av Tobiasde (21 december 2018)

Tobiasde
20 januari 2019 · 14 Inlägg

Tobiasde skrev:
Min Saab 93a 2.0T T7 stannar när man närmar sig stopp, då man kopplar. Ibland hinner jag växla och rädda motorn genom att släppa upp kopplingen i växel. om man kopplar och möter upp med gasen för att långsamt sänka varvtalet så klarar den sig. Detta händer mest när motorn är varm. Efter körningen misständer även motorn när den står på tomgång.
bilen har gått 21000 mil, och är etanolkonverterad med GDM-performance programvara.

Jag har rengjort spjälhuset från sot.
Några idéer?

Jag har nu bytt spjälhuset och problemet kvarstår.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Lågt bränsletryck?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tobiasde
20 januari 2019 · 14 Inlägg

bagatellen skrev:
Lågt bränsletryck?

Har bytt bränslefilter, finns det fler felkällor till lågt bränsletryck?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 januari 2019 · 4 917 Inlägg

En halvdålig bränslepump som reagerar på start och stopp..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
V4Bergman
21 januari 2019 · 140 Inlägg

Trodde att SAAB 93 slutade tillverkas när SAAB 96 kom på 60-talet. Eller menar du SAAB 9-3? wink Och jag kunde inte låta bli SAAB-nörd som jag är
Hursomhelst så slänger jag in att det kan även vara dåliga bränsleslangar så lukta bilen bränsle? För det problemet hade jag och upptäckte att slangarna var rena vattenspridarna så hade tur att det inte slog eld. Sen kan det även vara skit i bränsleledningarna alternativt i tanken som täpper till.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Trekmeister
21 januari 2019 · 272 Inlägg

Du har inte skruvat på en så kallad "öppen dump" eller liknande? Håller mig själv borta från sånt, men att installera en sådan på en bil med luftmassamätare verkar vara att be om problem men bland annat tomgången.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang