För hög kompression ena banken.

44 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Tja!
Jag har stött på två motorer nu som har haft för hög kompression på en bank. båda motorerna är audi 3.2 fsi 2005-2008.

den ena motorn hade 17-18 bara på alla tre cylindrar på bank 2 och bank 1 hade 12-12.5 på alla cylindrar förutom en som var skuren.
på den andra motorn så hade ena banken 12.5 bar och andra 14.5 på alla cylindrar.

det korrekta värdet är 12.5  bar, så vad kan detta bero på?

Mvh

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (30 januari )

653 Inlägg
Skrivet 30 januari #2

Saab9-3_turbo skrev:
Tja!
Jag har stött på två motorer nu som har haft för hög kompression på en bank. båda motorerna är audi 3.2 fsi 2005-2008.

den ena motorn hade 17-18 bara på alla tre cylindrar på bank 2 och bank 1 hade 12-12.5 på alla cylindrar förutom en som var skuren.
på den andra motorn så hade ena banken 12.5 bar och andra 14.5 på alla cylindrar.

det korrekta värdet är 12.5  bar, så vad kan detta bero på?

Mvh

Lite snabb googling och jag fick fram att Audi 3.2 fsi  motorn har ett komrpressionsförhållande på 12.5:1, detta är inte samma sak som cylindertryck bara så att du har det i åtanke smile

44 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #3

Nickeboii skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Tja!
Jag har stött på två motorer nu som har haft för hög kompression på en bank. båda motorerna är audi 3.2 fsi 2005-2008.

den ena motorn hade 17-18 bara på alla tre cylindrar på bank 2 och bank 1 hade 12-12.5 på alla cylindrar förutom en som var skuren.
på den andra motorn så hade ena banken 12.5 bar och andra 14.5 på alla cylindrar.

det korrekta värdet är 12.5  bar, så vad kan detta bero på?

Mvh

Lite snabb googling och jag fick fram att Audi 3.2 fsi  motorn har ett komrpressionsförhållande på 12.5:1, detta är inte samma sak som cylindertryck bara så att du har det i åtanke smile

yes det har jag koll på men cylindertrycket ska vara 12.5 bar om inte jag minns fel.
jag tänker om ena kedjan är slapp för att tex en glidskena har gått sönder vilket är vanligt på dom har motorerna. Att det skulle kunna orsaka att ventilerna öppnar försent.
jag har egentligen ingen aning spekulerar bara.

3 778 Inlägg
Skrivet 30 januari #4

Att kompression är för hög beror ofta på olja eller bränsle i cylindrarna.
Antar du stänger av bränslet vid kompressionsprov?

44 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #5

simlar skrev:
Att kompression är för hög beror ofta på olja eller bränsle i cylindrarna.
Antar du stänger av bränslet vid kompressionsprov?

Ja det gjorde jag. Och det är bara ena motorn jag har gjort testet på den andra är en motor jag kanske ska köpa från en skrot och då är de dom som har gjort kompressionprovet.

Min motor är helt ner plockad och hittar fortfarande ingen orsak till det förutom att kamaxlarna på den banken stog fel.

3 778 Inlägg
Skrivet 30 januari #6

Saab9-3_turbo skrev:

simlar skrev:
Att kompression är för hög beror ofta på olja eller bränsle i cylindrarna.
Antar du stänger av bränslet vid kompressionsprov?

Ja det gjorde jag. Och det är bara ena motorn jag har gjort testet på den andra är en motor jag kanske ska köpa från en skrot och då är de dom som har gjort kompressionprovet.

Min motor är helt ner plockad och hittar fortfarande ingen orsak till det förutom att kamaxlarna på den banken stog fel.

Står kamaxlarna fel så påverkar även det kompressionstrycket så kan mycket väl vara det som är orsaken till för hög kompression.

44 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #7

simlar skrev:

Saab9-3_turbo skrev:

simlar skrev:
Att kompression är för hög beror ofta på olja eller bränsle i cylindrarna.
Antar du stänger av bränslet vid kompressionsprov?

Ja det gjorde jag. Och det är bara ena motorn jag har gjort testet på den andra är en motor jag kanske ska köpa från en skrot och då är de dom som har gjort kompressionprovet.

Min motor är helt ner plockad och hittar fortfarande ingen orsak till det förutom att kamaxlarna på den banken stog fel.

Står kamaxlarna fel så påverkar även det kompressionstrycket så kan mycket väl vara det som är orsaken till för hög kompression.

Okej som jag misstänkte.
Tack försvar smile

9 895 Inlägg
Skrivet 31 januari #8

För att klargöra (VAG:s egna siffror);

Kompressionstrycksvärden;

Ny; 11,0 ... 14,0 bar övertryck
Förslitningsgräns; 10,0 bar övertryck
Skillnad mellan cylindrarna max. 3,0 bar

Så det finns inte "ett korrekt värde", det är som ovan påpekat ett spann

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
44 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #9

it_mutt skrev:
För att klargöra (VAG:s egna siffror);

Kompressionstrycksvärden;

Ny; 11,0 ... 14,0 bar övertryck
Förslitningsgräns; 10,0 bar övertryck
Skillnad mellan cylindrarna max. 3,0 bar

Så det finns inte "ett korrekt värde", det är som ovan påpekat ett spann

Jaha okej det var nytt för mig. Hade för mig att jag läste på något forum att de skulle vara 12.5 men det behöver ju inte vara något att lita på.

9 895 Inlägg
Skrivet 31 januari #10

Saab9-3_turbo skrev:

it_mutt skrev:
För att klargöra (VAG:s egna siffror);

Kompressionstrycksvärden;

Ny; 11,0 ... 14,0 bar övertryck
Förslitningsgräns; 10,0 bar övertryck
Skillnad mellan cylindrarna max. 3,0 bar

Så det finns inte "ett korrekt värde", det är som ovan påpekat ett spann

Jaha okej det var nytt för mig. Hade för mig att jag läste på något forum att de skulle vara 12.5 men det behöver ju inte vara något att lita på.

Å andra sidan; 12,5 är ju mitt i spannet wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
44 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #11

it_mutt skrev:

Saab9-3_turbo skrev:

it_mutt skrev:
För att klargöra (VAG:s egna siffror);

Kompressionstrycksvärden;

Ny; 11,0 ... 14,0 bar övertryck
Förslitningsgräns; 10,0 bar övertryck
Skillnad mellan cylindrarna max. 3,0 bar

Så det finns inte "ett korrekt värde", det är som ovan påpekat ett spann

Jaha okej det var nytt för mig. Hade för mig att jag läste på något forum att de skulle vara 12.5 men det behöver ju inte vara något att lita på.

Å andra sidan; 12,5 är ju mitt i spannet wink

Ja det har du rätt i.
Då så kan man säga att den motor jag har köpt har "godkänd" komp. Det var inte helt korekta tester, kall motor osv så det är inga exakta siffro.
Där imot den andra motorn där jag hade ca 18 bar måste något vart tokigt.

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (31 januari )

9 895 Inlägg
Skrivet 31 januari #12

Saab9-3_turbo skrev:

it_mutt skrev:

Saab9-3_turbo skrev:

Jaha okej det var nytt för mig. Hade för mig att jag läste på något forum att de skulle vara 12.5 men det behöver ju inte vara något att lita på.

Å andra sidan; 12,5 är ju mitt i spannet wink

Ja det har du rätt i.
Då så kan man säga att den motor jag har köpt har "godkänd" komp. Det var inte helt korekta tester, kall motor osv så det är inga exakta siffro.
Där imot den andra motorn där jag hade ca 18 bar måste något vart tokigt.

ja du ligger ju inom max. skillnad där också (du har då 2, 3 är max). Och precis, jag har för mig VAG själva har noterat att oljan ska hålla minst 30c ex.vis.

18 bar är liiiiiiite mycket ja smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fri fart för ett fritt folk! · 9 572 Inlägg
Skrivet 2 februari #13

när man gör ett komptest så kollar man att värdet är jämnt.   iövrigt är det meningslöst att få fram något ur ett komp test.    räcker med att startmotorn är sliten eller ett dåligt batteri osv så ändras värdena.

vid övriga tester gör man ett leakdown test för att få fram var ett problem ligger

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang