Köpråd: Tankar inför ett begagnatköp av Volvo V70 (ca 2010)?

Orfeus
16 januari 2019 · 111 Inlägg

Hej!

Jag är inne på att köpa en begagnad Volvo V70 och tänkte stämma av lite tankar inför en kommande affär. Dels så tänkte jag stämma av priset och kanske hur man ska gå till väga för att hitta ett fint exemplar till inte ett alltför högt pris. Sen skulle jag också vilja veta om man vågar köpa en Diesel idag.

Just nu sitter jag på en BMW 116D från 2010. Den är riktigt fräsch och går som en klocka har har väl gått ungefär 11800mil. Alltid servad på BMW och med fräscha sommar och vinterdäck på lättmetall. Nu är den tyvärr för liten för nya tillskott i familjen, så nu har jag kikat på en klassisk Volvo V70.

Så jag har kikat runt lite på bilfirmor och så och fastnat för några ungefär lika gamla och med samma mätarställning som min BMW. Ett plus vore det var Summum, eftersom både jag och min sambo har fastnat för hur enkelt det blir med olika förare med en elektriska förarstolen.

Men var i pris är skäligt för en sådan? Alltså en fräsch Volvo V70 Summum från omkring 2010 som har gått kanske 12000mil?

Vi kikade här om dagen i Stockholm, där vi funderade på att byta in min BMW och landade då på 45000kr emellan. Är det skäligt? Volvon kostade 110000kr och vi fick 60000kr för BMWn och så fick vi 5000kr i rabatt.
Jag har kikat lite på Bilpriser.se, men jag får inte riktigt priserna att stämma med de annonser jag ser av varken Volvon eller BMWn.

Sen tänkte jag också höra hur Diesel respektive vanlig Bensin påverkar priset?

Sen en annan viktig fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på - vågar man köpa en Diesel idag?
Det går ju en sån debatt om att man inte ska få åka överallt med dem och jag funderar också på om skatterna ser olika ut framöver. Likadant såklart värdet på en Dielsel om några år - så de inte störtdyker.
Annars har jag trivts bra med bilen jag har nu, som ju är Diesel.

jaka54
16 januari 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Kolla först priset på liknande bilar på "Blocket". Det är ett bra sätt att få en uppfattning på vad som är rimligt pris.
Jag tror inte att det kommer att komma restriktioner på dieselbilar i sverige på många många år , om ens någon gång. Men skatten ligger högre så kör du under ca 2000mil/år är det antagligen lönsammare att köpa bensinbil.
Bästa sättet att sälja en begagnad bil,  om än inte det snabbaste,  är att sälja bilen privat, då får du troligen mer  betalt än  vad du får om du säljer/byter in via en bilfirma.

dasboot
16 januari 2019 · 441 Inlägg

Kolla på en sen 2012a så du får faceliten

Orfeus
17 januari 2019 · 111 Inlägg

Tack för svaren!
Jag har kikat på Blocket, men båda bilarna verkar gå högre än det som Bilpriser och så visar. Så det är lite svårt att pejla in vad som är skäligt att lägga emellan, då många verkar gå på Bilprisers värdering av min bil men inte på den de själva säljer.
Låter tryggt med Dieseln! Tack för inputen!

Faceliften får jag helt klart fundera över! Vad innebar den egentligen och får man mycket mer bil efter faceliften? Kom den med 2013-års modell? Finns det något enkelt sätt att se om den bil är efter faceliften?

dasboot
17 januari 2019 · 441 Inlägg

Orfeus skrev:
Tack för svaren!
Jag har kikat på Blocket, men båda bilarna verkar gå högre än det som Bilpriser och så visar. Så det är lite svårt att pejla in vad som är skäligt att lägga emellan, då många verkar gå på Bilprisers värdering av min bil men inte på den de själva säljer.
Låter tryggt med Dieseln! Tack för inputen!

Faceliften får jag helt klart fundera över! Vad innebar den egentligen och får man mycket mer bil efter faceliften? Kom den med 2013-års modell? Finns det något enkelt sätt att se om den bil är efter faceliften?

Sena 2012or har den uppdaterade inredningen. Sen är det typ 2016års modell som fick en exteriör uppdatering, samt de nya mätarhuset.

Tycker definitivt att man ska kolla på den första faceliten även om det bara är på insidan. Bilen blir genast 15år nyare jämfört med tidigare modellår

Slim
17 januari 2019 · 340 Inlägg

Är det inte -2014 som digitala mätarhuset kom? Med nya VEA D4 och 8vxl automaten? Jävligt fin drivlina förövrigt...

Orfeus
18 januari 2019 · 111 Inlägg

Stort tack!
Jag tog ett kik på hur de nya ser ut och det känns klart värt det (speciellt nära man nästan är där). Så er input betydde mycket! 🙂👍

Slim
18 januari 2019 · 340 Inlägg

Kul! Jag kikar själv på V70 D4 VEA från -14 med aut. Det är en grym kombo!

Nu när V90 kommit är priserna lite bättre ocksåsmile

xXSammy
19 januari 2019 · 6 566 Inlägg

https://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mon … =9&w=2

Delar samma bottenplatta, lastar med och kostar mindre.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang