Privatleasingråd elbil eller hybrid?

Cressida12
7 februari 2019 · 19 Inlägg

Är inne på att privatleasa en Nissan Leaf med Teknapaketet. Kör både landsväg och stadskörning. Sällan mer än 12 mil per körning. Målet är att komma så långt som möjligt på bara el. Jag gillar bilar med lite extra allt och god komfort (vilket kanske inte Nissan har), men jag är också mån om miljön. Jag kör 2000 mil om året och kan tänka mig att privatleasa en bil för högst 5 500 kr i månaden.

Vad skulle ni rekommendera? En elbil alltså då en Nissan Leaf eller en hybrid..? Om ni rekommenderar en hybrid så ge gärna förslag på någon. : )

granadadr
7 februari 2019 · 7 287 Inlägg

hade valt hybrid i ditt läge,, iom du VET du ska pendla ca 12 mil per gång,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 februari 2019 · 17 470 Inlägg

Titta på Kia E-niro. Finns även som plug-in hybrid.

Fast det är sjuk efterfrågan på dessa just nu så kan vara svårt att få tag i.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cressida12
8 februari 2019 · 19 Inlägg

Tack för svar!
Det kanske är hybrid jag ska titta efter. Har haft en Prius för några år sedan som jag oftast kunde köra i stan på enbart el.

granadadr
8 februari 2019 · 7 287 Inlägg

laddhybrid??  jag tror mer på det smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2019 · 17 470 Inlägg

granadadr skrev:
laddhybrid??  jag tror mer på det smile

Laddhybrid har ju sina fördelar. Den går ju att köra vidare med bensin i tanken. I fallet KIA så går den även att tvingas till att framföras i rent hybridläge och behålla laddningen som finns i batterierna tills man kommer in till stadstrafik där eldriften verkligen kommer till sin rätt.

I fallet ren elbil så har LEAF inte en jätteimponerande räckvidd medans E-niro rullar 45 mil på "en tank" i bästa fall. Elbilar kräver dock en laddstation som kostar ca 20k för montering hemma. Den "nödladdare" som medföljer tar lååång tid på sig att ladda upp bilen fullt.

En Niro hybrid (dvs utan laddmöjlighet) kan vara ett alternativ men jag har ingen koll på hur mycket dessa drar.

Vi har en Prius sedan många år. Den är äckligt bra och snål. Inte snygg men ekonomisk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 februari 2019 · 13 736 Inlägg

Är verkligen privat leasing en så bra idé.

Får känslan att det är rätt dåliga affärer.   På blocket har det funnit stora mängder med privatleasingbilar som överlåtes.   För som jag förstått det så ställs det orimliga krav på bilens skick vid återlämnadet som kan bli en rejäl ekonomisk bomb som väntar på att gå av.         Ska du välja en Hybrid så väl en ladd Hybrid för att ladda med en bensin motor är väldigt mycket att elda för kråkorna.   Väldigt offektiv motor med låg verkningsgrad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
9 februari 2019 · 3 109 Inlägg

Klart du ska köra riktig elbil. Har du 12 mil per dag att köra?

Hur ser dina laddmöjligheter ut hemma?

Komfortmässigt är det ingen fel på Nissan Leaf, gjordes en test där den var tystare än nya Rollsen i farter upp till 90km/h.

Däremot känns det att det är en bil som inte lirar i premiumsegmentet, lite plastig inredning i vissa detaljer, saknar små saker som spolarvätskenivågivare, uppvärmningsslinga på framrutan för sensorer/kameror och lite sunkig mediaskärm (media skärmen är större och bättre på 62kw så där kan man bortse från kritiken). 62kw är också raskare och har högre toppfart, men 40kw 0-100 prestanda kör cirklar runt många bensinbilar oavsett.

Propiloten rätt okej, du för mycket för pengarna.

Är det 40kw versionen du tittar på kan man säga att den går mellan 20-30 mil beroende på hastighet, körsätt, last, väglag. Går att komma längre om man kör försiktigt men rimligt att räkna på 1.5-2.0 kW per mil.
Nya 62kw går ca 50% till, alltså 30-40 mil.

Senast redigerat av viccoA (9 februari 2019)

viccoA
9 februari 2019 · 3 109 Inlägg

E-niron är med vettig, framförallt för att den har CCS istället för chademo och bättre batterikylning. Tyvärr är den hopplöst omodern på andra sätt, saknar app-styrning så man kan inte sätta på värmen innan man kommer ut på morgonen tex.
Positivt är att den går att få med elstolar och har bra med tryck i elmotorn men Nissan 62 och i3s är över sekunden snabbare till 100.

Senast redigerat av viccoA (9 februari 2019)

viccoA
9 februari 2019 · 3 109 Inlägg

Vill du åka något sportigare, kolla in BMW i3s också med CCS, med nya större batterierna och bakhjulsdrift. Dock en mindre bil men läcker tekniknässigt med kolfiber monocoque.

Senast redigerat av viccoA (9 februari 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2019 · 17 470 Inlägg

viccoA skrev:
Vill du åka något sportigare, kolla in BMW i3s också med CCS, med nya större batterierna och bakhjulsdrift. Dock en mindre bil men läcker tekniknässigt med kolfiber monocoque.

Hade själv inte sagt nej till en i3 Rex. Fast Rex finns inte längre va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
9 februari 2019 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Vill du åka något sportigare, kolla in BMW i3s också med CCS, med nya större batterierna och bakhjulsdrift. Dock en mindre bil men läcker tekniknässigt med kolfiber monocoque.

Hade själv inte sagt nej till en i3 Rex. Fast Rex finns inte längre va?

Personligen tycker jag range extendern är rätt meningslös. Släpa runt på en massa kilo som man troligtvis inte använder ändå samt att man får lägre bidrag när man köper ny bil då den klassas som laddhybrid. Rex finns inte mer vad jag vet.

granadadr
10 februari 2019 · 7 287 Inlägg

viccoA skrev:

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Vill du åka något sportigare, kolla in BMW i3s också med CCS, med nya större batterierna och bakhjulsdrift. Dock en mindre bil men läcker tekniknässigt med kolfiber monocoque.

Hade själv inte sagt nej till en i3 Rex. Fast Rex finns inte längre va?

Personligen tycker jag range extendern är rätt meningslös. Släpa runt på en massa kilo som man troligtvis inte använder ändå samt att man får lägre bidrag när man köper ny bil då den klassas som laddhybrid. Rex finns inte mer vad jag vet.

om det är en ren elbil kan den väl endå ej klassas som laddhybrid,??

viccoA
10 februari 2019 · 3 109 Inlägg

granadadr skrev:

viccoA skrev:

Hybrid_ skrev:

Hade själv inte sagt nej till en i3 Rex. Fast Rex finns inte längre va?

Personligen tycker jag range extendern är rätt meningslös. Släpa runt på en massa kilo som man troligtvis inte använder ändå samt att man får lägre bidrag när man köper ny bil då den klassas som laddhybrid. Rex finns inte mer vad jag vet.

om det är en ren elbil kan den väl endå ej klassas som laddhybrid,??

Nja REX är en ren elbil men med en mcmotor och generator om elen tar slut, därav klassas den som hybrid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang