Vägbanan håller sällan samma temp som luften, speciellt broar och viadukter är förrädiska.
Finns det risk för halka så får du böter och med tanke på vilket datum vi har så får du nog behålla vinterdäcken på ett tag till.
Bilen står avställd i garaget just nu men ska möjligtvis till verkstaden med den på helgen och orkar inte byta till vinterdäck hehe. Får väl komma på en annan lösning
Även om det är snö fritt så är det upp till polisen:-)
Läste på transportstyrelsen att vinterdäck gäller vid vinterväglag. Och i mina ögon så är vinterväglag när det är snö, is etc på vägbanan vilket det inte är för tillfället men det är helt klart upp till polisen om det är vinterväglag eller ej
Så länge det inte råder vinterväglag, så får du köra med sommardäck hur mycket du vill
Transportstyrelsen skrev:
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag
Definitionen av vinterväglag: Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Så länge det inte råder vinterväglag, så får du köra med sommardäck hur mycket du vill
Transportstyrelsen skrev:
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag
Definitionen av vinterväglag: Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Jag minns att jag läst nån stans att definitionen ansågs vara ” snö, frost eller is på någon del av vägbanan”. Så ligger det snö i diket, väggrenen osv kan det bli böter. Det är polismannen som gör bedömningen oavsett...
Jag minns att jag läst nån stans att definitionen ansågs vara ” snö, frost eller is på någon del av vägbanan”. Så ligger det snö i diket, väggrenen osv kan det bli böter. Det är polismannen som gör bedömningen oavsett...
Förhoppningsvis hinner de som är kvar att smälta tills helgen
Blir mer snö som det ser ut om man kollar vädret. Med det så kan man ju dra sina egna slutsatser hurvida det är att åka med sommardäck och hur den som har tolkningsföreträde tolkar balken mot rådande förhållandet.
Om man kollar vädret två veckor frammåt är det inge snö som kommer iallafall. Men behöver bara komma till verkstaden på Lördag och orkar som sagt inte byta till vinterdäck för att åka 10-15 min till verkstaden.