Tips inför köp. Vanliga fel på bilar nyare än 2010

niska
9 februari 2019 · 264 Inlägg

Nu är jag på gång att köpa en beg bil, och jag vill undersöka den så noggrannt som möjligt. Det blir förmodligen en ford s-max eller en Renault grand scenic från ca 2011-2014, mil ca 10000-15000.

Jag har kollat på några youtube-klipp på hur man kan upptäcka fel på begagnade bilar. Det jag undrar över är om det är något särskilt ni brukar titta efter på bilar som är snäppet nyare, eller just när det gäller dessa två modeller. Eller kanske är samma rutinkontroller som för äldre bilar?

Tack för hjälpen

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
torsen
10 februari 2019 · 7 234 Inlägg

En generell defekt som nästan alla bilar lider av är slitna/rostiga bromskivor bak.
Även parkeringsbroms är frekvent dålig.
En provkörning och kolla t ex drivaxelknutar och växellåda.
Annars kan du kolla begtester i Vi Bilägare och Teknikens Värld.
Håller du dig till bil under 10 år och 10.000 mil så får du maskinskadeförsäkring på köpet om du helförsäkrar.
Det senare en viss trygghet mot stora kostnader. Folksam har 2.000:- i självrisk på maskinskadan.
Har jag själv utnyttjat då slutväxeln pajade på en nästan nyinköpt (privat) begagnad bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2019 · 17 470 Inlägg

På tal om bromsar så har Scenic haft lite problem med parkeringsbromsen ibland. Den vill helt enkelt inte släppa. Så den bör kollas extra noga. Även om Renault har skärpt till kvaliteten på senare år så förekommer det fortfarande elfel.

S-max kan jag inget om.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
10 februari 2019 · 264 Inlägg

Hur förhåller sig maskinskadeförsäkringen i förhållande till den garanti som man kan köpa till hos de flesta bilhandlare? Överlapp?

Rost på bromsskivor borde jag lätt kunna upptäcka bara genom att titta, och ev använda ficklampa - eller hur?

Drivaxelknut - då låter det när man svänger kraftigt åt endera hållen?

Test av växellåda - behöver jag göra något mer än att växla normalt? Kanske snabb acceleration?

Parkeringsbroms på scenic - bara att slå av och på några gånger, eller något mer jag kan göra för att testa den?

Stort tack för tipsen!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang