Tömma kylarsystem

legally
20 december 2018 · 17 Inlägg

Hej

Har tänkt tömma ut mitt kylarsystem och byta (audi a4 b6)

Min fråga gäller det som kallas "air bleeder valve" tömma systemet på luft.

1. Efter det att jag tömt systemet, kör igenom med vatten och sedan fyllt på.
Räcker det att man bara kör igång bilen och öppnar ventilerna "air bleed valve" och låta det pysa ut luft?

2. Det behöver väl inte vara destillerat vatten i det vatten som jag sköljer systemet med? Har för mig man bara kan köra vanligt dricksvatten.

Tusen tack för svar smile

Senast redigerat av legally (20 december 2018)

torsen
20 december 2018 · 7 238 Inlägg

"Vanligt" dricksvatten innehåller, som du vet, kalk - mer eller mindre - beroende på var du bor.
Destillerat vatten, som du också vet, är fritt från kalk.
"Vanligt" vatten i kylsystemet avkalkas med åren = kalket avsätts på väggar och i slangar i kylsystemet.
Att byta kylarvätska till nytt kranvatten gör att processen med kalkavsättning påbörjas igen.
Renault 16 tror jag hade den första bilmotorn där man endast fick fylla på kylsystemet med destillerat vatten plus ett tillsatsmedel som skulle förhindra frysning i kylsystemet.
Går vi riktigt långt tillbaka i tiden, innan glykol(och jag) fanns hade man rödsprit i kylsystemet vintertid.

I klartext: Behåll din befintliga kylarvätska och belasta inte med (ännu) mera kalkbeläggning.

legally
20 december 2018 · 17 Inlägg

torsen skrev:
"Vanligt" dricksvatten innehåller, som du vet, kalk - mer eller mindre - beroende på var du bor.
Destillerat vatten, som du också vet, är fritt från kalk.
"Vanligt" vatten i kylsystemet avkalkas med åren = kalket avsätts på väggar och i slangar i kylsystemet.
Att byta kylarvätska till nytt kranvatten gör att processen med kalkavsättning påbörjas igen.
Renault 16 tror jag hade den första bilmotorn där man endast fick fylla på kylsystemet med destillerat vatten plus ett tillsatsmedel som skulle förhindra frysning i kylsystemet.
Går vi riktigt långt tillbaka i tiden, innan glykol(och jag) fanns hade man rödsprit i kylsystemet vintertid.

I klartext: Behåll din befintliga kylarvätska och belasta inte med (ännu) mera kalkbeläggning.

Tack för svar.
Någon input på hur man får bort luft i systemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang