Fordonsutbildning och lite kluven!

Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

Har blivit antagen till en fordonsutbildning på YH. Tanken är att sadla om och byta yrke till något jag brinner för. Gillar att mecka med veteranfordon och vill gärna bredda, utveckla mitt kunnande för motorer. Men i och med att det bara inom ett par år är förbjudet med förbränningsmotorer och att den klassiska fordonskulturen med veteranfordon, jänkebilar etc är tvärdöd inom säg 20 år så undrar jag om det är någon ide att lära sig mer om förbränningsmotorer, dieslar etc.

Har noll intresse av elbilarna som inom kort tar över samt att det blir svårt att få tag i bensin och diesel. Det finns liksom ingen mening med att utveckla detta intresse för nått som snart går i graven. Hur hade ni gjort med intresse för veteran- och andra klassiska bilar?, hade ni påbörjat utbildningen?

Janneutanb
20 februari 2019 · 7 267 Inlägg

Du må älska gamla bilar och skruva hemma i garaget men vill du verkligen stå och göra mestadels samma skitjobb 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan?
Paktisera på en verkstad ett tag och se vad tycker.
Jag kan laga och bygga på mina egna bilar men tanke på att stå och skruva med andras skit får mig att nästan spy.

Man kan gott och väl lära sig själv att skruva än att gå en 2 årig utbildning om man vill det.

Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

Janneutanb skrev:
Du må älska gamla bilar och skruva hemma i garaget men vill du verkligen stå och göra mestadels samma skitjobb 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan?
Paktisera på en verkstad ett tag och se vad tycker.
Jag kan laga och bygga på mina egna bilar men tanke på att stå och skruva med andras skit får mig att nästan spy.

Man kan gott och väl lära sig själv att skruva än att gå en 2 årig utbildning om man vill det.

Trist att all denna klassiska kultur dör ut. Förbränningsmotorn hittar man på museum om några år. Det är mer att det är just elfordon man får lära sig om.

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Cargo1980 skrev:
Men i och med att det bara inom ett par år är förbjudet med förbränningsmotorer och att den klassiska fordonskulturen med veteranfordon, jänkebilar etc är tvärdöd inom säg 20 år så undrar jag om det är någon ide att lära sig mer om förbränningsmotorer, dieslar etc.

Vad pratar du om? Det är nybilsförsäljningen av dessa drivmedel som man pratar om att strypa. Veteranbilar säljs inte nya utan måste åldras 30 år för att bli det. (Doh...) Så ja, nyårsafton 2059 blir dom sista förbränningsmotorerna eventuellt veteraner. Men med all sannolikhet och logik kommer bilar äldre än 30 år finnas kvar längre ön 30 år även i framtiden... Så närmaste 100 åren har du jobb iaf med den utbildningen och då lär väl iaf CSN-delen vara klar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Janneutanb skrev:
Du må älska gamla bilar och skruva hemma i garaget men vill du verkligen stå och göra mestadels samma skitjobb 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan?
Paktisera på en verkstad ett tag och se vad tycker.
Jag kan laga och bygga på mina egna bilar men tanke på att stå och skruva med andras skit får mig att nästan spy.

Man kan gott och väl lära sig själv att skruva än att gå en 2 årig utbildning om man vill det.

Trist att all denna klassiska kultur dör ut. Förbränningsmotorn hittar man på museum om några år. Det är mer att det är just elfordon man får lära sig om.

Varför skulle kulturen dö ut bara för att nybilsförsäljningen av förbränningsmotorer stryps om 11 år...? Vem, förutom du, påstår det ens? Vilket komplett struntsnack. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Janneutanb
20 februari 2019 · 7 267 Inlägg

Förbränningsmotorn har måååånga år kvar innan den är utfasad.
Tveksam till att vi kommer ens se det under våran livstid.

Hur det än är så det du skulle göra på en verkstad är nästintill samma sak oavsett om det är en elbil eller vanlig motor.
Dom flesta jobben är simpla servicar, bromsbyten eller mindre repetitioner t ex byta givare.

Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

Bensin-och dieselförbud är ju en av alla miljöpunkter som kommer slå igenom och så den massiva propagandan för elektriska fordon.

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Cargo1980 skrev:
Bensin-och dieselförbud är ju en av alla miljöpunkter som kommer slå igenom och så den massiva propagandan för elektriska fordon.

Ja, när det gäller försäljningen av nya fordon... Eventuellt om 11 år. En viss skillnad mot ett generellt förbud.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

Brådhis skrev:

Cargo1980 skrev:
Bensin-och dieselförbud är ju en av alla miljöpunkter som kommer slå igenom och så den massiva propagandan för elektriska fordon.

Ja, när det gäller försäljningen av nya fordon... Eventuellt om 11 år. En viss skillnad mot ett generellt förbud.

//Brådhis

Men om bensin-och dieseln förbjuds?

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Brådhis skrev:

Cargo1980 skrev:
Bensin-och dieselförbud är ju en av alla miljöpunkter som kommer slå igenom och så den massiva propagandan för elektriska fordon.

Ja, när det gäller försäljningen av nya fordon... Eventuellt om 11 år. En viss skillnad mot ett generellt förbud.

//Brådhis

Men om bensin-och dieseln förbjuds?

Nej, inte inom överskådlig framtid. Dyrare blir den säkert och dessa fordon kanske beläggs med straffskatter. Men förbjuds, nej!

Gissar från ditt nick att du är 38 nu, dvs du har 26 år till pension. 11 av dessa tar det innan det ens, enligt dagens förslag, blir ett förbud att sälja nya bilar med förbränningsmotor. Så tar vi då och funderar på hur det ser ut resterande 15 år innan du pensioneras... Hur många idag kör bilar som är upp till 15 år gamla? Årsmodell 2004 idag. Svaret är nog: Ganska många... Behöver dessa bilar repareras? Ja, sannolikt. Både nu och om 11-26 år...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

Brådhis skrev:

Cargo1980 skrev:

Brådhis skrev:

Ja, när det gäller försäljningen av nya fordon... Eventuellt om 11 år. En viss skillnad mot ett generellt förbud.

//Brådhis

Men om bensin-och dieseln förbjuds?

Nej, inte inom överskådlig framtid. Dyrare blir den säkert och dessa fordon kanske beläggs med straffskatter. Men förbjuds, nej!

Gissar från ditt nick att du är 38 nu, dvs du har 26 år till pension. 11 av dessa tar det innan det ens, enligt dagens förslag, blir ett förbud att sälja nya bilar med förbränningsmotor. Så tar vi då och funderar på hur det ser ut resterande 15 år innan du pensioneras... Hur många idag kör bilar som är upp till 15 år gamla? Årsmodell 2004 idag. Svaret är nog: Ganska många... Behöver dessa bilar repareras? Ja, sannolikt. Både nu och om 11-26 år...

//Brådhis

Jo så är det nog, men det är ett jäkla motarbetande mot kulturarvet av fordon. Får väl se om detta överlever då många entusiaster är till åren idag. Vet inte hur intresset är bland dagens ungdomar när det gäller fordon fram till 70-talet.

Low
20 februari 2019 · 3 296 Inlägg

Är en hybridbil klassad som bensin/diesel bil?

Är det 100% el som dem försöker?

Dansband
20 februari 2019 · 1 Inlägg

Var inte så ledsen. Vi kommer använda andra förbrännings medel som sololja m.m.
Bara lite ändringar så kan man köra på vodka utan att motorn blir skit.

Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

Dansband skrev:
Var inte så ledsen. Vi kommer använda andra förbrännings medel som sololja m.m.
Bara lite ändringar så kan man köra på vodka utan att motorn blir skit.

Frågan är om det kommer forskas på detta, eller om marknaden blir som med gamla tjock-tv-apparater. Ut med det gamla, in med ny teknik.

it_mutt Avstängd
20 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Underbart när folk hakar upp sig på ickeproblem...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

it_mutt skrev:
Underbart när folk hakar upp sig på ickeproblem...

Varför är det ett icke-problem? Är du inte själv orolig för utfasningen av soppan?

Senast redigerat av Cargo1980 (20 februari 2019)

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Cargo1980 skrev:

it_mutt skrev:
Underbart när folk hakar upp sig på ickeproblem...

Varför är det ett icke-problem? Är du inte själv orolig för utfasningen av soppan?

Varför skulle man vara "orolig"...? Egentligen...? Går ditt liv under om bilen drivs framåt av något annat än en förbränningsmotor om 15-20 år...? Är inte det just definitionen av ett ickeproblem, att det helt enkelt inte är ett problem...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (20 februari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

Brådhis skrev:

Cargo1980 skrev:

it_mutt skrev:
Underbart när folk hakar upp sig på ickeproblem...

Varför är det ett icke-problem? Är du inte själv orolig för utfasningen av soppan?

Varför skulle man vara "orolig"...? Egentligen...? Går ditt liv under om bilen drivs framåt av något annat än en förbränningsmotor om 15-20 år...? Är inte det just definitionen av ett ickeproblem, att det helt enkelt inte är ett problem...

//Brådhis

Nej då, inget emot en elbil, det tråkiga är ju om bensin, diesel är förbjudet och kulturen död. Vill ju fortsatt åka på veteranbilsträffar och då helst inte i en tyst elbil.

Senast redigerat av Cargo1980 (20 februari 2019)

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Brådhis skrev:

Cargo1980 skrev:
Varför är det ett icke-problem? Är du inte själv orolig för utfasningen av soppan?

Varför skulle man vara "orolig"...? Egentligen...? Går ditt liv under om bilen drivs framåt av något annat än en förbränningsmotor om 15-20 år...? Är inte det just definitionen av ett ickeproblem, att det helt enkelt inte är ett problem...

//Brådhis

Nej då, inget emot en elbil, det tråkiga är ju om bensin, diesel är förbjudet och kulturen död. Vill ju fortsatt åka på veteranbilsträffar och då helst inte i en tyst elbil.

Det kommer inte ske... Iaf inte inom överskådlig framtid... Ångbåtar är inte förbjudna, tändkulemotorer är inte förbjudna, vedspisar är inte förbjudna, gengasaggregat är inte förbjudna. Bara för att något gammalt fasas ut blir det inte förbjudet.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (20 februari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cargo1980
20 februari 2019 · 245 Inlägg

Brådhis skrev:

Cargo1980 skrev:

Brådhis skrev:

Varför skulle man vara "orolig"...? Egentligen...? Går ditt liv under om bilen drivs framåt av något annat än en förbränningsmotor om 15-20 år...? Är inte det just definitionen av ett ickeproblem, att det helt enkelt inte är ett problem...

//Brådhis

Nej då, inget emot en elbil, det tråkiga är ju om bensin, diesel är förbjudet och kulturen död. Vill ju fortsatt åka på veteranbilsträffar och då helst inte i en tyst elbil.

Det kommer inte ske... Iaf inte inom överskådlig framtid... Ångbåtar är inte förbjudna, tändkulemotorer är inte förbjudna, vedspisar är inte förbjudna, gengasaggregat är inte förbjudna. Bara för att något gammalt fasas ut blir det inte förbjudet.

//Brådhis

Bara hoppas intresset finns kvar, träffar och sådant. Har väl snöat in mig för mkt på det politiska kanske.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang