Finns det roliga Fwd bilar

ajajajdentogilla
11 mars 2019 · 98 Inlägg

håller helt klart med att rwd är roligast. Det tråkiga är bara att de betraktas som guld nu för tiden för alla ska drifta och slakta alla dem. Provkörde mazda 6 idag i alla fall, den med haldex. Ska testa 3an med och jämföra hur olika de beter sig men 6an gick bättre än jag hade tänkt mig.

granadadr
11 mars 2019 · 7 286 Inlägg

mm PERSONLIGEN så tycker jag att en sportbil ska ha rwd eller riktig 4x4,, fordhandlaren vart sur på mig när jag spanade in en focus rs av förra generationen  meo fwd,  och sa aldrig jag köper en 300 hk fwd,, smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
frasse4
11 mars 2019 · 736 Inlägg

Jag tycker min lilla Alfa Giulietta 1.4T är rolig att köra. Går som en lite gokart. På vanlig väg ger den mycket körglädje, speciellt på en liten kurvig väg. Det är ju ingen raket men 170 hästar på 1300 kg går rätt bra. Jag har kört mycket Volvo turbo och bakhjulsdrivna 6:or förr och de är ju kul att sladda med när man är på det humöret men körglädjen med en liten fwd med bra chassi är betydligt roligare vid vanlig körning.

Men en fwd med 300 hästar, nja säger jag...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
AK86
11 mars 2019 · 250 Inlägg

300hk i rätt FWD är inga problem. Har kört flertalet bilar med 300-400hk som varit FWD, handlar bara om att köra dem på rätt sätt. Cupror, Megane RS, Civics. Finns massa godis.

Jag har 275hk i min Megane RS Cup, kommer bli runt 310-315hk under sommaren nu. Inga problem alls med den effekten.

Senast redigerat av AK86 (11 mars 2019)

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________
NIzmO Ollikkala Racing
16 mars 2019 · 1 724 Inlägg

Har ni inte kört en modern FWD med ~300hk som har en välutvecklad framvagn som t.ex Focus RS, Civic type R så är det bäst att inte uttala sig om jag ska vara lite brutalt ärlig.

Finns inget att jämföra mot gamla Volvo, Saab mm. som bara hade massa torquesteer.
Ljusår i skillnad!

- Time Attack -
viccoA
16 mars 2019 · 3 109 Inlägg

NIzmO skrev:
Har ni inte kört en modern FWD med ~300hk som har en välutvecklad framvagn som t.ex Focus RS, Civic type R så är det bäst att inte uttala sig om jag ska vara lite brutalt ärlig.

Finns inget att jämföra mot gamla Volvo, Saab mm. som bara hade massa torquesteer.
Ljusår i skillnad!

Nja mina FWD är av årsmodell 2017 och 2019...väldigt moderna och en skvätt dyrare än Focus RS och Honda Type R. Torquesteer finns ändå, särskilt när man stämplar fullt för att sen styra om andra bilar på tex 80-väg och de har inte riktigt 300hk ändå (den ena har bara 340nm i vrid)… Däremot betydligt mindre än bilar tillverkade på 90-talet såklart.
Jag säger inte att Type R är en dålig bil, den är snabb och jäkligt sportig, särskilt på bana, men jag anser att den hade varit ännu bättre som bakhjulsdriven.

Utmarks-Loke
16 mars 2019 · 5 833 Inlägg

viccoA skrev:
Jag säger inte att Type R är en dålig bil, den är snabb och jäkligt sportig, särskilt på bana, men jag anser att den hade varit ännu bättre som bakhjulsdriven.

Du menar som Honda S2000? big_smile

Djo
16 mars 2019 · 10 157 Inlägg

fwd funkar men med öppen diff och 200+ hk blire ju hjulspinn lite hur du än gör mest hela tiden min saab 900a 97a med 180hk orginal spinner gärna länge och väl pga en väldigt öppen diff. Men kan ju vara lite små barnsligt roligt å åka med skrikande däck som värsta holywood tjuven ibland haha.

Men rwd har ju mer att erbjuda såklart när det gäller körglädje lika fyrhjulsdirft med lite mer hk smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang