Oljetrycksvarning går på ibland.

Techmate
5 januari · 6 Inlägg
#1

Hej  Är det någon som har förslag på hur jag kan gå vidare för att hitta felet.
Bildata:
Seat Ibiza 1.2 TSI Style        Biltyp 6J Årsmodell 2010  Ca 5 000 mil

Problem
Oljetrycksvarning går på en kort stund under färd. Till en början verkade det vara slumpartat, men när jag körde med. högre varvtal, dvs på 4an i stället för 5an, då kom inga varningar. Jag brukar köra enligt lågvarvs-filosofin och då får jag varning strax efter en ner-saktning.

Jag har givetvis försäkrat mig om att det finns olja och att det pumpar. Jag har ännu inte mätt trycket. Det är inte så lätt att komma åt att göra det.
Det känns verkligen otrevligt att köra med oljetrycksvarning som går på och slocknar under körning.

Jag har kontrollera OBD2-koderna.Det jag har funnit verkar inte ha något med oljetrycket att göra.
Den felkod jag har fått (P334A) fick jag  redan före problemet med oljetrycksvarningen, men man kan ju inte vara helt säker då man har gjort varningarna så beroende av varandra.

Det är många som har fått felkod (P334A) men det finns inget i den officiella listan.
Det finns synpunkter att så länge det inte visar (P334B), så är det ingen fara.

Länkar:
https://www.briskoda.net/forums/topic/4 … epc-fault/
https://www.youtube.com/watch?v=1ZKdZU9Xwks
https://ibiza-forum.de/index.php/Thread … cksteller/

OBD-listan
VAG     VAG     OBD     OBD
dec            hex            hex           dec
                               P334A     13130           Nothing known yet
                       P334B      13131          Charge Pressure Control actuator: Mechanical Malfunction; upper
                                                                     limit exceeded
Allt i mellan P3343 till P3349    Handlar om olika fel på styrmodulen för turbon.
Allt i mellan P3340 till P334F    Handlar om supercharging och intercooler.

Tacksam för förslag till lösning
Techmate

Meaganeowner
5 januari · 1 877 Inlägg
#2

Hade liknande på en Megane MK1.

Till verkstaden.

- Har du kört länge med felet, kollat oljenivå?
- Ja.
- Då lär inte motorn skadas om du jordar anslutningen vid oljetryckskontanten. Kör sedan som vanligt. Blinkar det fortfarande, så är det kabelfel - kortslutning mot jord.
Ta bort kortslutningen vid kontakten och leta.

- Och det var det, synligt vid motorn. Vickade på kablaget, medans en kollade lampan.

Du skriver själv att det är beroende av belastning, olika växlar. Motor och annat ändras vid ökad belastning.

Oljetryckskontakten var av jordande typ vid för lågt eller inget tryck (avstängd motor)
Hade bara en kabel.


.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 januari )

simlar
5 januari · 3 833 Inlägg
#3

Röd eller gul oljelampa som tänds för dig?
Gul oljekanna = oljenivåvarning
Röd oljekanna= oljetryckvarning.

P334A har inget med oljelampan att göra utan tänder då isf EPC eller motorlampa då det är en felkod på laddtrycksregleringen.

Techmate
5 januari · 6 Inlägg
#4

tack för alla svar och tankar
Svar till simlar:
Röd oljekanna.
P334A har inget med oljelampan att gör. Tack då bekräftar du det jag antagit.
Svar till Meaganeowner
Bra ide att börja prova vid oljetrycksvakten.
Det får bli mitt nästa steg.
Bara att dra bort kabeln till oljetrycksvakten bör ge en indikation om det är rätt spår eller ej

Janneutanb
5 januari · 6 974 Inlägg
#5

Eftersom att den enbart lyser vid riktigt låga varv så misstänker jag att den fungerar och att du har dåligt oljetryck.

Hur ofta byter du olja?

Annars bör inte en ny givare kosta så mycket då det bara är en vanlig tryckgivare.

Meaganeowner
5 januari · 1 877 Inlägg
#6

Visst kan det vara givarfel.
Eller för lågt oljetryck, på en motor som knappt är inkörd?

Men blinkar det när du lossat givarens kabel, då är det förmodligen kortis som jag skrev.

Fortfarande tror jag att det har samband med det du skriver, nämligen att det lyser mer när du segdrar och belastar motorn. Motor mm ändrar då läge i motorkuddarma o s v... vilket då förmodligen gör att en kabel med skavd isolering jordas.

Att oljetrycket skulle förändras p g a att du belastar motorn mer, vid normala varvtal, tror jag inte på.
Varför skulle det göra det?

För du kör väl inte omkring på varvtal som motsvarar tomgång, eller lägre och bilen stannar då och då?

Senast redigerat av Meaganeowner (5 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari · 11 832 Inlägg
#7

Dessa motorer brukar ha problem med sträckt kamkedja men har inte hört att oljelampan kan tändas, brukar vara motorlampan.

Är bilen nyligen servad? Har de hällt i korrekt mängd? Har du kollat oljan enligt instruktionerna?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Meaganeowner
5 januari · 1 877 Inlägg
#8

Jaha.... lördag kväll... Dryyyygt.

Har du lossat kabeln till oljetryckskontakten än?

Övriga ideer och förslag haglar ju in.

Snart är det väl nån som föreslår Filimasardioden.



.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 januari )

Techmate
16 januari · 6 Inlägg
#9

Hej igen och tack för alla svar
Jag försöker här kommentera de frågor och förslag som kommit in.

Svar till Janneutanb    och Hybrid       
Jag byter oljan och oljefilter en gång om året
Jag har just bytt olja
Oljenivån är hög
Rätt mängd är påfylld.

Svar till Hybrid
Ja jag känner till problemen med kamaxelkejan. Det skulle inte vara trevligt om den pajar.
Andra vanliga problem är ju regleringen av avgastutsläppen till katalysatorn och felkoden P334A
Avgasregleringen med ställdon för Waste Gate på turbon tycks ha de senaste versionen.
Jag har ju fått felkoden P334A men den lär ju inte vara giltig längre. Togs bort i katalogen.
Det är märkligt att det inte blir någon felkod för oljetrycket. Den kanske inte ger felkoder på sina egna fel, dvs kollar om givarna ger fel signaler.

Svar till Simlar
Du känner tydligen till Seat Ibiza och funktionen med Grön oljenivå och Röd oljetrycket.

Beträffande varvtal och segdragning
Vid körning i 90 på 5an varvtal ca 2000 rpm    Ibland tänds Röd oljekanna kort 3-5sek samtidigt med korta varningsljud.
Vid körning i 90 på 4an varvtal ca 2500 rpm    Ingen varning
Vidare provning har visat att varningen går på efter en viss tid i varvtalen 1700 - 1400 och detta oberoende av motorbelastning.
Om jag låter farten gå ner utan vare sig pådrag eller motorbroms så går varningen på, men först efter en viss tid.
Det handlar inte om segdragning på låga varvtal.

Svar till Meganeowner
Det är inte lätt att komma åt tryckvakten.
Jag antar att det är en tryckvakt, men jag är inte säker eftersom jag ännu inte tagit bort den.
(Tryckvakt har 2 lägen On/off. tryckgivare ger ett värde på trycket analogt eller digitalt.)
Just nu försöker jag hitta någon som kan beskriva lättaste sättet att komma åt tryckvakten.
Är de någon här som vet hur eller känner till någon länk t ex på Youtube så var vänlig nämn det här

Jag har kartlagt hur varningssignalerna beter sig. Se bifogade tabell
Av det framgår att det är digitala signaler som behandlas före presentation på instrumentpanelen.

Jag har fn 3 huvudspår
1
Jag tog bort skyddet under motorn. då kunde jag se flera vakter/givare och 2 st lambdasonder.
Just tryckvakten sitter för högt för att tas bort nerifrån.
2
De går inte att se tryckvakten uppifrån, men man borde kunna komma åt den om man
tar bort kylfläkten och kylaren och kåporna runt turbo och katalysatorn.
3
Jag försökte komma åt tryckvakten genom att bort luftrenare och luftintagsrören till turbon.
Det verkade enklast och värt att prova som första åtgärd, men jag lyckades inte nå fram till oljetrycksvakten. (Jag kunde nå kylvätsketemp.-givaren.)

Jag skall nu ta bort kåpan under motorn igen och åtminstone försöka dra bort kabeln.
Får jag bort kabeln eller dra isär skarv-donet, så kan jag felsöka givaren/vakten via kabelsvansen.
Dessutom skall jag ta några foton.
Tack och hej. Jag hoppas att någon kan ge tips om hur jag bör ta nästa steg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230757/230757-4eda926c66d09a9c871a997ff3622357.jpg

mb_pucken
16 januari · 4 223 Inlägg
#10

Jag vill minnas att jag råkade ut för något liknande när jag för några år sedan jobbade på vag, vill minnas att boven i dramat var ett pirat Oljefilter som helt enkelt flödade för dåligt.
Sen kan även delar från gamla filtret fastna i oljefilterhuset och även det ge problem enligt en snabb googling :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Techmate
16 januari · 6 Inlägg
#11

Tack det kan vara svaret. Jag skall byta filtret så får vi se.

it_mutt
16 januari · 9 995 Inlägg
#12

10478 - Charge Pressure Control Actuator
P334A 00 [173] - Electrical Malfunction


Är det ALLTID vid samma varvtal?

Anledningen att jag undrar är följande;

På min gamla A6:a hade jag under en längre period problem med att oljetrycksvarningen tändes. Oljetryck fanns dock (detta mättes upp).

Testade att byta två olika givare, löste inte problemet och min nästa tanke var kabelstrul. Testade att plugga ur oljetrycksgivaren (den hade bara en) vilket gav fenomenet att oljetrycksvarningen tändes "precis vid samma varvtal" hela tiden.

Anledningen till detta var att oljetrycksgivaren där ger kontakt vid ett visst tryck (kommer inte ihåg vad det är/var just nu). Vilket skulle uppnås vid just "det specifika varvtal". För att bilen skulle veta att oljetryck fanns, jordades alltså givaren vid detta varvtal (var ett spann på 6-700rpm och motsvarande tryck). När givaren var bortkopplad fick inte kombinstrumentet signalen, och varnade således för att det inte fanns något oljetryck.

Som möjligt vettig info om hur en DEL system fungerar i VAG-världen.

För min del löste det sig med en ny kabel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Techmate
18 januari · 6 Inlägg
#13

Hej igen! Jag bytte filtret och problemet är borta. Jag återkommer med analys och bilder.

Meaganeowner
18 januari · 1 877 Inlägg
#14

wink

spillolja
18 januari · 2 073 Inlägg
#15

Oljetryckskontakten på nyare VAG-bilar ska jorda när trycket är tillräkligt högt, om inte eller vid ledningsbrott så larmar det  efter ett visst antal sekunder

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
it_mutt
18 januari · 9 995 Inlägg
#16

spillolja skrev:
Oljetryckskontakten på nyare VAG-bilar ska jorda när trycket är tillräkligt högt, om inte eller vid ledningsbrott så larmar det  efter ett visst antal sekunder

Var drar du gränsen för "nyare", mest av intresse?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
18 januari · 2 073 Inlägg
#17

it_mutt skrev:

spillolja skrev:
Oljetryckskontakten på nyare VAG-bilar ska jorda när trycket är tillräkligt högt, om inte eller vid ledningsbrott så larmar det  efter ett visst antal sekunder

Var drar du gränsen för "nyare", mest av intresse?

dom nyare som bara ha 1st  oljetryckskontakt   (Golf V > )

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
it_mutt
18 januari · 9 995 Inlägg
#18

spillolja skrev:

it_mutt skrev:

spillolja skrev:
Oljetryckskontakten på nyare VAG-bilar ska jorda när trycket är tillräkligt högt, om inte eller vid ledningsbrott så larmar det  efter ett visst antal sekunder

Var drar du gränsen för "nyare", mest av intresse?

dom nyare som bara ha 1st  oljetryckskontakt   (Golf V > )

Så fungerar det då ex.vis inte på just en Audi A6 C5 som också bara har en givare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
18 januari · 2 073 Inlägg
#19

jag har fått för mig att dom flesta VAG bilar från 1983 och framåt har just 2st oljetryckskontakter, en som sluter vid ca 1,4-1,8 bar  som kopplas in vid >2000rpm, förblir inkopplad även under 2000rpm om den löser ut
vilket skapar en ljudsignal samtidigt som oljetrycks inikatorn blinkar efter ca 5 sekunder om jag inte minns fel
sitter vanligen nära oljefiltret
samt den vanliga som öppnar vid ca 0,3-0,5 bar   sitter  vanligen högt upp på motorn tex. topplocket

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Meaganeowner
18 januari · 1 877 Inlägg
#20

Golf 3, tror jag det var som hade två, varav en på toppen.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang