3855
Sök

Köpråd: Audi a5 2008 2,7 TDI

9 Inlägg
28 januari 2019
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har kollat runt på Audis väldigt länge men jag har inte hittat någon som har fallit mig i smaken förrutom just nu. Det är en Audi 2,7 TDI så jag undrar om det är en bil med särskilda problem? Vad jag har läst så verkar den vara väldigt pålitlig, med tanke på att jag inte är jättekunnig så länkar jag blocketannonsen med hopp om att få lite hjälp och tips inför ett eventuellt köp. smile

https://www.blocket.se/blekinge/Audi_A5 … 22&w=1

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2019
#2
Hur tror du en bil som blivit chippad där säljaren säger att han vill ha något med mer stick i blivit körd?
Personligen skulle jag inte ta i en chippad bil med cvt-lådan. CVT-lådorna är inga leklådor, och har hållbarhetsproblem tidigare än de påstådda 270hk/520Nm (3.0:or och 3.2:or som körs vilt är gränsfall).

Det finns en anledning till att Audi själva inte sätter lådan i bilar med mer än...typ 400nm i vrid

Så...nej. STFA

- - - Edit - - -

CVT:n är en jätteskön låda att bara glida runt i eller dra med. Just för att den "aldrig växlar".

MEN....

...den är ungefär lika inbjudande till inspirerad körning som ett gjutjärnsbadkar.


Vidare pressar inte bsr ut mer än 240hk/504nm vid steg två...som då springer lös på ~12.000kr. Att pressa ut ytterligare 30-40hk via BARA optimering...låter....humbug
Senast redigerat av it_mutt (29 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Hur tror du en bil som blivit chippad där säljaren säger att han vill ha något med mer stick i blivit körd?
Personligen skulle jag inte ta i en chippad bil med cvt-lådan. CVT-lådorna är inga leklådor, och har hållbarhetsproblem tidigare än de påstådda 270hk/520Nm (3.0:or och 3.2:or som körs vilt är gränsfall).

Det finns en anledning till att Audi själva inte sätter lådan i bilar med mer än...typ 400nm i vrid

Så...nej. STFA

- - - Edit - - -

CVT:n är en jätteskön låda att bara glida runt i eller dra med. Just för att den "aldrig växlar".

MEN....

...den är ungefär lika inbjudande till inspirerad körning som ett gjutjärnsbadkar.


Vidare pressar inte bsr ut mer än 240hk/504nm vid steg två...som då springer lös på ~12.000kr. Att pressa ut ytterligare 30-40hk via BARA optimering...låter....humbug

Har egentligen inte tänkt "busköra" med den. Det är mer utav en glidarbil eller en daily driver. Jag har inte tänkt lägga några pengar på att trimma den eller chippa den.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2019
#4
kabbez skrev:
it_mutt skrev:
Hur tror du en bil som blivit chippad där säljaren säger att han vill ha något med mer stick i blivit körd?
Personligen skulle jag inte ta i en chippad bil med cvt-lådan. CVT-lådorna är inga leklådor, och har hållbarhetsproblem tidigare än de påstådda 270hk/520Nm (3.0:or och 3.2:or som körs vilt är gränsfall).

Det finns en anledning till att Audi själva inte sätter lådan i bilar med mer än...typ 400nm i vrid

Så...nej. STFA

- - - Edit - - -

CVT:n är en jätteskön låda att bara glida runt i eller dra med. Just för att den "aldrig växlar".

MEN....

...den är ungefär lika inbjudande till inspirerad körning som ett gjutjärnsbadkar.


Vidare pressar inte bsr ut mer än 240hk/504nm vid steg två...som då springer lös på ~12.000kr. Att pressa ut ytterligare 30-40hk via BARA optimering...låter....humbug

Har egentligen inte tänkt "busköra" med den. Det är mer utav en glidarbil eller en daily driver. Jag har inte tänkt lägga några pengar på att trimma den eller chippa den.

Jag syftade då mer på den faktiska bilen du länkade till

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
kabbez skrev:
it_mutt skrev:
Hur tror du en bil som blivit chippad där säljaren säger att han vill ha något med mer stick i blivit körd?
Personligen skulle jag inte ta i en chippad bil med cvt-lådan. CVT-lådorna är inga leklådor, och har hållbarhetsproblem tidigare än de påstådda 270hk/520Nm (3.0:or och 3.2:or som körs vilt är gränsfall).

Det finns en anledning till att Audi själva inte sätter lådan i bilar med mer än...typ 400nm i vrid

Så...nej. STFA

- - - Edit - - -

CVT:n är en jätteskön låda att bara glida runt i eller dra med. Just för att den "aldrig växlar".

MEN....

...den är ungefär lika inbjudande till inspirerad körning som ett gjutjärnsbadkar.


Vidare pressar inte bsr ut mer än 240hk/504nm vid steg två...som då springer lös på ~12.000kr. Att pressa ut ytterligare 30-40hk via BARA optimering...låter....humbug

Har egentligen inte tänkt "busköra" med den. Det är mer utav en glidarbil eller en daily driver. Jag har inte tänkt lägga några pengar på att trimma den eller chippa den.

Jag syftade då mer på den faktiska bilen du länkade till

Det förstår jag, jag hängde bara inte riktigt med på alla termer du nämnde. Så du hade undvikt den bilen?

1 079 Inlägg
29 januari 2019
#6
Jäklar vad den annonsen försvann snabbt, skumt big_smile

VAG har världens bästa bilar.

9 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#7
candyweiss skrev:
Jäklar vad den annonsen försvann snabbt, skumt big_smile

Va? Skojar du med mig? yikes

Edit: Vet inte vad som hände med annonsen...
Senast redigerat av kabbez (29 januari 2019)

1 079 Inlägg
29 januari 2019
#8
kabbez skrev:
candyweiss skrev:
Jäklar vad den annonsen försvann snabbt, skumt big_smile

Va? Skojar du med mig? yikes

Edit: Vet inte vad som hände med annonsen...

Fick du något svar om varför annonsen blev bortplockad mitt i natten?

VAG har världens bästa bilar.

9 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#9
candyweiss skrev:
kabbez skrev:
candyweiss skrev:
Jäklar vad den annonsen försvann snabbt, skumt big_smile

Va? Skojar du med mig? yikes

Edit: Vet inte vad som hände med annonsen...

Fick du något svar om varför annonsen blev bortplockad mitt i natten?

Jag frågade och fick då svar att det är en annan som har lagt en handpenning på den men att jag är välkommen att lägga ett högre bud.

1 079 Inlägg
29 januari 2019
#10
kabbez skrev:
candyweiss skrev:
kabbez skrev:

Va? Skojar du med mig? yikes

Edit: Vet inte vad som hände med annonsen...

Fick du något svar om varför annonsen blev bortplockad mitt i natten?

Jag frågade och fick då svar att det är en annan som har lagt en handpenning på den men att jag är välkommen att lägga ett högre bud.

Skumt. Har någon redan lagt handpenning så är ju affären i stort sett klar. Personen har ju lagt handpenning på ett överenskommet pris. Då kan man inte helt plötsligt ha högstbjudande.

VAG har världens bästa bilar.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2019
#11
kabbez skrev:
it_mutt skrev:
kabbez skrev:

Har egentligen inte tänkt "busköra" med den. Det är mer utav en glidarbil eller en daily driver. Jag har inte tänkt lägga några pengar på att trimma den eller chippa den.

Jag syftade då mer på den faktiska bilen du länkade till

Det förstår jag, jag hängde bara inte riktigt med på alla termer du nämnde. Så du hade undvikt den bilen?

Ja, det hade jag. För att svara lite sent.

Som sagt, CVT-lådan är grymt skön, men otroligt oinspirerande för lite "buskörning" på någon lämplig plats. Men som "bara ut och köra"? Absolut. Men jag, som har haft ett par, skulle inte köpa den i någon bil som var chippad. Möjligen någon 1.8T på en A6:a eller liknande, men inte i någon motor som har större effekt än så original

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#12
candyweiss skrev:
kabbez skrev:
candyweiss skrev:

Fick du något svar om varför annonsen blev bortplockad mitt i natten?

Jag frågade och fick då svar att det är en annan som har lagt en handpenning på den men att jag är välkommen att lägga ett högre bud.

Skumt. Har någon redan lagt handpenning så är ju affären i stort sett klar. Personen har ju lagt handpenning på ett överenskommet pris. Då kan man inte helt plötsligt ha högstbjudande.

Jag håller med, väldigt skumt...

9 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#13
it_mutt skrev:
kabbez skrev:
it_mutt skrev:

Jag syftade då mer på den faktiska bilen du länkade till

Det förstår jag, jag hängde bara inte riktigt med på alla termer du nämnde. Så du hade undvikt den bilen?

Ja, det hade jag. För att svara lite sent.

Som sagt, CVT-lådan är grymt skön, men otroligt oinspirerande för lite "buskörning" på någon lämplig plats. Men som "bara ut och köra"? Absolut. Men jag, som har haft ett par, skulle inte köpa den i någon bil som var chippad. Möjligen någon 1.8T på en A6:a eller liknande, men inte i någon motor som har större effekt än så original

Okej, Jag har även kollat på några A4an men vad skulle du rekommendera för motor då?

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2019
#14
kabbez skrev:
it_mutt skrev:
kabbez skrev:
Det förstår jag, jag hängde bara inte riktigt med på alla termer du nämnde. Så du hade undvikt den bilen?

Ja, det hade jag. För att svara lite sent.

Som sagt, CVT-lådan är grymt skön, men otroligt oinspirerande för lite "buskörning" på någon lämplig plats. Men som "bara ut och köra"? Absolut. Men jag, som har haft ett par, skulle inte köpa den i någon bil som var chippad. Möjligen någon 1.8T på en A6:a eller liknande, men inte i någon motor som har större effekt än så original

Okej, Jag har även kollat på några A4an men vad skulle du rekommendera för motor då?

Beror väl lite på vad du är ute efter. Men, dieselkärrorna har ju välfungerande motorer. Dom håller helt enkelt

Beror ju också, i sin tur, på vilka årsmodeller du tittar på iofs.
Senast redigerat av it_mutt (29 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

340 Inlägg
29 januari 2019
#15
Om man är ute efter en A4 runt -09 - 14 eller A6 -13 -14, hur ser det ut då? Är exvis 2,0tdi ok? Hur ser det ut med automaterna, är det s-tronic/ variomatic?

Är sugen på dessa, men lite osäker hur hållbarheten ser ut...

9 Inlägg
30 januari 2019
Trådstartare
#16
it_mutt skrev:
kabbez skrev:
it_mutt skrev:

Ja, det hade jag. För att svara lite sent.

Som sagt, CVT-lådan är grymt skön, men otroligt oinspirerande för lite "buskörning" på någon lämplig plats. Men som "bara ut och köra"? Absolut. Men jag, som har haft ett par, skulle inte köpa den i någon bil som var chippad. Möjligen någon 1.8T på en A6:a eller liknande, men inte i någon motor som har större effekt än så original

Okej, Jag har även kollat på några A4an men vad skulle du rekommendera för motor då?

Beror väl lite på vad du är ute efter. Men, dieselkärrorna har ju välfungerande motorer. Dom håller helt enkelt

Beror ju också, i sin tur, på vilka årsmodeller du tittar på iofs.

Jag är mest intresserad av bilarna som är nyare än 2010, tycker de blev mycket snyggare med faceliften. Men främst så är det en A4 eller A5 jag är ute efter. Tycker A3 nästan är lite för liten.

Avstängd
10 388 Inlägg
30 januari 2019
#17
Ja, då är det ju B8:or för A4:an.

Den/de första året/en hade man lite problem med att skrämkanterna rostade,det åtgärdades. S-Tronic (en dsg-aktig låda, dock inte samma som vw använder) och cvt/variomatic är det som gäller. Sitter väl en tiptronic i quattro 3.2:an har jag för mig.

Lite att ögna igenom;

https://www.audiworld.com/how-tos/a/aud … ems-421690

Det jag kommer på om 2.0:an såhär rakt av är att en del har haft lite strul med spridare och dpf. Men...så börjar jag också bli rätt trött just nu wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök