Vad ska man köpa för bil med dessa kriterier?

Stahre87
30 januari 2019 · 346 Inlägg

Vilken bil skulle ni köpa?
Jag vill ha en bil som är pålitlig, slittålig.
En bil som inte kommer gå långt per år men varje dag.
Jag är lång 195cm och har små barn som sitter i framåtvänds stolar i bak.
Kör till o från jobb ca 1 mil om dagen, diverse ärenden i veckorna och som fiskebil. Dvs dra en lättare båt då och då, ut på skogsvägar här o där.

Bilen ska kosta max 30 000kr.

Vars tillräckligt stor för mig med barn.

Inte dricka några extrema mängder sås med dagens bensinpriser.

Driftsäker stabil maskin och gärns billig att köpa delar till.

Max ha gått 20000mil

Utrustning bryr jag mig inre om, AC är väl prio.

Billig att försäkra och billig skatt

Har haft Toyota och har en idag, vart nöjd med dessa då dom håller för allt. Lutar åt en avensis igen 2001 är där omkring.

Saab kommer många säkert tipsa om, men har ägt 3 st och dom är så oerhört törstiga.

Vad säger ni??

caromania Forummoderator
30 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Stahre87 skrev:
Vilken bil skulle ni köpa?
Jag vill ha en bil som är pålitlig, slittålig.
En bil som inte kommer gå långt per år men varje dag.
Jag är lång 195cm och har små barn som sitter i framåtvänds stolar i bak.
Kör till o från jobb ca 1 mil om dagen, diverse ärenden i veckorna och som fiskebil. Dvs dra en lättare båt då och då, ut på skogsvägar här o där.

Bilen ska kosta max 30 000kr.

Vars tillräckligt stor för mig med barn.

Inte dricka några extrema mängder sås med dagens bensinpriser.

Driftsäker stabil maskin och gärns billig att köpa delar till.

Max ha gått 20000mil

Utrustning bryr jag mig inre om, AC är väl prio.

Billig att försäkra och billig skatt

Har haft Toyota och har en idag, vart nöjd med dessa då dom håller för allt. Lutar åt en avensis igen 2001 är där omkring.

Saab kommer många säkert tipsa om, men har ägt 3 st och dom är så oerhört törstiga.

Vad säger ni??

Spontant säger jag som vanligt Honda Accord efter 2003. Rymlig fram för en långbent gnu och dessutom pålitlig och billig i drift tack vare detta. Smartast vore väl en med lilla motorn (2.0 150hk) då den säkert drar mindre och också sannolikt har lägre servicekostnad. Enda kruxet kan vara bakvända barnstolar där bak, så det får du testa. Jag har själv en 2004 tourer som jag haft i ca 10 år och kört 13-15.000mil med utan egentliga problem. Jag bytte avgassystem förra året och det var däremot dyrt, men det är till en 2.4 med dubbelt rör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stahre87
30 januari 2019 · 346 Inlägg

Det är framåtvända stolar.
Honda accord var faktiskt en av dom vi kollade på innan vi köpte vår avensis 2010, då årsmodell runt 2008-10. Då vid den tidpunkten var båda stolarna bakåt och det fanns inte en sportmössa att få plats då, men kanske nu med stolarna vända.
Honda är driftsäkra, men kombin är ju ful som fasiken om man kollar dom äldre aerodeck.
Dom verkar omtyckta då det k apot finns något utbud i den prisklassen på Blocket

Senast redigerat av Stahre87 (30 januari 2019)

caromania Forummoderator
30 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Stahre87 skrev:
Det är framåtvända stolar.
Honda accord var faktiskt en av dom vi kollade på innan vi köpte vår avensis 2010, då årsmodell runt 2008-10. Då vid den tidpunkten var båda stolarna bakåt och det fanns inte en sportmössa att få plats då, men kanske nu med stolarna vända.
Honda är driftsäkra, men kombin är ju ful som fasiken om man kollar dom äldre aerodeck.
Dom verkar omtyckta då det k apot finns något utbud i den prisklassen på Blocket

Aha, läste slarvigt. Då borde det gå tycker jag.

Kombin är ju skitsnygg! wink Dessutom är den stor som saaatan i trunken även om baksätet är för barn upp till 12.
Faktum är att den äldre även har betydligt bättre benutrymme fram. När vi skulle byta bil så skippade vi den nya Accorden just för att jag inte tyckte jag fick bak stolen lika långt. (190cm)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stahre87
30 januari 2019 · 346 Inlägg

Haha nej den är ful. Punkt. Dock är smaken som röven. Får nog bli sedan isf. Ska kolla lite på dom

caromania Forummoderator
30 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Stahre87 skrev:
Haha nej den är ful. Punkt. Dock är smaken som röven. Får nog bli sedan isf. Ska kolla lite på dom

Hehe ok. wink

Sedanen är egentligen en mycket trevligare bil. Kortare hjulbas, kvickare i kurvorna och lättare med alla de fördelarna det innebär. En 2.4 känns inte så snabb pga sitt dåliga vrid under 4000rpm, men det är ju Vtech-PowA! så den gör ju 0-100 på typ 8s och toppar 225-230 vilket räcker. 6 växlad manuell är ju också vuxenpoäng. Sedanen är väl lite snabbare än så. Däremot drar min 2.4 sällan under 0,9 vilket jag tycker är för mycket. Iofs även det en tyngre kombi.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stahre87
30 januari 2019 · 346 Inlägg

Blandad körning max 0.8 är önslemålet

caromania Forummoderator
30 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Tvånollan drar nog mindre än så.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang