Farbror blå angående sommardäck nu?

1Adrian1
14 februari 2019 · 356 Inlägg

Tjaaa!

Hur tror ni farbror blå skulle reagera om man körde med sommardäck i Stockholm just nu?
Inge snö, is eller liknande på vägen samt 5-8 plusgrader.

CC72
14 februari 2019 · 1 661 Inlägg

Vägbanan håller sällan samma temp som luften, speciellt broar och viadukter är förrädiska.

Finns det risk för halka så får du böter och med tanke på vilket datum vi har så får du nog behålla vinterdäcken på ett tag till.

Senast redigerat av CC72 (14 februari 2019)

1Adrian1
14 februari 2019 · 356 Inlägg

CC72 skrev:
Vägbanan håller sällan samma temp som luften, speciellt broar och viadukter är förrädiska.

Finns det risk för halka så får du böter och med tanke på vilket datum vi har så får du nog behålla vinterdäcken på ett tag till.

Bilen står avställd i garaget just nu men ska möjligtvis till verkstaden med den på helgen och orkar inte byta till vinterdäck hehe. Får väl komma på en annan lösning smile

Tack för svar!

Low
14 februari 2019 · 3 306 Inlägg

Även om det är snö fritt så är det upp till polisen:-)

1Adrian1
14 februari 2019 · 356 Inlägg

Low skrev:
Även om det är snö fritt så är det upp till polisen:-)

Läste på transportstyrelsen att vinterdäck gäller vid vinterväglag. Och i mina ögon så är vinterväglag när det är snö, is etc på vägbanan vilket det inte är för tillfället men det är helt klart upp till polisen om det är vinterväglag eller ej smile

uhlin
14 februari 2019 · 2 834 Inlägg

Vissa undantag finns.

Du får köra med sommardäck på vintern till och från besiktning om det kan ske utan fara för nån.

Likaså får du provköra i samband med reparation samt bogsering.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

1Adrian1
14 februari 2019 · 356 Inlägg

uhlin skrev:
Vissa undantag finns.

Du får köra med sommardäck på vintern till och från besiktning om det kan ske utan fara för nån.

Likaså får du provköra i samband med reparation samt bogsering.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Grymt! Tack så mycket för svar big_smile

trubbelturbo
14 februari 2019 · 1 459 Inlägg

uhlin skrev:
Vissa undantag finns.

Du får köra med sommardäck på vintern till och från besiktning om det kan ske utan fara för nån.

Likaså får du provköra i samband med reparation samt bogsering.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Så länge det inte råder vinterväglag, så får du köra med sommardäck hur mycket du vill

Transportstyrelsen skrev:
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag

Definitionen av vinterväglag:
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

På trafikverkets hemsida:
https://www.trafikverket.se/trafikinfor … Weather%2b

Kan du se aktuella väg- och lufttemperaturer längs olika vägsträckor, kan hjälpa dig att bilda en uppfattning smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
1Adrian1
14 februari 2019 · 356 Inlägg

trubbelturbo skrev:

uhlin skrev:
Vissa undantag finns.

Du får köra med sommardäck på vintern till och från besiktning om det kan ske utan fara för nån.

Likaså får du provköra i samband med reparation samt bogsering.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Så länge det inte råder vinterväglag, så får du köra med sommardäck hur mycket du vill

Transportstyrelsen skrev:
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag

Definitionen av vinterväglag:
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

På trafikverkets hemsida:
https://www.trafikverket.se/trafikinfor … Weather%2b

Kan du se aktuella väg- och lufttemperaturer längs olika vägsträckor, kan hjälpa dig att bilda en uppfattning smile

Nämen, ser man på. Hade ingen aning att detta fanns haha. Verkar vara lite kyligt på vägarna så får ta det försiktigt. Tack smile

Utmarks-Loke
14 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Jag har sett poliser definiera "vinterväglag" med att det är under fem plusgrader. Så om det är 5-8 grader och barmark är det nog ingen fara.

Senast redigerat av Svarte_Orm (14 februari 2019)

Slim
14 februari 2019 · 340 Inlägg

Jag minns att jag läst nån stans att definitionen ansågs vara ” snö, frost eller is på någon del av vägbanan”. Så ligger det snö i diket, väggrenen osv kan det bli böter. Det är polismannen som gör bedömningen oavsett...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2019 · 17 470 Inlägg

Jag har sommardäck och det är fullt lagligt även om det är snöstorm...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
14 februari 2019 · 340 Inlägg

Kryphål, då staten inte tror att man bruksar veteranbilar:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2019 · 17 470 Inlägg

Slim skrev:
Kryphål, då staten inte tror att man bruksar veteranbilar:)

Där var någon med koll ja... Fast den är lite lynnig när det ligger snö på vägen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
14 februari 2019 · 340 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Slim skrev:
Kryphål, då staten inte tror att man bruksar veteranbilar:)

Där var någon med koll ja... Fast den är lite lynnig när det ligger snö på vägen.

Är uppvuxen i 740, så ser det mest som charm:)

1Adrian1
14 februari 2019 · 356 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag har sett poliser definiera "vinterväglag" med att det är under fem plusgrader. Så om det är 5-8 grader och barmark är det nog ingen fara.

Har också hört det men om det är sant är en annan historia wink

1Adrian1
14 februari 2019 · 356 Inlägg

Slim skrev:
Jag minns att jag läst nån stans att definitionen ansågs vara ” snö, frost eller is på någon del av vägbanan”. Så ligger det snö i diket, väggrenen osv kan det bli böter. Det är polismannen som gör bedömningen oavsett...

Förhoppningsvis hinner de som är kvar att smälta tills helgen smile

torsen
15 februari 2019 · 7 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag har sommardäck och det är fullt lagligt även om det är snöstorm...

Om ett år blir det lagligt för mig att köra en av mina hobbybilar året runt på sommar däck.

Low
15 februari 2019 · 3 306 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag har sommardäck och det är fullt lagligt även om det är snöstorm...

Om ett år blir det lagligt för mig att köra en av mina hobbybilar året runt på sommar däck.

Inget jag visste om,
Kommer gå ut o byta till sommar däcken, vanen sliter bort alla dubb snabbt på snö fria vägar. Är det frost,snö då står den ändå.

Ska vara torra fina vägar:-)

Senast redigerat av Low (15 februari 2019)

1Adrian1
15 februari 2019 · 356 Inlägg

M123 skrev:
Blir mer snö som det ser ut om man kollar vädret. Med det så kan man ju dra sina egna slutsatser hurvida det är att åka med sommardäck och hur den som har tolkningsföreträde tolkar balken mot rådande förhållandet.

Om man kollar vädret två veckor frammåt är det inge snö som kommer iallafall. Men behöver bara komma till verkstaden på Lördag och orkar som sagt inte byta till vinterdäck för att åka 10-15 min till verkstaden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang