Uppgradera vevhusventilationen saab 9-3 2001

Smurfen40
31 januari 2019 · 689 Inlägg

Har nu skaffat mig en ny vevhusventilationen som jag tänkte byta imorgon.
Bilen har gått 35000 mil med orginal vevhusventilationen så kan ju vara på tiden nu när jag bara kör småsträckor.
Det som oroar mig är oljefällan.
Fattar det som man ska ta bort generatorkabeln och staget mellan insuget och motorn sen kommer man åt oljefällan.
Men hur sitter slangarna fast på oljefällan??
Är där något annat jag ska tänka på??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
xtobra
1 februari 2019 · 23 Inlägg

hej,

Generatorkabeln behöver du nog inte lossa. Staget är tveksamt men om du tar bort det så tänk på att stöjda insuget, är rätt tungt. De  mesta gåra att trä dit underifrån.
Slangarna är bara påträdda, ska inte sitta några klämmor eller dylikt (är ju inge tryck att tala om).

/T

Saab 9-3 Aero Salomon "Laxen" (2002)
Smurfen40
1 februari 2019 · 689 Inlägg

xtobra skrev:
hej,

Generatorkabeln behöver du nog inte lossa. Staget är tveksamt men om du tar bort det så tänk på att stöjda insuget, är rätt tungt. De  mesta gåra att trä dit underifrån.
Slangarna är bara påträdda, ska inte sitta några klämmor eller dylikt (är ju inge tryck att tala om).

/T

Okej det var ju bra info.
Ska snart ge mig på det så kolla om jag får loss fällan utan att lossa något annat först.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
2 februari 2019 · 689 Inlägg

xtobra skrev:
hej,

Generatorkabeln behöver du nog inte lossa. Staget är tveksamt men om du tar bort det så tänk på att stöjda insuget, är rätt tungt. De  mesta gåra att trä dit underifrån.
Slangarna är bara påträdda, ska inte sitta några klämmor eller dylikt (är ju inge tryck att tala om).

/T

Nu har jag uppgraderat vevhusventilationen.
Men en lite undran så det blev rätt för hade ingen bruksanvisning.
Fick oljefällan inga bekymmer
Oljeröret inga bekymmer
K
Nippel och gummi till ventilkåpan ok
Slangen som sitter på Oljeröret ok
Sen fick jag en slang till som jag fattar det så ska den gå ifrån oljefällan till t korset på slangen som går mellan Oljeröret till turboröret tror jag det är.
Är detta rätt?

Senast redigerat av Smurfen40 (2 februari 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
2 februari 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

xtobra skrev:
hej,

Generatorkabeln behöver du nog inte lossa. Staget är tveksamt men om du tar bort det så tänk på att stöjda insuget, är rätt tungt. De  mesta gåra att trä dit underifrån.
Slangarna är bara påträdda, ska inte sitta några klämmor eller dylikt (är ju inge tryck att tala om).

/T

Nu har jag uppgraderat vevhusventilationen.
Men en lite undran så det blev rätt för hade ingen bruksanvisning.
Fick oljefällan inga bekymmer
Oljeröret inga bekymmer
K
Nippel och gummi till ventilkåpan ok
Slangen som sitter på Oljeröret ok
Sen fick jag en slang till som jag fattar det så ska den gå ifrån oljefällan till t korset på slangen som går mellan Oljeröret till turboröret tror jag det är.
Är detta rätt?

Kolla länken, där finns det en sprängskiss
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab … ntilation/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang