Bilen läcker kylvätska ifrån termostathuset

Phippe99
28 december 2018 · 25 Inlägg

Hej.
Volkswagen Bora 00-

Min bils termostat slutade fungera då den inte kom upp i arbetstempratur, så jag beställde en ny. Kopplade loss termostathuset så jag kom in till termostaten, bytte ut den och fyllde i med ny kylarvätska 50/50 (tömde systemet innan) startade bilen och allt verkade bra då den kom upp i sin arbetstempratur, men sen så märkte vi att de försvann kylarvätska, tänkte att de e bara för att systemet fylls upp, men när bilen hade varit igång i ca 5 minuter på tomgång och det fortfarande försvann kylarvätska, så började jag (vi) undra.. så jag böjer mig ned och ser att det rinner/droppar en massa kylarvätska under bilen. Vi stängde genast av bilen och kände vid termostathusets igång där man skruvar fast den, det var blött. Vi öppnade upp det och fixa och trixa för att se ifall vi satte in det snett, men det läckte fortfarande. Vi har försökt 3 gånger nu men alla försök ledde till att det börjar läcka. Vad kan det bero på? (Det läckte inte innan), kan det vara så att det kommit in luft i systemet?? tacksam för svar!

Mvh Philip

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2018 · 14 056 Inlägg

Phippe99 skrev:
Hej.
Volkswagen Bora 00-

Min bils termostat slutade fungera då den inte kom upp i arbetstempratur, så jag beställde en ny. Kopplade loss termostathuset så jag kom in till termostaten, bytte ut den och fyllde i med ny kylarvätska 50/50 (tömde systemet innan) startade bilen och allt verkade bra då den kom upp i sin arbetstempratur, men sen så märkte vi att de försvann kylarvätska, tänkte att de e bara för att systemet fylls upp, men när bilen hade varit igång i ca 5 minuter på tomgång och det fortfarande försvann kylarvätska, så började jag (vi) undra.. så jag böjer mig ned och ser att det rinner/droppar en massa kylarvätska under bilen. Vi stängde genast av bilen och kände vid termostathusets igång där man skruvar fast den, det var blött. Vi öppnade upp det och fixa och trixa för att se ifall vi satte in det snett, men det läckte fortfarande. Vi har försökt 3 gånger nu men alla försök ledde till att det börjar läcka. Vad kan det bero på? (Det läckte inte innan), kan det vara så att det kommit in luft i systemet?? tacksam för svar!

Mvh Philip

Förmodligen behövs det ny packning och se till att dra termostathuset jämnt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Phippe99
28 december 2018 · 25 Inlägg

Tjeena, ja jo, Pratade med min pappas kompis (bilmekaniker) och han sa att packningen är säkert dålig så jag skulle använda packnigspasta för att täta runt termostathuset, får se imorgon ifall det funkar (Y)

Mvh Philip

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2018 · 14 056 Inlägg

Phippe99 skrev:
Tjeena, ja jo, Pratade med min pappas kompis (bilmekaniker) och han sa att packningen är säkert dålig så jag skulle använda packnigspasta för att täta runt termostathuset, får se imorgon ifall det funkar (Y)

Mvh Philip

Det tror jag inte att det hjälper det minsta. Det hjälper inget att kleta på tätning utanpå termostathuset. Du måste tappa ur kylvätskan och lägga tätningen på tätytorna mellan termostathus och motorblock.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
28 december 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Du fick väl en ny O-ringspackning med när du köpte termostaten?! Satte du inte dit den?

Senast redigerat av jaka54 (28 december 2018)

Phippe99
28 december 2018 · 25 Inlägg

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:
Tjeena, ja jo, Pratade med min pappas kompis (bilmekaniker) och han sa att packningen är säkert dålig så jag skulle använda packnigspasta för att täta runt termostathuset, får se imorgon ifall det funkar (Y)

Mvh Philip

Det tror jag inte att det hjälper det minsta. Det hjälper inget att kleta på tätning utanpå termostathuset. Du måste tappa ur kylvätskan och lägga tätningen på tätytorna mellan termostathus och motorblock.

/Benny

Det var det jag menade med att "Täta runt termostathuset"

Phippe99
28 december 2018 · 25 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du fick väl en ny O-ringspackning med när du köpte termostaten?! Satte du inte dit den?

Hej! Jo, vi fick med en sådan, vi testade tre gånger, 1 gång med den nya (läckte) andra gången med den gammla (läckte) och sen den nya igen (läckte)

caromania Forummoderator
28 december 2018 · 9 296 Inlägg

Jag tror slangen läcker. Ge klämman ett par varv till.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Phippe99
28 december 2018 · 25 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror slangen läcker. Ge klämman ett par varv till.

Hmm.. kan vara möjligt, men när man tittar på slangen vid slangklämman så kommer det inte ut någon vätska.

Tacksam för alla förslag! big_smile

Mvh Philip

caromania Forummoderator
28 december 2018 · 9 296 Inlägg

Phippe99 skrev:

caromania skrev:
Jag tror slangen läcker. Ge klämman ett par varv till.

Hmm.. kan vara möjligt, men när man tittar på slangen vid slangklämman så kommer det inte ut någon vätska.

Tacksam för alla förslag! big_smile

Mvh Philip

Det kan läcka ypperligt lite där, sedan leds det längs med något till där det droppar, och där tror man felet ligger.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Phippe99
29 december 2018 · 25 Inlägg

Hej!

bilen funkar nu och allt funkar som det ska, problemen var att det inte var tätt, men när vi hade lagt på packningspasta mellan termostathuset och motorutrymmet så funkade det! tack alla för ideér big_smile

Mvh Philip

caromania Forummoderator
29 december 2018 · 9 296 Inlägg

Phippe99 skrev:
Hej!

bilen funkar nu och allt funkar som det ska, problemen var att det inte var tätt, men när vi hade lagt på packningspasta mellan termostathuset och motorutrymmet så funkade det! tack alla för ideér big_smile

Mvh Philip

Kanoners!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
29 december 2018 · 10 388 Inlägg

Phippe99 skrev:
Hej!

bilen funkar nu och allt funkar som det ska, problemen var att det inte var tätt, men när vi hade lagt på packningspasta mellan termostathuset och motorutrymmet så funkade det! tack alla för ideér big_smile

Mvh Philip

Det brukar vara den huvudsakliga anledningen till att något läcker wink


Gott att det löst sig iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Phippe99
29 december 2018 · 25 Inlägg

Har dock märkt ett nytt "fel" eller jag vet inte om det är fel eller ifall det ska vara så, men efter att jag bytt termostaten så dricker bilen upp all kylarvätska, fyller upp till max, åker ca 1 timme, sen är det under minimum och bilen varnar för att det är lågt i kylarvätska, jag har sökt omkring lite och en massa säger att det är topplocket? Men det kommer inte ut "vit rök" som det beskrivs ifall topplocket har gått. Vad kan mer orsaka det? Min pappa gissar bara att systemet fylls sakta då inget rinner/droppar ut? Ge en massa förslag big_smile

Mvh Philip

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2018 · 14 056 Inlägg

Phippe99 skrev:
Har dock märkt ett nytt "fel" eller jag vet inte om det är fel eller ifall det ska vara så, men efter att jag bytt termostaten så dricker bilen upp all kylarvätska, fyller upp till max, åker ca 1 timme, sen är det under minimum och bilen varnar för att det är lågt i kylarvätska, jag har sökt omkring lite och en massa säger att det är topplocket? Men det kommer inte ut "vit rök" som det beskrivs ifall topplocket har gått. Vad kan mer orsaka det? Min pappa gissar bara att systemet fylls sakta då inget rinner/droppar ut? Ge en massa förslag big_smile

Mvh Philip

Kolla om det är en massa äcklig sörja under oljepåfyllningslocket eller oljestickan om du drar upp den. Då kan det vara topplockspackningen. Jag vet inte hur det går till på din bil men jag brukar efter termostatbyte öppna locket på kylaren och se om nivån sjunkit! MEN GÖR DET DAGEN EFTER SÅ DU INTE BLIR SKÅLLAD AV HETT VATTEN!!!! Det går nog att göra efter 5-6 timmar, men öppna sakta och försiktigt. Du kanske får kompletteringsfyllai kylaren några gånger. Kolla även kärlet. Det fungerar olika på bilars kylsystem. På mina 80-tals V8:or gör jag enligt beskrivning. Jag håller även nivån i kärlet enligt nivåstickan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
29 december 2018 · 10 388 Inlägg

Har du tömt systemet så har du troligen en massa luft i systemet, när luften ersätts med kylvätska, så sjunker också nivån i expansionskärlet. Skulle inte se det som någon fara om det inte fortsätter i flera veckor.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang