Märkligaste bilköp/försäljning ni gjort?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2019 · 17 380 Inlägg

Inte vad gäller bilmärke utan säljare/köpare...

Vi åkte för ett antal år sedan 40 mil enkel resa för att köpa en Chrysler Sebring Cab. Väl framme hos säljaren en lördag morgon möttes vi av en herre som var riktigt duktigt på lyset. Killen var kort och gott stupfull. Festat hela natten tydligen. Bilen var dock fin och hemma hos honom rådde exemplarisk ordning minus alla ölburkar i köket.

Efter att ha försökt få fram något vettigt ur den gapande och skitglada säljaren som helst ville bjuda på grogg så köpte vi bilen. Han hade inte koll på någonting. Allra minst ägarbevis så där tog en stund innan vi fick honom att skriva på det och samla ihop alla papper.

Kuvertet med pengar slängde han på köksbordet (räknade inte ens den rätt stora summan) och det dök upp en en kompis till honom i samma skick. Jag gömde pengarna och lämnade en lapp med mitt nummer på bordet i stället.

Två dagar senare ringde en mycket bakfull man och undrar var vi hade lagt pengarna? Han trodde nog att de försvunnit i fyllan och villan... Jag kunde då berätta att om han gick till köket och drog ut nedersta lådan helt och tittade under denna så... Trodde fan killen skulle brista ut i gråt i ren tacksamhet över mitt lilla hyss.

Har haft sjuka mängder bilar så har fler historier på lager!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars 2019 · 13 673 Inlägg

köpte en 945:a osedd på facebook... 
Något som skulle visa sig vara rätt intresant!
Priset var väll "okej"  men var ute efter en isbil  tror det var 3000kr?!
Sagt och gjort så sa jag bara att jag köper den!
Åkte dit och visste ärligt inte om jag skulle skratta eller gråta.
Men betalade skrotet och började köra hem den..  resan hem var värd alla pengar.   Skratta så jag grät hela vägen hem.

Följande fel hade bilen.
inga bakfjädrar
framljusen satt löst och lös rakt upp. alltså man lyste upp broarna underifrån när man passerade dom.
ingen handbroms (alltså inget fanns inga backar eller något annat där i men vajern låg lös på bakaxeln.
sen var det typ 400 andra fel som jag förträngt..
bilen hade fått flygande av polisen.. och det är fan tjänstefel att inte belägga bilen med spansk flagg.
men den krokade ungjäveln som jag köpte bilen av tyckte polisen var idioter.. smile

för att toppa skicket så var bilen militärgrön med rosa fälgar.. som dessutom tog i rambenen bak.  vilket jag körde 7mil med ;-)

Hade sån ågren över den där jävla bilen.  men bästa av allt bilen var helt ny skattad så ställde av skiten satte ut annons för 1500kr  fick den såld direkt.  När en bil är i så dåligt skick att den inte fungerar ens som isbil så är det illa.. smile  Men resan hem gjorde det lätt värt det.  aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv..tårarna sprutade.  Men kärringen hemma höll på att slå ihjäl mig när hon såg den fick inte ens parkera den utanför huset för henne .
Så fick ställa den 1km bort och gå hem

värsta är att det är endå en av många affärer jag inte förlorade på..  tjänade väll inget direkt heller men gick skade fri ur det....



Ett annat underbart köp var en Volvo 360Glt med Turbo under huven fullt körbar för 5000kr med dåligt hjulager och snart bes dags..   
Titta på bilen den såg "okej" ut  kände killen liten halvt som ägde bilen. 
Så betalade och började köra den hemåt  bilen gick och var väll typ körbar. 
Ställde den på jobbet men dagen efter så gick så jävla illa spotta och fräste.
Men lyckades iallfall köra den hem efter 200motorstopp.   
Inser att bilen pissar olja av bara FAN.   
Men man har ju inte tummen i handen så beställde hjulager och tänkte att läckan fixar vi lätt..   
Upp med skiten på lyften känner på höger bakhjul som är glappt som FAN..
Vilket förklarar lagerljudet som lät som en stenkross  tog ju bara 4timmar att byta det där j-vla lagret på en full utrustad bilverkstad med alla tänkbara verktyg. 
Provkör bilen och det låter exakt lika illa in igen och känner på andra bakhjulet!
Jag hade tydligen hittat det bra hjullagret som jag bytte.!
För det andra var dubbelt så dåligt!
Även om det jag bytte borde bytts för typ 5000mil sen.
När jag står där med pärlan på lyften så inser man ju varför den läcker olja.. 
Idioten hade försökt monterat någon jävla vvs koppling med Silikon  rätt i tråget i aluminium..   
Inte nog med det när man står där under så inser man att bilen är så rostig att det istort sätt inte finns något golv kvar.Hur den kunde gått igenom på bes året före förstår jag inte.
På utsidan var det verkligen inga mängder med rost knappt något närmare bestämt.    Så där står man med en skrothög som man spyr på bara man ser. Då har jag ändå jobbat med rostlagning och dyligt men man inser att man köpte grisen i säcken och man aldrig skulle mäkta på att rostlaga den och få den i skick för att kunna besikta den. 
Slutade med att jag gav bort bilen till en på ett forum. så jag skulle slippa se skiten.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Snurriis
5 mars 2019 · 761 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Inte vad gäller bilmärke utan säljare/köpare...

Vi åkte för ett antal år sedan 40 mil enkel resa för att köpa en Chrysler Sebring Cab. Väl framme hos säljaren en lördag morgon möttes vi av en herre som var riktigt duktigt på lyset. Killen var kort och gott stupfull. Festat hela natten tydligen. Bilen var dock fin och hemma hos honom rådde exemplarisk ordning minus alla ölburkar i köket.

Efter att ha försökt få fram något vettigt ur den gapande och skitglada säljaren som helst ville bjuda på grogg så köpte vi bilen. Han hade inte koll på någonting. Allra minst ägarbevis så där tog en stund innan vi fick honom att skriva på det och samla ihop alla papper.

Kuvertet med pengar slängde han på köksbordet (räknade inte ens den rätt stora summan) och det dök upp en en kompis till honom i samma skick. Jag gömde pengarna och lämnade en lapp med mitt nummer på bordet i stället.

Två dagar senare ringde en mycket bakfull man och undrar var vi hade lagt pengarna? Han trodde nog att de försvunnit i fyllan och villan... Jag kunde då berätta att om han gick till köket och drog ut nedersta lådan helt och tittade under denna så... Trodde fan killen skulle brista ut i gråt i ren tacksamhet över mitt lilla hyss.

Har haft sjuka mängder bilar så har fler historier på lager!

Herre jösses vilken historia! XD
Undrar va mer du har i historieboken ^^

EmsAnders
5 mars 2019 · 151 Inlägg

Sålde en bil för många år sedan, stämde träff vid macken , inte så långt från min bostad .
Det kommer en kille , går 1 varv runt bilen , tittar in i genom rutan, säger sen att han tar den😅,  skrev papper och gick hem, tog väll 5minuter allt som allt.

torsen
6 mars 2019 · 7 198 Inlägg

Köpte för många många år sedan, på 70-talet, en MGB för 500:- av en bilfirma i Södertälje(vid Maren).
Bilen var rostig och vid provkörningen hördes ett väsande ljud från/under golvet bakom stolarna.
Vid hemkomsten, efter några mil, undersöktes bilen närmare.
Fann då att förbindelsen/kabeln mellan de två 6-volt-batterierna låg på kardanaxeln med flera lager wellpapp mellan, därav det väsande ljudet.
Batterihållarna/ramarna/bottnarna var nämligen så gott som helt bortrostade så att batterierna praktiskt taget hängde i kablarna.
Har för övrigt ägt 2 vardera MGA och MGB.
MGA:na, som var äldre(och rambyggen) hade klarat sig betydligt bättre från rost än MGB:na.
Har även "nästan" köpt MG TC och MG TD. Dessa har haft betydligt mindre rostangrepp än MGB:na.
MGB:na har varit så rostskadade att det varit svårt att öppna och stänga dörrarna.
Avhjälptes med att palla bilarna mer på mitten, så att de "rätade upp sig" och därefter svetsa i stålprofiler i sidobalkarna, under de ytliga "bärande" plåtarna.
Alla MG-bilarna har genererat betydande vinster efter "renoveringarna".
BMC:s B-motorer är dessutom bland de lättaste som finns att renovera, tillsammans med A-motorerna(i Morris Minor SII & 1000, Austin A30 & A35 samt "Hundkojorna").

BDamberg
6 mars 2019 · 311 Inlägg

Hade år 2016 min gamla Honda CR-V -08 ute på blocket för ett bra pris.
Det var tyst i några dagar innan en äldre herre skrev på bilen och visade intresse.

Han sa att han skulle komma och kolla på bilen, jag hade inte så stora förhoppningar överlag att jag skulle bli av med den.
Den äldre herren bad mig att hämta upp honom på tågstationen för att sedan åka till mitt boende, sagt och gjort.... jag hämtade upp honom när han anlände och vi körde hem till mig.

Under resans väg hem på ca. 10 min så satt vi och småpratade lite, han kläckte då ur sig att han bodde i Bureå.
Jag bodde under den tiden en bit utanför Jönköping och för er med lite geografiska kunskaper så förstår ni rätt snabbt att dessa städer ligger rätt så långt ifrån varandra wink

Hans resväg var alltså följande:

Bureå -> Skellefteå (Buss)
Skellefteå -> Stockholm (Flyg)
Stockholm -> Jönköping (Tåg)
Jönköping -> Mitt boende (Bil)

När vi parkerade hemma på min parkering hoppade vi ur bilen. Gubben gick ett snabbt varv runt bilen och sedan sa han: Vi går in och skriver papperna!
Sagt och gjort, allt var klart på ca 15 minuter och sedan satte han sig i bilen och började sin 110 mil långa resa hem!

En liten rolig detalj var att den dagen var det runt 12 grader och strålande sol i Jönköping men när han hade 30 mil kvar hem så fick jag en bild från gubben när han plogade sig fram i 25 cm snö..... på sommardäck!
Men han var lika glad för det wink

Inget märkvärdigt scenario överlag men väldigt annorlunda, lite småkul och en fruktansvärt smidig bilaffär!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang