Köpråd; Subaru Impreza 2,0 R

doglas2009
15 januari 2019 · 209 Inlägg

Hej!

Årets bytabilfilurande har ännu en gång börjat och jag är lite sugen på en Subaru Impreza 2,0 R.

Det är 160hk varianten jag sneglar på, alltså denna modellen; https://www.blocket.se/orebro/Subaru_Im … 17&w=3

Nån som har kört eller åkt i en som kan skina lite ljus på följande funderingar?

-Håller dom ihop bra? Dom flesta på blocket har ganska få mil, under 15k mil, är det ett tecken på att folk gillar dom och behåller dom eller att dom rasar och skrotas?

-Hur är dom att köra? Är det som att köra båt när det svänger eller är dom nått "roliga" att köra? Som referens har jag nu en BMW 323Ti som jag körmässigt verkligen gillar.

-Har fått för mig att Subarus är ganska plastiga och har ganska dålig komfort, tycker ni det stämmer?

-Vad kan man räkna med för förbrukning?

-Även en väldigt dum mer generell fråga, vad innebär hög/låg-växel?

Anledningen till att jag sneglar mot Subaru är för att jag vill ha fyrhjulsdrift och att dom verkar mer praktiska än min nuvarande bil när man ska få med sig massa fiskesaker.

Mycket tacksam för hjälp!

Bennybira
16 januari 2019 · 480 Inlägg

Subarus motorkonstruktion är förutom porche unik på marknaden idag.
Så viktigt att du antingen lär dig meka själv eller hittar en skicklig mekaniker som du litar på!
Även viktigt med oljebyten då oljan pumpas åt sidorna inte upp och sen rinner ner.

Kvalitetssidan på subaru ska vara generellt god trots diverse problem med nyare drivlinor (motor och CVT lådor)

Plastigheten är en del av denna kvalitet. Det är svårslitna materialval. En subaru med 20 000 mil är sällan sliten på insidan av just den anledningen. Går att lyxa till lite med om man vill smile

Komforten beror på bil / stolval. Många av bilarna har utbytbara stolar mellan 2001-2008 rakt av smile
Så du är inte fast med imprezans stolar om de suger smile

Eftermarknaden är stor dessutom smile Så hur rolig den är att köra bestäms av din plånka smile

Fiat 127 (1977)
torsen
16 januari 2019 · 7 189 Inlägg

Bennybira skrev:
Subarus motorkonstruktion är förutom porche unik på marknaden idag.
Så viktigt att du antingen lär dig meka själv eller hittar en skicklig mekaniker som du litar på!
Även viktigt med oljebyten då oljan pumpas åt sidorna inte upp och sen rinner ner.

Kvalitetssidan på subaru ska vara generellt god trots diverse problem med nyare drivlinor (motor och CVT lådor)

Plastigheten är en del av denna kvalitet. Det är svårslitna materialval. En subaru med 20 000 mil är sällan sliten på insidan av just den anledningen. Går att lyxa till lite med om man vill smile

Komforten beror på bil / stolval. Många av bilarna har utbytbara stolar mellan 2001-2008 rakt av smile
Så du är inte fast med imprezans stolar om de suger smile

Eftermarknaden är stor dessutom smile Så hur rolig den är att köra bestäms av din plånka smile

Mjaa, att kalla boxermotor för unik är väl inte relevant.
Boxermotorer har förkommit bland annat hos VW, Jovett Javelin och Jupiter, Chevrolet Corvair, Dyna Panhard, Citroen GS/GSA och 2CV med derivator samt hos, som du skriver, Porsche.
Ett flertal MC har även haft boxelmotorer, t ex BMW, Douglas, BFG, Ural med flera.
Konstruktionen medför låg tyngdpunkt och möjlighet till låg motorhuv.
Boxermotorn är teknologiskt överlägsen radmotorer i allmänhet och vinkelmotorer i synnerhet.
Förekommer oftast i teknologist högtstående bilkonstruktioner.

Subaru är, enligt ett flertal kundundersökningar, den kanske bästa bilen ur kvalitets- och driftsäkerhetssynpunkt. Att den har konstant 4x4 med torsendiffrentialer påverkar framkomligheten positivt samtidigt som driftproblemen är mindre än med andra 4x4-system. Subaru är helt enkelt från början byggd för 4x4. Inte som hos många andra nu för tiden, utombordsmotor påhängd en roddbåt - om liknelsen tillåts.
Om den är plastig eller ej är en personlig upplevelsefråga.
Likaså komforten i stolarna kan vara avhängit kroppskonstituonen.

Vissa, inte alla, Subaru har tillsats/fördelningslåda som medger att utväxlingsförhållandet på lågväxeln ungefär halveras. Förekommer mest på "riktiga" 4x4-bilar, med undantag för äldre Misubishi Colt, som även den har hög/lågväxel. Ytterligare "grädde på moset" som dragbil för häst- eller bilsläp där det är knixigt att parkera eller ta sig fram på halt underlag, t ex vått gräs.

Att köra en Subaru Impreza grupp 2 tillhör livets högsta toppar och ger en helt annan dimension på bilkörande. En god vän till mig ägde en tid en Subaru med högsta trimningsgrad, en s k "gammal fabriksbil".
När jag fick provköra och utsätta den för provokationer trodde jag inte det var möjligt att en bil kunde ha sådana egenskaper. Har även provkört Mitsubishi EVO som besitter ungefär samma egenskaper. Man tror inte det är sant att en bil kan ha sådana egenskaper och ändå gå att köpa "över disk".

Imprezan finns/fanns ju även att köpa som kombibil, vilket gör den till en underbar kombination av familjebil och sportbil.

Subaru Impeza är kort sagt ett njutningmedel jämfört med BMW, AUDI m fl.

På förekommen anledning vill jag nämna att vi i familjen ägt 4  BMW.

Bennybira
16 januari 2019 · 480 Inlägg

Jag skrev "på marknaden IDAG" jag är inte efterbliven eller vidare okunnig.
Läsförståelse verkar vara ett bekymmer nuförtiden dock... men grattis 5 internetbråkpoäng till dig för ett svar på en fråga som aldrig ställdes av mig wink

För att förtydliga. Bara ett fåtal av de som en gång använt sig av boxermotorer gör det fortfarande.
Bland motorcyklar ersätter paralel-2or med viss offset på vevaxeln det mesta av praktiska och ekonomiska skäl. Och i bilvärlden (av de stora tillverkarna) är det bara porsche och subaru som håller kvar i sin boxer.

Men att de är kul att köra håller jag med dig, och som du skriver drivlinan bortsett från diverse problem med dieslar och ej25x och "klena" växellådor är hur bra som helst!!!

Inte en massa småfel på dem heller. Kvalitetsbil rakt genom. Kör en själv tongue

Senast redigerat av Bennybira (16 januari 2019)

Fiat 127 (1977)
doglas2009
16 januari 2019 · 209 Inlägg

Bennybira skrev:
Subarus motorkonstruktion är förutom porche unik på marknaden idag.
Så viktigt att du antingen lär dig meka själv eller hittar en skicklig mekaniker som du litar på!
Även viktigt med oljebyten då oljan pumpas åt sidorna inte upp och sen rinner ner.

Kvalitetssidan på subaru ska vara generellt god trots diverse problem med nyare drivlinor (motor och CVT lådor)

Plastigheten är en del av denna kvalitet. Det är svårslitna materialval. En subaru med 20 000 mil är sällan sliten på insidan av just den anledningen. Går att lyxa till lite med om man vill smile

Komforten beror på bil / stolval. Många av bilarna har utbytbara stolar mellan 2001-2008 rakt av smile
Så du är inte fast med imprezans stolar om de suger smile

Eftermarknaden är stor dessutom smile Så hur rolig den är att köra bestäms av din plånka smile

Tack för svar!

Meka själv kan jag tyvärr inte, men om man köper en bil som är servad som den ska och har bytt kamrem, är det då troligt att man får problem med motorn? Är det några kända problem med den 160hk motorn som någon känner till?
Att den är plastig är inte hela världen, det jag funderar över är komforten. Hur är ljudnivån i motorvägshastighet? Är det en "surrig" motor? Går dom stabilt på vägen eller måste man sitta med båda händerna på ratten hela tiden för att inte köra i diket?
Det jag främst är intresserad av är en helt original bil, har dom svampig fjädring eller går det stå på lite på kurviga landsvägar?

torsen skrev:

Bennybira skrev:
Subarus motorkonstruktion är förutom porche unik på marknaden idag.
Så viktigt att du antingen lär dig meka själv eller hittar en skicklig mekaniker som du litar på!
Även viktigt med oljebyten då oljan pumpas åt sidorna inte upp och sen rinner ner.

Kvalitetssidan på subaru ska vara generellt god trots diverse problem med nyare drivlinor (motor och CVT lådor)

Plastigheten är en del av denna kvalitet. Det är svårslitna materialval. En subaru med 20 000 mil är sällan sliten på insidan av just den anledningen. Går att lyxa till lite med om man vill smile

Komforten beror på bil / stolval. Många av bilarna har utbytbara stolar mellan 2001-2008 rakt av smile
Så du är inte fast med imprezans stolar om de suger smile

Eftermarknaden är stor dessutom smile Så hur rolig den är att köra bestäms av din plånka smile

Mjaa, att kalla boxermotor för unik är väl inte relevant.
Boxermotorer har förkommit bland annat hos VW, Jovett Javelin och Jupiter, Chevrolet Corvair, Dyna Panhard, Citroen GS/GSA och 2CV med derivator samt hos, som du skriver, Porsche.
Ett flertal MC har även haft boxelmotorer, t ex BMW, Douglas, BFG, Ural med flera.
Konstruktionen medför låg tyngdpunkt och möjlighet till låg motorhuv.
Boxermotorn är teknologiskt överlägsen radmotorer i allmänhet och vinkelmotorer i synnerhet.
Förekommer oftast i teknologist högtstående bilkonstruktioner.

Subaru är, enligt ett flertal kundundersökningar, den kanske bästa bilen ur kvalitets- och driftsäkerhetssynpunkt. Att den har konstant 4x4 med torsendiffrentialer påverkar framkomligheten positivt samtidigt som driftproblemen är mindre än med andra 4x4-system. Subaru är helt enkelt från början byggd för 4x4. Inte som hos många andra nu för tiden, utombordsmotor påhängd en roddbåt - om liknelsen tillåts.
Om den är plastig eller ej är en personlig upplevelsefråga.
Likaså komforten i stolarna kan vara avhängit kroppskonstituonen.

Vissa, inte alla, Subaru har tillsats/fördelningslåda som medger att utväxlingsförhållandet på lågväxeln ungefär halveras. Förekommer mest på "riktiga" 4x4-bilar, med undantag för äldre Misubishi Colt, som även den har hög/lågväxel. Ytterligare "grädde på moset" som dragbil för häst- eller bilsläp där det är knixigt att parkera eller ta sig fram på halt underlag, t ex vått gräs.

Att köra en Subaru Impreza grupp 2 tillhör livets högsta toppar och ger en helt annan dimension på bilkörande. En god vän till mig ägde en tid en Subaru med högsta trimningsgrad, en s k "gammal fabriksbil".
När jag fick provköra och utsätta den för provokationer trodde jag inte det var möjligt att en bil kunde ha sådana egenskaper. Har även provkört Mitsubishi EVO som besitter ungefär samma egenskaper. Man tror inte det är sant att en bil kan ha sådana egenskaper och ändå gå att köpa "över disk".

Imprezan finns/fanns ju även att köpa som kombibil, vilket gör den till en underbar kombination av familjebil och sportbil.

Subaru Impeza är kort sagt ett njutningmedel jämfört med BMW, AUDI m fl.

På förekommen anledning vill jag nämna att vi i familjen ägt 4  BMW.

Tack för svar!

Jag har också hört att många ska vara nöjda med Subarus, lite därför jag sneglar på dom.
Jag är själv 194cm, får jag plats i förarsätet?
Har du testat köra någon mer original Impreza så du har någon uppfattning om hur dom att att köra? Är även dom "sportiga"?

Bennybira
16 januari 2019 · 480 Inlägg

De kan upplevas som lite bullriga, men det går att åtgärda. 2 liters motorn ska vara relativt stabil om den sköts rätt.

I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil smile Är 1.94 själv och får bra plats i min forester. Lovar inte hur imprezan upplevs dock smile

Fiat 127 (1977)
iFerz
16 januari 2019 · 275 Inlägg

Jag kör en 01 -WRX Bugeye Kombi, så jag kanske kan erbjuda lite insikt.

Min bil har större utblås, även större motor, vilket gör att ljudet är lite högre men vid vanlig motorvägshastighet så har jag inga klagomål. Över 120-130 så börjar det låta mer, men det får man nog leva med i det flesta bilar.

Plastighet finns dock, mestadels på mittkonsolen, runt stereon är det plastigt men det är en piss i Mississippi.

Vad jag har hört så håller de ihop bra så länge man servar bilarna, och inte kör de som satan.

Då min är en WRX så tror jag fjädringen skiljer sig åt (någon får gärna rätta mig om jag har fel) men jag tycker den ligger fint i kurvorna. Iofs har jag sänkningsfjädrar på också, men det borde inte påverka det allt för mycket. Fruktansvärt körglad bil!

Förbrukning har jag svårt att uppskatta, jag ligger ungefär på 1L/milen, men då kör jag turbo också.

Som @Bennybira sa, "I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil" och jag är villig att hålla med. Fyrhjulsdriften är superb (aldrig kört fast), bilen är bekväm och det finns gott om hjälp att hämta. Att priserna dessutom är lägre för vad man får om man väljer kombin är inte fy skam (jag gav drygt 30k för min).

Som sagt, jag kör en 01 WRX så kan endast utgå från min erfarenheter i den, men de borde vara snarlika varandra (trots att denna är nyare).

Hoppas du blir nöjd med bilköpet!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Janneutanb
16 januari 2019 · 7 266 Inlägg

Bennybira skrev:
Subarus motorkonstruktion är förutom porche unik på marknaden idag.
Så viktigt att du antingen lär dig meka själv eller hittar en skicklig mekaniker som du litar på!
Även viktigt med oljebyten då oljan pumpas åt sidorna inte upp och sen rinner ner.

Kvalitetssidan på subaru ska vara generellt god trots diverse problem med nyare drivlinor (motor och CVT lådor)

Plastigheten är en del av denna kvalitet. Det är svårslitna materialval. En subaru med 20 000 mil är sällan sliten på insidan av just den anledningen. Går att lyxa till lite med om man vill smile

Komforten beror på bil / stolval. Många av bilarna har utbytbara stolar mellan 2001-2008 rakt av smile
Så du är inte fast med imprezans stolar om de suger smile

Eftermarknaden är stor dessutom smile Så hur rolig den är att köra bestäms av din plånka smile

Hänger inte riktigt med på varför han behöver hitta en skicklig mekaniker.
Det är ju en vanlig kolvmotor fast dom går åt sidorna istället för uppåt.
Enda gången det är relevant är om han ska renovera motorn annars är det precis som alla andra bilar.

doglas2009
16 januari 2019 · 209 Inlägg

Bennybira skrev:
De kan upplevas som lite bullriga, men det går att åtgärda. 2 liters motorn ska vara relativt stabil om den sköts rätt.

I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil smile Är 1.94 själv och får bra plats i min forester. Lovar inte hur imprezan upplevs dock smile

Okej, jo jag tycker också det verkar vara ganska mycket bil för pengarna! Gällande "om den skötts rätt", finns det några ljud eller liknande man ska lyssna efter om man lyssnar på motorn? Misstänker att Forestern är ganska mycket högre så om nån annan som är 190cm+ testsuttit en Impreza får denne gärna svar här!

iFerz skrev:
Jag kör en 01 -WRX Bugeye Kombi, så jag kanske kan erbjuda lite insikt.

Min bil har större utblås, även större motor, vilket gör att ljudet är lite högre men vid vanlig motorvägshastighet så har jag inga klagomål. Över 120-130 så börjar det låta mer, men det får man nog leva med i det flesta bilar.

Plastighet finns dock, mestadels på mittkonsolen, runt stereon är det plastigt men det är en piss i Mississippi.

Vad jag har hört så håller de ihop bra så länge man servar bilarna, och inte kör de som satan.

Då min är en WRX så tror jag fjädringen skiljer sig åt (någon får gärna rätta mig om jag har fel) men jag tycker den ligger fint i kurvorna. Iofs har jag sänkningsfjädrar på också, men det borde inte påverka det allt för mycket. Fruktansvärt körglad bil!

Förbrukning har jag svårt att uppskatta, jag ligger ungefär på 1L/milen, men då kör jag turbo också.

Som @Bennybira sa, "I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil" och jag är villig att hålla med. Fyrhjulsdriften är superb (aldrig kört fast), bilen är bekväm och det finns gott om hjälp att hämta. Att priserna dessutom är lägre för vad man får om man väljer kombin är inte fy skam (jag gav drygt 30k för min).

Som sagt, jag kör en 01 WRX så kan endast utgå från min erfarenheter i den, men de borde vara snarlika varandra (trots att denna är nyare).

Hoppas du blir nöjd med bilköpet!

Mycket tacksam för svar!

Tycker du den ligger stabilt på motorvägen eller drar den mycket så man måste sitta och vara med hela tiden? Hade en Saab 9-3 og och när jag körde motorväg med den gällde det att hålla i hatten och ratten för den ville svänga hela tiden fast vägen var rak... det undviker jag gärna i nästa bil.

Att den är plastig är inte heela världen, jag är bara väldigt sugen på fyrhjulsdriften och en allmänt mer praktisk bil.

Hur är reservdelspriserna?

Något speciellt man ska tänka på när man provkör en fyrhjulsdriven bil?

iFerz
17 januari 2019 · 275 Inlägg

doglas2009 skrev:

Bennybira skrev:
De kan upplevas som lite bullriga, men det går att åtgärda. 2 liters motorn ska vara relativt stabil om den sköts rätt.

I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil smile Är 1.94 själv och får bra plats i min forester. Lovar inte hur imprezan upplevs dock smile

Okej, jo jag tycker också det verkar vara ganska mycket bil för pengarna! Gällande "om den skötts rätt", finns det några ljud eller liknande man ska lyssna efter om man lyssnar på motorn? Misstänker att Forestern är ganska mycket högre så om nån annan som är 190cm+ testsuttit en Impreza får denne gärna svar här!

iFerz skrev:
Jag kör en 01 -WRX Bugeye Kombi, så jag kanske kan erbjuda lite insikt.

Min bil har större utblås, även större motor, vilket gör att ljudet är lite högre men vid vanlig motorvägshastighet så har jag inga klagomål. Över 120-130 så börjar det låta mer, men det får man nog leva med i det flesta bilar.

Plastighet finns dock, mestadels på mittkonsolen, runt stereon är det plastigt men det är en piss i Mississippi.

Vad jag har hört så håller de ihop bra så länge man servar bilarna, och inte kör de som satan.

Då min är en WRX så tror jag fjädringen skiljer sig åt (någon får gärna rätta mig om jag har fel) men jag tycker den ligger fint i kurvorna. Iofs har jag sänkningsfjädrar på också, men det borde inte påverka det allt för mycket. Fruktansvärt körglad bil!

Förbrukning har jag svårt att uppskatta, jag ligger ungefär på 1L/milen, men då kör jag turbo också.

Som @Bennybira sa, "I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil" och jag är villig att hålla med. Fyrhjulsdriften är superb (aldrig kört fast), bilen är bekväm och det finns gott om hjälp att hämta. Att priserna dessutom är lägre för vad man får om man väljer kombin är inte fy skam (jag gav drygt 30k för min).

Som sagt, jag kör en 01 WRX så kan endast utgå från min erfarenheter i den, men de borde vara snarlika varandra (trots att denna är nyare).

Hoppas du blir nöjd med bilköpet!

Mycket tacksam för svar!

Tycker du den ligger stabilt på motorvägen eller drar den mycket så man måste sitta och vara med hela tiden? Hade en Saab 9-3 og och när jag körde motorväg med den gällde det att hålla i hatten och ratten för den ville svänga hela tiden fast vägen var rak... det undviker jag gärna i nästa bil.

Att den är plastig är inte heela världen, jag är bara väldigt sugen på fyrhjulsdriften och en allmänt mer praktisk bil.

Hur är reservdelspriserna?

Något speciellt man ska tänka på när man provkör en fyrhjulsdriven bil?

Tycker bilen ligger mycket stabilt på vägen. Kan ligga på E14 eller liknande och avslappnat hålla i ratten utan problem. Funkar bra att pendla med om man skulle önska (bekvämlighetsfaktorn d.v.s.)

Reservdelspriserna är sisådär, Subaru original kostar tyvärr sina kronor men det finns en stor marknad för eftermarknadsdelar. Än så länge har jag inte köpt allt för många reservdelar så kan inte svara hur det ser ut för alla slitagebitar (inte kommit dit i ägandet än) men det är inte hutlöst dyrt för delar som kan tänkas behövas smile

Något speciellt tror jag inte (någon annan får gärna utveckla om jag tänker fel), fyrhjulsdrift för mig var helt nytt med min första Impreza (körde en FWD Audi innan) så när snön landade så tog jag mig ut till en tom parkering för att lära mig hur den känns vid sladd. Både för skojs skull men också för att lära mig hantera bilen vid sladd. Om du har möjlighet för bilfirman kan det vara bra att få testa gasa på lite med fyrhjulsdriften på ett säkert område så man känner hur hela bilen jobbar.

Jag köpte min första på sommaren och redan vid gaspådrag i rondeller eller liknande så kände man skillnaden i hela bilen hur greppet fungerade. Det är lite ovant att vänja sig med, men när man väl vant sig är det svårt att av-vänja sig smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Christian S
18 januari 2019 · 4 815 Inlägg

reservdelarna köper man med fördel ifrån England då det oftast är ca halva priset där mot här i Sverige, köpte det mesta därifrån till den Impreza STI Type R ´98 jag hade.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
doglas2009
18 januari 2019 · 209 Inlägg

iFerz skrev:

doglas2009 skrev:

Bennybira skrev:
De kan upplevas som lite bullriga, men det går att åtgärda. 2 liters motorn ska vara relativt stabil om den sköts rätt.

I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil smile Är 1.94 själv och får bra plats i min forester. Lovar inte hur imprezan upplevs dock smile

Okej, jo jag tycker också det verkar vara ganska mycket bil för pengarna! Gällande "om den skötts rätt", finns det några ljud eller liknande man ska lyssna efter om man lyssnar på motorn? Misstänker att Forestern är ganska mycket högre så om nån annan som är 190cm+ testsuttit en Impreza får denne gärna svar här!

iFerz skrev:
Jag kör en 01 -WRX Bugeye Kombi, så jag kanske kan erbjuda lite insikt.

Min bil har större utblås, även större motor, vilket gör att ljudet är lite högre men vid vanlig motorvägshastighet så har jag inga klagomål. Över 120-130 så börjar det låta mer, men det får man nog leva med i det flesta bilar.

Plastighet finns dock, mestadels på mittkonsolen, runt stereon är det plastigt men det är en piss i Mississippi.

Vad jag har hört så håller de ihop bra så länge man servar bilarna, och inte kör de som satan.

Då min är en WRX så tror jag fjädringen skiljer sig åt (någon får gärna rätta mig om jag har fel) men jag tycker den ligger fint i kurvorna. Iofs har jag sänkningsfjädrar på också, men det borde inte påverka det allt för mycket. Fruktansvärt körglad bil!

Förbrukning har jag svårt att uppskatta, jag ligger ungefär på 1L/milen, men då kör jag turbo också.

Som @Bennybira sa, "I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil" och jag är villig att hålla med. Fyrhjulsdriften är superb (aldrig kört fast), bilen är bekväm och det finns gott om hjälp att hämta. Att priserna dessutom är lägre för vad man får om man väljer kombin är inte fy skam (jag gav drygt 30k för min).

Som sagt, jag kör en 01 WRX så kan endast utgå från min erfarenheter i den, men de borde vara snarlika varandra (trots att denna är nyare).

Hoppas du blir nöjd med bilköpet!

Mycket tacksam för svar!

Tycker du den ligger stabilt på motorvägen eller drar den mycket så man måste sitta och vara med hela tiden? Hade en Saab 9-3 og och när jag körde motorväg med den gällde det att hålla i hatten och ratten för den ville svänga hela tiden fast vägen var rak... det undviker jag gärna i nästa bil.

Att den är plastig är inte heela världen, jag är bara väldigt sugen på fyrhjulsdriften och en allmänt mer praktisk bil.

Hur är reservdelspriserna?

Något speciellt man ska tänka på när man provkör en fyrhjulsdriven bil?

Tycker bilen ligger mycket stabilt på vägen. Kan ligga på E14 eller liknande och avslappnat hålla i ratten utan problem. Funkar bra att pendla med om man skulle önska (bekvämlighetsfaktorn d.v.s.)

Reservdelspriserna är sisådär, Subaru original kostar tyvärr sina kronor men det finns en stor marknad för eftermarknadsdelar. Än så länge har jag inte köpt allt för många reservdelar så kan inte svara hur det ser ut för alla slitagebitar (inte kommit dit i ägandet än) men det är inte hutlöst dyrt för delar som kan tänkas behövas smile

Något speciellt tror jag inte (någon annan får gärna utveckla om jag tänker fel), fyrhjulsdrift för mig var helt nytt med min första Impreza (körde en FWD Audi innan) så när snön landade så tog jag mig ut till en tom parkering för att lära mig hur den känns vid sladd. Både för skojs skull men också för att lära mig hantera bilen vid sladd. Om du har möjlighet för bilfirman kan det vara bra att få testa gasa på lite med fyrhjulsdriften på ett säkert område så man känner hur hela bilen jobbar.

Jag köpte min första på sommaren och redan vid gaspådrag i rondeller eller liknande så kände man skillnaden i hela bilen hur greppet fungerade. Det är lite ovant att vänja sig med, men när man väl vant sig är det svårt att av-vänja sig smile

Tack så mycket för hjälpen!

Att det funkar bra att köra motorväg var trevligt att höra!

Att testa bilen på en parkering för att se hur bilen beter sig när man får sladd har även jag planerat, har hittills bara kört bakhjulsdrivet på vintern så ska bli kul att testa fyrhjulsdrivet!

Ytterligare en fråga gällande komforten, hur tycker du det funkar att köra grusväg? Är dom väldigt skramliga eller sitter allt fast som det ska?

Christian S skrev:
reservdelarna köper man med fördel ifrån England då det oftast är ca halva priset där mot här i Sverige, köpte det mesta därifrån till den Impreza STI Type R ´98 jag hade.

Tack för svaret!

Väldigt bra att veta att man kan få tag i delar billigare från England!

Vad är din erfarenhet av Subaru? Håller dom ihop bra?

iFerz
18 januari 2019 · 275 Inlägg

doglas2009 skrev:

iFerz skrev:

doglas2009 skrev:

Bennybira skrev:
De kan upplevas som lite bullriga, men det går att åtgärda. 2 liters motorn ska vara relativt stabil om den sköts rätt.

I den prisklassen tror jag inte du hittar mycket trevligare bil smile Är 1.94 själv och får bra plats i min forester. Lovar inte hur imprezan upplevs dock smile

Okej, jo jag tycker också det verkar vara ganska mycket bil för pengarna! Gällande "om den skötts rätt", finns det några ljud eller liknande man ska lyssna efter om man lyssnar på motorn? Misstänker att Forestern är ganska mycket högre så om nån annan som är 190cm+ testsuttit en Impreza får denne gärna svar här!


Mycket tacksam för svar!

Tycker du den ligger stabilt på motorvägen eller drar den mycket så man måste sitta och vara med hela tiden? Hade en Saab 9-3 og och när jag körde motorväg med den gällde det att hålla i hatten och ratten för den ville svänga hela tiden fast vägen var rak... det undviker jag gärna i nästa bil.

Att den är plastig är inte heela världen, jag är bara väldigt sugen på fyrhjulsdriften och en allmänt mer praktisk bil.

Hur är reservdelspriserna?

Något speciellt man ska tänka på när man provkör en fyrhjulsdriven bil?

Tycker bilen ligger mycket stabilt på vägen. Kan ligga på E14 eller liknande och avslappnat hålla i ratten utan problem. Funkar bra att pendla med om man skulle önska (bekvämlighetsfaktorn d.v.s.)

Reservdelspriserna är sisådär, Subaru original kostar tyvärr sina kronor men det finns en stor marknad för eftermarknadsdelar. Än så länge har jag inte köpt allt för många reservdelar så kan inte svara hur det ser ut för alla slitagebitar (inte kommit dit i ägandet än) men det är inte hutlöst dyrt för delar som kan tänkas behövas smile

Något speciellt tror jag inte (någon annan får gärna utveckla om jag tänker fel), fyrhjulsdrift för mig var helt nytt med min första Impreza (körde en FWD Audi innan) så när snön landade så tog jag mig ut till en tom parkering för att lära mig hur den känns vid sladd. Både för skojs skull men också för att lära mig hantera bilen vid sladd. Om du har möjlighet för bilfirman kan det vara bra att få testa gasa på lite med fyrhjulsdriften på ett säkert område så man känner hur hela bilen jobbar.

Jag köpte min första på sommaren och redan vid gaspådrag i rondeller eller liknande så kände man skillnaden i hela bilen hur greppet fungerade. Det är lite ovant att vänja sig med, men när man väl vant sig är det svårt att av-vänja sig smile

Tack så mycket för hjälpen!

Att det funkar bra att köra motorväg var trevligt att höra!

Att testa bilen på en parkering för att se hur bilen beter sig när man får sladd har även jag planerat, har hittills bara kört bakhjulsdrivet på vintern så ska bli kul att testa fyrhjulsdrivet!

Ytterligare en fråga gällande komforten, hur tycker du det funkar att köra grusväg? Är dom väldigt skramliga eller sitter allt fast som det ska?

Christian S skrev:
reservdelarna köper man med fördel ifrån England då det oftast är ca halva priset där mot här i Sverige, köpte det mesta därifrån till den Impreza STI Type R ´98 jag hade.

Tack för svaret!

Väldigt bra att veta att man kan få tag i delar billigare från England!

Vad är din erfarenhet av Subaru? Håller dom ihop bra?

Med skramligt, är det inredningen du tänker på? Min förra GT från -97 var fruktansvärt skramlig (med och utan coils) men denna är betydligt bekvämare. Jag har eftermonterad dubbeldin så jag vet inte om originalinredningen skramlar vid grusvägskörning, men jag upplever inga särskilda skrammel. smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
doglas2009
18 januari 2019 · 209 Inlägg

iFerz skrev:

doglas2009 skrev:

iFerz skrev:

Tycker bilen ligger mycket stabilt på vägen. Kan ligga på E14 eller liknande och avslappnat hålla i ratten utan problem. Funkar bra att pendla med om man skulle önska (bekvämlighetsfaktorn d.v.s.)

Reservdelspriserna är sisådär, Subaru original kostar tyvärr sina kronor men det finns en stor marknad för eftermarknadsdelar. Än så länge har jag inte köpt allt för många reservdelar så kan inte svara hur det ser ut för alla slitagebitar (inte kommit dit i ägandet än) men det är inte hutlöst dyrt för delar som kan tänkas behövas smile

Något speciellt tror jag inte (någon annan får gärna utveckla om jag tänker fel), fyrhjulsdrift för mig var helt nytt med min första Impreza (körde en FWD Audi innan) så när snön landade så tog jag mig ut till en tom parkering för att lära mig hur den känns vid sladd. Både för skojs skull men också för att lära mig hantera bilen vid sladd. Om du har möjlighet för bilfirman kan det vara bra att få testa gasa på lite med fyrhjulsdriften på ett säkert område så man känner hur hela bilen jobbar.

Jag köpte min första på sommaren och redan vid gaspådrag i rondeller eller liknande så kände man skillnaden i hela bilen hur greppet fungerade. Det är lite ovant att vänja sig med, men när man väl vant sig är det svårt att av-vänja sig smile

Tack så mycket för hjälpen!

Att det funkar bra att köra motorväg var trevligt att höra!

Att testa bilen på en parkering för att se hur bilen beter sig när man får sladd har även jag planerat, har hittills bara kört bakhjulsdrivet på vintern så ska bli kul att testa fyrhjulsdrivet!

Ytterligare en fråga gällande komforten, hur tycker du det funkar att köra grusväg? Är dom väldigt skramliga eller sitter allt fast som det ska?

Christian S skrev:
reservdelarna köper man med fördel ifrån England då det oftast är ca halva priset där mot här i Sverige, köpte det mesta därifrån till den Impreza STI Type R ´98 jag hade.

Tack för svaret!

Väldigt bra att veta att man kan få tag i delar billigare från England!

Vad är din erfarenhet av Subaru? Håller dom ihop bra?

Med skramligt, är det inredningen du tänker på? Min förra GT från -97 var fruktansvärt skramlig (med och utan coils) men denna är betydligt bekvämare. Jag har eftermonterad dubbeldin så jag vet inte om originalinredningen skramlar vid grusvägskörning, men jag upplever inga särskilda skrammel. smile

Ja precis, hur mycket inredningen skramlar. Då hoppas jag att även Imprezorna
från 2007 inte är överdrivet skramliga!

iFerz
18 januari 2019 · 275 Inlägg

doglas2009 skrev:

iFerz skrev:

doglas2009 skrev:

iFerz skrev:
Tycker bilen ligger mycket stabilt på vägen. Kan ligga på E14 eller liknande och avslappnat hålla i ratten utan problem. Funkar bra att pendla med om man skulle önska (bekvämlighetsfaktorn d.v.s.)

Reservdelspriserna är sisådär, Subaru original kostar tyvärr sina kronor men det finns en stor marknad för eftermarknadsdelar. Än så länge har jag inte köpt allt för många reservdelar så kan inte svara hur det ser ut för alla slitagebitar (inte kommit dit i ägandet än) men det är inte hutlöst dyrt för delar som kan tänkas behövas smile

Något speciellt tror jag inte (någon annan får gärna utveckla om jag tänker fel), fyrhjulsdrift för mig var helt nytt med min första Impreza (körde en FWD Audi innan) så när snön landade så tog jag mig ut till en tom parkering för att lära mig hur den känns vid sladd. Både för skojs skull men också för att lära mig hantera bilen vid sladd. Om du har möjlighet för bilfirman kan det vara bra att få testa gasa på lite med fyrhjulsdriften på ett säkert område så man känner hur hela bilen jobbar.

Jag köpte min första på sommaren och redan vid gaspådrag i rondeller eller liknande så kände man skillnaden i hela bilen hur greppet fungerade. Det är lite ovant att vänja sig med, men när man väl vant sig är det svårt att av-vänja sig smile

Tack så mycket för hjälpen!

Att det funkar bra att köra motorväg var trevligt att höra!

Att testa bilen på en parkering för att se hur bilen beter sig när man får sladd har även jag planerat, har hittills bara kört bakhjulsdrivet på vintern så ska bli kul att testa fyrhjulsdrivet!

Ytterligare en fråga gällande komforten, hur tycker du det funkar att köra grusväg? Är dom väldigt skramliga eller sitter allt fast som det ska?


Tack för svaret!

Väldigt bra att veta att man kan få tag i delar billigare från England!

Vad är din erfarenhet av Subaru? Håller dom ihop bra?

Med skramligt, är det inredningen du tänker på? Min förra GT från -97 var fruktansvärt skramlig (med och utan coils) men denna är betydligt bekvämare. Jag har eftermonterad dubbeldin så jag vet inte om originalinredningen skramlar vid grusvägskörning, men jag upplever inga särskilda skrammel. smile

Ja precis, hur mycket inredningen skramlar. Då hoppas jag att även Imprezorna
från 2007 inte är överdrivet skramliga!

Det får vi hoppas på! Om du inte har möjlighet till att testa grusväg innan kan du kika i Swedish Subaru Club alternativt Subaruägare Sverige på Facebook! Någon därinne har garanterat ägt en 2,0R som du är sugen på och har säkert 100% koll än vad jag har! big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Christian S
19 januari 2019 · 4 815 Inlägg

doglas2009 skrev:

Christian S skrev:
reservdelarna köper man med fördel ifrån England då det oftast är ca halva priset där mot här i Sverige, köpte det mesta därifrån till den Impreza STI Type R ´98 jag hade.

Tack för svaret!

Väldigt bra att veta att man kan få tag i delar billigare från England!

Vad är din erfarenhet av Subaru? Håller dom ihop bra?

ja för priserna hos Subaru här i Sverige är sjuka.

jag hade den som hobby bil i nästan 9 år och gick bara på sommaren och byggdes om för att gå bana så bla
drivlina och bromsar ifrån en STI ´05 monterades.

iFerz skrev:
Om du inte har möjlighet till att testa grusväg innan kan du kika i Swedish Subaru Club alternativt Subaruägare Sverige på Facebook! Någon därinne har garanterat ägt en 2,0R som du är sugen på och har säkert 100% koll än vad jag har! big_smile

ja eller gå in på http://www.subaruclub.se/forum/ , för oss som inte har facebook wink
var medlem där innan vi bytte namn till SSC, innan hette vi SSI (Svenska Subaru Impreza Klubben)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang