Ta bort rost Celica ST202

LHZ-44
28 december 2018 · 26 Inlägg

Hej skulle behöva lite tips på hur jag ska ta bort ytrosten som finns på min Celica ST202 för att jag sedan ska montera ett kjolkit och vill då få bort rosten innan jag monterar kjolpacketet, Rosten på bilen är på undersidan av dörrarna och undersidan av sideskirtsen (Vet inte vad det kallas på Svenska)

Ja men som sagt har googlat runt lite och fått lite tips men har aldrig gjort liknande så vill ändå få lite tips, Har tyvärr ingen tillgång till en vinkelslip så får bli att göra det med sandpapper men känns lite säkrare för mig att jag använder sandpapper än vinkelslipp.

Det som jag är mest orolig över är när jag ska lacka bilen, har ingen lust att lämna in den på firma för känns som att det kommer bli rättså dyrt så blir resultatet skit ifall man använder sprayburk med färg? vet vilken färg det är jag har på bilen, det är (199 Alpine Silver Metallic)

Tack i förhand smile Mvh

Toyota Celica "ST202" (1994)
CC72
28 december 2018 · 1 661 Inlägg

Lägg upp bilder på rosten så blir det enklare.

Men med bara sandpapper kommer du att få rostproblem igen inom inte så lång tid.

Är det en bil du verkligen ska satsa på så är det värt att fixa ordentligt.

torsen
28 december 2018 · 7 238 Inlägg

Titta på en Dremel eller liknande(från t ex Biltema).
Att slipa med kloss och sandpapper/smärgelduk är svårare.
Du måste ha absolut plåtrent innan du applicerar grundfärg/zinksprej.

caromania Forummoderator
28 december 2018 · 9 296 Inlägg

Steg 1 kan vara borrmaskin med sladd och grovrengörare. Men problemet är att rosten inte går bort ur porerna.

Som ovan sagt. Lägg upp bilder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
28 december 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Den första frågan man måste ställa sig när man vill ta bort rost är: -Hur noga är det att jag får bort all rost?
Svaret på den frågan är kanske självklart -Naturligtvis all rost annars kommer rosten tillbaka efter något år igen.! Men då kommer vi till nästa fråga: Hur får jag bort all rost?
Svartet på det är: Med bläster eller på kemisk väg!
Visst kan man slipa med vinkelslip, men glöm allt vad sandpapper heter!!! En  Dremel med kaptrissa funkar bra på små ytor (centimeterstora)...men man får inte bort rosten ur porerna på det viset, åtminstone krävs det då att man tar bort mycket av plåten och då slipar man ju lätt hål...

Så mitt råd är. Skaffa en vinkelslip försedd med dels lammelslipskiva (inte kapskiva) och stålborste. Förutom det inköp "rostborttagare" på burk, finns hos Bl.a Autoexperten.
Detta kemiska medel funkar mycket bra men det tar dagar (vid 20 plusgrader) och mycket slipande med stålborste för att lösa upp och få bort all rost, speciellt om det är "svartrost".
Sen det här med lackning: Glöm bort all enkomponents spryfärg som säljs på Biltema och liknande ställen. Det enda som funkar i längden är 2-komp billack.
Biltemas vita 2-komponents grundfärg för båtar funkar däremot bra på ren metall (Stål och aluminium) och den kan överlackas med vanlig enkomponents sprayfärg även om 2-komponents lack är att föredra.
Sen kostnaden.
Färg är dyrt! Räkna med ca 1000-1600kr litern för 2-komponents billack och några hundra för lösningsmedel.Sen behövs silar och gasmask, billack är ytterst hälsovådligt och bör sprutas utomhus när det är över 18grader plus ute. Billack måste sprutas så en liten 25lit kompressor och spruta behövs, räkna med 3000-4000 kr för dessa.
Vinkelslip ca 1000kr för en kvalitetsslip (undvik billiga sådana på exempelvis Jula).
-Är du fortfarande intresserad av att få det ordentligt gjort?
Skicka gärna över lite bilder på hur delarna som ska lackas ser ut på din bil.

Senast redigerat av jaka54 (28 december 2018)

LHZ-44
28 december 2018 · 26 Inlägg

Tack för alla tips, ska se om jag kan lägga upp lite bilder senare, är inte hemma just nu, annars får det bli imorgon tack big_smile

Toyota Celica "ST202" (1994)
LHZ-44
28 december 2018 · 26 Inlägg

CC72 skrev:
Lägg upp bilder på rosten så blir det enklare.

Men med bara sandpapper kommer du att få rostproblem igen inom inte så lång tid.

Är det en bil du verkligen ska satsa på så är det värt att fixa ordentligt.

torsen skrev:
Titta på en Dremel eller liknande(från t ex Biltema).
Att slipa med kloss och sandpapper/smärgelduk är svårare.
Du måste ha absolut plåtrent innan du applicerar grundfärg/zinksprej.

caromania skrev:
Steg 1 kan vara borrmaskin med sladd och grovrengörare. Men problemet är att rosten inte går bort ur porerna.

Som ovan sagt. Lägg upp bilder.

jaka54 skrev:
Hej!
Den första frågan man måste ställa sig när man vill ta bort rost är: -Hur noga är det att jag får bort all rost?
Svaret på den frågan är kanske självklart -Naturligtvis all rost annars kommer rosten tillbaka efter något år igen.! Men då kommer vi till nästa fråga: Hur får jag bort all rost?
Svartet på det är: Med bläster eller på kemisk väg!
Visst kan man slipa med vinkelslip, men glöm allt vad sandpapper heter!!! En  Dremel med kaptrissa funkar bra på små ytor (centimeterstora)...men man får inte bort rosten ur porerna på det viset, åtminstone krävs det då att man tar bort mycket av plåten och då slipar man ju lätt hål...

Så mitt råd är. Skaffa en vinkelslip försedd med dels lammelslipskiva (inte kapskiva) och stålborste. Förutom det inköp "rostborttagare" på burk, finns hos Bl.a Autoexperten.
Detta kemiska medel funkar mycket bra men det tar dagar (vid 20 plusgrader) och mycket slipande med stålborste för att lösa upp och få bort all rost, speciellt om det är "svartrost".
Sen det här med lackning: Glöm bort all enkomponents spryfärg som säljs på Biltema och liknande ställen. Det enda som funkar i längden är 2-komp billack.
Biltemas vita 2-komponents grundfärg för båtar funkar däremot bra på ren metall (Stål och aluminium) och den kan överlackas med vanlig enkomponents sprayfärg även om 2-komponents lack är att föredra.
Sen kostnaden.
Färg är dyrt! Räkna med ca 1000-1600kr litern för 2-komponents billack och några hundra för lösningsmedel.Sen behövs silar och gasmask, billack är ytterst hälsovådligt och bör sprutas utomhus när det är över 18grader plus ute. Billack måste sprutas så en liten 25lit kompressor och spruta behövs, räkna med 3000-4000 kr för dessa.
Vinkelslip ca 1000kr för en kvalitetsslip (undvik billiga sådana på exempelvis Jula).
-Är du fortfarande intresserad av att få det ordentligt gjort?
Skicka gärna över lite bilder på hur delarna som ska lackas ser ut på din bil.

Hittade några bilder på telefonen som jag har tagit tidigare, dessa är endast från passagerarsidan men finns lite rost på förarsidan med dock inte lika mycket. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228326/228326-5d3d14ee47b91b0e30a329b6eee21f04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228326/228326-12da9e5fc0bdca2bcfc81bf2fa2b3e34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228326/228326-db6d6e1744ba4117df0a5b74d3e7e94f.jpg

Toyota Celica "ST202" (1994)
caromania Forummoderator
28 december 2018 · 9 296 Inlägg

Ja det ser ju inte så farligt ut. Eventuellt är mycket av det som syns rostfärgat vatten som torkat in, dvs du kan testa att gnugga med en trasa med lite rubbing, vax eller liknande för att se hur mycket som försvinner. Sedan är det ju självklart ingen lösning utan rostporerna och prickarna (hål i lacken) är ett faktum.

Jaka har tyvärr rätt i sin beskrivning av arbetet, all rost måste bort om det ska göras ordentligt. Men däremot så tycker jag det ser så pass lätt ut (och det sitter på ett bra, dolt ställe) att du skulle kunna klara dig med en Dremel. Sedan skulle jag lägga i färg med pensel på de prickarna. Underkant dörr är lite mer men om du slipper slipa upp på dörrsidan, om det endast är underkant så kan det duga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
LHZ-44
28 december 2018 · 26 Inlägg

caromania skrev:
Ja det ser ju inte så farligt ut. Eventuellt är mycket av det som syns rostfärgat vatten som torkat in, dvs du kan testa att gnugga med en trasa med lite rubbing, vax eller liknande för att se hur mycket som försvinner. Sedan är det ju självklart ingen lösning utan rostporerna och prickarna (hål i lacken) är ett faktum.

Jaka har tyvärr rätt i sin beskrivning av arbetet, all rost måste bort om det ska göras ordentligt. Men däremot så tycker jag det ser så pass lätt ut (och det sitter på ett bra, dolt ställe) att du skulle kunna klara dig med en Dremel. Sedan skulle jag lägga i färg med pensel på de prickarna. Underkant dörr är lite mer men om du slipper slipa upp på dörrsidan, om det endast är underkant så kan det duga.

Har pratat med en kompis som är rättså kunnig/Håller på med bilar mycket och enligt honom så var det där inte mycket rost heller, mest ytrost men ska testa det du sa och ska se sen i vår när det blir bättre väder om man kan göra det ordentligt, tack smile

Toyota Celica "ST202" (1994)
caromania Forummoderator
28 december 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Biltemas vita 2-komponents grundfärg för båtar funkar däremot bra på ren metall (Stål och aluminium) och den kan överlackas med vanlig enkomponents sprayfärg även om 2-komponents lack är att föredra.

Jaka, jag hittar inte denna? Kan du länka eller ange nummer? Eller är det den här:

https://www.biltema.se/bat/batvard/epox … 2000023393

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
28 december 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Det stämmer! Den funkar bra ihop med Biltemas egen förtunning men inte med något annat åtminstone inte med Duponts förtunning eller vanlig aceton, då beter den sig jättekonstigt (rinner av och fäster inte på ren stålplåt).
Tyvärr ser det inte bra ut på vissa av bilderna! Det är nog gravrost på sina ställen vilket innebär att du har hål i plåtenefter all rostbortagning. Men slipa bort all färg  med lamellskiva och vinkelslip så ser du hur det ser ut. Tyvärr brukar det vara allvarligare än vad det ser ut...

caromania Forummoderator
28 december 2018 · 9 296 Inlägg

Nej du. Det där är ingen gravrost.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
28 december 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Vi får väl se! Bubblor i lacken brukar tyvärr innebära djupa rostporer.

Senast redigerat av jaka54 (28 december 2018)

caromania Forummoderator
28 december 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vi får väl se! Bubblor i lacken brukar tyvärr innebära djupa rostporer.

Absolut. Men ”djupa rostporer” betyder inte alltid att vinkelslip, svets och bläster är de bästa redskapen!!

Nu ska vi inte måla fan på väggen. Och vi ska heller inte jämföra erfarenhet av rostlagning utan minnas att det handlar om en 20år gammal Toyota som ska leva ett par år till.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang