Ventiljustering B230A Volvo 740

Sport80
5 januari 2019 · 20 Inlägg

Hej!

Min volvo 740 tickar som bara den så jag tänkte justera ventilerna och hoppas på att ni kan svara på några funderingar jag har.

-Har läst att spelet ska vara mellan .35 - .40 men är det på en kall motor? Och är det .35 eller .40?
-Har kollat på videos när dom använder ett specialverktyg för att trycka ner ventilerna för att slippa ta lös kammen, vars hittar jag det verktyget? Går det att köpa någonstans? Har letat men inte funnit något.

Och sen vill jag ha lite generella tips på vad jag ska tänka på innan och under justeringen.

Tack på förhand!

Volvo_64
5 januari 2019 · 13 Inlägg

Sport80 skrev:
Hej!

Min volvo 740 tickar som bara den så jag tänkte justera ventilerna och hoppas på att ni kan svara på några funderingar jag har.

-Har läst att spelet ska vara mellan .35 - .40 men är det på en kall motor? Och är det .35 eller .40?
-Har kollat på videos när dom använder ett specialverktyg för att trycka ner ventilerna för att slippa ta lös kammen, vars hittar jag det verktyget? Går det att köpa någonstans? Har letat men inte funnit något.

Och sen vill jag ha lite generella tips på vad jag ska tänka på innan och under justeringen.

Tack på förhand!

Som jag minns det ska det vara mellan .35.40 på insug och .40.45 på avgas ventiler. Verktyget kan du med lite tur låna av nån? Annars får du mäta spelet nu ta ur kammen bara bytta schims o sätta ihop igen . Försök låna en sortimentlåda med schims kan gå åt lite olika tjocklekar och är segt att beställa enskilda schims bara för att upptäcka att man mät lite slarvigt och då få beställa fler.
Spelet kan du för övrigt mäta vid kall motor och mellan .35.40 innebär just mellan ,det är inte mer exakt än så grejen är att schimsen kommer i steg om .05 men du kan mycket väl hamna på till ex 0.37 på en insugsventil då är den inom tolerans

Hoppas det klarnade lite för dig.

Kan ju tipsa om att beställa en ventilkåpspackning och om du tar ur kammen kan du passa på att byta packboxen i framkant med när det ändå är isär.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang