Bilmekaniker som löser problemen "mobilt"

panda_raggaren
29 december 2018 · 2 Inlägg

Hej!

Jag tänkte på en sak häromveckan när jag hade problem med bilen, hur mycket av det som ni bilmekaniker löser med bilar går att lösa utanför verkstaden? T.ex. om min polare som är mekaniker kommer förbi mig med rätt verktyg, vad går att lösa?

micke-wes
29 december 2018 · 60 Inlägg

Du kan göra allt ute du måste inte ha en verkstad det beror på vädret bara .

jaka54
29 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Man kan väl fixa vad som helst bara man har tid, plats och rätt verktyg/maskiner.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2018 · 14 007 Inlägg

panda_raggaren skrev:
Hej!

Jag tänkte på en sak häromveckan när jag hade problem med bilen, hur mycket av det som ni bilmekaniker löser med bilar går att lösa utanför verkstaden? T.ex. om min polare som är mekaniker kommer förbi mig med rätt verktyg, vad går att lösa?

Det beror på hur stor lastbil du har för att frakta utrustning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
29 december 2018 · 10 157 Inlägg

Visst går det göra mycket men inte allt vintertid vill man ju inte vara ute alls helst så...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
29 december 2018 · 1 354 Inlägg

Djo skrev:
Visst går det göra mycket men inte allt vintertid vill man ju inte vara ute alls helst så...

I synnerhet inte delar av plast.... Gjort den missen när man var rookie roll

Utmarks-Loke
29 december 2018 · 5 813 Inlägg

Tråkigt att byta kamkedja ute i regn och snö

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2018 · 13 673 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Tråkigt att byta kamkedja ute i regn och snö

tråkigt men långt ifrån omöjligt..  Har rivit framvagnsbalk för att få bort en styrväxel på en v70n på skroten i - 20 det gick fint kallt som fan och farligt var det..  Tog iof bara 15min från jag gick in tills jag gick ut igen med styrväxel i näven.   Hade dock inte fungerat utan att jag var riktigt förbannad.     Stått i kallgarage och mekat där jag var tvungen att värma loss bilen från marken då det runnit in vatten i garaget som fryst så däcken var fastfrustna    det var rätt spännande kan jag säga.  Var gränsen vad man kan göra ute handlar mer om hur dum i huvudet man är.  Ju dummare ju lättare går det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Myhran
30 december 2018 · 452 Inlägg

Ställ samma fråga till en skogsmaskinsreparatör så har du nog det eg svaret på din fråga!
Med vänlig hälsning,

torsen
30 december 2018 · 7 198 Inlägg

panda_raggaren skrev:
Hej!

Jag tänkte på en sak häromveckan när jag hade problem med bilen, hur mycket av det som ni bilmekaniker löser med bilar går att lösa utanför verkstaden? T.ex. om min polare som är mekaniker kommer förbi mig med rätt verktyg, vad går att lösa?

Så gott som allt går att lösa/reparera om polar´n har en låg höglyftande garagedomkraft( t ex Biltema´s rallydomkraft av aluminium), kompressor som är bensindriven eller eldriven via ett bensindrivet elverk, gassvets eller annan svets som elverket förmår leverera ström till.
Vintertid ett enkelt rallymekartält som skydd mot kyla och blåst.
Ut och kolla vad rallymekar förmår med (förhållandevis) minimalt med utrustning.
Porto Power kan vara bra att ha(eller Biltema´s klenare variant på temat).
Ett par eller 4 ramper kan vara bra om man behöver göra något under.
Plus, naturligtvis, en uppsättning bra handverktyg(gärna Kamasa).

panda_raggaren
3 januari 2019 · 2 Inlägg

Hej igen, oj vad många svar, tack snälla. Hur tänker man ur ett miljöperspektiv? Utsläpp och liknande, är det fullt möjligt ändå? Kan inte någon klaga?

Benny skrev:
Det beror på hur stor lastbil du har för att frakta utrustning.

/Benny

Hej Benny, det går inte med en Caddy? Jag har en sån till jobbet.



Myhran skrev:
tråkigt men långt ifrån omöjligt..  Har rivit framvagnsbalk för att få bort en styrväxel på en v70n på skroten i - 20 det gick fint kallt som fan och farligt var det..  Tog iof bara 15min från jag gick in tills jag gick ut igen med styrväxel i näven.   Hade dock inte fungerat utan att jag var riktigt förbannad.     Stått i kallgarage och mekat där jag var tvungen att värma loss bilen från marken då det runnit in vatten i garaget som fryst så däcken var fastfrustna    det var rätt spännande kan jag säga.  Var gränsen vad man kan göra ute handlar mer om hur dum i huvudet man är.  Ju dummare ju lättare går det

Så om man köper ett tält som man använder borde det väl kanske fungera?

Myhran skrev:
Ställ samma fråga till en skogsmaskinsreparatör så har du nog det eg svaret på din fråga

Kanske en dum fråga men var kan jag få tag på en skogsmaskinsreparatör? Detta intresserade mig rejält!

torsen skrev:
Hej!

Så gott som allt går att lösa/reparera om polar´n har en låg höglyftande garagedomkraft( t ex Biltema´s rallydomkraft av aluminium), kompressor som är bensindriven eller eldriven via ett bensindrivet elverk, gassvets eller annan svets som elverket förmår leverera ström till.
Vintertid ett enkelt rallymekartält som skydd mot kyla och blåst.
Ut och kolla vad rallymekar förmår med (förhållandevis) minimalt med utrustning.
Porto Power kan vara bra att ha(eller Biltema´s klenare variant på temat).
Ett par eller 4 ramper kan vara bra om man behöver göra något under.
Plus, naturligtvis, en uppsättning bra handverktyg(gärna Kamasa).

Det du säger torsen är att är att polarn kan dyka upp hos mig oavsett väderlek.

mb_pucken
3 januari 2019 · 5 083 Inlägg

Jag skulle nog kunna lösa det mesta på vift men är nog på tok för bekväm av mig.
Skruva med bara domkraft och pallbockar, i kyla eller mörker är inget jag gör frivilligt. Alldeles för bortskämd när jag är van med lyft, värme och bra belysning från jobbet. Vill knappt skruva där en gång vid snödroppande bilar och kallras..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang