Bilen slukar kylarvätska!

Phippe99
29 december 2018 · 25 Inlägg
#1

Har dock märkt ett nytt "fel" eller jag vet inte om det är fel eller ifall det ska vara så, men efter att jag bytt termostaten så dricker bilen upp all kylarvätska, fyller upp till max, åker ca 1 timme, sen är det under minimum och bilen varnar för att det är lågt i kylarvätska, jag har sökt omkring lite och en massa säger att det är topplocket? Men det kommer inte ut "vit rök" som det beskrivs ifall topplocket har gått. Vad kan mer orsaka det? Min pappa gissar bara att systemet fylls sakta då inget rinner/droppar ut? Ge en massa förslag 

Mvh Philip

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
29 december 2018 · 11 498 Inlägg
#2

Phippe99 skrev:
Har dock märkt ett nytt "fel" eller jag vet inte om det är fel eller ifall det ska vara så, men efter att jag bytt termostaten så dricker bilen upp all kylarvätska, fyller upp till max, åker ca 1 timme, sen är det under minimum och bilen varnar för att det är lågt i kylarvätska, jag har sökt omkring lite och en massa säger att det är topplocket? Men det kommer inte ut "vit rök" som det beskrivs ifall topplocket har gått. Vad kan mer orsaka det? Min pappa gissar bara att systemet fylls sakta då inget rinner/droppar ut? Ge en massa förslag 

Mvh Philip

Kolla om det är en massa äcklig sörja under oljepåfyllningslocket eller oljestickan om du drar upp den. Då kan det vara topplockspackningen. Jag vet inte hur det går till på din bil men jag brukar efter termostatbyte öppna locket på kylaren och se om nivån sjunkit! MEN GÖR DET DAGEN EFTER SÅ DU INTE BLIR SKÅLLAD AV HETT VATTEN!!!! Det går nog att göra efter 5-6 timmar, men öppna sakta och försiktigt. Du kanske får kompletteringsfyllai kylaren några gånger. Kolla även kärlet. Det fungerar olika på bilars kylsystem. På mina 80-tals V8:or gör jag enligt beskrivning. Jag håller även nivån i kärlet enligt nivåstickan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
caromania Forummoderator
29 december 2018 · 7 629 Inlägg
#3

Försvann kylarvätskan innan du bytte termostat?
Hur mycket fick du i jämfört med vad det ska gå i?
Är det några pölar under bilen? (Var det ju inte...)

Låter rimligt att du har en luftficka som farsan säger. Ibland räcker det att köra motorn varm med locket av, kolla vad som gäller för din modell.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
29 december 2018 · 2 960 Inlägg
#4

Bil?, årsmodell?, motor?

Phippe99
1 januari · 25 Inlägg
#5

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:
Har dock märkt ett nytt "fel" eller jag vet inte om det är fel eller ifall det ska vara så, men efter att jag bytt termostaten så dricker bilen upp all kylarvätska, fyller upp till max, åker ca 1 timme, sen är det under minimum och bilen varnar för att det är lågt i kylarvätska, jag har sökt omkring lite och en massa säger att det är topplocket? Men det kommer inte ut "vit rök" som det beskrivs ifall topplocket har gått. Vad kan mer orsaka det? Min pappa gissar bara att systemet fylls sakta då inget rinner/droppar ut? Ge en massa förslag 

Mvh Philip

Kolla om det är en massa äcklig sörja under oljepåfyllningslocket eller oljestickan om du drar upp den. Då kan det vara topplockspackningen. Jag vet inte hur det går till på din bil men jag brukar efter termostatbyte öppna locket på kylaren och se om nivån sjunkit! MEN GÖR DET DAGEN EFTER SÅ DU INTE BLIR SKÅLLAD AV HETT VATTEN!!!! Det går nog att göra efter 5-6 timmar, men öppna sakta och försiktigt. Du kanske får kompletteringsfyllai kylaren några gånger. Kolla även kärlet. Det fungerar olika på bilars kylsystem. På mina 80-tals V8:or gör jag enligt beskrivning. Jag håller även nivån i kärlet enligt nivåstickan.

/Benny

Bilen slukar fortfarande kylarvätska efter att jag kört 22 mil. Inge läckage under bilen, Inget gegg på oljestickan, och det luktar inte fuktigt i kupén? Kan det vara värmeventilen??

Phippe99
1 januari · 25 Inlägg
#6

caromania skrev:
Försvann kylarvätskan innan du bytte termostat?
Hur mycket fick du i jämfört med vad det ska gå i?
Är det några pölar under bilen? (Var det ju inte...)

Låter rimligt att du har en luftficka som farsan säger. Ibland räcker det att köra motorn varm med locket av, kolla vad som gäller för din modell.

Det försvann ingen kylarvätska innan, och det känns som om det går i med kylarvätska nu än innan, har kört 22 mil nu och måste fortfarande fylla pp efter att jag kört ca 40 minuter (det sjunker bara när jsg kör bilen, inte när den står på tomgång)

Phippe99
1 januari · 25 Inlägg
#7

torsen skrev:
Bil?, årsmodell?, motor?

Volkswagen Bora, 2000, 1.6 SR, motorkod AKL

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
2 januari · 11 498 Inlägg
#8

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:
Har dock märkt ett nytt "fel" eller jag vet inte om det är fel eller ifall det ska vara så, men efter att jag bytt termostaten så dricker bilen upp all kylarvätska, fyller upp till max, åker ca 1 timme, sen är det under minimum och bilen varnar för att det är lågt i kylarvätska, jag har sökt omkring lite och en massa säger att det är topplocket? Men det kommer inte ut "vit rök" som det beskrivs ifall topplocket har gått. Vad kan mer orsaka det? Min pappa gissar bara att systemet fylls sakta då inget rinner/droppar ut? Ge en massa förslag 

Mvh Philip

Kolla om det är en massa äcklig sörja under oljepåfyllningslocket eller oljestickan om du drar upp den. Då kan det vara topplockspackningen. Jag vet inte hur det går till på din bil men jag brukar efter termostatbyte öppna locket på kylaren och se om nivån sjunkit! MEN GÖR DET DAGEN EFTER SÅ DU INTE BLIR SKÅLLAD AV HETT VATTEN!!!! Det går nog att göra efter 5-6 timmar, men öppna sakta och försiktigt. Du kanske får kompletteringsfyllai kylaren några gånger. Kolla även kärlet. Det fungerar olika på bilars kylsystem. På mina 80-tals V8:or gör jag enligt beskrivning. Jag håller även nivån i kärlet enligt nivåstickan.

/Benny

Bilen slukar fortfarande kylarvätska efter att jag kört 22 mil. Inge läckage under bilen, Inget gegg på oljestickan, och det luktar inte fuktigt i kupén? Kan det vara värmeventilen??

Om bilen SLUKAR kylarvätska så borde det både lykta och ryka av varm glykol. Det borde också bli en fläck under bilen efter avslutad körning. Sen är ju frågan hur du tolkar sluka kylarvätska.....är det en halv deciliter eller är det en liter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Phippe99
2 januari · 25 Inlägg
#9

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Kolla om det är en massa äcklig sörja under oljepåfyllningslocket eller oljestickan om du drar upp den. Då kan det vara topplockspackningen. Jag vet inte hur det går till på din bil men jag brukar efter termostatbyte öppna locket på kylaren och se om nivån sjunkit! MEN GÖR DET DAGEN EFTER SÅ DU INTE BLIR SKÅLLAD AV HETT VATTEN!!!! Det går nog att göra efter 5-6 timmar, men öppna sakta och försiktigt. Du kanske får kompletteringsfyllai kylaren några gånger. Kolla även kärlet. Det fungerar olika på bilars kylsystem. På mina 80-tals V8:or gör jag enligt beskrivning. Jag håller även nivån i kärlet enligt nivåstickan.

/Benny

Bilen slukar fortfarande kylarvätska efter att jag kört 22 mil. Inge läckage under bilen, Inget gegg på oljestickan, och det luktar inte fuktigt i kupén? Kan det vara värmeventilen??

Om bilen SLUKAR kylarvätska så borde det både lykta och ryka av varm glykol. Det borde också bli en fläck under bilen efter avslutad körning. Sen är ju frågan hur du tolkar sluka kylarvätska.....är det en halv deciliter eller är det en liter.

/Benny

Hej, bilen "Slukar" ca 5-6 dl och det ryker inte och det luktar inget, ingen fläck under bilen heller..

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
2 januari · 11 498 Inlägg
#10

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Bilen slukar fortfarande kylarvätska efter att jag kört 22 mil. Inge läckage under bilen, Inget gegg på oljestickan, och det luktar inte fuktigt i kupén? Kan det vara värmeventilen??

Om bilen SLUKAR kylarvätska så borde det både lykta och ryka av varm glykol. Det borde också bli en fläck under bilen efter avslutad körning. Sen är ju frågan hur du tolkar sluka kylarvätska.....är det en halv deciliter eller är det en liter.

/Benny

Hej, bilen "Slukar" ca 5-6 dl och det ryker inte och det luktar inget, ingen fläck under bilen heller..

Vafan, nånstans måste det ju visa sig. Har du känt på alla slangar så det inte är kletigt? Kolla under bilen på motorn om det känns kletigt. Kolla vid termostathus, känn vid vattenpumpen så att inte den läcker där men gör det med avstängd motor.

/Benny.

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Phippe99
2 januari · 25 Inlägg
#11

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Om bilen SLUKAR kylarvätska så borde det både lykta och ryka av varm glykol. Det borde också bli en fläck under bilen efter avslutad körning. Sen är ju frågan hur du tolkar sluka kylarvätska.....är det en halv deciliter eller är det en liter.

/Benny

Hej, bilen "Slukar" ca 5-6 dl och det ryker inte och det luktar inget, ingen fläck under bilen heller..

Vafan, nånstans måste det ju visa sig. Har du känt på alla slangar så det inte är kletigt? Kolla under bilen på motorn om det känns kletigt. Kolla vid termostathus, känn vid vattenpumpen så att inte den läcker där men gör det med avstängd motor.

/Benny.

Nivån sjunker bara när jag kör bilen, inte när den är avstängd eller står på tomgång, bara när jag kör bilen.

Philip.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
2 januari · 11 498 Inlägg
#12

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Hej, bilen "Slukar" ca 5-6 dl och det ryker inte och det luktar inget, ingen fläck under bilen heller..

Vafan, nånstans måste det ju visa sig. Har du känt på alla slangar så det inte är kletigt? Kolla under bilen på motorn om det känns kletigt. Kolla vid termostathus, känn vid vattenpumpen så att inte den läcker där men gör det med avstängd motor.

/Benny.

Nivån sjunker bara när jag kör bilen, inte när den är avstängd eller står på tomgång, bara när jag kör bilen.

Philip.

Jamen det måste ju visa sig nånstans att det är kladdigt, annars ligger ju all glykol i motorn eller inne i bilen under mattorna. För nånstans måste den ju ta vägen om nivån sjunker hela tiden. Som du beskriver det så verkar det inte bara vara luften som är problemet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Phippe99
5 januari · 25 Inlägg
#13

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Vafan, nånstans måste det ju visa sig. Har du känt på alla slangar så det inte är kletigt? Kolla under bilen på motorn om det känns kletigt. Kolla vid termostathus, känn vid vattenpumpen så att inte den läcker där men gör det med avstängd motor.

/Benny.

Nivån sjunker bara när jag kör bilen, inte när den är avstängd eller står på tomgång, bara när jag kör bilen.

Philip.

Jamen det måste ju visa sig nånstans att det är kladdigt, annars ligger ju all glykol i motorn eller inne i bilen under mattorna. För nånstans måste den ju ta vägen om nivån sjunker hela tiden. Som du beskriver det så verkar det inte bara vara luften som är problemet.

/Benny

Märkte en ny sak att nivån sjunker bara i arbetstempratur (oavsett om jag kör bilen eller om jag står på tomgång, så läcker det kylarvätska) den sjunker alltså ingenting sålänge bilen inte är i arbetstempratur (90 grader)

Mvh Philip

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
5 januari · 11 498 Inlägg
#14

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Nivån sjunker bara när jag kör bilen, inte när den är avstängd eller står på tomgång, bara när jag kör bilen.

Philip.

Jamen det måste ju visa sig nånstans att det är kladdigt, annars ligger ju all glykol i motorn eller inne i bilen under mattorna. För nånstans måste den ju ta vägen om nivån sjunker hela tiden. Som du beskriver det så verkar det inte bara vara luften som är problemet.

/Benny

Märkte en ny sak att nivån sjunker bara i arbetstempratur (oavsett om jag kör bilen eller om jag står på tomgång, så läcker det kylarvätska) den sjunker alltså ingenting sålänge bilen inte är i arbetstempratur (90 grader)

Mvh Philip

Var läcker det!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Phippe99
5 januari · 25 Inlägg
#15

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Jamen det måste ju visa sig nånstans att det är kladdigt, annars ligger ju all glykol i motorn eller inne i bilen under mattorna. För nånstans måste den ju ta vägen om nivån sjunker hela tiden. Som du beskriver det så verkar det inte bara vara luften som är problemet.

/Benny

Märkte en ny sak att nivån sjunker bara i arbetstempratur (oavsett om jag kör bilen eller om jag står på tomgång, så läcker det kylarvätska) den sjunker alltså ingenting sålänge bilen inte är i arbetstempratur (90 grader)

Mvh Philip

Var läcker det!!!!

/Benny

Ingen aning, har kollat under bilen medans den skjunker men inget läcker

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
5 januari · 11 498 Inlägg
#16

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Märkte en ny sak att nivån sjunker bara i arbetstempratur (oavsett om jag kör bilen eller om jag står på tomgång, så läcker det kylarvätska) den sjunker alltså ingenting sålänge bilen inte är i arbetstempratur (90 grader)

Mvh Philip

Var läcker det!!!!

/Benny

Ingen aning, har kollat under bilen medans den skjunker men inget läcker

Men hur vet du att det läcker men inget läcker. ????
Var sjunker det?
Nu får du förklara lite bättre om du ska ha hjälp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Phippe99
5 januari · 25 Inlägg
#17

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Var läcker det!!!!

/Benny

Ingen aning, har kollat under bilen medans den skjunker men inget läcker

Men hur vet du att det läcker men inget läcker. ????
Var sjunker det?
Nu får du förklara lite bättre om du ska ha hjälp.

/Benny

Kanske använder fel ord med "läcker" för mig känns det som om det försvinner, för att behållaren med kylvätska töms sakta, den sjunker under "minimum" och då tänds en lampa i bilen som varnar för "låg kylarvätska" men bilen blir inte överhettad.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
5 januari · 11 498 Inlägg
#18

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Ingen aning, har kollat under bilen medans den skjunker men inget läcker

Men hur vet du att det läcker men inget läcker. ????
Var sjunker det?
Nu får du förklara lite bättre om du ska ha hjälp.

/Benny

Kanske använder fel ord med "läcker" för mig känns det som om det försvinner, för att behållaren med kylvätska töms sakta, den sjunker under "minimum" och då tänds en lampa i bilen som varnar för "låg kylarvätska" men bilen blir inte överhettad.

Nivån är tillbaks när motorn kallnar, eller? I så fall se till att du har rätt nivå när motorn är kall, brukar stå "Level Cold" eller liknande. Kolla sen när motorn är genomvarm ska nivån vara i närheten av "Level Hot"!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Phippe99
5 januari · 25 Inlägg
#19

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Men hur vet du att det läcker men inget läcker. ????
Var sjunker det?
Nu får du förklara lite bättre om du ska ha hjälp.

/Benny

Kanske använder fel ord med "läcker" för mig känns det som om det försvinner, för att behållaren med kylvätska töms sakta, den sjunker under "minimum" och då tänds en lampa i bilen som varnar för "låg kylarvätska" men bilen blir inte överhettad.

Nivån är tillbaks när motorn kallnar, eller? I så fall se till att du har rätt nivå när motorn är kall, brukar stå "Level Cold" eller liknande. Kolla sen när motorn är genomvarm ska nivån vara i närheten av "Level Hot"!

/Benny

Hmm, än så länge så har jag fyllt upp systemet för jag har känt att de har behövt då den inte ligger på max sträcket, men jag tror inte vätskan fylls på när den står kall.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
5 januari · 11 498 Inlägg
#20

Phippe99 skrev:

Vettemannen skrev:

Phippe99 skrev:

Kanske använder fel ord med "läcker" för mig känns det som om det försvinner, för att behållaren med kylvätska töms sakta, den sjunker under "minimum" och då tänds en lampa i bilen som varnar för "låg kylarvätska" men bilen blir inte överhettad.

Nivån är tillbaks när motorn kallnar, eller? I så fall se till att du har rätt nivå när motorn är kall, brukar stå "Level Cold" eller liknande. Kolla sen när motorn är genomvarm ska nivån vara i närheten av "Level Hot"!

/Benny

Hmm, än så länge så har jag fyllt upp systemet för jag har känt att de har behövt då den inte ligger på max sträcket, men jag tror inte vätskan fylls på när den står kall.

Testa och gör som jag skrev.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang