Oljeförbud och veteranfordonens framtid!

Cargo1980
11 januari · 218 Inlägg
#1

För oss som gillar veteranfordon och förbränningsmotorer. Såg nyss att den nya regeringskonstelationen vill förbjuda exploatering av olja. Vad händer då med våra gamla fordon, renoverade som orenoverade? Raka vägen till skroten med min renoverade Mustang från 66?

Senast redigerat av Cargo1980 (11 januari )

granadadr
11 januari · 5 745 Inlägg
#2

precis,, dem vill nog döda hobbybilar,, du vet allt nytt är ju sååå rent,, eller hur det nu är på riktigt wink

it_mutt
11 januari · 9 974 Inlägg
#3

Cargo1980 skrev:
För oss som gillar veteranfordon och förbränningsmotorer. Såg nyss att den nya regeringskonstelationen vill förbjuda exploatering av olja. Vad händer då med våra gamla fordon, renoverade som orenoverade? Raka vägen till skroten med min renoverade Mustang från 66?

Givetvis. Skrota den redan idag i förebyggande syfte.

ELLER så tänker vi ett steg längre. . .

F.ö. har MP:s inställning varit; att man vill skydda ex.vis Arktis och känsliga miljöområden mot exploatering av olja och fossilgas. Att de sen helst vill att hela Sveriges motorpark ska knalla runt på el och förnybar energi är inget nytt. Det har de haft i sitt partiprogram väldigt många år. Så vad skulle ha ändrats nu där menar du?

Sen är väl frågan om detta inte är gränsfall gällande reglerna här inne iofs...men det är ju inte mitt problem iofs smile

Senast redigerat av it_mutt (11 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cargo1980
11 januari · 218 Inlägg
#4

it_mutt skrev:

Cargo1980 skrev:
För oss som gillar veteranfordon och förbränningsmotorer. Såg nyss att den nya regeringskonstelationen vill förbjuda exploatering av olja. Vad händer då med våra gamla fordon, renoverade som orenoverade? Raka vägen till skroten med min renoverade Mustang från 66?

Givetvis. Skrota den redan idag i förebyggande syfte.

ELLER så tänker vi ett steg längre. . .

F.ö. har MP:s inställning varit; att man vill skydda ex.vis Arktis och känsliga miljöområden mot exploatering av olja och fossilgas. Att de sen helst vill att hela Sveriges motorpark ska knalla runt på el och förnybar energi är inget nytt. Det har de haft i sitt partiprogram väldigt många år. Så vad skulle ha ändrats nu där menar du?

Sen är väl frågan om detta inte är gränsfall gällande reglerna här inne iofs...men det är ju inte mitt problem iofs smile

Tror dock på syntetisk bensin och diesel som funkar i existerande fordonspark.

it_mutt
11 januari · 9 974 Inlägg
#5

Cargo1980 skrev:

it_mutt skrev:

Cargo1980 skrev:
För oss som gillar veteranfordon och förbränningsmotorer. Såg nyss att den nya regeringskonstelationen vill förbjuda exploatering av olja. Vad händer då med våra gamla fordon, renoverade som orenoverade? Raka vägen till skroten med min renoverade Mustang från 66?

Givetvis. Skrota den redan idag i förebyggande syfte.

ELLER så tänker vi ett steg längre. . .

F.ö. har MP:s inställning varit; att man vill skydda ex.vis Arktis och känsliga miljöområden mot exploatering av olja och fossilgas. Att de sen helst vill att hela Sveriges motorpark ska knalla runt på el och förnybar energi är inget nytt. Det har de haft i sitt partiprogram väldigt många år. Så vad skulle ha ändrats nu där menar du?

Sen är väl frågan om detta inte är gränsfall gällande reglerna här inne iofs...men det är ju inte mitt problem iofs smile

Tror dock på syntetisk bensin och diesel som funkar i existerande fordonspark.

HUR man än vänder och vrider på det, även om vi skulle säga att man i Sverige skulle inför att totalförbud mot förbränningsmotorer, på alla plan, så skulle det ju inte inträda imorgon. Inte nästa vecka heller.

Ett möjligt scenario är just att man, vid ett förbud (skit i hur troligt det är), skulle börja med att förbjuda nyförsälningen av fordon med förbränningsmotor. Och så länge det inte inträffar, kan man inte röra om FÖR mycket i grytan. Ja. Man skulle givetvis kunna tokhöja skatterna "imorgon" för ex.vis dieselkärror. Det i sin tur rimmar ju illa mot att man "för några år sen" från statlig sidan tyckte att folk skulle köpa dieslar. Och så vidare.

Det blir en övergångsprocess. Det kommer som sagt inte hända på en kafferast.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cargo1980
11 januari · 218 Inlägg
#6

it_mutt skrev:

Cargo1980 skrev:

it_mutt skrev:

Givetvis. Skrota den redan idag i förebyggande syfte.

ELLER så tänker vi ett steg längre. . .

F.ö. har MP:s inställning varit; att man vill skydda ex.vis Arktis och känsliga miljöområden mot exploatering av olja och fossilgas. Att de sen helst vill att hela Sveriges motorpark ska knalla runt på el och förnybar energi är inget nytt. Det har de haft i sitt partiprogram väldigt många år. Så vad skulle ha ändrats nu där menar du?

Sen är väl frågan om detta inte är gränsfall gällande reglerna här inne iofs...men det är ju inte mitt problem iofs smile

Tror dock på syntetisk bensin och diesel som funkar i existerande fordonspark.

HUR man än vänder och vrider på det, även om vi skulle säga att man i Sverige skulle inför att totalförbud mot förbränningsmotorer, på alla plan, så skulle det ju inte inträda imorgon. Inte nästa vecka heller.

Ett möjligt scenario är just att man, vid ett förbud (skit i hur troligt det är), skulle börja med att förbjuda nyförsälningen av fordon med förbränningsmotor. Och så länge det inte inträffar, kan man inte röra om FÖR mycket i grytan. Ja. Man skulle givetvis kunna tokhöja skatterna "imorgon" för ex.vis dieselkärror. Det i sin tur rimmar ju illa mot att man "för några år sen" från statlig sidan tyckte att folk skulle köpa dieslar. Och så vidare.

Det blir en övergångsprocess. Det kommer som sagt inte hända på en kafferast.

Läser dock nu att satsningen är mot fosillfi laddning OCH tankning, vilken kan tolkas som att man satsar på fossilfri soppa som fungerar i befintlig fordonspark.

Cargo1980
11 januari · 218 Inlägg
#7

it_mutt skrev:

Cargo1980 skrev:

it_mutt skrev:

Givetvis. Skrota den redan idag i förebyggande syfte.

ELLER så tänker vi ett steg längre. . .

F.ö. har MP:s inställning varit; att man vill skydda ex.vis Arktis och känsliga miljöområden mot exploatering av olja och fossilgas. Att de sen helst vill att hela Sveriges motorpark ska knalla runt på el och förnybar energi är inget nytt. Det har de haft i sitt partiprogram väldigt många år. Så vad skulle ha ändrats nu där menar du?

Sen är väl frågan om detta inte är gränsfall gällande reglerna här inne iofs...men det är ju inte mitt problem iofs smile

Tror dock på syntetisk bensin och diesel som funkar i existerande fordonspark.

HUR man än vänder och vrider på det, även om vi skulle säga att man i Sverige skulle inför att totalförbud mot förbränningsmotorer, på alla plan, så skulle det ju inte inträda imorgon. Inte nästa vecka heller.

Ett möjligt scenario är just att man, vid ett förbud (skit i hur troligt det är), skulle börja med att förbjuda nyförsälningen av fordon med förbränningsmotor. Och så länge det inte inträffar, kan man inte röra om FÖR mycket i grytan. Ja. Man skulle givetvis kunna tokhöja skatterna "imorgon" för ex.vis dieselkärror. Det i sin tur rimmar ju illa mot att man "för några år sen" från statlig sidan tyckte att folk skulle köpa dieslar. Och så vidare.

Det blir en övergångsprocess. Det kommer som sagt inte hända på en kafferast.

Samtidigt, varför ska nybilsförsäljningen av bilar med förbränningsmotor förbjudas om det finns biodrivmedel för dessa?

CC72
11 januari · 1 631 Inlägg
#8

it_mutt skrev:

Cargo1980 skrev:

it_mutt skrev:

Givetvis. Skrota den redan idag i förebyggande syfte.

ELLER så tänker vi ett steg längre. . .

F.ö. har MP:s inställning varit; att man vill skydda ex.vis Arktis och känsliga miljöområden mot exploatering av olja och fossilgas. Att de sen helst vill att hela Sveriges motorpark ska knalla runt på el och förnybar energi är inget nytt. Det har de haft i sitt partiprogram väldigt många år. Så vad skulle ha ändrats nu där menar du?

Sen är väl frågan om detta inte är gränsfall gällande reglerna här inne iofs...men det är ju inte mitt problem iofs smile

Tror dock på syntetisk bensin och diesel som funkar i existerande fordonspark.

HUR man än vänder och vrider på det, även om vi skulle säga att man i Sverige skulle inför att totalförbud mot förbränningsmotorer, på alla plan, så skulle det ju inte inträda imorgon. Inte nästa vecka heller.

Ett möjligt scenario är just att man, vid ett förbud (skit i hur troligt det är), skulle börja med att förbjuda nyförsälningen av fordon med förbränningsmotor. Och så länge det inte inträffar, kan man inte röra om FÖR mycket i grytan. Ja. Man skulle givetvis kunna tokhöja skatterna "imorgon" för ex.vis dieselkärror. Det i sin tur rimmar ju illa mot att man "för några år sen" från statlig sidan tyckte att folk skulle köpa dieslar. Och så vidare.

Det blir en övergångsprocess. Det kommer som sagt inte hända på en kafferast.

Det är politiker vi pratar om...värsta sortens lögnare. ”Bränslet är tillräckligt högt som det är”

Ett år senare...höjer avgifterna.

it_mutt
11 januari · 9 974 Inlägg
#9

Cargo1980 skrev:
Samtidigt, varför ska nybilsförsäljningen av bilar med förbränningsmotor förbjudas om det finns biodrivmedel för dessa?

Fast...det är det visserligen ingen som sagt ATT man ska göra. Det är ju framförallt utsläppen man vill få ner. Skakar någon fram ett biobränsle som har noll o inget i utsläpp, som skulle givetvis ingen politiker fortsätta engagera sig i det.
Så, det handlar ju inte om bränslet i sig givetvis.

- - - Edit - - -

Och givetvis vice versa; om biobränslet släpper ut lika mycket "skit" som fossila bränslen...så är det som bränsle ganska ointressant. Ur ett miljöperspektiv självfallet.


CC72 skrev:
Det är politiker vi pratar om...värsta sortens lögnare. ”Bränslet är tillräckligt högt som det är”

Ett år senare...höjer avgifterna.

Ja, visst är det (iaf lite så) även om bränslepriset idag inte ligger vidare mycket högre än för ett år sedan (hittade ett gammalt soppakvitto som var ungefär just ett år gammalt).

Isf ser jag väl ett större problem i att man lyckas få igenom saker i stil med; "Oh, nu är råoljepriserna höga, då höjer vi skatten med det som anledning"

Senast redigerat av it_mutt (11 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Svarte_Orm
11 januari · 1 614 Inlägg
#10

Dom kommer fortsätta höja bränsleskatten steg för steg till folk blir tvungna att köpa elbilar. Det kommer fortfarande gå att köpa bensin och diesel men den kommer kosta motsvarande 50kr litern eller mer, sedan får man välja själv om man vill fortsätta köra. Det spelar ingen roll vad politikerna säger, det bestäms från högre ort. Sedan skyller man allt på miljön och klimatförändringarna och därmed dödar man all diskussion. Jag har funderat på att köpa en veteranbil och sätta i en modern, snål dieselmotor och ha att köra med livet ut medan de fortsätter att göra det dyrare och krångligare att köra bensin- och dieseldrivna bilar, men det hjälper ju inte då jag är beroende av statligt kontrollerat bränsle. Men är "fucked" i alla fall.

Det finns redan konverteringskit att köpa för att göra sin gamla folkvagnsbubbla eldriven. Om det inte redan finns så lär snart någon ta fram ett kit för att byta ut gamla amerikanska V8:or också, så kan man fortsätta köra sin veteranbil. Men det blir inte riktigt samma sak när en camaro -68 låter som en dammsugare...

Cargo1980
11 januari · 218 Inlägg
#11

Svarte_Orm skrev:
Dom kommer fortsätta höja bränsleskatten steg för steg till folk blir tvungna att köpa elbilar. Det kommer fortfarande gå att köpa bensin och diesel men den kommer kosta motsvarande 50kr litern eller mer, sedan får man välja själv om man vill fortsätta köra. Det spelar ingen roll vad politikerna säger, det bestäms från högre ort. Sedan skyller man allt på miljön och klimatförändringarna och därmed dödar man all diskussion. Jag har funderat på att köpa en veteranbil och sätta i en modern, snål dieselmotor och ha att köra med livet ut medan de fortsätter att göra det dyrare och krångligare att köra bensin- och dieseldrivna bilar, men det hjälper ju inte då jag är beroende av statligt kontrollerat bränsle. Men är "fucked" i alla fall.

Det finns redan konverteringskit att köpa för att göra sin gamla folkvagnsbubbla eldriven. Om det inte redan finns så lär snart någon ta fram ett kit för att byta ut gamla amerikanska V8:or också, så kan man fortsätta köra sin veteranbil. Men det blir inte riktigt samma sak när en camaro -68 låter som en dammsugare...

men vem fasen vill ha en eldriven bubbla. Då dör ju hela grejen. Doft och ljud är ju något som fordonsentusiaster lever för.

Svarte_Orm
11 januari · 1 614 Inlägg
#12

En del elbilar spelar ju motorljud i högtalarna inne i bilen så det skall kännas som man kör en riktig bil

Senast redigerat av Svarte_Orm (11 januari )

Cargo1980
11 januari · 218 Inlägg
#13

Svarte_Orm skrev:
En del elbilar spelar ju motorljud i högtalarna inne i bilen så det skall kännas som man kör en riktig bil

Är du ironisk nu? Är det samma sak som att köra en äkta gammal gjutjärns-V8?

Svarte_Orm
11 januari · 1 614 Inlägg
#14

Cargo1980 skrev:

Svarte_Orm skrev:
En del elbilar spelar ju motorljud i högtalarna inne i bilen så det skall kännas som man kör en riktig bil

Är du ironisk nu? Är det samma sak som att köra en äkta gammal gjutjärns-V8?

Det är klart det inte är samma sak big_smile
https://www.youtube.com/watch?v=F_BcodrgcX0

Cargo1980
11 januari · 218 Inlägg
#15

Svarte_Orm skrev:

Cargo1980 skrev:

Svarte_Orm skrev:
En del elbilar spelar ju motorljud i högtalarna inne i bilen så det skall kännas som man kör en riktig bil

Är du ironisk nu? Är det samma sak som att köra en äkta gammal gjutjärns-V8?

Det är klart det inte är samma sak big_smile
https://www.youtube.com/watch?v=F_BcodrgcX0

Nej fy fan, hoppas du skrev det för att retas. Ljud är allt. Även moderna V8-or i italienska kärror är ju fantastiska att lyssna på. Hoppas dom tar hänsyn till oss entusiaster och bondmeckare. Kan ju inte döda en hel folkrörelse.

E ju som när man satt ett spelkort och klänypa på cykeln och det smattrade som en tvåtaktscross.

Senast redigerat av Cargo1980 (11 januari )

Svarte_Orm
11 januari · 1 614 Inlägg
#16

Det är nog relativt få politiker som är motorintesserade, och om dom är det så är det nog mest nytt "bling" som gäller. Någon förståelse för folks kärlek till veteranbilar lär inte finnas. Och i värsta fall spelar dom upp några videoklipp på strandade isbjörnar och så fortsätter avvecklingen av ottomotorer.

Cargo1980
11 januari · 218 Inlägg
#17

Svarte_Orm skrev:
Det är nog relativt få politiker som är motorintesserade, och om dom är det så är det nog mest nytt "bling" som gäller. Någon förståelse för folks kärlek till veteranbilar lär inte finnas. Och i värsta fall spelar dom upp några videoklipp på strandade isbjörnar och så fortsätter avvecklingen av ottomotorer.

Japp och sen stora skrotningspremier av gamla klenoder.

it_mutt
11 januari · 9 974 Inlägg
#18

Tur det inte målas fan på väggen här inne iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
12 januari · 7 621 Inlägg
#19

Svarte_Orm skrev:
Det är nog relativt få politiker som är motorintesserade, och om dom är det så är det nog mest nytt "bling" som gäller. Någon förståelse för folks kärlek till veteranbilar lär inte finnas. Och i värsta fall spelar dom upp några videoklipp på strandade isbjörnar och så fortsätter avvecklingen av ottomotorer.

MHRF arbetar hårt för att påverka politiker och deltar bland annat varje år i Almedalen där man intervjuar/diskuterar med politiker om motorkulturen, som dessutom är väldigt stor i Sverige jämfört med många andra länder. Många politiker på riksnivå är faktiskt tvärt om mycket mån om motorkulturen som finns och flera arbetar aktivt i Riksdagen för "våra" frågor.

Det enkom största ni som oroar er kan göra är alltså faktiskt att ansluta er till en motorklubb som har anknytning till MHRF. Jag är själv medlem i en klubb som är ansluten till MHRF så jag drar mitt strå till stacken. Jag rekommenderar att ni går med i den klubb som passar er bäst. Man behöver sällan äga en bil av rätt märke för att vara med i märkesklubbarna men de flesta bilmärken har egna klubbar, så det kan räcka att äga en Skoda Felicia från 2003. På köpet får man ofta en trevlig tidning hem i brevlådan.

Läs mer här: https://www.mhrf.se/

182 anslutna motorklubbar: https://www.mhrf.se/medlemsklubbar

Senast redigerat av caromania (12 januari )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
12 januari · 2 244 Inlägg
#20

Hoppas inte, för jag vill också kunna köra sten som alla andra:-)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang