Strömlös S 80 ,där batteriet är ok.

ingemarsvensson
23 december 2018 · 6 Inlägg
#1

Har en S80 -00 som har gått till vila .
Fick öppna med nyckel för inget fungerar, förardörren är öppnad med nyckel övriga går ej att öppna ens inifrån,
Ström finns i motorrum ,men inget ljus eller annat som fungerar .
Inget parkeringsljus eller bromsljus bara radion o lampor i bakkant framdörrar som lyser även när dörren är stängd. Allt fungerade normalt när jag parkerade o låste bilen med fjärrnyckeln . Vad har hänt ?
Var försvinner strömmen ?

Svarte_Orm
23 december 2018 · 1 612 Inlägg
#2

Kollat säkringarna? Kan det finnas något huvudrelä som matar alla de grejerna?

Meaganeowner
23 december 2018 · 1 841 Inlägg
#3

Lite mätningar på ställen som du sen skriver, vart du mäter, kan vara ett första steg.

Ovanpå batteri, eller strax i närheten brukar finnas typ huvudsäkringar.

Glapp eller avbrott kan vara troligt, eftersom en del verkar funka.

Djo
23 december 2018 · 9 964 Inlägg
#4

CEM som börjar ge upp ? möjligen om det finns en säkring till CEM kanske

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
zleepy Trucker
23 december 2018 · 1 145 Inlägg
#5

då bilen låses invändigt när man larmat på efter ca 30sek så är alla dörrarna "deadlocked" och går ej att öppna när bilen är strömlös, förutom förardörren med nyckel, prova koppla på startkablar framtill i motorutrymmet så ska du se att den startar, säkert batteriet som har låg spänning...
precis gjort samma sak med min V70 då den stått ett tag och var strömlös, med batteriladdaren på polerna fram så kan man låsa upp bilen och få tillgång till batteriet i bagaget, så man kan ladda smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
ingemarsvensson
23 december 2018 · 6 Inlägg
#6

Alla säkringar kollade o hela även de stora 40 amp i motorrum och i bagaget . Provade med startkablar o ett nytt batteri utan resultat .Ström finns under motorhuven men ej på någon mer plint. Finns det relä som styr strömmen? Inget bromsljus eller parkerings ljus????

_- Jag ska hjälpa dig..
23 december 2018 · 3 138 Inlägg
#7

Vad händer när du sätter i nyckeln?
Det är väl där det magiska börjar..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
ingemarsvensson
23 december 2018 · 6 Inlägg
#8

När jag sätter i nyckeln händer inget, när jag vrider på den händer inget. ???

Aronson
23 december 2018 · 835 Inlägg
#9

Kan det vara ett CEM som inte vill vakna ,,,,nätverksfel..

_- Jag ska hjälpa dig..
23 december 2018 · 3 138 Inlägg
#10

ingemarsvensson skrev:
När jag sätter i nyckeln händer inget, när jag vrider på den händer inget. ???

Då är det väl låset som är på "bommen   "..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 december 2018 · 11 594 Inlägg
#11

bagatellen skrev:

ingemarsvensson skrev:
När jag sätter i nyckeln händer inget, när jag vrider på den händer inget. ???

Då är det väl låset som är på "bommen   "..

Mer inne på Aronsons linje. Nätverket strejkar.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
ingemarsvensson
23 december 2018 · 6 Inlägg
#12

Finns inget parkeringsljus o inget bromsljus.
Är det tändningslåset?
Är det CEm under ratten?

Aronson
24 december 2018 · 835 Inlägg
#13

CEM central elektronisk modul,, huvudstyrenheten i bilen sitter till vänster under instrumentbrädan,,parkeringsljus och bromsljus och det mesta styrs via den.
Bästa är nog att ta den till verkstad och börja med felkoder.
Eller leta rätt på CEM klämm och känn så att allla anslutningar sitter som dem ska,,och är det en lödning/dålig kontakt i cem så kanske det blir kontakt om du klämmer känner bryter lite.

Aronson
24 december 2018 · 835 Inlägg
#14

Parkeringsljusets funktion har inget med t-låset att göra,,på denna bil går det inga stora strömmar genom tändningslåset,den ger bara signaler till cem som via reläer skickar ut spänning till respektive komponent.
Även om erfarenhetsmässigt så är cem det första jag skulle titta på så får vi inte glömma att bilen är ju nu 18 år gammal och det mest otroliga elfel kan ju dyka upp och lura en.
Bromsljuset styrs också via cem som i sin tur skickar signal via nätverket till REM Rear elektronik modul som drar reläer som skickar ut spänning till bromsljuslamporna
Men ta bort rattkåporna och då kommer du åt kontaktstycket med elanslutnigarna  som sitter på tändlåset.
Men som sagt är tändlåsets trasigt så borde parkeringsljuset gå att manövrera med ljusreglaget.

Djo
24 december 2018 · 9 964 Inlägg
#15

Aronson skrev:
Parkeringsljusets funktion har inget med t-låset att göra,,på denna bil går det inga stora strömmar genom tändningslåset,den ger bara signaler till cem som via reläer skickar ut spänning till respektive komponent.
Även om erfarenhetsmässigt så är cem det första jag skulle titta på så får vi inte glömma att bilen är ju nu 18 år gammal och det mest otroliga elfel kan ju dyka upp och lura en.
Bromsljuset styrs också via cem som i sin tur skickar signal via nätverket till REM Rear elektronik modul som drar reläer som skickar ut spänning till bromsljuslamporna
Men ta bort rattkåporna och då kommer du åt kontaktstycket med elanslutnigarna  som sitter på tändlåset.
Men som sagt är tändlåsets trasigt så borde parkeringsljuset gå att manövrera med ljusreglaget.

S80 med elfel som nya har ju tyvärr inte odsen på sin sida såhär 18 år senare.

Men som jag skrev tidigare hade även jag kontrollerat cem.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 december 2018 · 11 594 Inlägg
#16

Frågan är hur mycket kraft man ska lägga på en så pass gammal S80? Vad kostar en CEM på skroten? Om det inte är detta felet så ligger ju ett kabelfel nära till hands som nästa åtgärd? Felsöka det... Brr. Någon form av signalfel är det ju troligen.

Vanligt med elfel på S80?
Vi har en gammal S80 aut på jobbet som rangerbil. Att den inte har dött än... körs bara i 30-40 km/h några hundra meter för att sedan stannas och detta upprepas hela dagarna och har varit så i flera år...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
ingemarsvensson
24 december 2018 · 6 Inlägg
#17

Felkoder kan jag inte erhålla. Finns ingen spänning.

ingemarsvensson
27 december 2018 · 6 Inlägg
#18

Hur kontrollerar jag cem?
Kan man hämta en på skroten eller måste nycklar vara inprogramerade till den nya?

Aronson
28 december 2018 · 835 Inlägg
#19

Det går ej att ta CEM från skroten då den är programmerad i den bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2018 · 11 594 Inlägg
#20

Aronson skrev:
Det går ej att ta CEM från skroten då den är programmerad i den bilen.

Aj du.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang