Köpråd Mercedes-Benz S212/S204

Hipezi Holy Smoke Performance
8 februari · 29 Inlägg
#1

Tjena!

Jag har börjat spana in en Mercedes som nästa bruksbil. Dom som är intressanta är S204 och S212. Alltså kombi-modell endast relevant. Jag vill gärna ha en rätt så stor bil, mycket lastutrymme och lyxkänslan.

Motorvalet jag tror jag vill och kommer införskaffa är 200/220/250 CDI. Med automatlåda.

Jag har en budget som ligger på dryga 120-150. Vilket gör att jag hamnar även nere på dessa motorer om jag vill ha nån form av utrustning. Då jag väger Avantgarde- och AMG-paket ganska högt.

Vad säger ni om dessa bilar? Är C-Klassen lite trång, jämfört med rivalerna E91 eller A4? Vågar man åka med 7G-Tronic? Har vi några barnsjukdomar på tidiga modellerna?

Och framförallt, är dessa bilar så dyra i service och delar som ryktet säger? Jag kommer ha denna bilen e ett par år är tanken, o jag lär inte hitta någon under 15k mil. Hur mycket kan man skruva själv med dessa? Är det vanligt med större bekymmer med dessa bilar, lådras, topplockspackning, kedjeras osv? Kritiska miltal? Är dessa lätta av montera extrautrustning på? Alltså ljud, coilovers och diverse grejer man kan få för sig?

Hur står sig dessa bilar till skillnad mot A4 Avant, E91 samt F11 och A6?

Uppskattar alla tips och råd. Letar med ljus o lykta runt om på internet med det verkar inte finnas så jättemycket info att hitta om dessa!

Mvh Ragge!

Vi som kör BMW har inte riktigt alla hästar hemma.. För dom ligger ju i motorn istället!
Holy Smoke Performance
mb_pucken
8 februari · 4 193 Inlägg
#2

Både 204 och 212 är bra bilar tycker jag. Motorn du har tittat på är även den en väldigt bra motor utan några stora bekymmer så länge den servas och sköts, precis som med allt annat. Dock har dom lite problem med kylvätskelekage från vattenpumpen och bränslefilterhuset. Vi byter dom delarna lite då och då på verkstan där jag jobbar, men man ska komma ihåg att den motorn sitter i typ alla mercor så skitvanligt är det ej.

Lika så växellådan är ingen jag skulle vara rädd för. Åker själv 7g låda av första generationen och det finns dom som haft problem med dessa, men och andra sidan så sitter även den lådan i en jävla massa mercor så dom allra flesta rullar helt problemfritt.

Servisarna vet jag tyvärr inte hur dyra dom är men fått för mig att dom inte är dyrare än något annat. Dock så är det intervall på oljan i automaten vilket gör att vissa sarvicar blir dyrare.

Jag hade undvikit luftfjädringen på 212 då det kan kosta pengar, dock kommer man ej från den på kombin. Jag personligen gillar verkligen 204an.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Hipezi Holy Smoke Performance
8 februari · 29 Inlägg
#3

mb_pucken skrev:
Både 204 och 212 är bra bilar tycker jag. Motorn du har tittat på är även den en väldigt bra motor utan några stora bekymmer så länge den servas och sköts, precis som med allt annat. Dock har dom lite problem med kylvätskelekage från vattenpumpen och bränslefilterhuset. Vi byter dom delarna lite då och då på verkstan där jag jobbar, men man ska komma ihåg att den motorn sitter i typ alla mercor så skitvanligt är det ej.

Lika så växellådan är ingen jag skulle vara rädd för. Åker själv 7g låda av första generationen och det finns dom som haft problem med dessa, men och andra sidan så sitter även den lådan i en jävla massa mercor så dom allra flesta rullar helt problemfritt.

Servisarna vet jag tyvärr inte hur dyra dom är men fått för mig att dom inte är dyrare än något annat. Dock så är det intervall på oljan i automaten vilket gör att vissa sarvicar blir dyrare.

Jag hade undvikit luftfjädringen på 212 då det kan kosta pengar, dock kommer man ej från den på kombin. Jag personligen gillar verkligen 204an.

Tack för ett bra och uppriktigt svar!

Ang luftfjädringen, antar att det bara är bak på dessa likt många andra bilmärken? Är det bälgar, kompressor eller något annat som kan strula? 🤔

Vi som kör BMW har inte riktigt alla hästar hemma.. För dom ligger ju i motorn istället!
Holy Smoke Performance
mb_pucken
8 februari · 4 193 Inlägg
#4

Hipezi skrev:

mb_pucken skrev:
Både 204 och 212 är bra bilar tycker jag. Motorn du har tittat på är även den en väldigt bra motor utan några stora bekymmer så länge den servas och sköts, precis som med allt annat. Dock har dom lite problem med kylvätskelekage från vattenpumpen och bränslefilterhuset. Vi byter dom delarna lite då och då på verkstan där jag jobbar, men man ska komma ihåg att den motorn sitter i typ alla mercor så skitvanligt är det ej.

Lika så växellådan är ingen jag skulle vara rädd för. Åker själv 7g låda av första generationen och det finns dom som haft problem med dessa, men och andra sidan så sitter även den lådan i en jävla massa mercor så dom allra flesta rullar helt problemfritt.

Servisarna vet jag tyvärr inte hur dyra dom är men fått för mig att dom inte är dyrare än något annat. Dock så är det intervall på oljan i automaten vilket gör att vissa sarvicar blir dyrare.

Jag hade undvikit luftfjädringen på 212 då det kan kosta pengar, dock kommer man ej från den på kombin. Jag personligen gillar verkligen 204an.

Tack för ett bra och uppriktigt svar!

Ang luftfjädringen, antar att det bara är bak på dessa likt många andra bilmärken? Är det bälgar, kompressor eller något annat som kan strula? 🤔

Bak är standard men finns även med luftfjädring runt om.
Oftast är det slangar eller kablarna till kompressorn som går sönder men det händer att det går sönder någon bälg också. Dock är bälgar till 212 billigare än till dom äldre. Åtminstone bak.

Tycker att båda alternativen är helt ok bilar utan speciellt mycket strul.

Undvik även bilar med ad-blue. Dock är det få som har det tack och lov :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Presidento Of World
8 februari · 2 462 Inlägg
#5

Far min kör en W212 220 cdi..jäkla skitbil kort och gott. Så mycket fel så det finns inte..

Bl.a partikelfilter automatlåda och massa små fel.

Vi kanske hade otur men att tyda på andra med likadana bilar så är det nog mer det man får leva med.

Presidento saknar signatur
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari · 11 718 Inlägg
#6

Och mina föräldrar kör en W222 som har varit på verkstad lite för ofta. Mycket elfel. De är på gränsen till att byta ut den till en asiatisk premiumburk om den skulle strula en gång till.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang