Köpråd 400 mil/månad

bengtssoneu
3 mars · 4 Inlägg
#1

Hejsan!

Jag pendlar 20 mil/dag och ska nu skaffa en ny bil, det är landsväg/motorväg jag ligger och kör på.

Jag vet inte vad jag ska köpa för bil då jag är bilintresserad men inte kan meka för mycket själv. Vilket då betyder att jag vill ha en bil som ser rätt bra ut men ändå ska vara såpass pålitlig att den tar mig till jobbet varje dag.

Pristaket ligger på runt 130 tusen.

Det jag har kollat på är v60 d4/5 samt v70, men även v40 och golf, känner dock att jag vill ha en bil som är lite större än dessa.
Men hag hittade en e92 320 på blocket igår och den var riktigt läcker! Är detta en pålitlig pendlar bil?

Kom gärna med förslag!

xXSammy
3 mars · 5 643 Inlägg
#2

Ford Mondeo.
Finns med automat och lägre miltal men går upp lite i pris då.

https://www.blocket.se/stockholm/Ford_M … 14&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_M … 14&w=3

Hon/Henne
bengtssoneu
3 mars · 4 Inlägg
#3

xXSammy skrev:
Ford Mondeo.
Finns med automat och lägre miltal men går upp lite i pris då.

https://www.blocket.se/stockholm/Ford_M … 14&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_M … 14&w=3

Varför ska jag välja forden framför bmwn?
Är den mer pålitligt?

Svarte_Orm
3 mars · 1 628 Inlägg
#4

bengtssoneu skrev:
Men hag hittade en e92 320 på blocket igår och den var riktigt läcker! Är detta en pålitlig pendlar bil?

Är det en diesel? Det borde det vara om du kör såpass mycket. Beroende på årsmodell satt det olika motorer i och vissa hade problem med kamkedjan. De allra tidigaste bilarna hade M47, som inte hade det problemet. Sedan kom N47, och därmed problem. Sedan uppgraderade dom den motorn och problemen försvann i stort sett. Så här gäller det att kolla upp vad man köper, men även de "dåliga" årsmodellerna kan ha fått sina motorer uppgraderade med nya kedjespännare och grejer i efterhand.

Förutom detta är det utmärkta pendelbilar. Som vanligt, undvik automatlåda, fyrhjulsdrift och annat som kan krångla.

bengtssoneu
3 mars · 4 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:

bengtssoneu skrev:
Men hag hittade en e92 320 på blocket igår och den var riktigt läcker! Är detta en pålitlig pendlar bil?

Är det en diesel? Det borde det vara om du kör såpass mycket. Beroende på årsmodell satt det olika motorer i och vissa hade problem med kamkedjan. De allra tidigaste bilarna hade M47, som inte hade det problemet. Sedan kom N47, och därmed problem. Sedan uppgraderade dom den motorn och problemen försvann i stort sett. Så här gäller det att kolla upp vad man köper, men även de "dåliga" årsmodellerna kan ha fått sina motorer uppgraderade med nya kedjespännare och grejer i efterhand.

Förutom detta är det utmärkta pendelbilar. Som vanligt, undvik automatlåda, fyrhjulsdrift och annat som kan krångla.

Japp är en diesel årsmodell -11, har gått 10 000 och ligger ute för 145
Länkar annonsen här: https://www.blocket.se/vi/83613594.htm

Svarte_Orm
3 mars · 1 628 Inlägg
#6

bengtssoneu skrev:
Japp är en diesel årsmodell -11, har gått 10 000 och ligger ute för 145
Länkar annonsen här: https://www.blocket.se/vi/83613594.htm

Den borde ha den första och viktigaste uppgraderingen av kamkedjan. Det kom en uppgradering till senare men 95% av problemen försvann med den första. Så jag skulle inte vara orolig för att köpa den där bilen av den anledningen i alla fall

___
3 mars · 547 Inlägg
#7

Jag har ungefär samma problem som du. min lösning var att köpa en splitt ny fiesta 2017 med 1.0 ecoboost 100hk som drar kring 0,54 blandad körning (ingen ecodriving what so ever). 5 års nybilsgaranti. då låg den på 133 000.. en lätt begagnad borde ligga därikring, samt ha lång garanti tid kvar. tror det är svårt att hitta ett mer problemfritt bilägande för dom pengarna smile om man nu jämför med en 8 år gammal bmw

Senast redigerat av ___ (3 mars )

bengtssoneu
4 mars · 4 Inlägg
#8

Har nu börjat titta på touring modellerna då dom har gått runt samma mil men ligger i en mycket lägre prisklass än e92an. 40-30 tusen är en ganska stor summa bara för att får en coupé, dock är ju e92an mycket trevligare att kolla på.

Kollade på e46 igår också som är ännu en mindre prisklass någon som har nån info om dessa? På det jag har läst verkar dom rätt pålitliga och det ända negativa blir skatten.

Varför jag just kollar på en billigare bil nu är pga värdeminskningen, jag åker runt 4-5000 mil om året och på en bil för 40 000 kommer jag inte förlora lika mycket pengar, om den nu håller så att säga.

Några förslag eller åsikter om detta?

Bennybira
4 mars · 364 Inlägg
#9

Ecoboosten var ett bra tips.
När man kör så mycket kan värdeminskningen kvitta.
Du behöver en bil som funkar. Och någon som fixar den utan att det kostar massa när den krånglar.

Garanti är nice och värdeminskningen / mil blir lägre ju mer du kör smile

torsen
4 mars · 2 960 Inlägg
#10

Om prio 1 är att komma fram till jobbet säkert varje dag ska du glömma europeiska bilar, och i stället satsa på japaner eller möjligen koreaner.

xXSammy
4 mars · 5 643 Inlägg
#11

bengtssoneu skrev:
Har nu börjat titta på touring modellerna då dom har gått runt samma mil men ligger i en mycket lägre prisklass än e92an. 40-30 tusen är en ganska stor summa bara för att får en coupé, dock är ju e92an mycket trevligare att kolla på.

Kollade på e46 igår också som är ännu en mindre prisklass någon som har nån info om dessa? På det jag har läst verkar dom rätt pålitliga och det ända negativa blir skatten.

Varför jag just kollar på en billigare bil nu är pga värdeminskningen, jag åker runt 4-5000 mil om året och på en bil för 40 000 kommer jag inte förlora lika mycket pengar, om den nu håller så att säga.

Några förslag eller åsikter om detta?

Säger fortfarande Ford Mondeo.
(Fast äldre)

Om du gör det vettigare valet och köper en ny Fiesta så kan jag tillägga att nybilsgarantin på ford har ingen miltalsbegränsning, bara år.

Nöjd taxiåkaren blev när vi bytte stötdämpare fram på deras Mondeo efter 48 tusen mil, utan kostnad.

Hon/Henne
___
5 mars · 547 Inlägg
#12

xXSammy skrev:

bengtssoneu skrev:
Har nu börjat titta på touring modellerna då dom har gått runt samma mil men ligger i en mycket lägre prisklass än e92an. 40-30 tusen är en ganska stor summa bara för att får en coupé, dock är ju e92an mycket trevligare att kolla på.

Kollade på e46 igår också som är ännu en mindre prisklass någon som har nån info om dessa? På det jag har läst verkar dom rätt pålitliga och det ända negativa blir skatten.

Varför jag just kollar på en billigare bil nu är pga värdeminskningen, jag åker runt 4-5000 mil om året och på en bil för 40 000 kommer jag inte förlora lika mycket pengar, om den nu håller så att säga.

Några förslag eller åsikter om detta?

Säger fortfarande Ford Mondeo.
(Fast äldre)

Om du gör det vettigare valet och köper en ny Fiesta så kan jag tillägga att nybilsgarantin på ford har ingen miltalsbegränsning, bara år.

Nöjd taxiåkaren blev när vi bytte stötdämpare fram på deras Mondeo efter 48 tusen mil, utan kostnad.

10000 mil eller 5 år var det på min.

xXSammy
5 mars · 5 643 Inlägg
#13

___ skrev:

xXSammy skrev:
Säger fortfarande Ford Mondeo.
(Fast äldre)

Om du gör det vettigare valet och köper en ny Fiesta så kan jag tillägga att nybilsgarantin på ford har ingen miltalsbegränsning, bara år.

Nöjd taxiåkaren blev när vi bytte stötdämpare fram på deras Mondeo efter 48 tusen mil, utan kostnad.

10000 mil eller 5 år var det på min.

Nybilsgarantin är 2 år utan miltalsbegränsning
Ford Protect (Tilläggsgarantin) är 3 år eller upp till 10.000 mil (Mondeo, S-Max/Galaxy samt Edge har upp till 15.000 mil)

Hon/Henne
___
5 mars · 547 Inlägg
#14

xXSammy skrev:

___ skrev:

xXSammy skrev:
Säger fortfarande Ford Mondeo.
(Fast äldre)

Om du gör det vettigare valet och köper en ny Fiesta så kan jag tillägga att nybilsgarantin på ford har ingen miltalsbegränsning, bara år.

Nöjd taxiåkaren blev när vi bytte stötdämpare fram på deras Mondeo efter 48 tusen mil, utan kostnad.

10000 mil eller 5 år var det på min.

Nybilsgarantin är 2 år utan miltalsbegränsning
Ford Protect (Tilläggsgarantin) är 3 år eller upp till 10.000 mil (Mondeo, S-Max/Galaxy samt Edge har upp till 15.000 mil)

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78681/78681-caff2ca453824093d510e7a3532f5e8a.jpg

Tyvärr har du fel smile kommer direkt från ford.se  samt är samma jag har papper på till min bil.
https://www.ford.se/kopa/extra/garantier

Kan det vara så det va så för den gamla focusen? Kollade med min brorsa och det verkar va så smile

Senast redigerat av ___ (5 mars )

xXSammy
5 mars · 5 643 Inlägg
#15

___ skrev:
[text

https://i.imgur.com/4pwx5iH.png

Ifrån vilkorstabellen på verkstadssidan Ford Etis.

Senast redigerat av xXSammy (5 mars )

Hon/Henne
___
5 mars · 547 Inlägg
#16

xXSammy skrev:

___ skrev:
[text

https://i.imgur.com/4pwx5iH.png

Ifrån vilkorstabellen på verkstadssidan Ford Etis.

Det där är gamla fiestan smile har för mig nya kom i augusti 2017. Tror ju mer på ford.se samt mitt köpekontrakt

Exempel på en från blocket: https://mobil.blocket.se/annons/vastman … a/82949425

Senast redigerat av ___ (5 mars )

xXSammy
5 mars · 5 643 Inlägg
#17

https://i.imgur.com/uNZKevt.png
Alla tillgängliga Fiestor.

Om jag kollar OASIS så har inte din bil 5års garanti.
https://i.imgur.com/U66vsQM.png

Våran Demo Fiesta
https://i.imgur.com/HhV1BZy.png

Demo Focus
https://i.imgur.com/Flrqpiz.png

Kund bil (Visar för att SARA och Garantin ligger på samma)
https://i.imgur.com/cvKFlmz.png

Senast redigerat av xXSammy (5 mars )

Hon/Henne
___
5 mars · 547 Inlägg
#18

xXSammy skrev:
text

Det var ju jäkligt märkligt dom benämner den som 01/2017

Inte en chans det där stämmer smile min bil är köpt ny av ford och därmed har den garantin som näms på ford.se (som jag även har papper på 5år/10000 mil som är standard, kontrollera ford.se). den har även varit inne på service, har papper på det med, så att det du har plockat ut där det stämmer inte

xXSammy
5 mars · 5 643 Inlägg
#19

___ skrev:

xXSammy skrev:
text

Det var ju jäkligt märkligt dom benämner den som 01/2017

Inte en chans det där stämmer smile min bil är köpt ny av ford och därmed har den garantin som näms på ford.se (som jag även har papper på 5år/10000 mil som är standard, kontrollera ford.se). den har även varit inne på service, har papper på det med, så att det du har plockat ut där det stämmer inte

Oavsett återförsäljare som kollar OASIS på din bil kommer säga samma sak som jag.

Garantin kan (kunde?) väljas bort för att spara in 2000 kr. Något ett hyrbolag gjorde av en återförsäljare i stockholm för att par år sen.

Även OM du har 5 års garantin så är det fortfarande 2års nybilsgaranti och 3 års begränsad tilläggsgaranti.

Hon/Henne
___
5 mars · 547 Inlägg
#20

Om jag går till min återförsäljare så kommer dom inte säga samma sak som du det är helt klart. 

Man vore ju ganska dum om man valde bort garantin. Inget jag har gjort.

Så är garantin inte uppdelad i vare sig köpekontraktet eller på ford.se så du får nog kolla upp det där. Jag tror mer på mina papper på bilen, säljaren jag köpte bilen av och ford.se än dig tyvärr tongue

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang