Bennybira skrev:
Subarus motorkonstruktion är förutom porche unik på marknaden idag.
Så viktigt att du antingen lär dig meka själv eller hittar en skicklig mekaniker som du litar på!
Även viktigt med oljebyten då oljan pumpas åt sidorna inte upp och sen rinner ner.
Kvalitetssidan på subaru ska vara generellt god trots diverse problem med nyare drivlinor (motor och CVT lådor)
Plastigheten är en del av denna kvalitet. Det är svårslitna materialval. En subaru med 20 000 mil är sällan sliten på insidan av just den anledningen. Går att lyxa till lite med om man vill
Komforten beror på bil / stolval. Många av bilarna har utbytbara stolar mellan 2001-2008 rakt av
Så du är inte fast med imprezans stolar om de suger
Eftermarknaden är stor dessutom

Så hur rolig den är att köra bestäms av din plånka

Mjaa, att kalla boxermotor för unik är väl inte relevant.
Boxermotorer har förkommit bland annat hos VW, Jovett Javelin och Jupiter, Chevrolet Corvair, Dyna Panhard, Citroen GS/GSA och 2CV med derivator samt hos, som du skriver, Porsche.
Ett flertal MC har även haft boxelmotorer, t ex BMW, Douglas, BFG, Ural med flera.
Konstruktionen medför låg tyngdpunkt och möjlighet till låg motorhuv.
Boxermotorn är teknologiskt överlägsen radmotorer i allmänhet och vinkelmotorer i synnerhet.
Förekommer oftast i teknologist högtstående bilkonstruktioner.
Subaru är, enligt ett flertal kundundersökningar, den kanske bästa bilen ur kvalitets- och driftsäkerhetssynpunkt. Att den har konstant 4x4 med torsendiffrentialer påverkar framkomligheten positivt samtidigt som driftproblemen är mindre än med andra 4x4-system. Subaru är helt enkelt från början byggd för 4x4. Inte som hos många andra nu för tiden, utombordsmotor påhängd en roddbåt - om liknelsen tillåts.
Om den är plastig eller ej är en personlig upplevelsefråga.
Likaså komforten i stolarna kan vara avhängit kroppskonstituonen.
Vissa, inte alla, Subaru har tillsats/fördelningslåda som medger att utväxlingsförhållandet på lågväxeln ungefär halveras. Förekommer mest på "riktiga" 4x4-bilar, med undantag för äldre Misubishi Colt, som även den har hög/lågväxel. Ytterligare "grädde på moset" som dragbil för häst- eller bilsläp där det är knixigt att parkera eller ta sig fram på halt underlag, t ex vått gräs.
Att köra en Subaru Impreza grupp 2 tillhör livets högsta toppar och ger en helt annan dimension på bilkörande. En god vän till mig ägde en tid en Subaru med högsta trimningsgrad, en s k "gammal fabriksbil".
När jag fick provköra och utsätta den för provokationer trodde jag inte det var möjligt att en bil kunde ha sådana egenskaper. Har även provkört Mitsubishi EVO som besitter ungefär samma egenskaper. Man tror inte det är sant att en bil kan ha sådana egenskaper och ändå gå att köpa "över disk".
Imprezan finns/fanns ju även att köpa som kombibil, vilket gör den till en underbar kombination av familjebil och sportbil.
Subaru Impeza är kort sagt ett njutningmedel jämfört med BMW, AUDI m fl.
På förekommen anledning vill jag nämna att vi i familjen ägt 4 BMW.